Koronan jälkioireet
Minkälainen vointi teillä muilla, jotka epäilette/tiedätte sairastaneenne Koronan on ollut taudin jälkeen?
Itse olen melko varma, että se oli meillä jo maaliskuussa (reissutyö), mutta oireisen kanssa selvisin kotona.
Nyt tuntuu että rintakehä, keuhkoputki ja sydän on edelleen erikoisen tuntuiset. Sydän muljahtelee ja "jäykistyy", kuiva yskä vaivaa yhä, keuhkoputki jotenkin vetää liikaa "tyhjää".
Olen erittäin terve 38-v, en ole kehdannut mihinkään soitella oireista.
Kommentit (38)
Pierettää, nuhaa, yskittää, kylmä, hikoilu, punoitus, huimaa, voimattomuus, väsyttää ja panettaa.
Minulla oli mahdollisesti myös maalis-huhtikuussa. Olen vieläkin tavallista väsyneempi, limaa irtoaa vieläkin ajoittain mutta yskä on onneksi aika lailla loppunut, rintakehässä/sydämessä tuntuu välillä jotenkin omituiselta mutta en oikein osaa kuvailla kunnolla miltä (välillä muljahteluja, välillä ikään kuin läpätystä)
Vierailija kirjoitti:
Olen normaalia väsyneempi. Keuhkoputki tuntuu aralta ja hengästyn edelleen helpommin.
Mulla palasi voimat tällä viikolla. Eli n 5 viikkoa sen jälkeen, kun asiantuntijoiden mukaan olin taas valmis palaamaan työhön. No en ollut, onneksi olen oma pomoni.. Eipä ole tullut alaisiltakaan vaadittua juuri mitään nyt, heillä tartunnat ehkä myös.
Toi hengästyminen myös mulla edelleen.
Ap
Ihan normaalia, että on jälkioireita ja heikkoutta. Onhan influenssan jälkeenkin viikkokausia vähän vajaalla liekillä menevä. Keho vaatii toipumisaikaa. Lisäksi heikentynyt keho saa helpommin jälkitautina vaikka jonkin bakteerin, joten kannattaisi lääkärin kanssa jutella myös.
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalia, että on jälkioireita ja heikkoutta. Onhan influenssan jälkeenkin viikkokausia vähän vajaalla liekillä menevä. Keho vaatii toipumisaikaa. Lisäksi heikentynyt keho saa helpommin jälkitautina vaikka jonkin bakteerin, joten kannattaisi lääkärin kanssa jutella myös.
Lääkäri neuvoi maaliskuussa, että voi alkaa liikkumaan ym., kun on ollut yksi kuumeeton päivä koronan jälkeen. Eli noin kolme viikkoa sairastumisesta. Ja töihin kyllä piti palata heti.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos infosta! Tiedätkö onko jossain listattu jälkioireita? Ihmettelin vain, että miten näin kauan kestää ne oireet. Olen käynyt kävelyillä kylläkin jo. Mutta sit seuraava päivä menee levätessä.
Ap
Mulla on myös samantyyppistä oiretta ja sama tilanne kuin ap:lla. Sairastin 3 viikkoa ja nyt toiset 3 viikkoa ollut tavallaan terveenä. Silti tosiaan suoristuskyky selkeästi aiempaa heikompi ja noita mainittuja tuntemuksia siis edelleen.
Minulla myös oli kova tauti maaliskuun alussa. Koronavirustestiä ei otettu, mutta oireiden perusteella olen melko varma, että juuri siitä oli kyse. Olen perusterve 40+ työssä käyvä nainen.
Edelleen 7 viikkoa myöhemmin minulla oli tänä aamuna vaikeuksia hengittää, sydän tykytti. Väsymys ja nivelkivut vaivaavat vaihtelevasti. Outoa on, että oireet tulevat ja menevät. Välillä on päiviä, että olo suht ok, sitten taas toisena aamuna herään kurkkukipuun, yskään ja hengen ahdistukseen.
Mietityttää, jääkö kenties jotain pysyviä vaivoja. En suosittele kenenkään ehdoin tahdoin altistavan itseään koronalle. Kukaan ei voi tietää, kuinka pitkäaikaiset tai vakavat oireet saa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla myös oli kova tauti maaliskuun alussa. Koronavirustestiä ei otettu, mutta oireiden perusteella olen melko varma, että juuri siitä oli kyse. Olen perusterve 40+ työssä käyvä nainen.
Edelleen 7 viikkoa myöhemmin minulla oli tänä aamuna vaikeuksia hengittää, sydän tykytti. Väsymys ja nivelkivut vaivaavat vaihtelevasti. Outoa on, että oireet tulevat ja menevät. Välillä on päiviä, että olo suht ok, sitten taas toisena aamuna herään kurkkukipuun, yskään ja hengen ahdistukseen.
