Etikka pyykinpesussa
Käsittääkseni huuhteluaine on huonoksi kaikenmaailman elastaaneille ja kuminaihoille ja saa esim. alushousut lörpsähtämään niin ettei ne pysy enää jalassa. Onko etikalla sama vaikutus? Sattumoisin kun pitkän huuhteluaineettoman käytön jälkeen aloin lisäämään etikkaa poistaakseni hajuja, niin kulahti housut jotka tähän saakka olleet ok.
Kommentit (19)
Ei ole tuntunut olevan tällaista vaikutusta etikalla. Mä käytän etikkaa erityisesti urheiluvaatepyykissä.
Olen käyttänyt etikkkaa huuhteluaineena vuosia kaikessa pyykissä. Ei ole mainitsemaasi vaikutusta.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole ikinä käyttänyt huuhteluainetta enkä etikkaakaan.
Pidän pesukoneen puhtaana, joten pyykit tuoksuu vain puhtaalta.
Miten estät villan ja keinokuitujen sähköisyyden?
En itsekään käytä esim. puuvillalle, mutta jotkut muut materiaalit vaativat sen huuhteluaineen.
Etikka on hyvä. Ei haurastuta elastaania ja pitää värit kirkkaina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidän pesukoneen puhtaana, joten pyykit tuoksuu vain puhtaalta.Miten estät villan ja keinokuitujen sähköisyyden?
En itsekään käytä esim. puuvillalle, mutta jotkut muut materiaalit vaativat sen huuhteluaineen.
En ole tuo, jolle vastasit, mutta jos villaa pesee oikeilla aineilla (villanpesuaine, villanhoitoaine), se ei kyllä todellakaan ole sähköistä! Laitatko oikeasti huuhteluainetta villaan? Sehän heikentää villan hyviä ominaisuuksia huomattavasti.
En ole myöskään huomannut, että keinokuidut olisivat erityisen sähköisiä, paitsi joskus kovimmilla pakkasilla.
Villalle huuhteluaine on vihoviimeinen! Etikka paljon parempi.
Ainoastaan fleece on sellainen, johon käytän pikkiriikkisen hajusteetonta huuhteluainetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidän pesukoneen puhtaana, joten pyykit tuoksuu vain puhtaalta.Miten estät villan ja keinokuitujen sähköisyyden?
Keinokuiduista olen pyrkinyt jo vuosia määrätietoisesti eroon, koska en halua olla mukana kehityksessä, jossa ne päätyvät ennen pitkää takaisin juomaveteemme ja ruokakaloihimme.
Villalle taas on oma lanoliinia sisältävä villanhoitoaineensa, jonka avulla villa pysyy hyvänä. Sitä joka pesuun pieni annos.
Vierailija kirjoitti:
Villalle huuhteluaine on vihoviimeinen! Etikka paljon parempi.
Ainoastaan fleece on sellainen, johon käytän pikkiriikkisen hajusteetonta huuhteluainetta.
Fleece on muuten keinokuiduista viheliäisin, koska se levittää mikromuovia kaikkein eniten. Pesukoneesta mikromuovi päätyy jätevesien mukana tavallisesti vesistöihin, joista se päätyy kaloihin ja juomaveteen. Ihminen siis myrkyttää ihan itse itseään.
Vierailija kirjoitti:
Puhtaasta koneesta huolimatta joillain t-paidoilla on taipumusta alkaa löyhkäämään oksennukselle joka pesun jälkeen. Etikka yms. liotuksilla hajun saa hetkeksi pois, en ymmärrä. Olen yrittänyt kuivatakin ne mahdollisimman kuivassa tilassa nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan 25 itsenäisesti asuttujen vuosien aikana ostanut huuhteluainetta, enkä ollenkaan tunnista näitä tarpeita mihin ihmiset sitä kertovat käyttävänsä.
Jos sun pyykki pesun jälkeen haisee, kuulostaa ällöttävälle peittää hajua jollain kemikaalilla - pese se kone, älä käytä vaatteita niin likaisiksi, vaihda pesuainetta tai -ohjelmaa!
Jos sun pyykki on sähköistä, älä osta niin huonolaatuisia vaatteita!
