Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Instagramin naurettava kommentointi

Vierailija
04.05.2020 |

Laitoin siis elämäni ensimmäisen kuvan Instagramiin. Kuva on minusta remppaamassa uutta taloani. Oma ilmeeni on ihan ok, en muuten edes olisi laittanut kuvaa kaikkien nähtäville, mutta päällimmäinen pointtini julkaisuun oli se, että olen muuttanut toiseen kaupunkiin, ja tällä tavalla ajattelin kätevästi sen ilmaista tutuille.
Kuitenkin heti kaverini ja tuttavani alkoivat kommentoimaan "sä oot Maija niin kaunis", "voi että oot ihana", "kaunotar" jne. plääh plääh. He varmaan odottavat mun vastaavan jotai "voi kiitos, niin säki". Niinku mikä ihmisiä vaivaa, onko pakko kommentoida ulkonäköä? Tiedän olevani aivan tavis, joten kommentit lähinnä huvittavat itseäni. Kehtaanko vaan poistaa kommentit, vai saavatko he siitä jonkun ilmoituksen tai mitä luulette heidän ajattelevan, jos huomaavat?

Miksi ihmiset siis kommentoivat kyseiseen tapaan? Odottavatko he "ite oot kaunis" tai "sä se vasta kaunis ootki" kommenttia? Kuvittelevatko he, että joku ilahtuu epärehellisestä kommentista? Vai kommentoivatko he niin siksi, että odottavat henkilön vastaavasti kommentoivan samalla tavalla tämän toisen kuviin, ja jos näin niin miksi? Jos he itsekin valehtelevat toisen ulkonäöstä, niin miksi kuvittelevat toisten kommenttien olevan sen rehellisempiä? Olisi kiva saada vastauksia etenkin henkilöiltä, jotka näin kommentoivat, heitä kun tuntuu olevan vaikka kuinka paljon.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ne kuvittelee että sä haluat sellaista huomiota. Minun mielestäni on kyllä selkeä yhteys siinä minkälaisia kuvia laittaa, ja minkälaisia kommentteja toivoo. Sellaiset naama- tai vartaloselfiet, missä selvästi poseerataan laittautuneena, kaipaa näitä kauneuden ylistyksiä, mutta jos jollain on kuva itsestään pilkillä tai maratonin jälkeen, en todellakaan ala laukoa mitään oletpa kaunis -kommentteja.

Vierailija
22/40 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ootko ajatellut, että ne ihmiset näkevät sut kauniina ja kommentoivat siksi niin?

Olen aivan tavis. Ei ole mahdollista, että niin moni oikeasti pitäisi minua jotenkin kauniina. Ja tämä on ihan yleinen ilmiö.

On mahdollista. Rakkaat kasvot ovat kauniit, koska ne ovat erityiset.

Juu en usko.

Ootko ajatellut, että ihmiset kokevat asioita eri tavoilla? Esim. sinä vaikutat negatiiviselta ihmiseltä, joka vatvoo muiden tekemisiä ja miettii, mitä ihmiset tarkoittavat asioilla, jota je eivät itse mieti sen kummemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö voi vastata vaan kiitos, niin kuin normaalit ihmiset?

Haluaisin kuulla syyn, miksi ulkonäköäni kommentoidaan, kun en ole sitä erikseen pyytänyt.

Niin monelle Instan on paikka, jossa kerätään kehuja. Se on tavallaan sen idea. Facebookissa tykkäykset menee välillä pelleilyksi. Jos ei tykkää = negatiivinen suhtautuminen. Instassa ei kehuja = en tykkää.

Vierailija
24/40 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porukka himoitsee netissä kaikkea kaunista ja haluais sut luokseen.

Vierailija
25/40 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noi kehut ei ole aitoja. Niillä kalastellaan vastakommentteja ja tykkäyksiä omiin kuviin. Jäät vähän kuin velkaa ja siksi solidaarisuuden takia olet velvoitettu menemään ihkuttelemaan näiden kommentoijien kuvia. Jos et näin toimi, he lähtee seuraajistasi. Been there.

Eli muistakaahan ihkutella :D

Vierailija
26/40 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta somen kehumisilmiö on ihana! Aina valitetaan, että naiset eivät kannusta toisiaan, niin tää on tosi virkistävää. Toivotaan, että kehujen aihe vielä siirtyy pinnallisista asioista muihin :)

Vierailija
27/40 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oo instassa, mut facebookissa oon huomannut saman ilmiön, kun vaihtaa profiilikuvaa. Tuntuu että ainakin naisten kohdalla on sosiaalisena velvoitteena kehua, kuinka kaunis ihminen on uudessa kuvassa.

