Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka muu toivoo, että kirjastot pysyvät kiinni?

Vierailija
03.05.2020 |

Vaikuttaa liian aikaiselta avata näitä koronalinkoja, jotka eivät edes ole yhteiskunnan toiminnan kannalta välttämättömiä.

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kirjastot avataan, seuraukset näkyvät heti 3 vkon kuluttua, virus alkaa levitä.

Vierailija
42/57 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hybridi strategia on kai sitä että tehdään mitä sattuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkinlainen palvelu, jossa henkilökunta keräilisi tilauksen mukaan kirjat ja ne voisi hakea ovelta. Palautuksen jälkeen vaikka viikon karanteeni, ettei mikään leviä.

Vanhemmille ihmisille olisi kiva kun digilukemiset ja äänikirjat voivat olla hankalia, eikä edes kaupassa saisi käydä.

Vierailija
44/57 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjasto koronalinko? No ehkä jossain Helsingissä missä porukka hengaa kirjastossa kun ei muuta paikkaa ole. Suuressa osassa maata kirjastossa on ihan väljää ja turvallista, paljon enemmän väkeä on ruokakaupassa.

Tuo on kyllä totta. Kotikaupunkini kirjasto oli sellainen rauhoittumisen tyyssija. Sinne kun meni oli kuin kirkossa kävisi.

Helsingin kirjastoissa (esim. Töölö) juoksee kersoja yms. ja on vissiin monesti vielä erikseen jokin lastenalue. Niitä on tehty vähän eri konseptilla vissiin.

Vierailija
45/57 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kirjasto välttämättä ole mikään tautipesäke, jos rajoitettaisiin ihmismäärää joka päästetään yhtä aikaa sisään, ja jos lainaaminen ja palauttaminen tapahtuisi automaattien kautta. Automaattien viereen käsidesiä, ja selkeät ohjeet asiakkaille, että kirjaston henkilökuntaa ei pidä lähestyä ja muiden asiakkaiden kanssa on pidettävä turvavälit. Ei päästettäisi isoja porukoita, esim. koululaisporukoita, kerralla sisään, ja ehkä voitaisiin asettaa jokin maksimiaika kirjastossa asioinnille ettei sinne jäädä turhaan viettämään aikaa.

Vierailija
46/57 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjat tulisi valita netistä ja henkilökunta toisi kirjapaketin asiakkaan saataville. Asiakkaan ei tarvitsisi näin kosketella ja tutkia kaikkia kirjoja hyllyistä. Ja henkilökunnalle tietenkin hyvä käsihygienia!

Vierailija
47/57 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjastoissa nimenomaan kirjastojen työntekijät ilmeisesti haluavat yleisesti kirjastojen avaamista.

Itse kirjastossa työskentelevänä olen vastarannan kiiski tässä asiassa, näen muutamia selkeitä riskejä:

1. Aineiston kautta tuleva tartuntariski. Kirjojen kannet on muovitettu (poislukien Kuopio) ja tämänhetkisen tiedon mukaan korona elää muovipinnoilla jopa 4-5 vrk ajan. Missään kirjastossa ei nykyisillä henkilöstöresursseilla ole mahdollisuutta kirjan kansien desinfioimiseen, eikä varmasti ole järkevää käyttää hengityssuojaimia kirjastohenkilökunnan suojaamisen noiden desinfiointiaineiden höyryiltä, pitkään ei voi kirjaston työtilassa tuota tehdä ilman suojaimia. Jos suojaimia ei riitä edes sairaanhoitoon ja vanhustenhoitoon, ei niitä ole järkevää kohdistaa kirjastoon.

Kirjojen "jemmaaminen" johonkin useaksi päiväksi on tilankäytöllisesti erittäin iso ongelma, näitä ehdottavat ei tajua, että sen ison kirjastonkin palautusautomaatin takana on pienehköjä laareja, joita tyhjennetään jatkuvasti, pienessä kirjastossa se laari on muovilaatikko, jota henkilökunta tyhjentää useita kertoja tunnissa ja ne kirjat laitetaan siitä hyllyyn. Ei ole mitään mystistä "palautuslaatikkoa" joka vetäisi päivien palautukset ja jossa niitä voisi säilyttää, eikä mitään varastotiloja sille aineistolle, hyllyyn se menee ja jos pitäisi pitää jossain jemmassa, pitäisi palautusten määrää rajoittaa niin, että vain ensimmäiset 50/100/150 tjsp. kirjaa saa palauttaa päivässä, sitten homma seis. Ei toimivaa.

