Sanokaa miksei etäopetusta voida jatkaa? Mikä ongelma?
Sanokaa mulle mikä mun ajatuksessa on vikana?
Miksei etäopetusta voida jatkaa? Olin itse aikuislukiossa, opettajat olivat paikanpäällä koulussa. Joka halusi, sai mennä fyysisesti paikalle tai sitten etäyhteys kuten nytkin on toimittu. Jos tekniikka onnistui jo lähes 4 vuotta sitten, miten se ei onnistuisi enää?
Etäopiskelun puolesta:
- tunnit ovat häiriöttömiä, nuori oppii paljon paremmin
- nuori jaksaa omien sanojensa mukaan paremmin, opiskelumotivaatio paljon isompi
- nukkumisaikaa enemmän
- rytmi pysynyt hyvänä
- läksyt on tehty koko 6 viikon ajan yhtään patistamatta ja ajoissa ( entisen "tekisitkö jo läksysi" sijaan)
Lähiopetukseen
- ensisijassa oppilaat, joita ei ole tavoitettu, menisivät lähiopetuksen piiriin, vaikkakin varmaan kaikista on jo tehty lasu.
- oppilaat, jotka kokevat, ettei koulunkäynti ilman ohjausta onnistu
Mikä tossa olisi ongelma? Kun vielä muistetaan että koulua on VAIN muutama päivä, arviot pitää olla tehtynä ja numerot annettuna jo pikkuhiljaa.
Kunnathan saa päättää itse, miksei tätä mahdollisuutta tarjota?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Lainsäädämntö.
Tautitilanne.
Ja kaikki lukiot ym saavat ja jatkanevatkin etäopetuksessa. Perusopetuksen lainsäädäntö ei tätä mahdollista.
Faktat kuntoon
1. Sellaista lakipykälää ei ole, joka kieltäisi etäopetuksen.
2. Missään laissa ei sanota, että opetus olisi pakko järjestää koulurakennuksessa. Ainoa vaatimus on, että opiskelupaikan on oltava turvallinen.
3. Tartuntatautilain mukaan kunnat voivat itse päättää koulurakennusten sulkemisesta ja avaamisesta.
Kysyisin nrolta 22, että mitä väärää tietoa tuossa viestissä 21 oikein on.
Siinähän on aivan samat asiat mitä toi kommentoija itse kirjoittaa viestissään 22.
Eli kunnat ja koulut voivat itse järjestää sitä etäopetusta jos niin tahtovat.
Hän myös kehotta kääntymään etäopetus asiassa kuntien opetustoimen puoleen ja pyytämään sieltä etäopetuksen järjestämistä.
Sinä 22 taidat olla juuri se tyyppi, joka jokaisessa ketjussa toistaa noita samoja asioita sairaaloisesti, edes lukematta muiden viestejä.
Alkaa tuntua siltä, että tämä koronakeissi on pistänyt pääsi totaalisesti sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Kysyisin nrolta 22, että mitä väärää tietoa tuossa viestissä 21 oikein on.
Siinähän on aivan samat asiat mitä toi kommentoija itse kirjoittaa viestissään 22.
Eli kunnat ja koulut voivat itse järjestää sitä etäopetusta jos niin tahtovat.
Hän myös kehotta kääntymään etäopetus asiassa kuntien opetustoimen puoleen ja pyytämään sieltä etäopetuksen järjestämistä.
Sinä 22 taidat olla juuri se tyyppi, joka jokaisessa ketjussa toistaa noita samoja asioita sairaaloisesti, edes lukematta muiden viestejä.
Alkaa tuntua siltä, että tämä koronakeissi on pistänyt pääsi totaalisesti sekaisin.
- Väite että ne voisi päättää "vain tietyissä rajoissa"
- etäopetuksen järjestämistä ei haeta opetustoimesta
Vierailija kirjoitti:
Siksi että lapset halutaan kouluihin sairastumaan. Siksi.
Tämähän se syy on.
Meidän kaikkien elämästä on nyt päättämässä taho, jolle olemme pelkkiä koe-eläimiä. Enkä nyt puhu hallituksesta.
Kyseessä on oikeasti vakava ihmisoikeusrikos ja myös Suomen rikoslain mukaan vakava terveyteen tai henkeen kohdistuva rikos. Jostain syystä sen kuitenkin annetaan tapahtua.
Vaan niinhän se taitaa mennä, että kauheuksia ei ymmärretä silloin kun ne tapahtuvat. Ymmärrys tulee vasta myöhemmin.
Natsisaksassakin nähtiin hyvin pitkään heidän silloiset toimensa järkevinä ja hyväksyttävinä. Mitä nyt jotkut yksittäiset vähän rutisivat.
Omasta puolestani kiitän nroa 21 ja 22.
Toisaalta ihmettelen entistä enemmän koulujen lähiopetuksen jatkumista.
Koska politiikka ja seuraavat vaalit
Koska etäopetus on surkeaa. Meillä 7. luokkalainen sanoi suoraan, että koulunkäynti ja oppiminen on sellainen 50 % normaalista. Vauhdikas teini TARVITSEE kunnon aikataulut ja opetusta.
Tällainen meininki, jossa osa opettajista lähettää vain tehtäviä ja osa pitää silloin tällöin yksisuuntaisia videotunteja ei vaan toimi. Tai ehkä toimii niille itseohjautuville 10-oppilaille.
