Ikkunoiden yläpuolella olevat venttiilit!
Viime syksynä kerrostaloasuntoon vaihdettiin ikkunat, joissa tällaiset venttiilit, jotka saa joko talvi- tai kesäasentoon. Nyt näistä venttiileistä tulee aivan kamala veto asuntoon, ja kämppä on kylmä. Mietin voisiko johtua siitä, että lämmitystä on näin kevään tullen laitettu pienemmälle? Ei täällä talvella mitään ongelmaa ollut. Kämppä on kuitenkin niin kylmä, että pakko tehdä asialle jotain. Auttaisiko teippaus? Onko kenelläkään muulla asunnossaan tällaisia venttiilejä? Ja veto tulee oli venttiilit kummassa asennossa tahansa.
Kommentit (170)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me teipattiin ne, mutta meillä fuskaa ikkunoiden ja parvekkeen oven tiivisteet sen verran, että korvausilmaa tulee kyllä riittävästi.
Miksei se korvausilma saa tulla hallitusti sille tarkoitetusta paikasta?
Se venttiili oli alunperin jo sökönä siten, ettei vetoa saanut pienemmälle, joten päädyimme teippaamaan, kun pihalta puhalsi silloin -25 asteen pakkanen. Se vain jäi tuollein. Olen muutenkin hyvin välinpitämätön ja en välitä pätkääkään jos tämä aiheuttaa tähän kaupungin vuokrakämppään jotain ongelmia. Saati itselleni. Ilmanvaihtoa käydään tosin vuosittain mittailemassa, eikä mittaajilta ole koskaan tullut moitteen sanaa.
Mikset pyydä korjaamaamaan sitä venttiilä?
Koska olen välinpitämätön ja hyvin on mennyt 10 vuotta näinkin. Sitä kun elää masentuneena vuosikymmeniä ja pohtii aika ajoin junaraiteen käyttämistä tyynynä, niin eipä vaan enää voisi vähempää kiinnostaa tämän kokoluokan ongelmat.
No hyvä jaella ohjeita ihmisille jos kiinnostus asiaan on tuota luokkaa.
Missä kohdin olen jaellut ohjeita kenellekään?
Vierailija kirjoitti:
Ei ennen ollut noita venttiileitä ja silti aivan hyvin pärjättiin (eivätkä talot olleet homeessa toisin kuin nykyisin).
Aika naurettavaa väittää, että ne yhtäkkiä olisivat välttämättömiä ja katastrofi seuraisi jos ne tukkisi.
Huoh.
Vanhoissa taloissa on painovoimainen ilmanvaihto ja räppänät. Sellaiset luukut seinässä, olet varmasti nähnyt. Vanhan ajan taloissa se itse talo imi ja hengitti ulos kosteuden, seinärakenteet siis olivat erilaiset.
No sen jälkeen rakennettiin niitä ongelmataloja, jotka yllätys yllätys ovat homeessa tai ihmiset oireilevat niissä.
Nyt tiedetään, että nykyisillä rakennusmateriaaleilla ja rakenneratkaisuilla taloihin täytyy asentaa koneellinen ilmanvaihto ja tuloilma (kaikkiin makuuhuoneisiin ja olohuoneeseen) sekä poistoilma (keittiöön, vessaan, saunaan, vaatehuoneeseen).
Vierailija kirjoitti:
Ei ennen ollut noita venttiileitä ja silti aivan hyvin pärjättiin (eivätkä talot olleet homeessa toisin kuin nykyisin).
Aika naurettavaa väittää, että ne yhtäkkiä olisivat välttämättömiä ja katastrofi seuraisi jos ne tukkisi.
Kyllä oli vanhoissa taloissa venttiilit. Niistä roikkui ketju millä niitä avattiin ja suljettiin. Niissä oli vielä porrastus, ketjua nykimällä sai sen luukun enemmän tai vähemmän auki.
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut, mutta rakennustapa oli toinen. Niin oli myös enrgiankulutus. Sitten kun alettiin eristää taloja siedettävämmälle energiankulutukselle, muttei vielä tehty venttiileitä tuli joksikin aikaa aika ongelmaisia asuntojakin, 1970-luvun lopulta 1980-luvun lopulle.
