Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä olette jos harjoittelija onkin 43-vuotias nk. alanvaihtaja?

Vierailija
03.05.2020 |

Kuinka suhtaudutte asiaan?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä onko kyseessä 43- vuotias alanvaihtaja vai 43- vuotias nk. alanvaihtaja. Täsmennätkö siis hiukan mitä tarkoitat?

Vierailija
2/33 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

IT-alalla ihan normaalia, en ajattele mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Positiivisesti. Huomattavasti mieluummin ohjaan aikuista, luultavasti jo työelämään tottunutta ihmistä kuin 16-18v teiniä.

T. Lähihoitaja

Vierailija
4/33 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ok. Oletan että jossain hoitoalalla enemmän sääntö kuin poikkeus.

Vierailija
5/33 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hoitoala, akateeminen ala kyseessä.

Ap

Vierailija
6/33 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä mielipiteitä?

Ap

Vierailija
7/33 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa taloon!

En ajattele mitään kummempaa, ihan tavallista tuo on.

Vierailija
8/33 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa taloon!

On tavallista? Itse en ole ikinä törmännyt noin iäkkäisiin harjoittelijoihin esim. laki-tai rahoitusalalla.

Ap

Vierailija
9/33 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ajattelisin vain että hienoa että ihminen uskaltaa vaihtaa alaa. Ajattelisin että sillä on kiinnostusta uuteen ja draivia.

Vierailija
10/33 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama. Ihailisin, että joku jaksaa vielä opiskella. Haaveilen samasta itsekin. Ehkä vielä joskus, kun keksin, mitä haluan.

Alan- ja ammatinvaihto on nykyään niin tavallista, ettei tuo mitään ihmeellistä ole.

Vierailija
11/33 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa taloon!

On tavallista? Itse en ole ikinä törmännyt noin iäkkäisiin harjoittelijoihin esim. laki-tai rahoitusalalla.

Ap

Se, ettet sinä ole törmännyt, ei tarkoita etteikö sellaisia olisi.

Vierailija
12/33 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun käsitys on ettei työnantajat ole mitenkään avoimin mielin tällaisia palkkaamassa ainakaan mainitsemillani aloilla. Muutenkin Suomessa vaikea työllistyä ilman juuri täsmällistä työkokemusta tietystä roolista vaikka olisi useampikin tutkinto.

Ap

Vierailija
13/33 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan noita ollut.

Vierailija
14/33 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

IT-alalla normaalia? Eikös sillä alalla kaikki yli 40-vuotiaat potkita pois?

Vierailija
15/33 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

43-vuotiaan pitäisi olla työelämässä vielä reilu 20 vuotta vähintään, joten työvuosia on vielä reilusti jäljellä. Toivottaisin lämpimästi tervetulleeksi.

Vierailija
16/33 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelisin, "hyvä!".

Vierailija
17/33 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin tykätä enemmänkin aikuisesta harjoittelijasta kuin epävarmasta keskenkasvuisesta. Toki ei kaikki nuoret ole hankalia ollenkaan, mutta aikuinen ihminen on usein aloitteellisempi, itseohjautuvampi ja alanvaihtajana yleensä motivoituneempi kuin teini-ikäinen. Järkeä on päässä enemmän, tietää työelämän säännöt. Vähän ehkä jännittäisi, alkaako tyyppi pätemään, kun on vanhempi kuin minä. Mutta jos on asiallinen ja kiinnostunut työstä, varttuneempi ikä ei ole ongelma. Varmaan ihailisin rohkeudesta lähteä uudelle alalle, jos kyseessä on siis jo aiemmin työelämässä aktiivisesti ollut reipas tyyppi, eikä peruskoulupohjalta ponnistava, asenneongelmainen elämäntapatyötön joka on paikalla vain työkkärin pakottamana ja vaikuttaisi myös siltä.

Vierailija
18/33 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitään. Jos tehtäväni on ohjata, sitten ohjaan siinä missä muitakin.

Valmistuin itse nykyiselle alalleni 45-vuotiaana ja harjoittelupaikalla oli ohjaajana vastavalmistunut noin 25-vuotias DI. Ei mitään ongelmia kumminkaan puolin.

Vierailija
19/33 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

IT-alalla normaalia? Eikös sillä alalla kaikki yli 40-vuotiaat potkita pois?

Sellaiset yli 40-vuotiaat, jotka eivät ole halunneet opetella uusia asioita, potkitaan helposti pois. Sen sijaan yli 40-vuotias, joka on opiskellut IT-alaan liittyviä asioita uutena alana, ja nähnyt ylimääräistä vaivaa oppiakseen käytännön juttuja koska opettajat eivät niitä kuitenkaan osaa, voi hyvinkin tulla valituksi alanvaihtajanakin jonkun kaksvitosen-kolmekymppisen ohi, jos se kaksvitonen-kolmekymppinen ei ole nähnyt omaa vaivaa opetellakseen asioita.

IT-alalla moniin tehtäviin osaamisvaatimukset on yhtä kovat kuin lääkäreillä, paitsi siinä mielessä eri, että asiat pitää opiskella puoliksi uudelleen vähintään 10 vuoden välein. Palkkataso ei tosin ole lähellekään lääkäreitä, vaan useimmilla aika perus duunaripalkka. Joka tapauksessa, IT-alan tehtäviin vaaditaan niin paljon osaamista, että joku perus toimistomummo tradenomi tai KTM ei ikinä pystyisi opettelemaan niin paljon osaamista vaativia asioita. Siksi jokainen, iästä riippumatta, joka oikeasti näkee sen sairaan vaivan opetellakseen ne asiat, kyllä löytää vähintään jonkunlaisen työpaikan IT-alalta. Mutta mitään glamouria tai jättipalkkoja alalla ei kyllä ole, ne on toimittajien ja työnantajien valheita.

t. eri

Vierailija
20/33 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun käsitys on ettei työnantajat ole mitenkään avoimin mielin tällaisia palkkaamassa ainakaan mainitsemillani aloilla. Muutenkin Suomessa vaikea työllistyä ilman juuri täsmällistä työkokemusta tietystä roolista vaikka olisi useampikin tutkinto.

Ap

Kertoo vain siitä, että sinulla on hyvin suppea kokemus työskentelystä eri yrityksissä. Nykyisin ei ole millään tavalla ihmeellistä, että ihmiset vaihtavat alaa "kypsälläkin" iällä. Olen itse 36 ja ennen koronaa meillä oli harjoittelijana minun ohjauksessani 52-vuotias henkilö. Ei mitään ongelmaa. Helpommalla hänen kanssaan pääsi kuin parikymppisten, joilla on usein ihan perusasiatkin hukassa (ei puhelinta työaikana jne.) 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan neljä