Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies ei suostu siivoamaan astioitaan syötyään

Vierailija
04.05.2020 |

Tämä on nyt ehkä pikkujuttu, mutta meinaa viedä multa hermot. Mieheni ei siis suostu syötyään siivoamaan astioitaan keittiöstä, eli siis laittamaan niitä tiskikoneeseen tai tiskaamaan käsin (jos ei voi pestä tiskikoneessa) eikä myöskään laita esim. hedelmien kuoria biojätteeseen tms. Toisin sanoen keittiön pöydällä on koko ajan likaisia tiskejä ja ruuantähteitä.

Minua tämä ärsyttää suunnattomasti, koska ensinnäkin se on sotkuisen näköistä, toisekseen on ikävä alkaa kokkaamaan, jos astiat lojuvat pöydällä. Usein siivoan ne itse pois, mutta jos en, mies saattaa jättää ne tunneista useampaan päivään siihen lojumaan. Tänään meillä oli riita aiheesta. Kun kumpikin oli rauhoittunut, juttelimme aiheesta. Lopputulemana mies ilmoitti, ettei hän halua siivota sotkujaan syötyään, vaan hänen mielestään minun pitää vain kestää tilanne tai siivota sotkut itse. Mitä ihmettä teen noin härkäpäisen ihmisen kanssa? En voi ymmärtää, että hän tuntuu täysin kieltäytyvän näkemästä asiaa muusta kuin omasta näkökulmastaan.

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kyllä aina jaksa siivota keittiötä syömisen jälkeen. Onneksi ollaan miehen kanssa samanlaisia. Voidaan jättää sotkut pariksi päiväksi ja siivotaan sitten yhdessä.

Vierailija
22/53 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä vaiheessa tämä alkoi? Yhtäkkiä vai vähitellen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin tänään saman keskustelun mun 16v pojan kanssa. Onko sun miehelle jäänyt teinivaihe päälle? En kyllä aikuisen kanssa edes alkaisi vääntään moisesta, suttupytty, teiniä nyt vielä komentaa ja opettaa.

Vierailija
24/53 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne on siis alkanut pikku hiljaa pahentua, eli tavattuamme (olemme olleet yhdessä kohta 4 vuotta) mies kyllä kantoi oman vastuunsa, mutta on vähitellen alkanut lipsumaan. Vetoaa väsymykseen tai siihen, että tekee enemmän töitä ja tuo rahaa. Toistaiseksi tilanne onkin ollut näin, koska minä vielä opiskelen. Ärsyttävintä on, että emme voi sopia siivoamisesta, vaan mies siivoa "silloin kun hänestä siltä tuntuu." Hän siis kyllä ihan oma-aloitteisesti esim. imuroi, mutta vain joka toinen viikko. Hän myös huolehtii esim. pyörien ja auton huolloista ja kunnostuksesta sekä kastelee yleensä kukat, avaa viemärit tarvittaessa sekä vastaa laskujen maksusta. Minä taas hoidan useimmat säännölliset (ja tylsät sekä pakolliset) kodintyöt, kuten pyykit, vessan pesun, suurimman osan kauppareissuista ja kierrätysroskien viemisen (viedään ne kierrätyspisteelle kaupan lähellä).

Ruuanlaitto menee suunnilleen puoliksi ja siihen olen tyytyväinen. Muihin kotitöihin oikeastaan en. Hän tekee "silloin kun hänelle sopii" ja nauttii siis arki-iltoinaan tästä syystä harrastuksista, kun minun aikani kuluu pakollisiin kodin ylläpitohommiin, koska monia niistä ei voi tehdä silloin kun sopii vaan päivittäin/viikoittain jos ei halua elää sikolätissä. Myös isot siivoukset kuten ikkunan ja saunan pesu ovat minun hoidettaviani. Ärsyttää, ettei hän tunnu näkevän epäkohtaa. 

Vierailija
25/53 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äskeinen viesti siis ap.

