Opetushallituksen ohjeet kouluille: Ryhmäkoko normaali, luokkia ei jaeta, ei turvavälejä, jos lapsi oirehtii opettajan kanssa eristystilaan opettamaan vanhempia ....
Nämä ohjeet ovat kammottavia. Yläkouluissa opettajat ja oppilaat tulevat kohtaamaan useita satoja lähikontaktissa tunnin ajan.
Opettajat aiotaan sairastuttaa täydellä varmuudella ja lasten riski sairastua on myös hirmuinen.
https://yle.fi/uutiset/3-11334716
Kommentit (766)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä miettisin alueellisesti. Asun Pohjois-Pohjanmaan kunnassa, jossa alle 5 tartuntaa. Koko maakunnassa about 10 tartuntaa viimeisen kahden viikon aikana. Laitan lapsemme mielihyvin läheiseen alakouluun. Jos asuisin Helsingissä tms. en varmasti laittaisi.
Marinilta kysyttiin eilen, voitaisiinko toimia eri tavalla eri alueilla, mutta Marin sanoi, että päätökset koskevat koko Suomea. Kai siinä joku lainsäädäntö taas estää sen.
Valehtelee jälleen.
Tartuntatautilaki mahdollistaa ihan jopa koulukohtaiset alueelliset toimenpiteet.
Miksi he valehtelevat koko ajan ja kaikesta????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä yli puolet on jo hakenut lomaa koulusta. Ja määrä kasvaa vielä koko ajan mitä enemmän tulee paskaa julkisuuteen ja vanhemmat oikeasti tajuaa kusetuksen suuruuden!
Hävetkää, Andersson, Marin ja Salminen! Hävetkää!
Oho, tosiaanko? Mistä kuulit?
Vapaavuoren infossa helsinkiläisiltä rehtoreilta tullut tieto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä miettisin alueellisesti. Asun Pohjois-Pohjanmaan kunnassa, jossa alle 5 tartuntaa. Koko maakunnassa about 10 tartuntaa viimeisen kahden viikon aikana. Laitan lapsemme mielihyvin läheiseen alakouluun. Jos asuisin Helsingissä tms. en varmasti laittaisi.
Marinilta kysyttiin eilen, voitaisiinko toimia eri tavalla eri alueilla, mutta Marin sanoi, että päätökset koskevat koko Suomea. Kai siinä joku lainsäädäntö taas estää sen.
Itse asiassa ei estä. Tartuntatautilain mukaan päätökset tekee AVI jos kyseessä on useampi kunta ja kunta itse tarvittaessa. Vaikkapa pelkästään Uudenmaan koulut olisi voitu pitää etäopetuksessa, laki ei estä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa ei estä. Tartuntatautilain mukaan päätökset tekee AVI jos kyseessä on useampi kunta ja kunta itse tarvittaessa. Vaikkapa pelkästään Uudenmaan koulut olisi voitu pitää etäopetuksessa, laki ei estä.
Olisi niin mahtavaa, jos AVI pistäisi pk-seudun koulut kiinni.
https://www.kaleva.fi/uutiset/pohjois-suomi/etaopetus-jatkuu-pohjois-po…
– Nuoria ei lähdetä kokoamaan yhteen paikkaan ja lisäämään tartuntariskiä kokeita varten, Penttilä korostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä yli puolet on jo hakenut lomaa koulusta. Ja määrä kasvaa vielä koko ajan mitä enemmän tulee paskaa julkisuuteen ja vanhemmat oikeasti tajuaa kusetuksen suuruuden!
Hävetkää, Andersson, Marin ja Salminen! Hävetkää!
Vapaavuoren infossa helsinkiläisiltä rehtoreilta tullut tieto.
Kiitos tiedosta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valehtelee jälleen.
Tartuntatautilaki mahdollistaa ihan jopa koulukohtaiset alueelliset toimenpiteet.
Koska hakevat laumasuojaa THL:n Mika Salmisen johdolla eikä se onnistu ilman koe-eläimiä.
Vierailija kirjoitti:
haluan nähdä ensiksi, miten teille rohkeammille käy.
No me rohkeimmat ollaan tietenkin niitä voimakkaimpia ja vahvimpia kaikessa. Meidän varassa tämä koko teatteri kannattelee näinä aikoina.
Tehdään duunia, vaikka korona vallitsee ja hallitsee.
Nyt on luvassa draamaa ja valtion valitsemaa hybristä. Tämä on hybris jossa moni tulee menettämään yliaikansa.
Minun taktiikkaan kuuluu elää elämä täysiä ja menehtyä nuorena. Olen omaksunut vähän lapsellisen amerikkalaistyylisen rock-henkisen tavan elää täysiä.
Lapsista piittaamatta. Oletan että lapsista kyllä huolehditaan kuten sotienkin aikaan.
Heille on kerätty jo potti talteen ja he perivät sen, jos jotain epätodellista tapahtuu kuplassani.