2. Asiakaskontaktit, eri ikäisiä ihmisiä koko päivän. Yksi asiakas hengittää työntekijälle korona-tartunnan, kirjastotyöntekijä sitten oireettomana ennen omaa sairastumistaan tartuttaa satoja ihmisiä. Varmaan jossain oodissa on ilmatilaa, mutta useat kirjastot ovat vanhoja rakennuksia, joissa ollaan melkoisen lähellä toisia ihmisiä, vaikkei edes lainattaisi tiskiltä.

Olen kauhulla ajatellut laajaa senioriasiakaskuntaa joka meillä on, ja ajatusta että itse olisin se, joka tietämättään olisi koronan kantaja ja tartuttaisi tappavasti meidän vanhoja vakkariasiakkaita. En voisi elää itseni kanssa, en edes vaikka se olisi vanhuksen oma valinta tulla sinne kirjastoon. Eli itse vaatisin _asiakkaiden turvallisuuden vuoksi_ itselleni hengityssuojainta asiakaspalveluun. Eikä sellaisia löydy, koska niistä oon pulaa.

3. Vaikka ihmiset muuten noudattaisivat suosituksia ettei sairaana mennä julkisille paikoille, oma kokemus on ettei kirjasto sisälly tähän. Juuri ennenkuin kirjastot suljettiin, oli meillä "tulin eilen ulkomailta ja olen kuumeessa, nopeasti vaan käyn lainaamassa lukemista"-kommenteilla asiakkaita. Normaalissa elämässä influenssaiset tulevat jatkuvasti kirjastoon" Olin just lääkärissä, influenssa/keuhkokuume iski, mutta haen nyt lukemista, että on ajankulua kun sairastaa". Samaa on toki ruokakaupoissa, mutta ne ovat hengissäpysymisen kannalta vähän eri asia kuin kirjastot.

Kirjastot on tärkeitä ja on ollut ihana lukea että ihmiset kaipaa kirjastopalveluita, mutta toivon että kirjastot avataan vasta, kunhan aineiston kautta viruksen leviäminen on oikeasti tutkittu ja otettu huomioon ja kunhan työntekijöille ja asiakkaille voidaan tarjota hengityssuojat tai virusta ei enää ole aktiivisesti leviämässä, tässä toimisi vaikka avaaminen alueittain siellä, missä virustilanne hyvä.

Vierailija
48/57 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkinlainen nettivaraus-noutosysteemi olisi kyllä hyvä. Haluaisin kesällä opiskella avoimen yo:n kursseja, mutta ei ole varaa kaikkia kirjoja omaksi ostaa.

Vierailija
49/57 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjastoissa nimenomaan kirjastojen työntekijät ilmeisesti haluavat yleisesti kirjastojen avaamista.

Itse kirjastossa työskentelevänä olen vastarannan kiiski tässä asiassa, näen muutamia selkeitä riskejä:

1. Aineiston kautta tuleva tartuntariski. Kirjojen kannet on muovitettu (poislukien Kuopio) ja tämänhetkisen tiedon mukaan korona elää muovipinnoilla jopa 4-5 vrk ajan. Missään kirjastossa ei nykyisillä henkilöstöresursseilla ole mahdollisuutta kirjan kansien desinfioimiseen, eikä varmasti ole järkevää käyttää hengityssuojaimia kirjastohenkilökunnan suojaamisen noiden desinfiointiaineiden höyryiltä, pitkään ei voi kirjaston työtilassa tuota tehdä ilman suojaimia. Jos suojaimia ei riitä edes sairaanhoitoon ja vanhustenhoitoon, ei niitä ole järkevää kohdistaa kirjastoon.

