Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies lyttää kaikki ideani

Vierailija
02.05.2020 |

Onko kellään muulla kokemusta siitä, että mies lyttää lähestulkoon kaikki ideat. Mikään ei kelpaa ilman perusteluja ja kaikesta etsitään ne negatiiviset asiat esiin. Tämä tulee ilmi esim. jos suunnittelen puutarhaa ja pihaa, niin mikään suunnittelemani ei mene läpi vaan ideani ovat ilmeisesti todella typeriä ja huonoja. Jos löydän jonkin kivan huonekalun, vaikkapa valaisimen, niin ei kelpaa vaan on huono, ei voi ottaa käyttöön. Kun mietin kasvimaata niin kyseenalaistaa kaiken, paikasta, lannoitteista ja kasveista lähtien.
Ostettiin yhdessä juuri talo, joka remontoitiin miehen mieltymysten mukaan (onneksi saman suuntaiset tässä) käyden kuitenkin niistäkin kauhea vääntö. Näissäkin asioissa monesti peräännyin ja mukauduin, jotta ylipäätään saatiin remontti tehtyä.
Nyt kun vuorossa on piha, josta niin kauan (vuosia) haaveilin, niin ei onnistu mikään. Motivaatio on ihan loppu tehdä koko pihaa kun mikään haluamani ei kelpaa tai ole ok. Itse kuvittelin saavani kivan ja mielenkiintoisen harrastuksen mutta into on nyt laimentunut täysin tämän lyttäämisen ja kaiken kyseenalaistamisen jälkeen.
Tänään koitin saada itseni innostumaan hokemalla ”älä anna sen nyt lytätä ja mitätöidä sua, vaan tee niinkuin haluat”.
Sen kautta aloin miettimään, mikä tarve ja miksi miehen täytyy kaikki mollata ja mitätöidä. Ja mikä konsti tähän auttaa, että minunkin mieltymykset toteutuisi ilman kaiken mitätöintiä; nyt kaikki menee negatiivisen kautta eikä siten ota onnistuakseen.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pistäkää piha puoliksi. Kumpikin saa tehdä osuudelleen mitä haluaa. Näin meillä, eikä tarvi riidellä turhista.

Toinen hyvä vaihtoehto on että pyydätte naapuria arpomaan ja arvonnalla päätätte asiat. Ei ole silloin kummallakaan mitään sanomista.

Vierailija
22/47 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pistäkää piha puoliksi. Kumpikin saa tehdä osuudelleen mitä haluaa. Näin meillä, eikä tarvi riidellä turhista.[/ quote]

Tää on kokeilun arvoinen neuvo, kiitos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ihmiset näkevät asioissa ensiksi huonot puolet ja sanovat ne ääneen. Vaatii aika paljon psykologista työstöä päästä tästä piirteestä eroon. Itsekin olen aktiivisesti opetellut.

Miehillä testosteroni tuo itseluottamusta, naiset lannistuvat helpommin kritiikistä.

Onko miehesi kommentoinnin tarkoitus estää projektisi vai onko hänellä taipumus vain nähdä uhka ennen mahdollisuuksia?

Ja tietenkin toteutat niitä omavaraisjuttujasi, sellainen on ihanaa! Ja puhut asiasta hänen kanssaan, jaatte tosiaan vaikka pihan puoliksi jne.

Kärsin itse osittain mieheni samasta piirteestä, mutta se ilmenee lähinnä mökillä jossain jutuissa.

Vierailija
24/47 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

🙋🏼‍♀️ Meillä on ihan samanlaista. Olen heittänyt tän ihan läskiksi ja kun ehdotan jotain niin yleensä heitän piikkiä tyyliin ”täähän ei tietenkään sulle käy mut olen ajatellut...”

Ei mene vinkkailut perille, koska mies ei tunnusta lyttäävänsä mun ideoita.

En tiedä miten tästä eteenpäin. Miehellä huomattavasti isommat tulot joten hän tekee tasan niinkuin haluaa ja perustelee ” koska määhän se maksan...” joo totta mutta silti kyse yhteisestä kodista 😒

Vierailija
25/47 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska puutarhatyöt on suht raskaita ja aikaavieviä, vaativat myös paljon selvitystyötä niin olen miettinyt voiko miestä pelottaa, että into loppuu lyhyeen ja paikat jää rempalleen.

