Mies epäröi suhdettamme
Olen ollut nyt vuoden parisuhteessa missä mies epäsäännöllisen säännöllisesti epäröi suhdettamme ja sen jatkuvuutta. Mielestäni hän on myös lopettanut sen muutamasti mutta hän itse on kuulema vain purkanut tuntojaan ja sitten halunnut jatkaa.
Tämä on alkanut syömään minua sisältäpäin enkä tiedä mitä tehdä.
Onko kellään kokemusta tästä? Voiko tässä olla onnellista loppua...
Kommentit (16)
Miksi ihmeessä mietit mitä mies ajattelee? Eikö nytkin tärkeämpi olisi se oma napa? En ymmärrä tuollaisia ihmisiä, joilla ei ole mitään omia ajatuksia, vaan he vain luimistelevat ja nöyristelevät muiden mielen mukaan. Heillä on mennyt jotain todella pahasti vikaan lapsuudessa, sääli.
Sanot miehelle, että kun hän seuraavan kerran "eroaa", niin silloin erotaan oikeasti. Kerrot hänelle, että et hyväksyksy erolla uhkailua ilman tarkoitusta erota ja jatkossa eropuheet viedään loppuun saakka. Pyydä häntä miettimään, mitä hän haluaa. Jos hän haluaa pysyä yhdessä, niin eropuheiden on loputtava. Jos hän haluaa jatkaa erolla uhkailua, niin on parempi erota heti.
Omalla miehelläni toimi, kun sanoin, että erotaan. Hän kai kuvitteli, etten voisi erota ja siksi heitti erokortin pöytään riitojen yhteydessä, koska se oli hänen tapansa loukata minua.
Vierailija kirjoitti:
Sanot miehelle, että kun hän seuraavan kerran "eroaa", niin silloin erotaan oikeasti. Kerrot hänelle, että et hyväksyksy erolla uhkailua ilman tarkoitusta erota ja jatkossa eropuheet viedään loppuun saakka. Pyydä häntä miettimään, mitä hän haluaa. Jos hän haluaa pysyä yhdessä, niin eropuheiden on loputtava. Jos hän haluaa jatkaa erolla uhkailua, niin on parempi erota heti.
Omalla miehelläni toimi, kun sanoin, että erotaan. Hän kai kuvitteli, etten voisi erota ja siksi heitti erokortin pöytään riitojen yhteydessä, koska se oli hänen tapansa loukata minua.
Jatkan vielä, että ero voi olla paras vaihtoehto, koska teillä on vasta lyhyt suhde takana. Katso miten käy. Ero voi olla hyväkin vaihtoehto.
Edellinen suhteeni oli tuollainen. Reilu vuosi meni kunnes jätkä vaihtoi sanoista teoiksi ja ero tuli. Itkuruinasi sittemmin takaisin ja jätti uusiksi. Ehdotti kolmatta paluuta muttwen onneksi suostunut
On ihan selvää, ettei hän sinua rakasta. Tiedät mitä tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Niin, ollaanko siinä suhteessa vain yhden ihmisen ehdoilla?
Jos minä käyttäytyisin Ap'een kuvailemalla tavalla niin se johtuisi Ap'een antamaista singaaleista, käyttäytymisestä jne...
Sitä on niin helppoa aina pistää kaiken vastapuolen syyksi, unohdetaan että suhteessa on aina kaksi ihmistä ja oma käyttäytyminen heijastuu myös vastapuolen käyttäytymiseen.
Tuon toisen kirjoittajan kanssa olen kyllä samaa mieltä, jos erokortti heitetään niin se asia pitää käsitellä. Muuten siitä tulee rautakanki jolla erolla uhkaileva käyttää aina tarpeen tullen. Vähän ajan päästä ei ole olemassa niin pientä asiaa jota erolla uhkaileva ei katsoisi eron arvoiseksi.
-Aito ja alkuperäinen, (valitettavan) vähän käytetty yksilö-
Ei hyvältä vaikuta. Jos epäröi noin paljon, ero on oikeasti vain ajan kysymys. Kannattaa lopettaa, nyt todennäköisesti vain tuhlaatte aikaanne.