Niin joo ja oli noi seinävventtiilit, mistä 24 kertoo. Niitäkään ei saa tukkia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me teipattiin ne, mutta meillä fuskaa ikkunoiden ja parvekkeen oven tiivisteet sen verran, että korvausilmaa tulee kyllä riittävästi.
Se venttiili oli alunperin jo sökönä siten, ettei vetoa saanut pienemmälle, joten päädyimme teippaamaan, kun pihalta puhalsi silloin -25 asteen pakkanen. Se vain jäi tuollein. Olen muutenkin hyvin välinpitämätön ja en välitä pätkääkään jos tämä aiheuttaa tähän kaupungin vuokrakämppään jotain ongelmia. Saati itselleni. Ilmanvaihtoa käydään tosin vuosittain mittailemassa, eikä mittaajilta ole koskaan tullut moitteen sanaa.
Koska olen välinpitämätön ja hyvin on mennyt 10 vuotta näinkin. Sitä kun elää masentuneena vuosikymmeniä ja pohtii aika ajoin junaraiteen käyttämistä tyynynä, niin eipä vaan enää voisi vähempää kiinnostaa tämän kokoluokan ongelmat.
Kun ilmoitit teipanneesi venttiilit ketjussa jonka aloittaja kyselee auttaisiko teippaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ilmoitit teipanneesi venttiilit ketjussa jonka aloittaja kyselee auttaisiko teippaus.
Kannattaa petrata luetun ymmärtämistä. Omien kokemuksieni kertominen ei ole mitään ohjeiden antamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa petrata luetun ymmärtämistä. Omien kokemuksieni kertominen ei ole mitään ohjeiden antamista.
Älä viitsi saivarrella. Arvasin kyllä että kommentoit näin kun tuon kirjoitin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä viitsi saivarrella. Arvasin kyllä että kommentoit näin kun tuon kirjoitin...
Hahaha ai nyt minä jo saivartelen, kun oikaisin väärän väittämäsi. 😂😂😂
Älä teippaa!
Tiedän niin monia tapauksia, että asukkaat oireilee huonon sisäilman vuoksi, jopa muuttavat pois asunnosta sen takia, ja kun lopulta ilmoittavat asiasta ja paikalle tilataan ammattilainen tutkimaan asiaa, ongelmaksi selviää, että asukas tai edellinen asukas on tukkinut ilmanvaihtoventtiilit.
T: Isännöitsijä
On se kumma, ettei 2020-luvulla osata rakentaa ilmanvaihtoa sellaiseksi, ettei tarvitse palella omassa kodissa. Ja tiedoksi teille viisastelijoille, Suomessa ei vuokra-asunnossa voi itse säätää patterien lämmitystä.
Vierailija kirjoitti:
On se kumma, ettei 2020-luvulla osata rakentaa ilmanvaihtoa sellaiseksi, ettei tarvitse palella omassa kodissa. Ja tiedoksi teille viisastelijoille, Suomessa ei vuokra-asunnossa voi itse säätää patterien lämmitystä.
Osta siirrettävä öljytäytteinen patteri. Ne ei ole kovin kalliita, minulla on sellainen ja saan asunnon niin lämpimäksi kuin haluan. Eikä se vie paljoa sähköä.
Nro 34, eikö yhtään hävetä tai kaduta tuollaisen kommentin jälkeen? Jotain rajaa näihin keskusteluihin, kiitos. Keskustellaan sivistyneesti asioista, ei ihmisistä. Tuo kommenttisi edustaa henkistä väkivaltaa ja nettikiusaamista. Ilmoitin sen jo asiattomaksi, kun se tuli. Jostain syystä moderointi ei kuitenkaan poista tuollaista sontaa, mutta täysin asiallisia keskusteluita poistetaan.
Vierailija kirjoitti:
Älä hyvä ihminen teippaa korvausilmaventtiileitä umpeen! Laita mielummin sukat jalkaan.