Mut mielestäni sekään ei vaan riitä syyksi, koska jos en pääse kokeilemaan niin miten voin sitten tietää olenko puutarhaihminen. Oon kuitenkin kahlannut läpi alan kirjallisuutta, miettinyt sopivat menetelmät ja keinot toteuttaa ne. Toteutus vaan jäi nyt puuttumaan, koska paljastui että ideat olivat miehen mielestä suht kelvottomia. En siis oleta, että mies puuhaa pihalla, haluaisin itse tehdä alusta alkaen mahd. paljon ja tiedän, ettei välttämättä kaikkia kiinnosta mullassa möyriminen yms. Tietty olisi mukavaa yhdessä puuhailla, mutta ilman negatiivista suhtautumista heti alusta alkaen.

Vierailija
26/47 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa mies olla maksajan roolissa nuille ideoille.

Vierailija
27/47 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota....tapa se?

Vierailija
28/47 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin palautan vaimoni maan pinnalle useasti kun ideat ja suunnitelmat karkaavat käsistä.

Vierailija
29/47 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm. Kerroin jo aiemmin, että tykkään lähinnä nyhjästä tyhjästä. Puutarhassa on kaikenlaisia niksejä kuinka pikkubudjetilla saa aikaan paljon. Lisäksi nyt keväällä on ollut vaikka kuin tarjolla pihoista poisto-pensaita, esim aroniaa, syreenejä. Lidlin siemenet ei maksa juuri mitään. Luonnosta voi kerätä siemeniä. Jne jne.

Mut tää homma on tyssännyt jo alkuun, kun nämä minun ”tee itse ja säästä” puutarha-jutut ei ole miehelle mieleiset. Kyseessä kuitenkin peruskasvimaa, mansikkamaa, kasvihuone mallia diy kukkaketo, muutamat marjapuskat. Komposti, sadeveden keräys.. kaikki pitää perustella ja on lähtökohtaisesti toteutuskelvottomia. Nurtsia vaan jokapuolelle on hänen toiveissa.

Vierailija
30/47 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhut vain avoimesti, että nämä asiat ovat nyt sinulle tärkeitä ja olet niistä haaveillut. Kerrot että olet ottanut asioista selvää. Voit kysyä mikä miehelle sitten on tärkeää.

Monet miehet laukovat varmoja mielipiteitä aiheesta kuin aiheesta ilman perehtymistä. Kysy perusteluja.

Puutarhan ylläpito voi vaatia aika paljon työtä, sillä kesän aikana luontokin järjestää sinne sekaan omia istutuksiaan. Niinpä jotkut ratkaisut ovat toimivampia kuin toiset. Suomessa myös lämpö ja valo ovat ne rajoittavat tekijät, joillekin kasveille kelpaa vain se pihan lämpimin kohta. Mutta kokeilemalla se selviää ja toimivimmat ratkaisut jäävät käyttöön seuraavaksikin vuodeksi. Ihan koko pihaa ei kannata myllätä ekana kesänä.

Onnea puutarhaprojektiin!

Vierailija
31/47 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan sekin ottaa päähän, että oon vuosia miettinyt mistä tykkään, JOS olisi oma piha. Sitten kun ostettiin oma piha, niin luin paljon perusasioita, hommasin (sain tutulta ilmaiseksi) perusteoksia, sain 2 kk bookbeatin ilmaiseksi, tutustuin sieltä kompostoinnin perusteisiin, ja oon vielä kehittänyt keinot, miten saa toteutettua mahdollisimman paljon lähes ilman taloudellista kustannusta.

Ja nyt kun ois aika toteuttaa, niin mies kyseenalaistaa ihan kaiken. Siis jopa tulevista kasviksista lähtien. Ja just negatiivisen kautta tyyliin ”kannattaako noin montaa ees miettiä?” ”onko oikeesti mitään järkee millekkään mansikkamaalle” ”Mä en kyl tykkää” ”yrtit haiseekin pahalle” ”mitään hevosenpaskaa ei kyllä laiteta ja millä ees muka hakisit sitä.”

Jotenkin työlästä.

Vierailija
32/47 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ideasi kuulostavat hyviltä ja toimivilta. Eteenpäin vain!

Vierailija
33/47 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota....tapa se?

