Korona ja D-vitamiini
Mielenkiintoinen tutkimus Indonesiasta. 780 henkilöä, joilla oli varmistettu koronatartuna. D-vitamiini oli normaalilla tasolla n. 50 %:lla, ja heistä 4 % kuoli koronaan. Lievä vajaus oli 27 %:lla, ja heistä 88 % kuoli. D-vitamiinin puutosta oli 23 %:lla, ja heidän kohdallaan kuolleisuus oli 99 %. Melko hurja korrelaatio D-vitamiinin ja koronakuolleisuuden välillä.
Kommentit (36)
Sanoihan se yksi Espanjassa teho-osastolla töissä oleva suomalaislääkärikin, että D-vitamiinipistoksilla on ollut apua viruksen torjunnassa tehohoitopotilailla. Suomessa lääkärit ei vaan usko muuhun kuin lääkefirmojen kehittämiin lääkkeisiin.
Olen itse syönyt vahvaa D-vitamiinia viime viikot ahkerasti ja antanut purkillisen myös omille vanhemmilleni syötäväksi.
Suomessa d vitamiiniä pitää syödä läpi vuoden. Itse en ainakaan käristä yhtään nahkaani. 16v sitten ollut viimeksi flunssa d vitsku ja sinkki menee solkenaan.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa d vitamiiniä pitää syödä läpi vuoden. Itse en ainakaan käristä yhtään nahkaani. 16v sitten ollut viimeksi flunssa d vitsku ja sinkki menee solkenaan.
Miksi pitää? Eihän iho "käristy" ollenkaan 10-15 minuutissa, ja tämä riittää keskipäivän aikoihin auringonoton suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Mä luulen, että siellä köyhillä ihmisillä on muitakin kuin D-vitamiinin puutosta mikä edesauttaa koronan koitumisen kohtalokkaaksi.
Implikoitko, että Indonesiassa köyhillä ihmisillä on puutosta D-vitamiinista ja rikkailla ei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää? Eihän iho "käristy" ollenkaan 10-15 minuutissa, ja tämä riittää keskipäivän aikoihin auringonoton suhteen.
Juuri näin. Ihan vartti riittää ( ilman suojakertoimia ) päivässä aurinkoa jotta saa tarpeeksi D-vitamiinia. En käytä Suomessa ollenkaan aurinkorasvaa ja uskon että saan kesällä tarpeeksi D-vitamiinia elimistööni sen talvisen 100 mikrogramman lisäksi. Flunssassa olen ehkä kerran vuodessa jos sitäkään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyykin vissiin alkaa D-vitamiinin vuoksi käppäilemään päivisin ilman paitaa. Saavatpahan palstamammatkin vähän silmäniloa.
Sitä saa kyllä ihan purkistakin.
Niin saa, mutta kun purkista otettuna se saattaa olla immunosuppressiivista eikä immuniteettia vahvistavaa.
https://www.sciencedaily.com/releases/2008/01/080125223302.htm
Hyvä huomio. Tee sitten niin tai näin, aina on väärinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyykin vissiin alkaa D-vitamiinin vuoksi käppäilemään päivisin ilman paitaa. Saavatpahan palstamammatkin vähän silmäniloa.
Sitä saa kyllä ihan purkistakin.
Niin saa, mutta kun purkista otettuna se saattaa olla immunosuppressiivista eikä immuniteettia vahvistavaa.
https://www.sciencedaily.com/releases/2008/01/080125223302.htm
Hyvä huomio. Tee sitten niin tai näin, aina on väärinpäin.
Kannattaa ottaa aurinkoa. Ei ole väärinpäin.
Korrelaatio != kausaliteetti
Oliko kuoleet sattumoisin läskejä kuten minä? Läski voi aiheuttaa d-vitamiininpuutosta. Lihavuus korreloi mukavasti myös sydän- ja verisuonisairausten ja diabeteksen kanssa .
Vierailija kirjoitti:
Oliko kuoleet sattumoisin läskejä kuten minä? Läski voi aiheuttaa d-vitamiininpuutosta. Lihavuus korreloi mukavasti myös sydän- ja verisuonisairausten ja diabeteksen kanssa .
Avasitko edes annettua linkkiä?
ennen kun en syönyt vitamiineja (enkä juurikaan matkaillut) sain ihan aina kaikki taudit ja flunssat, ne väheni lähes nollaan matkojen ja vitamiinien ansiosta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, siellä oli pelkkä abstrakti josta ei selvinnyt paljoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, siellä oli pelkkä abstrakti josta ei selvinnyt paljoa.
Oliko näin? Etkö nähnyt linkkiä tutkimukseen? Vai pitääkö tähän laittaa se, että löydät?
Kymmenisen vuotta sitten aloin ottaa 75 mg d-vitamiinia purkista päivittäin, eikä ole ollut flunssan flunssaa sen jälkeen. Mikään muu elämässä ei ole muuttunut (treeni, ravinto, työ, koti tms).
Länsimaisen lääketieteen ongelma on se, että jos jotain ei ole tieteellisin tutkimuksin todistettu, sitä ei ole olemassa. Suomalainen virallinen d-vitamiinisuositus on naurettava.
Söin se 20ug päivässä ja nyt kävin testaamassa https://www.puhti.fi/tuote/d-vitamiini/ D-vitamiinin tasot. Oli reilusti alle viitteiden. Kalaa syön pari kertaa viikossa. Aurinkoa kesäisin ja talvella yleensä yksi reissu aurinkoon. Nyt pitää alkaa syömään 100ug kunnes tasot normaalit...
Minä olen syönyt vuosikausia sen 75 mikrogrammaa d-vitamiinia päivässä, silti tulee jatkuvasti flunssia. Minulla tosin on astma vastustuskykyä heikentämässä.
Kyllä. On se "vähän" ihme, että lieväkin puutos yhdestä vitamiinista nostaa kuolleisuuden 4 % -> 88 %.