Tammenterhojen tiistai-kuulumiset!
Kommentit (18)
Onnea Sapa matkaan!!!! Toivottavasti sun th osaa hommansa, eikä mikään fysiologinen tai vastaava " ongelma" estä teitä kuulemasta sydänääniä!!!
Kiitokset kaikille stemppauksesta!!! Kyllä oli nimittäin pitkä päivä eilen, en tajua miten te jotkut olette kestäneet, jos on pitänyt odottaa viikkokin ennen kuin ultraan pääsee, mun ei tarvinnut odottaa kuin 6 h ja olin kuolla!!!!! No onneksi loppu hyvin, kaikki hyvin!!
Tänään ajattelin stempata oikein kunnolla ja ahkeroida, meillä isäntä on hoitanut käytännössä tämän huushollin nyt ja minä olen joko maannut pahoinvoinnissa tai paniikissa tms. sängyn pohjalla!! Siis voin lisätä siihen mies keskusteluun, että meidän isi ei ole kympillä raskaudessa mukana, ei tule neuvolaan, ei juttele masulle (ehkä sit saattaa kokeilla kerran pari kun potkut tuntuu), eikä hömpötä muutakaan vauva-" höpötyksiä" , mutta on kuitenkin tukena vierellä koko ajan ja auttaa tässä arjen pyörityksessä aina tarvittaessa ja silloin tällöin yllättää ihan huvikseen, laittamalla ruokaa (laittaa siis muutenkin kyllä mut välillä tekee jotain herkkuja, hakee ite kaupasta jne), tai vie tytön saunaan yksinään (=minä saan ainakin tunnin omaa aikaa ja saan kylpeä sit itse rauhassa) tai tekee jotain muuta. On tietysti aikoja, jolloin hän on töissä niin kiinni, että en näe häntä kuin ruokapöydässä ja siinäkin vielä melkein juosten. hmm... tulipas höpötettyä, mutta joka tapauksessa minä pidän meidän suhdettamme hyvänä ja tasa-arvoisena, ja en voi kyllä pahemmin valittaa, paitsi tietysti niinä päivinä kun raskaushormoonit jyllää ja pahasti =) mutta silloin ei auttaisi, vaikka kuka mieheni olisi.. =)
Niin siis alunperin aloitin sanomaan, että tänään stemppaan ja alan siivota tätä huushollia!!!!! Pölypalloja on siirrelty nyt nurkkiin ihan tarpeeksi. Ensiksi käyn silmälääkärillä kuulemassa tuomion, voinko pitää vielä piilareita, mulla on sellaiset yötä-päivää pidettävät linssit ja saaha nähä vieläkö saan niitä käyttää tän päivän jälkeen!! Toivottavasti, ovat nimittäin aivan huiput!!!
Mutta nyt tuumasta toimeen, hauskaa päivää kaikille!!!!!
-E-12+3
Neuvolassa mäkin kävin tiistaina, oli eka neuvolalääkärikäynti. Lekuri tuntui kuitenkin olevan pikkuisen ulalla hommista (kesäduunari). Viikkoja on nyt 10+4 kasassa, eikä lääkäri saanut sydänääniä kuuluviin dopplerilla, vaan pyysi th:n auttamaan.
Loppujen lopuksi siirryimme takaisin th:n vastaanotolle, jossa vanhalla ultralla saimme pienen papun näkyviin...siellä se liikkui ja sätki jo ja pieni sydänkin hakkasi vimmatusti :)
Tuleva isosisko 4 vee oli vierellä näkemässä ruudulta ensikertaa uuden tulokkaan, ihmetys oli melkoinen.
Loppupäivän vietimmekin hiekkarannalla uiden ja lekotellen, ihana kesä! Toinen lomapäivä menossa ja helle sen kun jatkuu.
Taidankin seur. kerran tulla kirjoittelemaan parin viikon päästä, kun on vuorossa tuo np-ultra ja palailemme mökiltä takaisin sivistyksen ja nettiyhteyden pariin...
