Vanhuksille valinnanvapautta koronarajoituksissa
Olen joutunut miettimään kovasti lähipiirissäni olevien vanhusten elämänlaatua koronarajoitusten aikana. Jos ikää on jo paljon eikä kovin montaa kesää ehkä enää ilman koronaakaan, pitäisikö jäljellä olevaan elämään saada laatua ja sisältöä -- koronariskin uhallakin. Jos vanhus asuu omillaan (eikä siis tartuta muita) ja jos hän itse haluaa, niin mielestäni hänelle voi hyvin tarjota ihanan mökkikesän läheisten kanssa sen sijaan että koronan pelossa pidetään koko kesä eristyksissä.
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Vanhusten rajoitukset ovat käytännössä suosituksia, niiden rikkomisesta ei rangaista. Ainoastaan hoivakotien ja vuodeosastojen vierailukiellot ovat sitovia.
Kyllä niin, mutta sekin on jo rangaistus kun koko ajan joku kyttää ja seurataan missä ja kuinka paljon vanhat ihmiset liikkuvat vaikka "ei saisi eikä pitäisi".
Kun ne "vanhukset" (kuin olisimme joku nimetön ja persoonaton karjalauma) ovat niin kurittomia ja kamalia, että vaan karkailevat sieltä kotoaan. Pitäisi teljetä ne lukkojen taakse., että pysyisivät kurissa. Jne. Ei näitä ole kiva lukea ja kuulla.
Se on täysjärkisille vireälle ihmiselle todella kova paikka ja rangaistus kun on nyt miltei luokiteltu pahankurisen lapsen tasolle. Ja vielä pahemmaksi. Ihmiset ovat todella ilkeitä nyt vanhoille.
Ihan kuin oikein hyvällä tekosyyllä, muullakin kuin eristyksellä, saisivat purkaa kaikki agressionsa ja halveksintansa ulos.
Kenenkään siihen edes puuttumatta. Päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäisin edelliseen vielä myös että vanhuksia on niin kovin monenlaisia, jos jollain on vielä kymmenen vuotta mukavaakin elinaikaa jäljellä niin enpä tiedä kannattaako siitä yhdestä kesästä ennen rokotetta ottaa niin suurta painetta tehdä juuri siitä se loppuelämän paras kesä että vanhus pitää raahata koronabileisiin vain koska kesä.
Niin voi, mutta kun ei siitä tiedä.
Voi olla kymmenen vuotta tai vain tämä kesä. Kun on elämän loppuaika kuitenkin menossa niin tuo loppuvuodella uhkailu tuntunut tosi pahalta. Ja se, että ylhäältäpäin määrätään, tuntuu pelottavalta olla alistettu joka ei voi mihinkään vaikuttaa. Ja se, että jos eristyksissä luovutaan ja muut saavat mennä vapaasti, nämä ovat psykologisia asioita, ei pelkästään järjellä selitettävissä.
Tämähän tässä tekee sen ahdistuksen. Jos varmasti tietäisi, että jäljellä on vielä vuosia niin ei ahdistaisikaan niin paljon.
Kuten juuri nuoremmilla niin vaikeata ymmärtää. Heillä on keskiarvoisesti melko varmaan jopa monta kymmentä vuotta jäljellä, silloin ei tietenkään yksi kesä tee niin suurta asiaa.Todella monta näkökulmaa on tässä asiassa otettava huomioon.
Olet kuin kiukutteleva ja jalkaa polkeva pikkukakara. Sen kuin menet ja teet mitä haluat. Tee se ikäistesi seurassa, älä pyydä läheisiäsi altistumaan taudille, heillä on liian paljon menetettävää vanhukseen verrattuna. Ei ole ulkonaliikkumiskieltoa ja ravintoloissa ei rieku kukaan muukaan tällä hetkellä. Omalla vastuulla teet päätöksen.
No kyllä minä menenkin jos eristyksiä muiltakin avataan. Jos poliisit eivät kiellä ja papereita ei kysytä. Otan täyden vastuun, niin olen tehnnyt koko ikäni. Ja niin tekee moni muukin. Mutta kaikki eivät ole kuin minä, todella monet ovat arkoja ja nöyriä, heitä ajattelen. Heille tämä on pahinta. Ovat sanoneet, että tämä on pelottavaa.
Onko noin vaikea ajatella ihan kauniisti ja rauhallisesti muiden näkökulmasta? Sinähän tässä kiukuttelet.
