Kerrostalon pihalla koira irti
Onko kenelläkään kokemusta välinpitämättömistä koiranomistajista, jotka pitävät koiraa irti kerrostalon pihalla huomautuksista huolimatta? Onko tällaista toimintaa saatu lopetettua esim. varoitusten kautta?
Kyseessä siis ihan aitaamaton, kaikkien käyttämä piha. Yleensä koira parkkipaikalla irti, eli riskinä myös auton alle jääminen.
Turhauttaa tämä tilanne todella paljon. Asiasta huomautettu asiallisesti kasvotusten, ja tämän jälkeen isännöitsijälle valituksia varmaan jo puolen vuoden ajan. Tilanne ei muutu. Meillä itselläkin koira, joten rehellisesti sanottuna pelottaa kulkea tuolla pihalla, kun ei tiedä missä se koira milloinkin hengailee. Tämä irtioleva koira arka/pelokas, eli sen vuoksi ei onneksi tule tykö, mutta jos jostain nurkan takaa tultais vastakkain, niin varmaan pistäis rähinän päälle. Yritettiin siis aluksi tutustuttaa koiria pihalla, mutta tämä pelokas koira oli aggressiivinen meidän isompaa ja leikkisämpää koiraa kohtaan. Tämän vuoksi haluan pitää koirat erillään.
Kenelläkään kokemuksia? Vertaistukea tai vinkkejä? Asiallista keskustelua, kiitos.
Kommentit (35)
Huomaa kyllä että eräs fifinomistaja tietää varsin hyvin itsekin toimivansa väärin ja olevansa pas.ka naapuri. Sen verran selittelyä oli jo ekassa kommentissaan. Jännä, miten juuri hänen koiraansa tuntuu koko maailma rakastavan.
Mutta takaisin aiheeseen; olen se joka kehoitti soittamaan joka kerta poliisille. On poliisin työtä valvoa lakia ja järjestystä; ei sinun tarvitse miettiä "kuormitatko" jotenkin heidän resurssejaan.
Vierailija kirjoitti:
Huomaa kyllä että eräs fifinomistaja tietää varsin hyvin itsekin toimivansa väärin ja olevansa pas.ka naapuri. Sen verran selittelyä oli jo ekassa kommentissaan. Jännä, miten juuri hänen koiraansa tuntuu koko maailma rakastavan.
Mutta takaisin aiheeseen; olen se joka kehoitti soittamaan joka kerta poliisille. On poliisin työtä valvoa lakia ja järjestystä; ei sinun tarvitse miettiä "kuormitatko" jotenkin heidän resurssejaan.
Samaa mieltä tuosta ensimmäisestä asiasta. Ihmeellistä selittelyä, mikä kertoo juurikin siitä, että tietää toimivansa väärin. Käsittämätöntä oikeuttaa oma toimintansa tuolla, että kukaan ei ole asiasta valittanut: se, ettei kukaan ole virallisia teitä pitkin valittanut asiasta, ei tarkoita että asia ois kaikille ok.
Ja joo, päätin kyllä, että jos ei tilanne parane, niin pakko ottaa poliisiin yhteys. Ja toki niin, että kertoo sen tälle pariskunnalle ennakkoon. Pieni toivonkipinä tässä se, että meillä on yhtiökokous kohta tulossa, ja kuulemma siellä tarkoitus käsitellä tämä asia. Eli joutunevat siellä selittelemään käytöstään koko taloyhtiölle, joten toivon, että sen jälkeen eivät enää kehtaa pitää koiraa irti! Pitää yrittää ajatella positiivisesti :)
Tämä pariskunta muuttanut siis vasta viime syksynä tänne, eli eivät tiedäkään kuinka änkyrää porukkaa täälläkin voi olla, etenkin kun kyse yhtiökokouksessa käsiteltävistä asioista. Vaikka nuo vanhemmat muorit on pihalla törmätessä aina niiiin mukavia, niin kun on tosi kyseessä, niin osaavat kyllä olla tosi jämyjä :D
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ota eläinsuojeluun yhteyttä.