Odotuksen onnea kaikille!
Nyt on taas sellainen olo, että ei tuolla mahassa kuitenkaan ketään ole. Ensi viikolla on ultra. Onnittelut taas teille, kenellä on sydänäänet kuuluneet / syke näkynyt.
Kiitos Emma04 uudesta sanasta: stemppaus! Anteeksi, että hekottelen, mutta oliko tuo ihan vahinko vai stemppaatko ihan oikeasti? :D Juu tiedän, mulla on tosi halvat huvit.
Ja nyt mansikoita mussuttamaan. :)
Poitsunkaa tultiin just parturista. Nyt on sit siisti pikkumies ja valmis viikonlopun synttärijuhliin. =)
Meinasin matkalla pyörtyä, ihan kamala olo tuli yhtäkkiä. Tätä pahoinvointia nyt riittää! Eilinen iltakin meni pöntölle kumarrellessa taas. Jotenkin nuo illat on nyt kaikkein vaikeimpia.
Joosulle pahoittelut ikävistä uutisista! =(
Välillä kyllä itelleenkin iskee pelko, ettei masussa oo elämää, vaikka oireet on näin voimakkaat. Ekassa raskaudessa en osannut pelätä mitään, kun ei tullut pyörittyä missään palstoilla, eikä ollut tuttuja, joilla ois vauva kuollut. Nyt näitä juttuja ja tuttuja riittää.
Emma04:lla onneks oli kaikki hyvin!
Mulla ei muuten ollut mitään raskauden ajan lääkäriä edellisessä raskaudessa, eikä tietääkseni nytkään. Tuli vaan muiden lääkärikäynneistä mieleen. Ensmaanantaisen ultrankin mulle tekee terkkari. Mitä tuo lääkärikäynti pitää sisällään, ne jotka on käyneet?
Nyt ruokaa pojolle!
-tau & masuetana 11+3-
...ja hyvin meni! lääkäri oli tuttu mukava naisimmeinen, joka jaksoi pitkään " jahdata" ääniä. ensi alkuun meinas epäusko taas iskeä, mut sit lopulta taas aivan nivusten vierestä vähän ylempää kuului hienosi tuttu jumps jumps vauhdilla sytkyttäen. kyllä siinä ihan heti nous hymy huulille kun kuuli tutun äänen. helpotus oli kyllä melkoinen!
nyt sit kotona taas testataan hermojen kestoa kahden ensimmäisen voimin, mutta taidan heti alkuunsa ottaa pienen aikalisän ja laittaa isommalle videon pyörimään ja painun nuorimman kans hetkeksi pötköttään. sen jälkeen vois harkita jotain kivaa yhdessä kun ois hermotkin levänny...
mut nyt painelen videon viritykseen...
sapa
Mulla kans kohta lääkärineuvola ja odottelen täs siskoa et tulis hoitaan muksuja sillä aikaa kun mies tulee töistä. Pääsen yksin lähteen, joudun kylläkin pyörällä polkaseen tuonne 2km päähän. :)
Pahoittelut joosulle km:stasi. Voimia teille!
Itsellä olo on mitä parhain. Ainoastaan iltaisin meinaa väsyttää ja pitää mennä ajoissa nukkuun. Voisi luulla etten raskaana olekaan...
mut täytyy rientää, tuun kertoon kuulumiset sitten..
mellum ja vauvaliini 14+2 vissiin.. mennyt jo sekaisin noissa viikoissa
Mukavaa, SAPA että sydänäänet kuuluivat:)
Niin kuului täälläkin kun käytiin neuvolassa. Oli sijainen, ihan ok. Kokeili ensin oikealta puolelta eikä kuulunut kuin oma syke. Kyllähän ehti jo säikähtää. Sit vasemmalta puolelta kuului tosi hyvin ja napakasti, kunnes pikkuinen tasa lähti karkuun;) Taitaa olla samanlainen menijä kuin oli esikkokin! Painoa oli tullut vaan kilo!! Tosi hyvä juttu, nyt voi hyvillä mielin herkutella jäätelöllä:) Itsestä kyllä tuntuu, että on enempikin tullut mutta on kait sitä vaakaa uskottava..