Ei varmaan kyllä kelpaa ap:n miehelle mikään villiyrtillä myrkytys. Hän mieluummin tukehtuisi pakokaasuun. (Sori musta huumori)

Vierailija
34/47 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ihan samanlainen tilanne, mutta mies lyttää kaikki ideani ” hienovaraisesti”. Hän ei koskaan hauku ilkeästi, mutta saattaa sanoa ” ei kulta, ei se näyttäisi hyvältä, en halua tuollaista kotiini”. Kun muutimme viimeksi, ajattelin että pääsen vihdoinkin osallistumaan sisustamiseen, pihan laittoon ja muuhun, sillä tarvitsimme isompaan kotiin paljon uusia asioita. Katselimme yhdessä netistä huonekaluja, ja päätimme hankinnoista. Lopulta mies olikin tilannut oman mielensä mukaan jotain aivan muuta, koska ” eikö tämä olekin parempi kuin se mitä yhdessä katsottiin? Se toinen olisi ollut liian iso/ väärän mallinen/värinen/ ei hyvä”. ( tämä sanottuna lempeästi lässyttäen) Kun katson ympärilleni, mikään kodissamme ei ole minun valitsemaani. Ei mikään. Edes lastenhuoneita en ole saanut laittaa. Olen yrittänyt, mutta mies hankkii minun koristeideni tilalle vähin äänin jotain parempaa ja kalliimpaa, jolloin olisi turha pitää esillä minun hankkimaani halpaa rojua.

Olen pohtinut, sietäisikö kukaan muu tällaista. Olisiko tämä syy miettiä eroa? Minun on ollut helppo mukautua vuosien saatossa, koska mies ei ole ns. tahallisesti ilkeä.

Vierailija
35/47 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ideasi kuulostavat hyviltä ja toimivilta. Eteenpäin vain!

Kiitos! Kai mä vaan otan sit haltuuni osan pihasta ja keskityn siihen. Enkä piittaa vaikka mies tylyttää huonoista valinnoista kaiken suhteen.

Vähän harmittaa, kun olin niin innoissani ja toinen sai lannistettua täysin. Mut jospa se tästä.

Vierailija
36/47 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teette omia juttuja, siinä ratkaisu. Sinun miestäsi ei kiinnosta puutarhanhoito. Se nyt vain on niin. Ja häntä ei näin ollen kiinnota mikään asiaan liittyvä.

Minun mies väittää minusta samaa.

Itse näen ongelmana sen, että mieheni keksii useimmiten ns. Pyörän uudestaan ja tekee asiat omalla erikoisella tavallaan.

Muutama esim. Asioista, joista joudumme aina törmäyskurssille.

Miehen lapsuudenkodissa on syöty perunaa ja purkkitonnikalaa samalla aterialla. Miehen mielestä se on ateria, minun mielestä ei.

Mieheni jättää joka vuosi joulukuusen (raadon) pienen metsätonttimme perälle, kun ei halua viedä varisevaa kuusta keräykseen. Asumme taajama-alueella. Tästä riidellään joka vuosi. Yksi vuosi yritti jättää raadon kaupungin metsän puolelle ja loukkaantui, kun naapuri huomautti asiasta.

Mieheni mielestä hammaslääkäri riittää, suuhygienistiä ei tarvita. On aidosti ihmeissään, kun sanon , että hänen pahanhajuinen hengityksensä johtuu siitä, kun hampaita ei ole puhdistettu. Ratkaisuna käyttää suuvettä, ei toimi.

Ihmettilimme yhdessä miksi Teflon pannut kuluvat meillä nopeasti. Kävikin ilmi, että hän hinkaa pannun karstan irti sillä asianpesuharjan toisella päällä, joka tarkoitettu tällaiseen, mutta ei mielestäni Teflon pannuun kuitenkaan.

Meil on talossa toistuvia viemäritukoksia, yhtä toistuvasti ja sinnikkäästi niitä hoidetaan kaupan aineilla. Kun ehdotan putkimiestä niin 'minä en putkimiestä maksa'- kommentti tulee heti. Mies ei näe, että meillä olisi putkistossa jotain isompaa.

Appiukko laittoi vessanpöntön juureen jeesusteippiä, jotta viemärinhaju ei tule vessaan.

Ei ole kauas omena puusta pudonnut.

Vierailija
37/47 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota....tapa se?

Ei varmaan kyllä kelpaa ap:n miehelle mikään villiyrtillä myrkytys. Hän mieluummin tukehtuisi pakokaasuun. (Sori musta huumori)

Paitsi ettei sekään kelpaisi jos se olisi ap:n idea ;)

Mutta joo, kuulostaa vähän sille ettei miehelle tosiaan tule kelpaamaan mikään aloittajan ehdottama asia, ihan sama mistä on kyse. