Opetushallituksen ohjeet kouluille: Ryhmäkoko normaali, luokkia ei jaeta, ei turvavälejä, jos lapsi oirehtii opettajan kanssa eristystilaan opettamaan vanhempia ....
Nämä ohjeet ovat kammottavia. Yläkouluissa opettajat ja oppilaat tulevat kohtaamaan useita satoja lähikontaktissa tunnin ajan.
Opettajat aiotaan sairastuttaa täydellä varmuudella ja lasten riski sairastua on myös hirmuinen.
https://yle.fi/uutiset/3-11334716
Kommentit (766)
Opettaja kirjoitti:
Olen lukiossa aineenopettaja ja olen aikani lukenut kirjoituksia siitä kuinka opettajat ei tee töitään etäopetuksen aikana. Voin sanoa käsi sydämelä, että omassa työpaikassani opettajat ovat puskeneet ympäripyöreitä työpäiviä.
Lukioissa etäopetus lähti käyntiin sillä, että ylioppilaskirjoitukset toteutettiin tiivistetyllä aikataululla, mikä omalla kohdallani tarkoitti kahden viikon yo-valvontojen (12 tuntia) suorittamista yhdessä viikossa samalla, kun pidin neljälle kurssille etäopetusta. Jokaista tuntia en voinut pitää Teamsissä, koska olin yo-valvonnoissa. Jokaista tuntia en ole pitänyt Teamsissä yo-kokeiden jälkeenkään sen takia, että osa opiskelijoistani on ns. kaksoistutkinnon suorittajia, jotka ovat työharjoittelua suorittamassa. Eli he eivät ole siellä päätteen ääressä samaan aikaan, kun muut ryhmän opiskelija . Tämä tarkoittaa, että joudun laatimaan jokaiselle kurssille kirjalliset tuntikohtaiset ohjeet Tähän mennessä etäopiskelun aikana olen opettanut neljää eri kurssia eli olen naputellut sähköiselle oppimisalustalle 120 oppitunnin ohjeet, etsinyt linkit opetusvideoihin, korjannut aineita, laatinut ja tarkastanut sähköisiä kokeita käyttäen uutta sähköistä koealustaa, opetellut käyttämään Teamsia ja muutamaa muuta sovellusta. Seuraan 100 opiskelijan opintojen etenemistä päivittäin. Opetustyön lisäksi lukioissa on käynnissä uuden Opetussuunnitelman laadinta, joka työllistää.
Ja ihan tiedoksi, lukioissa opettajien kesäloma alkaa vasta, kun kesän uusintakoepäivä on ohi ja.uusintakokeet korjattu. Tämä tarkoittaa, että lukion opettajan kesäloma alkaa Juhannuksen tienoilla.
Toivottavasti tämä valaisee sitä, että opettajan työ koostuu muustakin kuin siitä yhdestä viestistä, joka tulee yhdelle lapselle yhtenä päivänä.
Lukion opettajaksi kovin onnetonta oikeinkirjoitusta:)
Vierailija kirjoitti:
"Koulussa ja varhaiskasvatuksessa ei suositella maskeja"
Kuka saa_t_a_nana i_di_oo_tt_i laati nämä ohjeet??
Onneksi ei sentään kielletty. Jätettiin takaportti auki. Osa käyttää suojaimia. Jotkut lääkärit niitä suosittelevatkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo oirehtiva oppilas on eristystilassa vain sen aikaa, että hänet haetaan kotiin.
Lasta / nuorta ei saa jättää yksin mihinkään tilaan eristettynä koulussa.
Läsnä on oltava turvallinen aikuinan.
Näin sanoo laki.
Työnnä se laki hanuriis. Mutta mistäs sille tautiselle pennulle löytyy karanteenipaikka? Kotio ei ole mitään asiaa.
On tää hauska ketju, viikko sitten opettajat vetosivat jos johonkin lakiin ettei koulua voi jatkaa kesäkuun puolelle nyt sitten lailla ei ole mitää virkaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ei sentään kielletty. Jätettiin takaportti auki. Osa käyttää suojaimia. Jotkut lääkärit niitä suosittelevatkin.