Profiilikuvat toki aika monesti on poseerauskuvia, mutta ei ihmisen ulkonäkö niissä miksikään muutu (ellei sitten ole kuvankäsittelyä). Tuntuisi luontevammalta kehua kuvaa (tyyliin onpa onnistunut kuva), sen sommittelua tms. tai jos poseeraajalla on vaikka uusi kampaus, niin sitä jne. Kun emmehän me normaalissakaan elämässä toisiamme nähdessä hihku kuinka kauniita olemmekaan, vaan suuntaamme kehut johonkin yksityiskohtaan, kuten vaikka kampaukseen tai uuteen puseroon.

Ap:n kertomaa tilannetta, että remonttikuvasta uudella asuinpaikalla kommentoidaan pääsääntöisesti ap:n kauneutta tuntuu kyllä oudolta.

Kai se kertoo siitä, että kommentoijien mielestä naisen ensisijainen tehtävä on olla kaunis. Tai sitten siitä, että kauniiksi kehumisesta on tullut helppo sosiaalinen normi ja sen voi aina sanoa, jos ei jaksa miettiä mitään muuta kommentoitavaa ja voi siirtyä hyvällä omallatunnolla pläräämään kymmeniä muita kuvia (joihin kaikkiin kirjoittaa kehut kauneudesta).

Vierailija
28/40 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohhoh. Mitäpä jos et ottaisi sitä instaa noin kuoleman vakavasti?

Vierailija
29/40 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ootko ajatellut, että ne ihmiset näkevät sut kauniina ja kommentoivat siksi niin?

Olen aivan tavis. Ei ole mahdollista, että niin moni oikeasti pitäisi minua jotenkin kauniina. Ja tämä on ihan yleinen ilmiö.

Lopeta nyt jo tuo rasittava vänkäys. Ap:lle plussaa siitä, että introspektiolla havaitsee oman fenotyyppinsä keskivertoisuuden. Tuolla ylempänä tuli oikea vastaus ap:n kysymykseen. Eli rapsuta virtuaaliselkääni niin saat dopamiinit takaisin jne. Harva subjektiivi-vinoumasta johtuen ymmärtää olevansa ihan tavallinen pulliainen. Vaatii rohkeutta näinä pintaliitosome aikoina myöntää, ettei oma naama riitä lähellekään ylimitoitettuja ig-standardeja. Katukuva kertoo realistisen totuuden; ei paljoa näy some-kuvan näköisiä ihmisiä.

Vierailija
30/40 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noi kehut ei ole aitoja. Niillä kalastellaan vastakommentteja ja tykkäyksiä omiin kuviin. Jäät vähän kuin velkaa ja siksi solidaarisuuden takia olet velvoitettu menemään ihkuttelemaan näiden kommentoijien kuvia. Jos et näin toimi, he lähtee seuraajistasi. Been there.

Mutta miksi ihmiset sitten oikein haluavat näitä epärehellisiä kehuja? Kun tietävät itsekin, että ne eivät ole aitoja.

Vierailija
31/40 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta miksi ihmiset sitten oikein haluavat näitä epärehellisiä kehuja? Kun tietävät itsekin, että ne eivät ole aitoja.

Ja siis tulee todella kiusaantunut olo lukiessa, jonkun ei niin viehättävän kommenttiboksia, joka on täynnä kaunis -kehuja.

Vierailija
32/40 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei koskaan kukaan kommentoi, että oletpa kaunis. Mielenkiintoista. Millaisia sun kaverit on?

Vierailija
33/40 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on selkeästi yksi, joka ottaa oman Instagraminsa kaunotar -kommentit tosissaan.

Vierailija
34/40 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kanssa ärsyttää ulkonäön kommentointi siellä. Jos lisään selfien, haluan sillä ehkä ilmaista vaan sen hetken olinpaikkaa, tunnetilaa, paitaa päälläni, tmv. Niin eiköhän joku hyökkää aina ensimmäisenä puuttumaan siihen onko kaunis vai ei. Sieltä tulee sydänsilmähymiötä ja liekkiemojia. Otan kommentit heti pois käytöstä ja joskus myös piilotan kuvia koska ne yllyttää ulkonäkökeskeisiä ihmisiä kommentoimaan. Aloin myös tahallani julkaista meikittömiä ja vakavailmeisiä kuvia, koska huomaan niiden hieman rauhoittavan ulkonäköön puuttuvia ihmisiä.