Kirjojen "jemmaaminen" johonkin useaksi päiväksi on tilankäytöllisesti erittäin iso ongelma, näitä ehdottavat ei tajua, että sen ison kirjastonkin palautusautomaatin takana on pienehköjä laareja, joita tyhjennetään jatkuvasti, pienessä kirjastossa se laari on muovilaatikko, jota henkilökunta tyhjentää useita kertoja tunnissa ja ne kirjat laitetaan siitä hyllyyn. Ei ole mitään mystistä "palautuslaatikkoa" joka vetäisi päivien palautukset ja jossa niitä voisi säilyttää, eikä mitään varastotiloja sille aineistolle, hyllyyn se menee ja jos pitäisi pitää jossain jemmassa, pitäisi palautusten määrää rajoittaa niin, että vain ensimmäiset 50/100/150 tjsp. kirjaa saa palauttaa päivässä, sitten homma seis. Ei toimivaa.

2. Asiakaskontaktit, eri ikäisiä ihmisiä koko päivän. Yksi asiakas hengittää työntekijälle korona-tartunnan, kirjastotyöntekijä sitten oireettomana ennen omaa sairastumistaan tartuttaa satoja ihmisiä. Varmaan jossain oodissa on ilmatilaa, mutta useat kirjastot ovat vanhoja rakennuksia, joissa ollaan melkoisen lähellä toisia ihmisiä, vaikkei edes lainattaisi tiskiltä.

Olen kauhulla ajatellut laajaa senioriasiakaskuntaa joka meillä on, ja ajatusta että itse olisin se, joka tietämättään olisi koronan kantaja ja tartuttaisi tappavasti meidän vanhoja vakkariasiakkaita. En voisi elää itseni kanssa, en edes vaikka se olisi vanhuksen oma valinta tulla sinne kirjastoon. Eli itse vaatisin _asiakkaiden turvallisuuden vuoksi_ itselleni hengityssuojainta asiakaspalveluun. Eikä sellaisia löydy, koska niistä oon pulaa.

3. Vaikka ihmiset muuten noudattaisivat suosituksia ettei sairaana mennä julkisille paikoille, oma kokemus on ettei kirjasto sisälly tähän. Juuri ennenkuin kirjastot suljettiin, oli meillä "tulin eilen ulkomailta ja olen kuumeessa, nopeasti vaan käyn lainaamassa lukemista"-kommenteilla asiakkaita. Normaalissa elämässä influenssaiset tulevat jatkuvasti kirjastoon" Olin just lääkärissä, influenssa/keuhkokuume iski, mutta haen nyt lukemista, että on ajankulua kun sairastaa". Samaa on toki ruokakaupoissa, mutta ne ovat hengissäpysymisen kannalta vähän eri asia kuin kirjastot.

Kirjastot on tärkeitä ja on ollut ihana lukea että ihmiset kaipaa kirjastopalveluita, mutta toivon että kirjastot avataan vasta, kunhan aineiston kautta viruksen leviäminen on oikeasti tutkittu ja otettu huomioon ja kunhan työntekijöille ja asiakkaille voidaan tarjota hengityssuojat tai virusta ei enää ole aktiivisesti leviämässä, tässä toimisi vaikka avaaminen alueittain siellä, missä virustilanne hyvä.

1. Täysi palautuslaatikko siirretään muutamaksi päiväksi sivuun ennen uudelleen hyllyttämistä. Samoin seuraava palautuslaatikko ja sitä seuraava.

2. Ei yhtään sen suurempi riski kuin ruokakaupoissa. Ja asioinnin voisi tosiaan erittäin helposti rajoittaa niin, ettei asiakkaat hakisi kirjoja itse hyllyistä, vaan ainoastaan pleksillä suojatulta tiskiltä.

3. Ihmisiä täytyy aktiivisesti muistuttaa ettei sairaana liikuta julkisilla paikoilla. Tässä suhteessa kirjastojen sulkemisen jälkeen tieto ja ymmärrys on lisääntynyt merkittävästi.