Minä puhun ihan totta, en kiukuttele vaan kerron miten asiat ovat ja miten ne voisivat muutkin nähdä näiden pelkäävien ja ahdistuneiden omaa itseään vanhempien ihmisten kannalta?
Ihmiset ottavat riskejä terveytensä suhteen myös tupakoimalla, juomalla liikaa alkoholia, extreme-harrastuksissa ja monilla muilla tavoilla. Ei tuo korona-riskinotto noihin nähden niin suuri synti mielestäni ole.
Tämä on vähän filosofinen problematiikka. Nyt painotetaan aika paljon elämän pituutta elämän sisällön kustannuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä jyrkästi pelkästään ikään perustuva eristys (suositus mikä on kääntynyt hallituksen suussa tarkoittamaan velvoitetta) on kyllä vahvasti ihmisen omaan määräysvaltaan puuttumista.
Jos ihminen ei ole holhouksen alainen ja on kykenevä tekemään päätöksiä.
Jos on tähän saakka toiminut järkevästi ja hoitanut täysin itsenäisesti ja itse asiansa ja pystyy siihen nytkin niin todella outoa.Luin juuri jutun artisti Markku Arosta. Hän täytti, kuten minäkin, helmikuussa 70-vuotta. Teki keikkaa eli töitä tähän koronaan saakka täysillä, koko kesä buukattu täyteen. Ja myöhemminkin samoin.
Minä en osaa millää mieltää häntä "vanhukseksi, kuten en itseänikään, samaistan hänet itseeni fyysisesti niinkuin ulkoisestikin. Olemme nuorekkaita Vesimiehiä. 😊
Kuten moni muukin samassa tilanteessa oleva.
Vaikeinta tämä on iältään meille jotka ehdimme täyttää tai täytimme tasavuotemme juuri koronan puhjettua.
Osa ikätovereistamme on loppuvuoden lapsia ja saavat luvan kanssa mennä kuten paljon muut heitä nuoremmat. Ehkä säästyvät vallan eristyksestä.
Meistä "epäonnisista" tehtiin vanhuksia yhdessä hetkessä.
Kyllä harmittaa.Olet mallikappale suurten ikäluokkien edustajista. Teille on tärkeetä saada olla nuorekkaita ja tehdä mitä huvittaa ja kuluttaa siinä sivussa useamman sukupolven rahatkin. Tuo horoskooppihöpinäkin sopii siihen just eikä melkein.
Miten rahan kuluttaminen tähän liittyy? En huomannut kirjoittaneeni, että elän muiden rahoilla. Toki olen eläkkeellä, mutta se ei kait ole rikos tai lainvastaista. En katso, että minun nyt edes korona-aikana siitä pitäisi luopua? En saa edes lesken-eläkettä kuten moni muu.
Ja tähän saakka on nimenomaan toivottu ja suositeltu, että hmiset pysyisivät nuorekkaina, vireinä ja omatoimisia mahdollisimman pitkään. Sitä on jopa ihailtu. Miten se onkin nyt kääntynyt huonoksi asiaksi. Mitä nuorempana vanhat ihmiset vanhenevat ja menettävät elämänhalunsa sitä enemmän on ihmisiä hoitokodeissa ja kotihpidossa työikäisten rahoja kuluttamassa.
Mitä pitempään vanhukset elävät omissa kodeissaan ilman ulkoista hoitotarvetta sitä halvempaa yhteiskunnalle.
Kummallista ajatuksenkulkua, että ei vanha ihminen saisi olla nuorekas ja tehdä mitä huvittaa. Sehän ehkäisee juuri sairauksia kun on muutakin ajattelemista ja kiinnostuksen kohteita.
Heitin tuon horoskoopit ihan juuri sen takia kun tiesin, että se herättää närkästystä ja paheksuntaa ja tosikot ottavat siitä kopin. Kuten tapahtuikin. 😁
Kas kun me Vesimiehet olemme sellaisia että haluamme hiukan provosoida ja sohaista tikulla muurahaispesää.
Usein siinä onnistuen täällä totisten torvensoittajien maassa.
Vierailija kirjoitti:
Myös vanhainkodeissa asuville vanhuksille tulisi pyrkiä antamaan mahdollisuus elää elämäänsä niin kuin tahtoo. En usko että useimmat laitosvanhukset haluaa elää elämäänsä 1,5 vuotta eristyksissä, koska moni kuolee sinä aikana kuitenkin. Moni valitsee mieluummin mahdollisuuden tavata läheisiään ja saada muuta ulkopuolisia vierailijoita, vaikka siihen sisältyy riski sairaudesta ja kuolemasta.