Käytännössä 2 kk ollaan nyt hukattu opetuksesta. Vaikka OAJ kuinka yrittäisi hehkuttaa hienoa onnistumista.
Vierailija kirjoitti:
Koska etäopetus on surkeaa. Meillä 7. luokkalainen sanoi suoraan, että koulunkäynti ja oppiminen on sellainen 50 % normaalista. Vauhdikas teini TARVITSEE kunnon aikataulut ja opetusta.
Tällainen meininki, jossa osa opettajista lähettää vain tehtäviä ja osa pitää silloin tällöin yksisuuntaisia videotunteja ei vaan toimi. Tai ehkä toimii niille itseohjautuville 10-oppilaille.
Käytännössä 2 kk ollaan nyt hukattu opetuksesta. Vaikka OAJ kuinka yrittäisi hehkuttaa hienoa onnistumista.
Eikö opettaja sitten ole tavoitettavissa?
Koska lastensuojeluilmoitusten määrä on romahtanut. Tämä ei tarkoita, että hätää kärsiviä lapsia olisi vähemmän, päinvastoin. Jossain tuolla on iso joukko lapsia, joiden hätää ei tunnisteta. Koulu on yksi valvova instanssi.
Vierailija kirjoitti:
Koska lastensuojeluilmoitusten määrä on romahtanut. Tämä ei tarkoita, että hätää kärsiviä lapsia olisi vähemmän, päinvastoin. Jossain tuolla on iso joukko lapsia, joiden hätää ei tunnisteta. Koulu on yksi valvova instanssi.
Jottei tulisi uusia Vilja-Eerikoita, koulut pitää avata. Jos yhdenkin tapauksen pystyisi estämään koulujen avaamisella, se on jo peruste.
Vierailija kirjoitti:
Länkytystä. Meillä on 8 luokkalainen on oppinut loistavasti.
Itse kuuntelen 80% tunneista ja on ollut hienoa kerrata asioita. Opetuksen taso ollut loistavaa.
Kaikki opettajat aloittaa tunnit tasan kun tunnit alkavat ja myöhästymismerkintä oppilaalle tulee heti, jos hän vähänkin myöhästyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jottei tulisi uusia Vilja-Eerikoita, koulut pitää avata. Jos yhdenkin tapauksen pystyisi estämään koulujen avaamisella, se on jo peruste.
Turhaa propagandaa.
Mun kasiluokkalainen on ainakin saanut hyvää opetusta etänä ja kun olen itsekin kuunnellut osan tunneista, ollaan yhdessä parannettu hänen reaalivastausosaamistaan.
Tällainen koulun sivulla:
"Soveltamisasetuksen voimassaolon päätyttyä opetuksen järjestäjä ei voi järjestää opetusta etäopetuksena. Kunta ei voi päättää omalla päätöksellään koulujen sulkemisesta eikä kunta voi myöskään päättää opetuksen järjestämisestä ainoastaan etäopetuksena. Oikeus saada perusopetusta on perustuslaissa säädetty subjektiivinen oikeus, joka kuuluu yhdenvertaisesti kaikille."
Eikö toi just sano ettei koulu tai kunta voi päättää etäopetuksen jatkumisesta?
Kirjastoihmisetkään ei onnistu avaamaan kirjastoja ohjeiden mukaan, vaikka ei samalla tarvitse vahtia satoja lapsia. Kouluilla on paljon isompi vastuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jottei tulisi uusia Vilja-Eerikoita, koulut pitää avata. Jos yhdenkin tapauksen pystyisi estämään koulujen avaamisella, se on jo peruste.[/
Eerikaa ei koulu pelastanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jottei tulisi uusia Vilja-Eerikoita, koulut pitää avata. Jos yhdenkin tapauksen pystyisi estämään koulujen avaamisella, se on jo peruste.[/
Eerikaa ei koulu pelastanut.
Sossu tapatti koska ei auttanut, joten ei ne koulun lukuisat lasutkaan mihinkään johtaneet.
No johan saatiin jälleen kerran (täysin turha) argumentti tähänkin keskusteluun. Kuin ollakaan että vedetäön vilja-erika kun ei mitään muutakaan enää keksitä.
Miten typeriä ihmiset voikin olla?
Etäopiskelun puolesta:
- tunnit ovat häiriöttömiä, nuori oppii paljon paremmin
- nuori jaksaa omien sanojensa mukaan paremmin, opiskelumotivaatio paljon isompi
- nukkumisaikaa enemmän
- rytmi pysynyt hyvänä
- läksyt on tehty koko 6 viikon ajan yhtään patistamatta ja ajoissa ( entisen "tekisitkö jo läksysi" sijaan)
Lähiopetukseen
- ensisijassa oppilaat, joita ei ole tavoitettu, menisivät lähiopetuksen piiriin, vaikkakin varmaan kaikista on jo tehty lasu.
- oppilaat, jotka kokevat, ettei koulunkäynti ilman ohjausta onnistu
Ota ihmeessä lapsesi kotikouluun, jos noin kovasti tykkää olla kavereista erossa kotona opiskelemassa. Oma nuoreni ainakin haluaa mennä kouluun, koska kotona seurana vain minä ja isänsä.
Etäopetus on mahdollista sekä tartuntatautilain että perusopetuslain mukaan.
Kunnat ja koulut voivat päättää kaikesta itse.
Älä anna väärää infoa.