Vierailija
35/40 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi niitä halutaan kun aina on pieni mahdollisuus että joku myös ajattelee mitä kirjoittaa. Tavallaan tiedostetaan että kehut eivät ole aitoja, mutta viitataan kintaalla ja huijataan itseä ajattelemaan että kyllä siellä varmasti puolet ainakin on tosissaan. :)

Sen takia niitä kehuja kalastellaan koko ajan, ei riitä että kerran viikossa naamakuvaa sanotaan kauniiksi vaan se pitää tapahtua päivittäin ja joillakin jopa monta kertaa päivässä. Itsetunto alkaa rakentua muiden mielipiteisiin ja siitä on levinnyt myös tämä IG-naamailmiö missä misolangoilla ja täyteaineilla kasvonsa muotoilleet naiset alkavat muistuttaa toisiaan niin paljon ettei enää kuvia selatessa tunnista heti kuka on kyseessä.

Vierailija
36/40 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinitytön äitinä tunnistan ilmiön. Mutta nimenomaan noiden teinien ilmiönä.

Vierailija
37/40 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sitä vartenhan sä sen kuvan sinne laitoit

No ei, kyllä mä laitan instaan kuvia pääosin jostain itelle mukavasta asiasta, jonka haluan jakaa muillekkin. Tai sitten jotain hauskaa.

Vierailija
38/40 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kans ymmärrä noita voi kun oot kaunis -kommentteja lainkaan. Mutta jos siihen sitten vastailee ne kiitokset, niin siitä tietää, että tämä kuva oli laitettukin niitä ulkonäkökommentteja kalastelemaan ja siihen ei fiksumpaa kommentointia odotettukaan

Vierailija
39/40 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on selkeästi yksi, joka ottaa oman Instagraminsa kaunotar -kommentit tosissaan.

Sinä taas ovat selkeästi yksi, joka ajattelee, että omat kuvitelmat ovatkin totta. Mä en kuulu sellaiseen ikäluokkaan tai sosiaaliseen yhteisöön, että tuollainen kommentointi olisi instagramissa tavallista. En nyt muista, olenko koskaan saanut kommentteja ulkonäöstäni instagramissa. Mutta olen kyllä joskus kommentoinut ystäviäni ja sukulaisiani kauniiksi, jos kuva on mielestäni ilmentänyt heidän olemustaan ja ulkonäköään erityisen hyvin.

Vierailija
40/40 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopeta nyt jo tuo rasittava vänkäys. Ap:lle plussaa siitä, että introspektiolla havaitsee oman fenotyyppinsä keskivertoisuuden. Tuolla ylempänä tuli oikea vastaus ap:n kysymykseen. Eli rapsuta virtuaaliselkääni niin saat dopamiinit takaisin jne. Harva subjektiivi-vinoumasta johtuen ymmärtää olevansa ihan tavallinen pulliainen. Vaatii rohkeutta näinä pintaliitosome aikoina myöntää, ettei oma naama riitä lähellekään ylimitoitettuja ig-standardeja. Katukuva kertoo realistisen totuuden; ei paljoa näy some-kuvan näköisiä ihmisiä.

Rasittava vänkkäys? Mikä kommentissani oli rasittavaa ja mikä vänkkäystä?

Mä en ensinnäkään ymmärrä, miten jotkut kommentit sosiaalisessa mediassa voivat herättää näin syviä pohdintoja kommentoijan motiiveista. Kuulostaa vainoharhaiselta.

Kuvat herättävät ihmisissä erilaisia tunteita. Toisille (ehkä sinulle ja aloittajalle) kuvat ovat vain kuvia. Ulkonäkö on miellyttävä vain silloin, kun vertaillaan ihmisiä toisiinsa, ja todetaan, että tuo on selvästi kauniimpi kuin tuo toinen. Mutta monelle muulle ihmisille kuvat tosiaan tuovat kaikenlaisia tunnetiloja, ja ihan kaikilla mittareilla keskinkertaisen näköinen läheinen voi herättää miellyttäviä tunteita. Voi miten hirveää, jos tuleekin sellainen tunne, että läheinen ihminen näyttää kauniilta!

Mä suosittelen, että jos haluaa kuvia vastaanotettavan jollain ihan tietyllä tavalla, niin ei sitten julkaise kuviaan ollenkaan. Kun antaa kuvan toisten nähtäväksi ja kommentoitavaksi, ei voi enää kontrolloida sitä, miten ihmiset siihen reagoivat. Jos haluaa pitää langat tiukasti käsissään kuviensa suhteen, parempi jättää ne vain itselle, tai ottaa vaikka kommentointimahdollisuus pois (se on ihan helppoa).

Mutta joka tapauksessa on itselle helpompaa, jos ei jää niin kiinni toisten ihmisten sanomisiin ja sanomisten takana oleviin motiiveihin. Keskittyy vain omaan elämäänsä, siinäkin on useimmilla tekemistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kahdeksan