Isoisäni meni taisteluun kuten muutkin meni. Vaikka vaihtoehtoja toki oli. Toinen isoisä vapautettiin sodasta, kun kaikki 9 veljeä meni tykin ruuaksi. Siksi minä lopulta olen täällä ja antibioottejen, koska heidän jälkeläiset kärsivät kovasta tuberkuloosista kuukausia henkihieverissä.
Heistä kirjoitettiin tarinoita ja heitä ylistettiin, vaikka ihan paskoja olivat (miehiä) kuten minäkin olen vain mies nykyaikana.
Ei kukaan erikseen huomioi herraa parhaassa iässään.
Minä olen kuitenkin se joka hakee lapsen kaivosta ja kissan puusta, kun kukaan muu ei siihen voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä tähänastinen tieto, että alle puolet olisi menossa lähiopetukseen ja se saattaa tuosta vielä laskea merkittävästi
Helsingissä oppositiopuolueilla mm. kokoomuksella on melko hyvä kannatus. Nyt tämä on muuttunut politiikaksi.
Toivottavasti olen väärässä, mutta tuntuu kuin oppositio tarkoituksella toivoisi, että hallitus epäonnistuu.
Mistä muuten tieto kouluun menijöistä?
Ei oppositio toivo, että hallitus epäonnistuu. Koska hallitus nyt purkaa rajoituksia ja avaa yhteiskuntaa. Jotta saadaan rahaa yhteiskunnan rattaisiin. Miksi tämä on joidenkin niin vaikea ymmärtää. Yhteiskunta ei pyöri ilman rahaa, niin se vaan on. Vaihtoehto on palata omavaraistalouteen, tyyliin pieni perse preerialla, jossa kaikki tehdään kotona itse. Oppositio, jopa Halla-aho toivoo, ettei kouluja avattaisi, Kokoomuksesta asian on ilmaissut hyvin selvästi esim. Risikko, Orvosta en tiedä, mutta kun on kokoomuksen näkemys, että koulut kiinni, niin oletettavasti hänkin on sitä mieltä.
Oppositiolle tällä hetkellä siis erittäin tärkeää, että hallitus on toimintakykyinen, jotta saada yhteiskunta pyörimään. Ovat kyllä penänneet sitä, miten se toteutetaan turvallisesti, mutta vastausta eivät ole saaneet.
Minusta hallitus on jo epäonnistunut turhan monessa asiassa (mm. suojavarusteissa), ja minä haluaisin, että hallitus potkittaisiin pois, mutta oppositio ei sitä nyt tee. Joten voisi olla ihan kiitollinen tälle oppositiollekin, jolla olisi ollut jo aihetta esittää välikysymys hallitukselle, mutta pyysivät vain nimellisen pääministerin ilmoituksen. Sekin tehtiin vain siksi, että pyrittiin varmistamaan, ettei hallitus jatka samaa virheiden tekoa, ja Marin totesi, että virheistä on opittu. Henkilökohtaisesti minua ei kyllä kiinnosta Sanna Marinin työssäoppiminen.
Politiikkaa nuo kaikki tuolla pelaa, se on pelin henki, mutta nyt olisi tärkeää löytää yhteistyön henki, ja sitä on oppositiokin toivonut.
Millä minuuttikohdalla Vapaavuoron infossa oli tuo oppilaiden poissaolotieto, vai onko kyseessä disinformaatio?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valehtelee jälleen.
Sosialistit, uskovaiset ja ruotsalaiset ovat aina olleet kovia valehtelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valehtelee jälleen.
Toi lainsäädäntö oli kyllä mun oma lisäys, ettei Marin tätä suoraan sanonut että lainsäädäntö estää, Häneltä kysyttiin, voitaisiinko eri alueilla Suomessa tehdä erilaisia päätöksiä.
tähän vastasi vaan lyhyesti: "päätökset (tauko) koskee.koko.Suomea." Eli tästä oletin, että taitaa joku lakipykälä taas estää, ettei päätöksiä voida toteuttaa toisin eri alueilla. Tavallaan voi sanoa, että valehteli, kun ei sanonut, että laki sallisi erilaiset päätökset.
Turussa rehtorit toteavat, ei tarvi mennä lähiopetukseen jos ei halua. "Jos haluat pitää lapset kotona ei tarvi tuntea huonoa omaatuntoa"
"Närundervisning inte ett måste då skolan öppnar igen enligt rektorer i Åbo: "Om man vill hålla sitt barn hemma ska man få göra det utan dåligt samvete"
https://svenska.yle.fi/artikel/2020/05/05/narundervisning-inte-ett-mast…
Vierailija kirjoitti:
Millä minuuttikohdalla Vapaavuoron infossa oli tuo oppilaiden poissaolotieto, vai onko kyseessä disinformaatio?
Katsoin koko lähetyksen. Ei kerro loma-anomuksista mitään millään kielellä.
Eläinten vallankumous :( kirjoitti:
Pitäisikö tykittää Joutsenlaulua eetteriin? kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi millaista menoa. Toivotaan ettei kukaan lapsi kuole tuohon kulkutautiin.
Se olisi ihan päättäjillekin helpotus, jos kukaan opettajakaan ei kuole.
On niitä opettajia joilla alkaisi eläkepäivätkin.