Totta kai jokainen ajattelee omaa turvallisuuttaan eikä halua itse ottaa turhia riskejä, mutta on hyvä muistaa, että koko ajan on ollut auki työpaikkoja, joissa ollaan tekemisissä asiakkaiden kanssa tai oman ison työyhteisön kanssa, ja tartuntamäärät ovat silti pysyneet todella hyvin kurissa muutamia alueita lukuunottamatta.

Vierailija
50/57 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitten pitäisi pysyä kiinni jo ihan vaan sen takia koska ovat m a m u j e n viihdetiloja. Siellähän ne lorvii päivät pitkät ja pitää meteliä niin ettei voi keskittyä lukemiseen. Ja epäilen myös että piupaut välittävät käsien pesusta tai muusta hygeniästään.

Ei tarvita uutta nihtisiltaa. Kiitos.

Vierailija
51/57 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti avataan! Opiskelijana tarvitsen kirjaston kirjoja, jotta saan opintoja etenemään. Kaikkea ei löydy sähköisenä enkä halua maksaa satoja euroja siitä, että ostaisin itse kirjat.

Vierailija
52/57 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1. Täysi palautuslaatikko siirretään muutamaksi päiväksi sivuun ennen uudelleen hyllyttämistä. Samoin seuraava palautuslaatikko ja sitä seuraava.

2. Ei yhtään sen suurempi riski kuin ruokakaupoissa. Ja asioinnin voisi tosiaan erittäin helposti rajoittaa niin, ettei asiakkaat hakisi kirjoja itse hyllyistä, vaan ainoastaan pleksillä suojatulta tiskiltä.

3. Ihmisiä täytyy aktiivisesti muistuttaa ettei sairaana liikuta julkisilla paikoilla. Tässä suhteessa kirjastojen sulkemisen jälkeen tieto ja ymmärrys on lisääntynyt merkittävästi.

Totta kai jokainen ajattelee omaa turvallisuuttaan eikä halua itse ottaa turhia riskejä, mutta on hyvä muistaa, että koko ajan on ollut auki työpaikkoja, joissa ollaan tekemisissä asiakkaiden kanssa tai oman ison työyhteisön kanssa, ja tartuntamäärät ovat silti pysyneet todella hyvin kurissa muutamia alueita lukuunottamatta.

Tuo sun ratkaisu ykköseen ei toimi. Kirjastoihin päivässä tuleva kirjamäärä isossa kirjastossa on satoja laatikollisia, pienimmissäkin kirjastoissa kymmeniä laatikoita. Jos karanteeni olisi muovin osalta rajallinen 3 vrk (joka ei ehkä oikeasti ole riittävä) niin tarvittaisiin isoissa kirjastoissa 100-1000 laatikkoa, pienissä 50-100 laatikkoa, ja niille säilytystilat, joissa ne olisi sijoiteltu niin, että uudemmat laatikot eivät estäisi vanhimpien purkamista, eivätkä olisi asiakkaiden näkyvillä, ettei kukaan menisi ottamaan sieltä. Jos karanteeniaika olisi 5 vrk, puhuttaisiin jo tuhansista laatikoista. Joita ei ole. Kunta varmaan antaa tässä taloustilanteessa mielellään rahaa uusien laatikoiden tilaamiseen? En usko. Sulla ei siis ole mitään käsitystä kirjojen liikkumismäärän todellisuudesta, minulla on.

Palautettu kirja näkyy paikallaolevana nettikirjastossa, ja jos se on laatikossa karanteenissa ja suosittu, kyselijöitä kyllä riittää, eli hurja määrä lähikontakteja asiakkaisiin.

Kakkonen totta, osin. Ruokakaupoissa on samantyyppinen riski. Toisin kuin kaupat, kirjaston tiskit eivät ole sisääntulon vieressä kovin monessa kirjastossa, jolloin sellainen pleksin takaa palveleminen ei toimi samoin, kirjastotilaa ei ole suunniteltu samoin kuin kauppaa. J a kuten ekassa viestissä sanoin, ruokakauppa on pakollinen olla auki, kirjasto ei.