Vierailija
26/53 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilanne on siis alkanut pikku hiljaa pahentua, eli tavattuamme (olemme olleet yhdessä kohta 4 vuotta) mies kyllä kantoi oman vastuunsa, mutta on vähitellen alkanut lipsumaan. Vetoaa väsymykseen tai siihen, että tekee enemmän töitä ja tuo rahaa. Toistaiseksi tilanne onkin ollut näin, koska minä vielä opiskelen. Ärsyttävintä on, että emme voi sopia siivoamisesta, vaan mies siivoa "silloin kun hänestä siltä tuntuu." Hän siis kyllä ihan oma-aloitteisesti esim. imuroi, mutta vain joka toinen viikko. Hän myös huolehtii esim. pyörien ja auton huolloista ja kunnostuksesta sekä kastelee yleensä kukat, avaa viemärit tarvittaessa sekä vastaa laskujen maksusta. Minä taas hoidan useimmat säännölliset (ja tylsät sekä pakolliset) kodintyöt, kuten pyykit, vessan pesun, suurimman osan kauppareissuista ja kierrätysroskien viemisen (viedään ne kierrätyspisteelle kaupan lähellä).

Ruuanlaitto menee suunnilleen puoliksi ja siihen olen tyytyväinen. Muihin kotitöihin oikeastaan en. Hän tekee "silloin kun hänelle sopii" ja nauttii siis arki-iltoinaan tästä syystä harrastuksista, kun minun aikani kuluu pakollisiin kodin ylläpitohommiin, koska monia niistä ei voi tehdä silloin kun sopii vaan päivittäin/viikoittain jos ei halua elää sikolätissä. Myös isot siivoukset kuten ikkunan ja saunan pesu ovat minun hoidettaviani. Ärsyttää, ettei hän tunnu näkevän epäkohtaa. 

Ja tuollaisen kanssa sitten aiot naimisiinkin mennä ? Sillälailla sitten.

Vierailija
27/53 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirry kertakäyttöastioihin ja tietenkin lopeta ruuanlaitto. Älä koske niihin miehen sotkemiin astioihin, anna niiden kasautua pöydälle ja tasoille. Ole kuin asia ei vaikuttaisi sinuun mitenkään.

Et tietenkään pese miehen pyykkejä etkä vaihda lakanoitaan. Opettele elämään sotkussa (se on kamalaa, mutta jos mieheen ei tehoa puhe, niin turha sille on puhua asiasta), sopeudu miehen tapaan. Ja kun mies jossain vaiheessa seuraavan 8 kk aikana sanoo, että nyt on aika siivota, niin katso miestä ihmeissäsi ja totea, että et keksi yhtäkään syytä sille, miksi sinun pitäisi siivota. Mies voi varmasti tehdä sen yksin, jos on sitä mieltä, että kodissa olisi jotain sotkua.

Vierailija
28/53 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta joku iso muovilaatikko ja kaikki tuo törky sinne. Siivoaa sen sitten, tai kippaat roskiin.

Vierailija
29/53 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano hänelle vielä kerran, että kun asuu toisen ihmisen kanssa, joutuu tekemään kompromisseja omassa käytöksessään. Vain yksin asussa voi sikailla täysillä. Kumpi on hänelle tärkeämpää?

Vierailija
30/53 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat asunnot?

Mutta meillä auttoi, kun hankittiin kissoja ja yhdellä onkin todella herkkä vatsa. Mies on niin herkkä hajuille, että alkoi hyvin nopeasti laittamaan astiat suoraan koneeseen, kun kissa hajusti koko asunnon, jos ehti lipaista lautaselta kastiketta. Minä tosin pesin lattiat, seinät ja kissan, kun jäi kuravellit kiinni pitkiin karvoihin.

Uskon, että meillä mies olisi kuitenkin ilman kissojakin siivoamaan jälkensä, kun ikää tuli. Muutimme yhteen täysi-ikäisinä ja molemmilla taloudenpito hiukan hakusessa aluksi. Moni asia alkoi sujua ajan kanssa, vaikka kissat eivät niihin mitenkään vaikuttaneet. Ja moni asia muuttui ihan vain keskustelemalla, kun on järkevä mies. Omasi kuulostaa siltä, ettei arvosta sinua ja pitää siivousta, tiskausta ym. "naisten töinä*".

