Millaisia pakko-oireita sinulla on?
Kertokaa pakko-oireistanne.
Minulla oli lapsena pakko astua portaille tietyllä tavalla, muuten tapahtuisi jotain ikävää.
Kommentit (11)
Tarkistelen aina kotoa lähtiessä ja nukkumaan käydessä. Hellan levyjen, kahvinkeittimen, vesihanojen ja oven olevan kiinni. Katson ne moneen kertaan. Rituaali aamulla ja kotoa lähtiessä pari minuuttia. Nuorempana mulla oli bakteerikammo mutta se on jäänyt. Toinen on symmetrian tavoittelu. Mua häiritsee jos joku asia ei ole ns. täydellinen. Toi koskee kuitenkin vain jotain asioita mihin mulla on erityistä mielenkiintoa. Olen nyt keski-ikäinen. Mä luulen pakko-oireiden olevan enemmän luonteen piirre kuin mielenterveys juttu. Ei mulle ole niistä ollut ikinä mitään haittaa. Joskus pakonomainen tarkisteluni on ollut hyödyksikin.
Vierailija kirjoitti:
Tarkistelen aina kotoa lähtiessä ja nukkumaan käydessä. Hellan levyjen, kahvinkeittimen, vesihanojen ja oven olevan kiinni. Katson ne moneen kertaan. Rituaali aamulla ja kotoa lähtiessä pari minuuttia. Nuorempana mulla oli bakteerikammo mutta se on jäänyt. Toinen on symmetrian tavoittelu. Mua häiritsee jos joku asia ei ole ns. täydellinen. Toi koskee kuitenkin vain jotain asioita mihin mulla on erityistä mielenkiintoa. Olen nyt keski-ikäinen. Mä luulen pakko-oireiden olevan enemmän luonteen piirre kuin mielenterveys juttu. Ei mulle ole niistä ollut ikinä mitään haittaa. Joskus pakonomainen tarkisteluni on ollut hyödyksikin.
Lievänä ehkä jokin tunnollisuuden ilmentymä, mutta vaikeana todellakin on sairaus.
Olen nähnyt aikuisenkin välttelevän esimerkiksi suojatien viivoja ja viemärien kansia, tekevän rituaalinomaisia hyppyjä niiden yli.
Pakkoajatuksia tulee stressaantuneena. Niihin liittyy pelko että möläyttelen ne ääneen.
Tarkistelen liedet, kahvinkeittimet, pakastimet, jääkaapit etc. aina ennen kotoa lähtöä ja nukkumaanmennessä, ja aina kolmen sarjoissa. Pahimpana stressikautena saatoin jäädä kiskomaan ulko-oven kahvaa yli 200 kertaa mutta nyt ollaan välillä 9-27. Ihan pahimmillaan tuntuu että järki lähtee päästä eikä ymmärrä enää yhtään mitä on katsomassa eikä luota siihen mitä näkee.
On diagnosoitu ocd.
Virheiden pelko. Mietin välillä päiväkausia sitä, miten minuutin kestävä keskustelu menee tiettynä ajankohtana. Jälkipuinti päälle. Koskee kaikkia ihmisiä, kaupankassoista läheisiin.
Nyt aikuisena lähinnä vain ihon nyppiminen, eli revin finnit, ruvet yms ihosta ja iho on jatkuvasti verillä tai arvilla sen takia. Ja välillä nivelien naksuttelu.
Lapsena oli tuon lisäksi vaikka mitä. Räpytin silmiä tietyllä tavalla, kaapin ovet piti sulkea yhtä aikaa, automatkalla katuvalo kohdalla piti puristaa kättä nyrkkiin, lattialaattojen saumoille ei saanut astua, kynsien pakonomainen pureskelu, hiusten pureskelu, kaikenmaailman rutiineja.
Joutua ihmisten kiusaamaksi ja hyväksikäyttämäksi. Harmin paikka, että kyseessä aikuisiksi luokiteltavia ihmisiä. Motiivina kosto sen suhteen mitä olet ja mitä tehnyt aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Virheiden pelko. Mietin välillä päiväkausia sitä, miten minuutin kestävä keskustelu menee tiettynä ajankohtana. Jälkipuinti päälle. Koskee kaikkia ihmisiä, kaupankassoista läheisiin.
Onko tämäkin pakko-oire? Minäkin mietin aina ihan tavallisiakin keskusteluja alusta loppuun monta kertaa peräkkäin.
On pakko nukkua
Zinc