Tätäkin olen miettinyt sen vuoksi, kun koira on tuolla parkkipaikalla niin paljon. Tuo parkkipaikka on aika ahdas, ja jäteauton kuljettajat joutuvat pakittamaan tuonne nurkan takaa. Eli eivät tosiaankaan voi nähdä ja varoa pihalla irtiolevaa koiraa. Vaikka yleensä omistaja on pihalla myös, niin ei sitä toiselta puolelta pihaa välttämättä ehdi väliin.
Ap
No jo on ongelmat! Eli se koira on hyvin hallinnassa, eikä ole ikinä aiheuttanut irti ollessaan mitään konkreettista harmia? Silti on vedetty herneet nenään ja ihan isännöitsijälle pitää tehdä valitus, kun eihän tuollainen nyt käy päinsä, että jonkun koira käyttäytyy nätisti ihan ilman hihnaakin. Meillä koirat pysyy remmissä, mutta mulle on aivan kerta kaikkisen sama onko muiden koirat hihnassa vai vapaana, kunhan ovat hallinnassa.
Vierailija kirjoitti:
No jo on ongelmat! Eli se koira on hyvin hallinnassa, eikä ole ikinä aiheuttanut irti ollessaan mitään konkreettista harmia? Silti on vedetty herneet nenään ja ihan isännöitsijälle pitää tehdä valitus, kun eihän tuollainen nyt käy päinsä, että jonkun koira käyttäytyy nätisti ihan ilman hihnaakin. Meillä koirat pysyy remmissä, mutta mulle on aivan kerta kaikkisen sama onko muiden koirat hihnassa vai vapaana, kunhan ovat hallinnassa.
Sulle on, muille ei. Kysyttiinkö sinun kantaasi?
Vierailija kirjoitti:
Koira ei ole hyvin hallinnassa. Se ei ole mahdollista, jos omistaja on toisella puolella pihaa. Koira on arka/pelokas, minkä vuoksi ei uskalla tulla lähelle (onneksi), mutta ei todellakaan ole käytökseltään mitenkään neutraali (tuijotus, vaaniva asento jne., mikä on toiselle koiralle uhkaavaa).
Kuten aiemmin kirjoitin, niin yritimme tutustuttaa koiria aluksi narussa, mutta tämä pienempi koira oli aggressiivinen meidän isompaa koiraa kohtaan, joten haluamme pitää etäisyyttä reilusti. Se ei valitettavasti onnistu, jos koira pyörii pitkin pihoja.
Mutta olet siis sitä mieltä, että pitää vain odottaa, että jotain sattuu ja vasta sitten ottaa isännöitsijään yhteys? Meidän koira on tätä irtiolevaa koiraa sen verran paljon isompi, että jos tulevat pihalla vastakkain ja tulee rähinä, niin eihän siitä hyvää seuraa, ainakaan tämän pienemmän koiran kannalta. Mutta en todellakaan ole valmis ottamaan sitä riskiä, että omalle koiralleni sattuisi jotain tämän takia!
Ap
Nimenomaan päin vastoin. Ja ei kysytty, mutta en kysynyt minäkään sinun kantaasi. Kai sentään ymmärrät olevasi keskustelupalstalla?
Olen nähnyt jopa kerrostalon alaoven säännöllisesti auki jätettynä että pikkuräykky pääsee vapaasti kulkemaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei sillä ole mitään väliä onko koira "hallinnassa" vai ei. Plus että eihän se ole kun on vapaana. Koiraa ei pidetä irti taajamassa, näin sanoo laki.
Muutenkin joidenkin koiranomistajien käsitykset koiran hallinnasta ja omasta koirastaan ylipäänsä ovat usein hyvinkin monitulkintaisia. Sen hullun susikoirankin omistaja oli sitä mieltä että hänen ihana rekkunsa on kiltti ja mukava, ja koko taloyhtiö vaan sattuu olemaan koiranvihaajia täynnä. Samainen ihana musti puri ystävääni ranteeseen ja tappoi ohikulkijan pikkukoiran.