SIitä puheen ollen, minkä ikäisiä olette?

Vierailija
31/53 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä lukiessa olen jälleen kerran onnellinen, etten asu kenenkään kanssa. 

Vierailija
32/53 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on 30v. ja minä 35v. -Ap

Vierailija
33/53 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä, miten saat siihen siivoamiseen kulumaan niin paljon aikaa, että miehellä on "enemmän vapaa-aikaa". Vessan siivoaa max 10 minuutissa, kerta tai kaksi viikossa riittää. Keittiön kun sutaisee suurimmat sotkut päivittäin, max vartti, ei edes sitäkään. Tavaroita kun järjestelee vähän joka päivä tai joka toinen päivä, max 10 minuuttia. Tällä pääsee jo hyvin alkuun, ja koti pysyy kohtuu siistinä. Kerta viikkoon sitten kunnon siivous, kodin koosta riippuen menee tunti tai pari. Isommat kevätsiivoukset tms sitten tekee yhdessä puolison kanssa. Pyykit saisi minun puolestani pestä kaikki jokainen omansa.

Kuinka vaikeaa se elämä voikaan joillekin olla.

Vierailija
34/53 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, en menisi nainisiin enkä lisääntyisi tuollaisen miehen kanssa. Hän saattaa päättää yksipuolisesti muitakin asioita, eikä mikään perustelu saa hänen mieltään muuttumaan.

En jaksaisi katsella tuollaista mänttiä kotonani.

Vierailija
35/53 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin tuollaisesta miehestä. Hän oli aluksi ihan mukava, mutta alkoi pikku hiljaa hivuttaa suhteeseen taloudellisen väkivallan ja sovinismin elementtejä (hänen työnsä söivät yhteiset tuet eikä 250 €/kk opintotuesta voi maksaa puolta kaikesta, joten minun olisi pitänyt siivota, pyykätä ja laittaa ruokaa sekä maksaa kaikki tuloni hänelle "kompensaationa"... Viimeisessä riidassa hän huusi minulle naama punaisena: "Sinun pitää totella minua!!".

Mies oli taustaltaan ortodoksi, vaikka väitti itseään ateistiksi. No en koske enää mihinkään etäisesti uskikselta vaikuttavaan :D vaikka jumalanusko lähtee niin naisviha näyttää jäävän liberaalimpaankin sieluun...

Vierailija
36/53 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mies ajattelee, että koska tienaa enemmän, hän ansaitsee etuoikeuksia eli palvelluksi tulemista.

Olen pahoillani, mutta se on parisuhdeväkivaltaisen ajattelumaailma. Abuse tarkoittaa, että väkivaltainen hyväksikäyttää toista, köyttää valta-asemaansa hankkiskseen itselleen etua.

Miehesi on abusive.

Suomenkielinen Väkivalta-termi johtaa monet harhaan, eivätkä he tunnista tuota henkistä väkivaltaa.

Vierailija
37/53 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Son ämmän homma siivota pöytä!

Vierailija
38/53 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän ilmeisesti käy töissä ja maksaa laskut. Sä olet kotona/opiskelet? Silloin sä hoidat myös ne kotihommat.

Vierailija
39/53 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastihan miehesi on hedonisti - rehellinen sellainen! Ei ajattele kuin omaa viihtymistään, omia aikataulujaan ja omaa elämäänsä.

Laiskuuteen taipuvaiset nautiskelijat on juuri tuollaisia. Sinun miehesi sentään kertoo suoraan, ettei tee jos ei huvita! Jos et ole vielä oivaltanut: hän ei myöskään tule muuttumaan. Mikä muu häntä ei huvita tulevaisuudessa, haluatko olla viime kädessä vastuussa kaikesta mitä kattonne alla tapahtuu?

Vierailija
40/53 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syökö myös räkäänsä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yksi