Muutamat sukat jalkaan ja talvitakki päälle ja verhot eteen siihen suuntaan, missä istut. Ei paljon asunto raikastu, vaikka puhaltaa ilmaa noista aukoista (silloinkin kun ei vielä ollut verhoja viiman suojana) vaan ravintolasta ja käytävästä/muista asunnoista tulee katkut sisään. Kun väliovi kiinni, ei pitäisi haistaa, millaista dödöä käytävässä kulkijalla on. Tässä asunnossa haistaa. Lämpimintä on joko kesän hellepäivinä tai kovalla pakkasella, kun patteri hehkuu eikä ulkona tuule. En ostaisi asuntoa 1960-luvun talosta.
Meidän taloon tuli muutama vuosi sitten tuollaiset venttiilit, siis suora reikä ikkunankarmissa ulos. Venttiiliasennuksen luovutustarkastuksen mentyä kittasin reiät umpeen ja otin ikkunankarmeista tiivistepätkät, jotka asentajat laittoivat vanhojen, toimivien tiivisteissä olevien katkosten kohdalle - pois. Toimii, ei vedä, eikä tule kadun äänikään suoraan.
Höpö höpö mulla korvausilmaventtiilit ikkunoissa kun uusittiin.ikkunat makuuhuoneesta tuli vetoisa ja kylmä. Ei muuta kun venttiili ruuvaat auki tunget aukkoon kangasta mitä kotoa löytyy tilkitset sen ja ei vedä enää. Ihan tiedoksi painovoimaisessa ilmanvaihdossa korvausilman saa tulettamalla kaikissa asunnoissa on tuuletusikkunat. Korvausilmaa tulee myös asunnon pienistäkin raoista jopa seinistä. Et huoli pois asunto ei mene pilalle.En käsitä mikä merkitys noilla on. Kerrostalo on 40 vuotta vanha ja entisissä ikkunoissa ei tällaisia ollut. Hyvin oli pärjätty
Vierailija kirjoitti:
Meidän taloon tuli muutama vuosi sitten tuollaiset venttiilit, siis suora reikä ikkunankarmissa ulos. Venttiiliasennuksen luovutustarkastuksen mentyä kittasin reiät umpeen ja otin ikkunankarmeista tiivistepätkät, jotka asentajat laittoivat vanhojen, toimivien tiivisteissä olevien katkosten kohdalle - pois. Toimii, ei vedä, eikä tule kadun äänikään suoraan.
Olen tehnyt samaisen tempun. Ilman kierrättäminen tuuletusikkunan välien kautta vähensi huoneilmaan tulevan katupölyn määrää huomattavasti.
Ei niistä korvausilmaventtiileistä tule enemmän ilmaa, kuin mitä huoneistosta poistuu.
Pienennä poistoilmaventtiilejä.
Ollessani töissä rakennuskohteessa, jossa vaihdettiin ikkunat juuri samanlaisiin kuin sinulla on. Yksi vanha pariskunta valitti että vetää niin kovasti ja oli teipannut korvausilmaventtiilit. Me käytiin tarkistamassa eikä me tunnettu mitään vetoa. Mutta porrashuoneen ovea ei saanut auki muutoin kuin postiluukusta vetämällä, sillä huoneistossa oli alipainetta teippaamisesta johtuen.
Tää on niin nähty kirjoitti:
Höpö höpö mulla korvausilmaventtiilit ikkunoissa kun uusittiin.ikkunat makuuhuoneesta tuli vetoisa ja kylmä. Ei muuta kun venttiili ruuvaat auki tunget aukkoon kangasta mitä kotoa löytyy tilkitset sen ja ei vedä enää. Ihan tiedoksi painovoimaisessa ilmanvaihdossa korvausilman saa tulettamalla kaikissa asunnoissa on tuuletusikkunat. Korvausilmaa tulee myös asunnon pienistäkin raoista jopa seinistä. Et huoli pois asunto ei mene pilalle.En käsitä mikä merkitys noilla on. Kerrostalo on 40 vuotta vanha ja entisissä ikkunoissa ei tällaisia ollut. Hyvin oli pärjätty
No voi Luoja olisit ostanut sinne sisälle ne suodattimet, jotka sinne kuuluisikin. Ja ne kuuluu vaihtaa tai vähintään pestä vuosittain. Voi valita ääniä ja lämpöä paremmin eristävän mallin.