Kuulostaa TAU aika erikoiselta, ettet ekassa (?) raskaudessa köynyt lainkaan lääkärissä? Täällä on normaalisti kolme kertaa lääkäri. Lääkäri tekee sisätutkimuksen; katsoo kohdunsuun tilanteen jne. Kokeilee myös kohdun koon. Eipä sitten paljon muuta, tietty kyselee vointia.
SINDAA huhuilen: joko olet saanut selviteltyä sitruunapanta-asiaa?
Tänään onkin jännä päivä kun illemmalla mennään vielä np-ultraan. Tehtiin nyt päätös, että mennään yksityiselle nyt ja rakenneultraan sitten kunnan piikkiin. Olipas kauhea miettiminen asiassa, mutta nyt päätös on tehty. On kyllä ihanaa nähdä pikkuinen. Ainut mikä jännittää on turvotuksen määrä... Mutta toisaalta jos sitä on liikaa niin se kertoo vain, että riski on kasvanut ei sitä että lapsi on sairas.
Te, jotka odotatte toista tai sitä seuraavia, mietittekö enemmän lapsen mahdollista vammaa tai sairautta? Minä mietin, en esikosta osannut pelätä, mutta nyt mietityttää onkohan vauva terve? Oma jaksaminen mietityttää, jos lapsi onkin vakavasti sairas tai kehitysvammainen.
Jees, tulen varmaan myöhemmine laittamaan ultra-kuulumisia. Nyt syömään:)
tikru ja nyytti 11+4
[color=red] Jippii! Tänään meillä oli np-ultra ja kaikki oli hyvin! Aivan mielettömän ihanaa katsoa näytöltä kun pikkuinen mylläsi ja peuhasi! Vaavin näkeminen sai uskomaan että ehkä mekin tosiaan saadaan tämä vauva talvella, tätä ennen se ei ole jotenkin tuntunut todelliselta.
Niskapoimu oli 0,9 eli ok. Itseä jäi vähän harmittamaan kun kätilö tuputti seerumiseulaa. Oltiin aikaisemmin päätetty että siihen ei lähdetä jos niskapoimu on ok. Kun sanoin että en seulaa halua niin kätilön suhtautuminen muuttui silmissä. Hän käski perustelemaan miksen sitä ota, ja kun sanoin että np. riittää mulle enkä halua stressata mistään " ylimääräisistä" , niin hän melkeen huusi mulle että ei siinä mitään stressata tarvitse, selvitetään vaan onko sinun lapsesi terve! selvä seerumiseulafani!
Laskettu aika pysyy samana eli 16.1. edelleen tähtäimessä! Mukaan saatiin 4 hienoa kuvaa vaavista. Yhdessä sillä on käsi kivasti poskella!
Iloinen mutta huonovointinen Kataya rv 12+0 ( !!!!)
Tuntuu ettei tässä kesällä malta koneella käydä ollenkaan,pikaisesti olen lähes joka päivä käynyt lukaisemassa kuulumisenne,no eiköhän tästä palauduta arkeen sitten kun kesä lähenee loppuaan...
Ihanaa lueskella muiden ultrakuulumisia ja sydänäänten kuulumisia!
Itsellä onneksi jo torstaina ultra..jännittää tosi paljon.. oon tässä pohdiskellut että olen kyllä ihan tyytyväinen ettei täällä kunnassa tarjota muuta kuin toi perusultra,jotenkin oon niin kovasti kaikkea seulontaa vastaan omalla kohdallani.. meilläkin neuvolan täti oli kovasti sitä mieltä että noihin sikiötutkimuksiin kannattais mennä ja vaikka sanoin etten mene niin väen vängällä työnsi laput käteen ja käski miettimään tarkasti..