Vanhukset voisi sijoittaa eri yksiköihin niin, että mahdollisimman moni saisi ympärilleen sellaiset säännöt joiden kanssa tahtoo elää.
Ei onnistu.
Ei tuollaisen takia voi vanhusten kodissa vanhuksia järjestellä. Heillä on täysi työ erotella ne vanhukset, jotka ovat sairastuneet tai altistuneet koronalle.
Ei missään tapauksessa pidå päästää sukulaisia vanhainkoteihin.
Mutta pihalle voitaisiin viedä kontteja, joissa on tiivis lasiseinä. Siinä voisivat nähdä omaisensa sen läpi ja jutella puhelimen kautta.
Nuoremmat tulevat karttamaan vanhuksia pitkään, koska pelkäävät olevansa taudin oireettomia kantajia.
Ap, kirjoitit minun ajatuksiani. Komppaan sua täysin. Läheiseni on jo miltei 90v ja hän on ollut koko suositellun ajan vapaaehtoisessa karanteenissa. Nyt hänellä olisi mahdollisuus siirtyä sukumme kesäpaikkaan. Osa perheestä vastustaa osa kannattaa. Vanhus ei uskalla olla mitään mieltä, kun ympärillä olevilla on niin voimakkaita mielipiteitä. Itse kannatan siirtymistä kesäpaikkaan. Siellä hänen elämänlaatunsa nousee. Etäisyyttä voi pitää pihapiirissä ja kuitenkin voisi seurailla lastenlastenleikkejä. Kontaktit voimme kuitenkin pitää miniminä. Toinen vaihtoehto on jäädä kesäksi kaupunkiin kerrostaloasuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Mutta entäs sitten, kun korona iskee ja joudutaan sairaalahoitoon -- ehkä tarvitaan tehohoitopaikkakin!
Sitä ei saa, jos ikää on yli 60v, joten ei huolta.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ottavat riskejä terveytensä suhteen myös tupakoimalla, juomalla liikaa alkoholia, extreme-harrastuksissa ja monilla muilla tavoilla. Ei tuo korona-riskinotto noihin nähden niin suuri synti mielestäni ole.
Nämä riskit koskevat ihmistä itseään. Tupakointi ja ryyppäys ei tartu muihin.
Ei vanhuksia koskevia rajoituksia ole tarkoitettu kiusaksi, vaan heidän omaksi suojakseen ja hoitopaikkojen riittävyyden varmistamiseksi.
Kun vanhus saa koronan, hän tarvitsee erittäin suurella todennäköisyydellä sairaalahoitoa, ehkä jopa teho-osastolla.
Siksi on tärkeää että vanhukset pysyvät nyt siellä kotona.
Itselläni on pitkälle yli 90-vuotias läheinen..puoliso kuollut, ystäviä elossa kourallinen..sanoo että hän on valmis lähtemään..häntä on käynyt tapaamassa pari sukulaista nyt ketkä käy muutenkin kylässä korona ajan ihan normaalisti..ymmärtää koronan vaaran, mutta hänellä tärkeää että ois viimeisetkin vuodet sitä seuraa kotona, eikä niin että elää yksin ja eristäytyneenä elämänsä viimeiset vuodet..mistä sitä tietää vaikka selviäisi taudistakin, onhan näitä 100-vuotiaitakin ketkä selvinneet😃
Vierailija kirjoitti:
Ap, kirjoitit minun ajatuksiani. Komppaan sua täysin. Läheiseni on jo miltei 90v ja hän on ollut koko suositellun ajan vapaaehtoisessa karanteenissa. Nyt hänellä olisi mahdollisuus siirtyä sukumme kesäpaikkaan. Osa perheestä vastustaa osa kannattaa. Vanhus ei uskalla olla mitään mieltä, kun ympärillä olevilla on niin voimakkaita mielipiteitä. Itse kannatan siirtymistä kesäpaikkaan. Siellä hänen elämänlaatunsa nousee. Etäisyyttä voi pitää pihapiirissä ja kuitenkin voisi seurailla lastenlastenleikkejä. Kontaktit voimme kuitenkin pitää miniminä. Toinen vaihtoehto on jäädä kesäksi kaupunkiin kerrostaloasuntoon.