Voisit soittaa eläinsuojeluun tmv, ainakin auttavat loukuttamaan kissoja. Meillä terrorisoi naapurin kissa omakotitalon pihassa, yritti käydä 3v lapseni kimppuun meidän auton alta, mutta ehdin väliin ja otinkin itse osumaa. Oli todella aggressiivinen, piti meidän pihaa omana reviirinään ja teki paljon tuhoja tässä. Pari kertaa loukutin ja sitten katosi, en tiedä hakivatko omistajat sen taas ja alkoivat pitää kiinni, vai jäikö auton alle tai jättivätkö omistajat sen eläinsuojaan.
Kokemusta on myös irti olevasta koirasta, joku pitbull tai ainakin sekoitus. Yritti käydä lapseni päälle kun oltiin kävelyllä, mutta sain pidettyä sen pois lapsen kimpusta. Minua se näykki ja puri, mutta lähti menemään kun sain potkaistua kunnolla päähän. Toinen naapuri kertoi, että oli yrittänyt käydä heidänkin kimppuunsa, mutta mies oli saanut painettua sen maahan ja poliisit hakivat, sen jälkeen ei ole näkynyt.
Itse en niinkään pelkää irti olevia koiria, mutta tietty varaus kyllä minulla on niitä kohtaan, jos tulevat vastaan irti koirapuiston ulkopuolella. Kimppuuni on käynyt koira, kun olin n. 5v ja sai pahaa jälkeä aikaan, vieläkin on arpia siitä.
Te jotka pidätte koirianne irti, miettikää vähän. Vaikka se olisi miten kiltti ja hyvin koulutettu, oletteko miettineet, että se on silti eläin, jota ohjaa eläimen vaistot? Ne voivat säikähtää, jos esim. pieni lapsi tulee yhtäkkiä koskemaan, eivätkä vanhemmat ehdi estää, kun rekku tulee jostian pusikosta lapsen jalkoihin. Todella vastuutonta ja teiltä pitäisi ottaa kaikki eläimet pois.
Jeps. Täällä vastaava. Koira oli irti ja sitä on pidetty vapaana aiemminkin. Kun sanoin asiasta omistaja myönsi ensin, mutta sitten alkoi kiistää ja inttää. Yritti vakuuttaa, että hän kyllä hallitsee koiransa, mutta eihän koiraa voi hallita- eikä voi hallita autoja ja pyöräilijöitä. Jos koira lähtee jäniksen perään tai vaikka pelästyy jotain, niin ei sitä ota kiinni tuosta noin vaan. Koira on kuitenkin eläin jolla on eläimen vaistot.
Vierailija kirjoitti:
Jeps. Täällä vastaava. Koira oli irti ja sitä on pidetty vapaana aiemminkin. Kun sanoin asiasta omistaja myönsi ensin, mutta sitten alkoi kiistää ja inttää. Yritti vakuuttaa, että hän kyllä hallitsee koiransa, mutta eihän koiraa voi hallita- eikä voi hallita autoja ja pyöräilijöitä. Jos koira lähtee jäniksen perään tai vaikka pelästyy jotain, niin ei sitä ota kiinni tuosta noin vaan. Koira on kuitenkin eläin jolla on eläimen vaistot.
Näinpä! Tässä meidän tapauksessa se koira ei edes tule käskystä heti luokse, vaan tököttää paikallaan pelokkaan näköisenä. Omistaja joutuu kutsumaan useampaan kertaan luokseen. Eli ei tosiaankaan ole hallinnassa.
Eniten tuossa pelottaa juuri tuo koiran arkuus/pelokkuus. Arka koira voi reagoida tosi pahastikin säikähtäessään.
Ap
kumma että tällä ketjulla mietitään hyvin paljon eri vaihtoehtoja kun kissan kohdalla pidetään aina koko kylän peijaiset mitään miettimättä.
vapaana olevan koiran voidaan luokitella villiintyneeksi kuten ja sen voi lopettaa jos vapaana olevan kissankin. kissan tappoa perustellaan sillä että kissa kakkii pihan "alle" eli ihmiset jostain syystä kaivavat noi kakat esiin...
koiran kohdalla taas painavampi perustelu; koira on hengenvaarallinen.