Onko tässä kyse erolla uhkaamisesta vai eron pohtimisesta? Toisaalta jos toisella osapuolella on epäilyksiä suhteen jatkon kannalta, niin eikö ole hyvä, että tuo asian esille? Joskus joku pohtii eroa pitkään hiljaa mielessään ja sitten, kun on päätöksensä tehnyt, pamauttaa asian ilmoille. Tällöin jätetty usein toivoo, että aikeet olisi otettu ajoissa esille.
Seurustelin joskus miehen kassa, joka sanoi liian usein, että "etsi sitten parempi mies, jos minä en kelpaa!". Olin silloin nuori ja miellyttämisenhaluinen, enkä todellakaan ollut sanonut tai tehnyt miehelle mitään ikävää, mutta tuon hän kuitenkin sanoi usein. Minä siihen yleensä kiirehdin vakuuttelemaan, että hän on ihana, hyvä ihminen, parhaista parhain minulle ja en ikimaailmassa vaihtaisi toiseen ja siitäkös mies tykkäsi, mutta saattoi vielä naama mutrulla haluta lisää vakuutteluja omasta upeudestaan. Hän saattoi myös heittää lisää löylyä marttyyrinä ja paasata kuinka on tehnyt sitä ja tätä hyväkseni ja muuta vastaavaa.
Jossakin vaiheessa minua alkoi ärsyttämään miehessä useampi asia. Olimme olleet silloin hieman yli vuoden yhdessä ja aloin tuntemaan itseni hänen kanssa ollessa ihan idiootiksi. Sain jatkuvasti mielistellä ja kehua tyyppiä ja hän halusi myös, että passaan häntä, koska olin pahoittanut jollakin tavalla hänen mielensä ja passaamalla näytin kuulema, että olin siitä pahoillani.
Huomasin, että koko suhde oli ihan sairas ja olin menettänyt itseni lähes kokonaan hänen kanssaan. En ollut enää minä, vaan joku nöyristelevä palvelijatar, jonka hommana oli pitää miestä hyvällä tuulella ja tietenkin sängyssä olin myös se, jolla ei saanut olla toiveita.
Kerran kun mies sitten taas sanoi, että etsi parempi mies, niin sanoin, että näin teenkin. Sanoin, että se on nyt tässä ja mieleni ei tule muuttumaan, emme ole enää yhdessä ja hänen pitää lähteä kotoani nyt. Mies ei asiaa meinannut uskoa millään, vaan länkytti vain jotain mitä en enää edes muista, yrittäen saada kuitenkin minua taas siihen orjan asemaan, missä olin ollut ennen. Hän yritti hyvällä ja pahalla, mutta minä olin kuin jääkalikka ja käskin hänen poistua. Mies poistui, mutta yritti soitella ja laittaa viestejä monta kuukautta minulle. Kun mies katosi kulman taakse, niin tunsin olevani ihan älyttömän iloinen ja onnellinen! Suurinpiirtein hypin ja pompin yksin ja menin sen saman tien poistamaan miehen kuvat ja heitin ne muutamat hänen antamat jutut jonnekin laatikon pohjalle näkymättömiin.
Löysin paremman, paljon paremman ja olemme olleet yhdessä yli 20 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Onko tässä kyse erolla uhkaamisesta vai eron pohtimisesta? Toisaalta jos toisella osapuolella on epäilyksiä suhteen jatkon kannalta, niin eikö ole hyvä, että tuo asian esille? Joskus joku pohtii eroa pitkään hiljaa mielessään ja sitten, kun on päätöksensä tehnyt, pamauttaa asian ilmoille. Tällöin jätetty usein toivoo, että aikeet olisi otettu ajoissa esille.
Jos pohtii ääneen eroabtoistuvasti, mutta ei ole mitenkään valmis muuttamaan omia tekojaan paremmaksi, keskustelemaan asiasta kunnolla tai sitten oikeasti lähtemään, niin aika porsas on. Aikuinen ihminen kyllä tajuaa sanojensa merkityksen ja osaa ajatella sanojaan myös toisen kantilta. Tuollainen erolla uhkailu onkin mielestäni asia, jota ei tulisi sivuuttaa kertaakaan, vaan siitä pitäisi nostaa kissa pöydälle ja puhua naamatusten kunnolla. Jos toinen ei ole onnellinen suhteessa, niin tuskinpa toinenkaan on, joten miksi pitäisi roikkua yhdessä? Toinen ei ole se ainoa mies/nainen maailmassa ja jos jo vuoden päästä menee noin huonosti, niin eipä se siitä parane.