Käytännössä tämä on kielto. Työnantaja estää käytön koska ei suositella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka kantaa vastuun kun tämän vuoksi joku sairastuu kroonisesti tai jopa kuolee?
Taloudellisen vastuun kantavat veronmaksajat. Oikein fiksua tarkoituksella levittää virusta, joka saattaa aiheuttaa loppuelämän kestävän sairauden ja mahdollisesti työkyvyttömyyden/osittaisen työkyvyttömyyden. Tästä pitäisi puhua enemmän kuin kuolemista, mitenkään vähättelemättä läheisen menettämisen aiheuttamaa surua. Taloudelle kuitenkin tulee olemaan paljon isompi takaisku koronan jälkiseuraukset kuin se, että nyt olisi maltettu pitää tiukkoja rajoituksia vähän kauemmin ja tukahduttaa epidemia.
Niinpä. Esim. itse teen 100% tuottavaa työtä etänä. Oletetaan, että työnantaja ”pakottaa” minut toimstolle, käy huono säkä, ja saan koronatartunnan vakavalla taudinkuvalla. Olen kuukauden sairaalassa ja sen jälkeen kuukauden tai pari toipilaana. Olisikohan tuo kovinkin kannattava kuvio työnantajalleni?
Vierailija kirjoitti:
Opettaja kirjoitti:
Olen lukiossa aineenopettaja ja olen aikani lukenut kirjoituksia siitä kuinka opettajat ei tee töitään etäopetuksen aikana. Voin sanoa käsi sydämelä, että omassa työpaikassani opettajat ovat puskeneet ympäripyöreitä työpäiviä.
Lukioissa etäopetus lähti käyntiin sillä, että ylioppilaskirjoitukset toteutettiin tiivistetyllä aikataululla, mikä omalla kohdallani tarkoitti kahden viikon yo-valvontojen (12 tuntia) suorittamista yhdessä viikossa samalla, kun pidin neljälle kurssille etäopetusta. Jokaista tuntia en voinut pitää Teamsissä, koska olin yo-valvonnoissa. Jokaista tuntia en ole pitänyt Teamsissä yo-kokeiden jälkeenkään sen takia, että osa opiskelijoistani on ns. kaksoistutkinnon suorittajia, jotka ovat työharjoittelua suorittamassa. Eli he eivät ole siellä päätteen ääressä samaan aikaan, kun muut ryhmän opiskelija . Tämä tarkoittaa, että joudun laatimaan jokaiselle kurssille kirjalliset tuntikohtaiset ohjeet Tähän mennessä etäopiskelun aikana olen opettanut neljää eri kurssia eli olen naputellut sähköiselle oppimisalustalle 120 oppitunnin ohjeet, etsinyt linkit opetusvideoihin, korjannut aineita, laatinut ja tarkastanut sähköisiä kokeita käyttäen uutta sähköistä koealustaa, opetellut käyttämään Teamsia ja muutamaa muuta sovellusta. Seuraan 100 opiskelijan opintojen etenemistä päivittäin. Opetustyön lisäksi lukioissa on käynnissä uuden Opetussuunnitelman laadinta, joka työllistää.
Ja ihan tiedoksi, lukioissa opettajien kesäloma alkaa vasta, kun kesän uusintakoepäivä on ohi ja.uusintakokeet korjattu. Tämä tarkoittaa, että lukion opettajan kesäloma alkaa Juhannuksen tienoilla.
Toivottavasti tämä valaisee sitä, että opettajan työ koostuu muustakin kuin siitä yhdestä viestistä, joka tulee yhdelle lapselle yhtenä päivänä.
Nykyään lukiostakin tulee täysin pilipaliporukkaa. Ilmeisesti koulutuksen taso on laskenut niin pahasti.
Yliopistoistakaan ei ole oikein laadukasta ainesta tullut sitten lamavuosien.
Suomen kieltä ei osata kirjoittaa oikein. Tämä näkyy kyllä ihan gradujen laadussa.