Joopas josko sitä lähtis ulos taas,uiskentelemaan lasten kanssa ja ottamaan aurinkoa :)
T:Isa 11+1
Oon niin kade kaikille jotka ultraan on jo päässeet. Mäkin haluisin varmistamaan et todella joku pikkuinen siellä masussa on. Täällä Tampereella np-ultra tarjotaan viikoilla 13-15, kun odotin esikoista niin viikot oli 11-13. En jaksa ymmärtää miksi on muuttunut. Ja miten muutenkin eri kunnissa se katotaan eri viikoilla. Luulis että viikot olis paikkakunnasta riippumatta samat, milloin sitä turvotusta kannattaa katella terveyttä ennustellen.
Äitiyspakkauksesta joku joskus jutteli, niin me ei olla ottamassa kun tämä kuitenkin on jo kolmas lapsi, ja aiemmat on tyttö ja poika. Eli tosi paljon on vaatteita ja kuitenkin jotakin uuttakin tulee ostettua pienelle.
Kuinkas muut muuten nukutte? Mä en pysty enää nukkumaan ku jommalla kummalla kyljellä. Maha ei tosiaan ole vielä mikään iso, mutta esim. selällään jostain syystä en saa happea kunnolla ja ahdistus on hirveä. Onneksi muutenkin nukun yleensä sellaisessa puoliksi mahallaan puoliksi kyljellään asennossa.
[color=8B7355]Äityspakkauksesta : Taidan nyt tälle neljännelle ottaa rahana,sillä en oikein tykkää tuosta tän vuoden pakkauksesta ja edellinen on vasta viime vuoden mallia,joten ei oo järkeä ottaa...[/color]
[color=8B3A3A](.) Nyt on maha oikein tosissaan pullahtanut...,pitäis kattella vaatetta juhliin(rippijuhlat,sukujuhlat) Muuten ei tavallista kummempaa kuulu...[/color]
[color=8B3A3A]Oon tuossa 7v. pojan huoneen tapetteja repinyt ja sainkin repimisen valmiiksi viime yönä ja nyt oon maalannut verhokapan ja ootan että mun isä tuo mulle uudeen tapiseeraus setin,niin alan tapetoida.. Tulee seinistä sitten vaalean siniset ja sitten sellainen musta/sininen graffiti boordi myös,poika valkkas ite :)
Siellä olikin -89 vuoden ruskeat kukka tapeetit,yöks!
Seuraava kohde onkin olohuoneen tapiseeraus,on vaan niin hiton kuuma tehä yhtää mittää..[/color]
[b]Maria ja himpula 12+2[/b]
Kävin Tekayn sivuilla katsomassa kuis iso hää jo on näin 13. viikolla:
Keskiarvo:
Pituus 90 mm
Pääperämitta 69 mm vaihteluväli=60-78 mm
Paino 27 g
LÖYDÖKSET KAIKUTUTKIMUKSESSA:
Vesikalvopussi ulottunut suonikalvorajalle
Ruskuaispussi hävinnyt (monelta)
Sikiöliikket
Aivot, selkäranka
Sydän
Silmät
Ylä- ja alaraajat
Mahalaukku, virtsarakko ja munuaiset
Iso kaverihan siellä jo onkin ;D
No,perjantaina selvii meidän mitat np:ssa..
elikkä lääkärineuvola nyt takana ja oli tosi mukava naislääkäri. Papakin otettiin ja ei kumma kyllä tuntunut missään. :) Sydänäänet kuuluivat jälleen ja syke oli 148. Verenpaine 126/81. Olin laihtunut 700g viime kerralta.. luulenpa et se johtuu tuosta ku on tullut käveltyä tavallista enemmän viikonlopun aikana ku oltiin reissussa. Nesteet lähtenyt kulkemaan..