Mietityttää, jääkö kenties jotain pysyviä vaivoja. En suosittele kenenkään ehdoin tahdoin altistavan itseään koronalle. Kukaan ei voi tietää, kuinka pitkäaikaiset tai vakavat oireet saa.
Jep, just tätä aloin miettiä, että kun aaltoilee nämä oireet edelleen ja nyt tuntuu (2kk sairastumisen jälkeen) että oireet alkavat ehkä jopa voimistua taas. Että mitähän nyt sitten. Ja mitä ne lääkäritkään osaa tähän sanoa, kun en ole varmastikaan tarpeeksi huonovointinen tutkimuksiin. Jääköhän tästä joku pysyvä homma...
Olen sairastanut kerran tosi kauhean influenssan. Siitäkin toipuminen oli loogisempaa ja nopeampaa.
Oireiden aaltoilu paranemisen jälkeen mietityttää minuakin. On käynyt mielessä onko virus edelleen piilossa. Työskentelen ihmisten parissa enkä haluaisi tappaa ketään taudilla.
Sairastin huhtikuun alussa, muiden oireiden lakattua yskä jäi pidemmäksi ajaksi. Aluksi oli kuiva hakkaava ja todella kipeä yskä, sitten maltillisempi ja limaa kurkussa, sellaisia yskänpuuskia kahden viiko ajan.
Muuten oli kyllä nopeasti ihan terve ja hyvinvoiva olo, ei mikään muu oire jatkunut 6 vuorokautta enempää.
Minulle jäi kuumeettoman päivän jälkeen vielä ankara väsymys ja outo aivosumu, sanat eivät tulleet mieleen ja muisti pätki. Oli vaikea tehdä töitä kun vaikka keskustellessa unohdin kuunnella toisen puhetta tai unohdin mitä he olivat sanoneet ennen kuin koko lause oli loppunut. Ikinä ei ole jäänyt flunssasta tuollainen olo. N. viikon sisällä tuosta olo oli normaali, yskä jatkui tuosta vielä viikon. Koko ruljanssi kesti siis kolme viikkoa kuumeen alkamisesta täyteen terveyteen.
Erikoista, että kukaan ei kerää tietoa tästä jälkioireilusta. Luulisi sen olevan hyvinkin tärkeää tietoa thl:lle.
Siksikö avataan elämä, kun on huomattu, että ei se virus mihinkään lähde..
Itse sairastin mahdollisesti noin maaliskuun puolivälistä eteenpäin muutaman viikon ajan. Oireet oli koko ajan lieviä, yhtenä yönä jäi yöunet hengitysvaikeuksien takia väliin.
Edelleen tuntuu keuhkoissa oudolta jos vetää oikein syvään henkeä, hengästyn helpommin ja hapentarve on levossa suurempi kuin normaalisti joten pitää usein vetää syvään henkeä. Niin ja sydän välillä tykyttelee ja muljahtelee oudosti, rytmihäiriöitä ehkä?
Facebookissa on ryhmä jossa on paljon jäseniä ja tietoa asiasta
Itsellä kestää aina 3-7 viikkoa toipua ihan tavallisestakin nuhasta, vaikka ei olisi ollut edes kuumetta tai mitään antibioottikuuria.
Te jotka olette koronan tai todennäköisen koronan jälkeen palanneet töihin jotenkin puolikuntoisina: Mitenkäs sen tartuttavuuden kanssa menee? Kun on puhuttu että pitää olla oireeton päivä kotona, niin tarkoittaako se siis kuitenkin oikeasti kuumeetonta päivää, eikä esim. että yskä olisi kokonaan loppunut? Ihan normiflunssan jälkeenkin voi pientä köhää olla hyvän aikaa, niin tulisi aika pitkät saikut kyllä jos siihen asti pitäisi odottaa. Entä onko teidän työ miten fyysistä?
Sydäntuntemuksilla oireilevia kyllä kehottaisin olemaan terveydenhuoltoon yhteydessä. En itse ainakaan uskaltaisi laskea sen varaan, että jotain jälkioireilua se vaan on.
Ryhmä "koronviruksen saaneet tai oireilevat keskusteluryhmä" facessa
Edellä mainittujen (yskä, sydän, hengitysoireiden) lisäksi lisään:
- jäiset palelukohtaukset (huulet ja sormet menee siniseksi), niin syvää palvelua, että pitää mennä kylpyyn tai monen peiton alle
- verisuonten oireilu, tuntuu kuin tukoksia olisi raajoissa ja päässä
Huom. minulla ei ole ollut mitään näistä aiemmin, vaan olen perusterve.
Olen normaalia väsyneempi. Keuhkoputki tuntuu aralta ja hengästyn edelleen helpommin.