Onneksi näillä laadullisilla asioilla ei ole oikein mitään tekemistä sen kanssa, miten oppilaita saadaan opetettua ja ohjattua kouluissa.
Kyse on lähinnä siitä miten anaalinen haluaa olla alallaan.
Tahti on kiihtynyt niin kovaksi kaikilla aloilla että ne turhat pilkku ja yhdyssanavirheet saa olla ja pysyä jatkossakin.
Kaikkeen ei ole enää varaa ja aikaa.
Tärkeintä on että oppilaat muistaa ottaa kynät ja vihkot esiin 15 minuuttia oppitunnin alusta. Tämäkin vaatii usein paljon ponnisteluja ja muistuttelua.
Kouluissa voidaan nyt harjoitella, miten kynät otetaan esille. Kuulostaa tärkeältä tehtävältä, kannattaa kaikkien nyt mennä kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä tämä on kielto. Työnantaja estää käytön koska ei suositella.
Kuivaa yskimistä vaan peliin....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettaja kirjoitti:
Nykyään lukiostakin tulee täysin pilipaliporukkaa. Ilmeisesti koulutuksen taso on laskenut niin pahasti.
Suomen kieltä ei osata kirjoittaa oikein. Tämä näkyy kyllä ihan gradujen laadussa.
Onneksi näillä laadullisilla asioilla ei ole oikein mitään tekemistä sen kanssa, miten oppilaita saadaan opetettua ja ohjattua kouluissa.
Tahti on kiihtynyt niin kovaksi kaikilla aloilla että ne turhat pilkku ja yhdyssanavirheet saa olla ja pysyä jatkossakin.
Tärkeintä on että oppilaat muistaa ottaa kynät ja vihkot esiin 15 minuuttia oppitunnin alusta. Tämäkin vaatii usein paljon ponnisteluja ja muistuttelua.
Tuo autocorrect on sitten kurja. anaalinen?
Olisko ollut tarkoitus kirjoittaa analyyttinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää.
Minulla on yläkoulun opena 200 oppilasta joka viikko.
Oppilaiden on pakko istua paripulpeteissa eikä silti ole tilaa avata kaappeja siirrämättä pulpetteja.
Ryhmäkoko on 24, enkä voi estää ketään aivastamasta tai yskimästä luokassa.Järkyttävää, että teidän kunta on valinnut noin ahtaat tilat. Meillä on luokka tilava, vaikka luokkia on liian vähän ja pitää kierrättää. Mutta nyt varmasti voi levittäytyä junppasalliin, koulun kirjastoon ja näyttänöllekkkn mahtuu puolikas luokka samanaikaisopen kanssa. Ja jos ilma suo niin sairaan lapsen kanssa voi odottaa vanhempia ulkona. Mutta miksi joku lähettäisi lapsen sairaana kouluun? Ei ne oireet niin äkkiä ala.
Eihän ennenkään pieni köhä ole ollut syy jäädä kotiin+maailmalta on runsain mitoin esimerkkejä, että ainoa oire ennen kuumeen salaman nopeaa nousua on ollut lievä pääkipu.
Nyt se on. Ja maailmalta kuulee kuinka ensin on väsymystä ja päänsärkyä ja jokaiselle normaalilla järjellä varustetuille nämä on syy jäädä kotiin. En ymmärrä miksi oletetaan, että koululaisten vanhemmat ovat tyhmiä, eivätkä tajua kuunella herkällä korvalla lasten oireita.
Höpö, höpö. Erittäin monissa kertomuksissa tauti on alkanut kuin salama kirkkaalta taivaalta.
"Sen piti olla tavallinen tiistai. Perusterve Sini oli mennyt 17. maaliskuuta töihin pikkupakkasessa ja hieman pilvisessä säässä. Aamun aikana hän alkoi tuntea olonsa huonoksi.
Kuumeen mitattuaan hän päätti lähteä kotiin lepäämään. Hänellä ei ollut muita flunssan oireita.
Yöllä Sinin kuume kipusi yli 40 asteeseen."