Mä en taida ottaa äitiyspakkausta tällä kertaa. Aikasemmin olen ottanut molemmilta, mut nyt tuntuu et ne vaatteet kyllä riittää ja eipä niitä edes tullut hirveesti käytettyä. Uudesta pakkauksesta en edes tykkää.. siis värityksestä.
Vaunugalluppiin: Meillä on teutonian delta- yhdistelmävaunut esikoisesta asti kelvannut kaikille ja kelpaa tälle kolmannellekin. Sitten on kyllä nuo kaksostenrattaat ABC Twin airit, jotka on kyllä ollut tosi tarpeen. Ettei ainakaan uusia tule näillä näkymin ostettua. Mutta eihän sitä koskaan tiedä, miten sitä innostuu. Matkarattat tulee ekaks mieleen, mitkä ois hyvät...
mellum ja vauvaliini 14+2
Olin tänään etsimässä itselleni jotakin päälle pantavaa häihin, mut en löytänyt mitään kivaa. Nämä häät kun vietetään taivas-alla ja saaressa sekä hääpari on toivonut että ei kauhaan juhlavaa pukeutunista, miesten puvuille on jyrkkä EI. Onko kellään hyviä vinkkejä? Ketään ei oikeastaan edes vielä tiedä raskaudesta ja haluisin sen pysyvän salaisuutena ainaskin np-ultraan joka on 20.7.
Jee, tänään oon täysin välttynyt pahoinvoinnista *** koputtaa puuta. Turvotus vatsan seudulla järkky, enää ei mahdu juuri mitkään vanhoista housuista ja hameista. Ostinkin sitten parit trikoo hameet ja sellaiset venytke housut jotka pitäis mahtua pitkälle raskautta, ei oo varsinaiset mamma housut.
Ooteko te jotka saa valita suynnärin jo valinneet missä synnytätte. Mä taidan tällä kertaa päätyä tohon lähi sairaalaan, Jorviin. Kättäri ja naikkari kun on jo koettu. Vaihtelua olla pitää ;) Edellisillä kerroilla nämä toiset oli lähi sairaaloita. Ja eipä sillä mulle oo väliä millainen se synnäri oikeastaan on, kun kuitestin taas sektio edessä. Edelliset kans sektoitiin perätilan takia.
Eipä tässä sitten muuta.
-MM- ja baby rv10
Ultraterveiset tulen vielä kertomaan pikaisesti..
Eli yksityisellä käytiin np-ultrassa. Mahassa pikkuinen potkutteli ja sätki käsillään ihan mahdottomasti;) Oli hirveesti kasvanut sitten viime näkemän.. Niskaturvotus oli 1.6. Nenäluu oli hyvin luutunut, mikä on hyvä juttu Downin Syndrooma riskiä ajatellen, saatiin oikein profiilikuvakin missä kaveri on niin nokka pystyssä;) Lapsivettä normaalisti, kaikki nähtävillä olevat rakenteet kunnossa. Eli nyt voi kyllä olla tosi tyytyväisin mielin. Isukkikin oli mukana! Kaiken huipuksi ultra maksoi vain 76e eli todella vähän;) Tosi tyytyväinen olen siihen että ultraan mentiin, vaikka kovasti asiaa mietittiin vaikka miltä kantilta. Oishan tuota katsellut vaikka kuinka kauan, rakenneultrassahan ei sitten näekään kaveria ihan niin hyvin kun se on niin iso eikä oikein mahdu kunnolla kokonaan kuvaan.
Nyt iltapuuhiin..
Tikru (pää pilvissä!) ja nyytti edelleen 11+4 (ultran mukaan tosin 12)
No vihdoin minullakin on ultra-aika! Kun sitä ei vielä maanantainkaan postissa kopsahtanut, soitin sitten ensin neuvolaan. Siellä tarkastivat paperit, ja sanoivat, että kyllä tämän pitäisi olla lähtenyt Kättärille, mutta että yleensä silloin paperissa lukee " faksattu" , ja yllätys yllätys tuossa ei sitten lukenut...lupasivat tarkastaa.