Kamala kohtalo kuolla ennen eläkettä kulkutautiin.
Tämä päätös tulee todennäköisesti kaduttamaan monia päättäjiä. Itse en kykenisi enää nukkumaan uniani hyvin jos opettajia tai lapsia kuolee tämän päätöksen johdosta :(
Ihan itkettää kaikkien puolesta, jotka ovat tässä osallisina. Onneksi minä perheen isänä en tule saamaan koronaa. Ajattelin käydä rauhassa töissä ja tehdä pitkää päivää ja eristäytyä telttaan takapihalle ja jätän lapset ja opettajavaimon kämpille pärjäilemään.
Toivotaan ettei kukaan kuole, mutta jos kuolee niin on vielä varalla minä, niin ei lapset joudu koulukotiin.
Tapaan perheen sitten juhannuksen aikaan, jos ei ole mitään oireita kenelläkään.
T: Vielä yhdessä
Stadin arkea. Luulen että telttailu on lasten kannalta parasta mitä voit tehdä. Eli hylätä perheesi koulujen avaamisen ajaksi ja siksi ajaksi, että tulee selvyys onko kenelläkään tartuntaa. Syksyllä alkaa uusi erä.
Voi tulla koleita öitä teltassa, mutta perheen takia on jaksettava.
Elämä voittaa ja perheellisten pitää vain pärjätä. Toisen pitää uhrautua ja toisen pitää ottaa vastuu lapsista, jos kuolo korjaa.
On selvää että kuolemia tulee ropisten kuten Ruotsissa on nähty.
Tästä lähtien Suomessa on surun aika.
Minulla on tapana soittaa aina läheisten kuoleman suruaikana Joutsenlaulua.
Ei naurata yhtään. Meillä on kaksi vanhempaa riskiryhmässä ja lapset on lähetettävä kouluun.
Ihan tosissaan on mietitty että jos ei lähetetä, niin otetaanko lasurumba vastaan ja jakstaanko me työtätekevät sitä yhtään.
Onneksi on autot, niin ei olla julkisten varassa. Muuten itkettäisi ihan helvetisti.
Miksi on lähetettävä? Ilmoitatte että ei tule koronan takia, toi lasurumba on pelottelua.
Olen yläkoulun aineenopettaja (kielet) ja kyselin varovasti viime viikolla omalta valvontaluokaltani että mitä mieltä ovat kouluun palaamisesta, niin melkein kaikki olivat sitä mieltä että ahdistaa ja pelottaa tulla kouluun mutta tulevat koska on pakko. Sanoin sitten että onhan se kotiopetus myös mahdollinen vaihtoehto, niin osa sanoi ettei vanhemmat suostu siihen / sitä ei voida toteuttaa koska vanhemmat ovat töissä. En voinut oppilaille sitä sanoa mutta sanon nyt täällä: minun oppitunneilla katsotaan 2 viikkoa enkun ja ruotsinkielisiä elokuvia!!! Vanhemmat luulevat joutuvansa opettamaan lapsilleen ydinfysiikkaa ja ruotsin sivulauseen sanajärjestystä kaksi viikkoa, mutta ARVOSANAT ON SIINÄ KOHTAA JO ANNETTU JA OPPISISÄLLÖT ON KÄYTY!!! Normitilanteessa oltaisiin pelailtu pelejä ja ehkä kerrattu jotain asioita, mutta nyt menen siitä mistä aita on matalin ja elokuvia katsomalla harjoitamme kielen ja kulttuurin tuntemusta. Jokainen vanhempi voisi siitä päätellä että olisikohan se Nico-Irmeli sittenkin kykeneväinen oppimaan tällaisia asioita itsenäisestikin ilman sitä vanhemman ohjausta ja opetusta 6h päivässä...
Ne krokotiilinkyyneleet vuodatettiin huolilasten vuoksi, joita on ehkä 1-2 % lapsista. Miksei Sannaa ja Litä itketä lasten huoli ja pelko ja ahdistus - kyllä yläkoululaiset tietää mikä tilanne on. TAi mietitytä edes se, että lapset sairastuvat ja sairastuttavat perheensä? Miten pystyy katsomaan omaa lastaan silmiin, jos jonkun lapsi kuolee tämän älyvapaan päätöksen johdosta. Itse en saisi ikinä enää untakaan.
Vierailija kirjoitti:
Ne krokotiilinkyyneleet vuodatettiin huolilasten vuoksi, joita on ehkä 1-2 % lapsista. Miksei Sannaa ja Litä itketä lasten huoli ja pelko ja ahdistus - kyllä yläkoululaiset tietää mikä tilanne on. TAi mietitytä edes se, että lapset sairastuvat ja sairastuttavat perheensä? Miten pystyy katsomaan omaa lastaan silmiin, jos jonkun lapsi kuolee tämän älyvapaan päätöksen johdosta. Itse en saisi ikinä enää untakaan.
Koska se saatanan rummutus ja itku niistä huolilapsista oli vain peitetarina tälle laumasuojalle. Keino saada koulujen avaaminen selitettyä ilman rikossyytettä.