Toinen kokemus:
"Oireet eivät tuntuneet selkeästi flunssalta, vaan ennemmin vain kovalta väsymykseltä. Siksi hän jatkoi töitään."
Kuinka moni teinin vanhempi sanoisi väsymystä valittavalle teinille, että kyllä sun kannattaa jäädä varuiksi kotiin? Siinä se kaksi viikkoa meniskin nopsasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettaja kirjoitti:
Tuo autocorrect on sitten kurja. anaalinen?
Olisko ollut tarkoitus kirjoittaa analyyttinen?
Anal tarkoittaa tarkkaa, mutta ei tuo anaalinen oikein suomen kieleen sovi tuossa tarkoituksessa.
Egoisti-Anderssonilla taas asennelenkkarit (vaaleanpunaiset) hallituksen tiedotustilaisuudessa. Yrittää pätee tolla pukeutumisellaan, eikö ymmärrä, että ministerilliä pitäisi olla jotain arvovaltaa ollakseen uskottava. Tekee itsestään pellen.
Vierailija kirjoitti:
Kuka tuon siivoamisen hoitaa? Varmaan opettajat? Opettajat sitten varmaan jonottaa siivousämpäreiden kanssa siihen ala-aulan lavuaarille, joka on ainoa lavuaari vessoja ja fyke-luokkia lukuun ottamatta. :D
Normaalioloissa meillä käydään siivoamassa luokat kerran viikossa (keskiviikkoisin). Käytävät luututaan kahdesti viikkoon.
Ei ole mitään ”opettajan omia luokkia”, joissa opettaja voisi siivota itse. Itse vaihdan luokkahuonetta jokaisella tunnilla.
Lapsen koululla on 1 siivooja mummo koko koulussa, se varmasti ehtii ja jaksaa käydä kaikki kahvatkin useita kertoja pivässä läpi.
Ai vit - tu mitä pas - kaa, liille pitäisi tartuttaa korona.
Minäpä hakea päräytän saikkua koko kaksi viikkoseksi. Vaikka oppilaistani tykkään, menee henkeni nyt edelle. Minulla on 2 lasta, jotka tarvitsevat vielä äitiään. Terkuin tokaluokkalaisten ope.
Sanna on hieman vaihtanut puhetapaansa pehmeämpään sössöttävällä ässällä.
Tajuatteko, että opettaja ei voi edes viedä opetusryhmää ulos opetukseen koulun alueen ulkopuolelle ja siten hakea väljyyttä, jota ei muuten ole, koska yli 10 henkilön kokoontumiset julkisella paikalla on kielletty!!!!
Rehtorit antavat kyllä lomaa, hakekaa ihmeessä. En varmasti päästä lapsia noilla surkeilla ohjeistuksilla kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Tajuatteko, että opettaja ei voi edes viedä opetusryhmää ulos opetukseen koulun alueen ulkopuolelle ja siten hakea väljyyttä, jota ei muuten ole, koska yli 10 henkilön kokoontumiset julkisella paikalla on kielletty!!!!
Eikös tuo raja olla nostamassa viiteenkymmeneen? Vai nouseeko se vasta 1.6.?
Sairastuin koronaan työkaverin kautta joka oli ollut epidemia alueella ja sairastunut, tartutti minuun. Minä tartutin perheeseeni. Minut testattiin ja mieheni myös, molemmilla oireet ja positiiviset tulokset. Lapsilla (3v, 6v, 8v ja 13v) myös oireita mutta heitä ei testattu. Testin otto oli ällöttävä kokemus, että toisaalta hyvä ettei lapsia siihen laitettu. Kysyin lasten testauksesta, mutta kommentoitiin ettei siihen ole tarvetta. Minä ja mies ollaan tilastoissa, lapset eivät ole.
8v oli ajoittain todella vaikeat oireet, mutta ei tarvinut sairaalahoitoa, lääkärissä kuitenkin käytetty.
EI MISSÄÄN NIMESSÄ LAPSIA KOULUUN!!!
Tiedä vaikka sairastuisi uudestaan.