Kannattaa ottaa päätöstä tehdessä huomioon myös se, millaiset terveydenhuollon resurssit kesäpaikkanne kunnassa on.
Moni pikkukunta on kesällä pulassa jos kaupungeista tulee vanhuksia jotka sairastuvat mökillä ollessaan koronaan.
Ja minä joka puhuin tuosta pitkälle yli 90-vuotiaasta niin tarkennan vielä, että perintöä häneltä ei jää kun se täällä joitain mietityttää
Vierailija kirjoitti:
Koronan sairastuneet vanhukset vievät hoitopaikkoja.
Myös sen vuoksi karanteeni on tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäisin edelliseen vielä myös että vanhuksia on niin kovin monenlaisia, jos jollain on vielä kymmenen vuotta mukavaakin elinaikaa jäljellä niin enpä tiedä kannattaako siitä yhdestä kesästä ennen rokotetta ottaa niin suurta painetta tehdä juuri siitä se loppuelämän paras kesä että vanhus pitää raahata koronabileisiin vain koska kesä.
Voi olla kymmenen vuotta tai vain tämä kesä. Kun on elämän loppuaika kuitenkin menossa niin tuo loppuvuodella uhkailu tuntunut tosi pahalta. Ja se, että ylhäältäpäin määrätään, tuntuu pelottavalta olla alistettu joka ei voi mihinkään vaikuttaa. Ja se, että jos eristyksissä luovutaan ja muut saavat mennä vapaasti, nämä ovat psykologisia asioita, ei pelkästään järjellä selitettävissä.
Tämähän tässä tekee sen ahdistuksen. Jos varmasti tietäisi, että jäljellä on vielä vuosia niin ei ahdistaisikaan niin paljon.
Kuten juuri nuoremmilla niin vaikeata ymmärtää. Heillä on keskiarvoisesti melko varmaan jopa monta kymmentä vuotta jäljellä, silloin ei tietenkään yksi kesä tee niin suurta asiaa.Todella monta näkökulmaa on tässä asiassa otettava huomioon.
Olet kuin kiukutteleva ja jalkaa polkeva pikkukakara. Sen kuin menet ja teet mitä haluat. Tee se ikäistesi seurassa, älä pyydä läheisiäsi altistumaan taudille, heillä on liian paljon menetettävää vanhukseen verrattuna. Ei ole ulkonaliikkumiskieltoa ja ravintoloissa ei rieku kukaan muukaan tällä hetkellä. Omalla vastuulla teet päätöksen.
No kyllä minä menenkin jos eristyksiä muiltakin avataan. Jos poliisit eivät kiellä ja papereita ei kysytä. Otan täyden vastuun, niin olen tehnnyt koko ikäni. Ja niin tekee moni muukin. Mutta kaikki eivät ole kuin minä, todella monet ovat arkoja ja nöyriä, heitä ajattelen. Heille tämä on pahinta. Ovat sanoneet, että tämä on pelottavaa.
Onko noin vaikea ajatella ihan kauniisti ja rauhallisesti muiden näkökulmasta? Sinähän tässä kiukuttelet.
Minä puhun ihan totta, en kiukuttele vaan kerron miten asiat ovat ja miten ne voisivat muutkin nähdä näiden pelkäävien ja ahdistuneiden omaa itseään vanhempien ihmisten kannalta?
Otatko niin täyden vastuun että et tarvitse tehohoitopaikkaa, jos virus iskee.... tuskinpa, silloin ollaan vaatimassa taas kaikkea itselle, tyypillistä boomer touhua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin sen verran sanoa että tämä tilanne on pelottava ja ahdistava monille koska tässä ei ole mitään totuttua normaalia eikä sille asialle itsessään voi mitään. Ketäpä ei pelottaisi taiteilla oman ja muiden elämän suhteen ohuella nuoralla. Se että pelottaa ja ahdistaa ei kuitenkaan poista tilannetta tai ole syy leväyttää virusta valloilleen. Kuitenkin niin kauan kuin terveydenhoito kantaa, pelko jää tilastollisesti tunteeksi monien kohdalla, jos kaikki pelkääjät taas päästetään koheltamaan holtittomasti (iästä riippumatta) koska uusi tilanne pelottaa ja siihen reagoidaan kieltäytymällä uskomasta asiaa niin peloista tulee todellisuutta. Kaiken ikäisten pitäisi päästä itsestään sen verran yli että ymmärtää tuon.