En sitten tiedä tuottiko tarkastus tulosta, vai olisiko tullut aika vihdoin muutenkin, mutta tänään posti viimein toi odotetun kirjeen, ja ensi viikon perjantaina sitten pääsen ultraan. Ihan hyvä että on perjantai, nyt voi huoletta siihen asti olla lomareissuilla. Toka ultra osui juuri ainoalle päivälle joka syksyltä on varattu, eli päivälle, jolloin lähdemme Kreetalle, 1.9. silloin rv olisi jo 18+5, eli piti sitten aikaistaa parilla päivällä tuota aikaa.
Äitiyspakkauksesta: en ole vielä päättänyt, otanko pakkauksen vai en. Toisaalta varusteluni esikoisen kohdalla on mennyt osittain vähän överiksi, ja on paljon vaatteita, joita on ehditty käyttää vain pariin kertaan. Äitiyspakkauksenkin otin esikoisesta. Eli vaatetuksen puolesta pärjäisin ilmankin. Mutta toisaalta ajattelin, että voisi olla kiva, että olisi ottanut kummallekin äitiyspakkauksen, säästäisi kummankin pakkaukset noissa laatikoissaan, vaatteet, makuupussit jne. Ja sitten antaisi joskus heille mukaan, esim kun heillä on vauva-asia ajankohtainen parin-kolmen vuosikymmenen päästä ; ) voisi olla hauska ajatus katsella, millainen äitiyspakkaus on v 2004 ja v 2007 ollut.
Tikru kyseli, pelkääkö toisen kohdalla enemmän esim sitä, että lapsi ei olekaan terve. Kyllä, ainakin minä! Minä olen jo enemmän huolissani pelkästään siitä, sujuuko raskaus niin kuin pitää. Ja sitten kun joskus olen manaillut, että miksi meillä on osunut pojalle kaiken maailman allergiat yms, vaikkei itse olla allergisia millekään, niin sitten on tullut mieleen, että pientähän ne vain on. Ja miten paljon pahemmin voisikaan olla. Ja sitten olen ollut ihan varma, että nyt minulle varmaan näytetään, mitä on, kun on oikeasti vaikeaa...raskaushormonit ei varmaan yhtään auta asiaan!
t. Meku rv 11+2
ihan mielenkiinnosta kyseleleilen, että minkäikäisiä teillä muille on nuo isommat sisarukset? meillä tytöt 3vee ja toinen 5kk ja nyt sitten rv 10+0...
edellisen raskauden aikana en ehtinyt??? käydä täällä kun lukemassa aina silloin tällöin immeisten kuulumisia mutta päätin jälleen kohentaa tapojani ja olla aktiivisempi...
ei muuta kuin iloisia odotuksia..joskin on ihan totta, että ekan kanssa odotus sujui siivillä..tokan kanssa pelkäsi koko ajan kaikkea mahdollista ja nyt kolmannen kanssa tuntuu ettei pysy housuissa kun ultraan pari viikkoa ja neuvolakin vasta nyt torstaina.....eli siis täysi paniikki melkein päällä, että mitä sinne masukkiin kuuluupi....
vointeja kaikillen!
...vain aloittelen pinoa ennen neuvolaan lähtöä. emma04´lle lämpimät halit kun kaikki olikin hyvin!!! kuten moni täällä kirjoittelikin syitä on varmasti monia jos ei heti sydänääniä saada kuuluviin. toivon vain että ittelläni ne nyt kuuluis niin ei tarttis sit olla monta viikkoa epätietoisuudes ennen kuin pääsen ultraan... vaikka sitä järjellä ajattelee just noita kaikkia mahdollisia syitä niin kyllä sitä silti osaa pelätä vain pahinta.
no kohta lisää kuulumisia!
sapa