Kolmonen, toivon että on totta että riski tajutaan paremmin nykyään. Kaupassa käyviä yskijöitä on nytkin sen verran, etten ehkä kuitenkaan henkeäni pidättelisi sen suhteen, etteikö näitä "käväisen vaan kuumeesssa"-tyyppejä löytyisi jatkossakin. Tavan flunssassa ei niillä ole niin väliä, koronassa ehkä onkin.

Jos luit viestini kunnolla, huomasit, että totesin kirjatoväen toivovan kirjastojen avaamista ja itsekin esitin huoleni nimenomaan asiakkiden tartuttamisesta. Joten tässä kirjoituksessani ei ollut kysymys mistään "oman turvallisuuden ajattelemisesta" vaan siitä, että en toivo yhdenkään vakkarivanhuskävijän kuolevan koronaan koska kävi kirjastossa. Kovasti haluaisin itsekin palata arkeen ja töihin ja ihanien asiakkaiden kanssa jutella ja toimia normaalisti (ja saada palkkaa!). Silti ymmärrän että terveys edellä pitäisi mennä ja Suomen hallituksen linjaukset ovat käsittämättömän typeriä verrattuna vaikkapa Uuteen-Seelantiin.

Vierailija
53/57 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjastoa voisi aivan hyvin ylläpitää joko 1) kokonaan itsepalveluperiaatteella eli henkilökunta kävisi aamupäivällä laittamassa kaiken valmiiksi, ja iltapäivällä sitten halukkaat voivat käydä etukäteen varaamana aikanaan (jottei paikalla ole kerrallaan kuin tietty määrä ihmisiä) asioimassa automaateilla, tai 2) vaihtoehtoisesti niin, että asiakkaat kävisivät noutopisteessä hakemassa etukäteen varaamansa kirjat ilman suoraa kontaktia kehenkään ja ilman että he menevät hyllyille samoilemaan, ja palautus automaattiin.

Vierailija
54/57 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää itseäni kun teen gradua, johon olen käyttänyt lähteinä tiettyjä teoksia joita ei ole sähköisenä meidän kirjastosta saatavilla, ja nyt tarvitsisin noita samoja lähteitä uudelleen ja tämän takia hommat on olleet osittain seis jo puolitoista kuukautta...

Vierailija
55/57 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korona riehuisi täällä valtoimenaan, jos se tarttuisi oikean elämässä tehokkaasti pinnoilta tai edes aerosolina lyhytaikaisessa kohtaamisessa. Teoria ja käytäntö eivät aina kohtaa. Nykytiedolla Uudellamaalla noin 0,2 % tai vähän enemmän on saanut tartunnan. Ja lopussa maata puhuttaa 0,0X prosentista.

Vierailija
56/57 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjat jätetäänkin palautuksen jälkeen muutamaksi päiväksi "jäähylle". Ei niistä sen jälkeen mikään tartu. Useimmissa kirjastoissa palautus on automaatin kautta ja kirjat myös lainataan itse automaatilla.

Höpsistä. Missä kirjoja jäähylle jätetään? 

Omassa kirjastossa ainakin heti saa lainata, kun toinen tuo ne ja itsepalvelun aikana on niin, että kun palauttaa  kirjat, niin palauttaja laittaa ne automaatin vieressä olevaan hyllyyn ja siinä lukee, että heti saa lainata palautetut. 

Vierailija
57/57 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjat jätetäänkin palautuksen jälkeen muutamaksi päiväksi "jäähylle". Ei niistä sen jälkeen mikään tartu. Useimmissa kirjastoissa palautus on automaatin kautta ja kirjat myös lainataan itse automaatilla.

Höpsistä. Missä kirjoja jäähylle jätetään? 

Omassa kirjastossa ainakin heti saa lainata, kun toinen tuo ne ja itsepalvelun aikana on niin, että kun palauttaa  kirjat, niin palauttaja laittaa ne automaatin vieressä olevaan hyllyyn ja siinä lukee, että heti saa lainata palautetut. 

Ei niitä normaaliaikaan laitetakaan jäähylle. Tuo kirjoittaja puhui ymmärtääkseni tästä koronan aiheuttamasta poikkeustilasta. Ohjeistus on, että mikäli palautuksia otetaan vastaan, tulisi ne pistää erilleen 2-3 päiväksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kaksi