Vierailija kirjoitti:
Sana rakkaus on mielestäni todella voimakas ja sitä tulisi käyttää harkitummin. Esimerkin suhteessa ainakaan en näe yhtään mitään "rakkautta", vaan vain yhdessä hengaamista. Taustalla on ollut aikoinaan ehkä jotain rakastumisen tapaista, mutta se tunne on kadonnut arjen alle ja omaan mahdottomuuteensa ajat sitten. Jos vain vuoden pituisessa suhteessa tilanne on nyt tuo, niin en empisi yhtään sanoa viimeiset heipat ja lähteä elämään omaa elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sana rakkaus on mielestäni todella voimakas ja sitä tulisi käyttää harkitummin. Esimerkin suhteessa ainakaan en näe yhtään mitään "rakkautta", vaan vain yhdessä hengaamista. Taustalla on ollut aikoinaan ehkä jotain rakastumisen tapaista, mutta se tunne on kadonnut arjen alle ja omaan mahdottomuuteensa ajat sitten. Jos vain vuoden pituisessa suhteessa tilanne on nyt tuo, niin en empisi yhtään sanoa viimeiset heipat ja lähteä elämään omaa elämää.
Erolla uhkailussa voinolla kyse miehen omasta epävarmuudesta. Ehkä hän kokee, ettei ole riittävän hyvä, ja siksi uhkää jättämisellä, jotta ehtii tehdä sen ensimmäisenä - haluaa olla jättäjä eikä jätetty. Mutta olipa syy, mikä tahansa, niin tavasta on syytä päästä eroon ja löytää paremmat keinot suhteen ongelmatilanteiden selvittelyyn.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä mietit mitä mies ajattelee? Eikö nytkin tärkeämpi olisi se oma napa? En ymmärrä tuollaisia ihmisiä, joilla ei ole mitään omia ajatuksia, vaan he vain luimistelevat ja nöyristelevät muiden mielen mukaan. Heillä on mennyt jotain todella pahasti vikaan lapsuudessa, sääli.
Ja mitähän sinulla on mennyt vikaqn, kun pitää vastata mahdollisimman inhottavalla ja alentavalla tavalla? Onko myötätunto täysin vieras käsite? Joo, minä olen ollut tuollaisessa suhteessa. Taustalla lapsuudessa koettua väkivaltaa, turvattomuutta, pelkoa, lukuisia hylkäyskokemuksia, taloudellista väkivaltaa, kiusaamista kotona aikuisten puolelta jne. Niin kyllä, lapsuuden kokemukset vaikuttaa siihen, että minäkin olen miettinyt ihan liikaa muiden tunteita ja tarpeita.
Sinun sääliäsi en tarvitse eikä ap:kaan, sillä sinä selkeästi olet itse hoidon tarpeessa. Ilkeillä ja muita mitätöivillä, alistavilla ja alentavilla ihmisillä on aina itsellään pohjalla syvä arvottomuus ja häpeä.
Ap:lle, tuollainen ei ole okein parisuhteessa. Haluatko sellaisen suhteen, joka on epävakaa ja turvaton? Jossa toinen on jatkuvasti lähdössä?
Millaisessa suhteessa SINÄ olet onnellinen? Mitä SINÄ tarvitset toiselta ihmiseltä ja mitä annettavaa ailahtelevaisella kumppanillasi ihan oikeasti todellisuudessa on? Ole rehellinen.
Vierailija kirjoitti:
Minä kun tein noin ja entinen miesytäväni reagoi siihen niin, että hänen mielestään minä olen sekopää ja epävakaa, kun vaadin vastausta erouhkailuun :D. Hänen mielestään minun olisi pitäny vai odotella rauhassa ja hyvillä mielin ja vastauksen vaatiminen on merkki epävakaudesta.
Ei voi olla. Lopettakaa.