Jos sun pyykki jää kovaksi, linkoa pyykki kuivemmaksi!
Huuhteluaine on täysin turha tuote, ja vain kemikaalikuormaa itselle ja ympäristölle.
Pyykkietikka on toiminut hyvin meillä. Hajut lähtevät, mutta vaatteet eivät jäykisty ikävästi, kuten huuhteluaineen kanssa. Suosittelen kokeilemaan. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidän pesukoneen puhtaana, joten pyykit tuoksuu vain puhtaalta.Puhtaasta koneesta huolimatta joillain t-paidoilla on taipumusta alkaa löyhkäämään oksennukselle joka pesun jälkeen. Etikka yms. liotuksilla hajun saa hetkeksi pois, en ymmärrä. Olen yrittänyt kuivatakin ne mahdollisimman kuivassa tilassa nopeasti.
Haju voi johtua pesukoneesta. Se voi johtua myös alhaisesta pesulämpötilasta. Pesetkö 40 asteessa?
Satuin paikalle, kun pyykkietikkaa esiteltiin. Siinä tuntui olevan yhdeksän hyvää ja kymmenen kaunista, joten sorruin minäkin ostamaan putelin. Kerran käytin enkä enää toista kertaa käytä. En edes laittanut täyttä annosta, kun se tuntui niin paljolta. Pesussa oli mm. puuvillainen yöpaita. En pystynyt sitä pitämään, vaan piti vaihtaa toiseen aikaisemmin pestyyn, sillä siinä oli niin paha haju, sellainen oikein kitkerä hienhajun tyyppinen lemu. Paita ei haissut hielle ennen koneeseen laittoa, eivät muutkaan pestävät vaatteet. Nyt vain mietin, mitä sillä etikalla voisi tehdä. Kokeilin siivoukseen, mutta ei toiminut siinäkään.
Vierailija kirjoitti:
Satuin paikalle, kun pyykkietikkaa esiteltiin. Siinä tuntui olevan yhdeksän hyvää ja kymmenen kaunista, joten sorruin minäkin ostamaan putelin. Kerran käytin enkä enää toista kertaa käytä. En edes laittanut täyttä annosta, kun se tuntui niin paljolta. Pesussa oli mm. puuvillainen yöpaita. En pystynyt sitä pitämään, vaan piti vaihtaa toiseen aikaisemmin pestyyn, sillä siinä oli niin paha haju, sellainen oikein kitkerä hienhajun tyyppinen lemu. Paita ei haissut hielle ennen koneeseen laittoa, eivät muutkaan pestävät vaatteet. Nyt vain mietin, mitä sillä etikalla voisi tehdä. Kokeilin siivoukseen, mutta ei toiminut siinäkään.
Puhdas etikan tuoksu haihtuu kuivuttua, mutta en ole huomannut hajutetuistakaan jäävän mitään hajua vaatteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Mä käytän ihan tavallista väkiviinaetikkaa. Ostan 10 l kanisterissa. Kuivat vaatteet eivät haise miltään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Villapesuaineella
https://www.varusteleka.fi/fi/product/sonett-villanhoitoaine-300-ml/287…
Zinc
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidän pesukoneen puhtaana, joten pyykit tuoksuu vain puhtaalta.Puhtaasta koneesta huolimatta joillain t-paidoilla on taipumusta alkaa löyhkäämään oksennukselle joka pesun jälkeen. Etikka yms. liotuksilla hajun saa hetkeksi pois, en ymmärrä. Olen yrittänyt kuivatakin ne mahdollisimman kuivassa tilassa nopeasti.
Haju voi johtua pesukoneesta. Se voi johtua myös alhaisesta pesulämpötilasta. Pesetkö 40 asteessa?
Mä taas veikkaan, että haju johtuu pyykkiaineesta, kokeile vaihtaa se toiseen.
Tuo ei tainnutkaan olla pesuainetta, vaan hoitoainetta, mutta sama idea. Lanoliinia sisältävä pesuaine tekee niistä pehmeitä ja sähköttömiä.
Käytä siis oikeaa pesuainetta !
Zinc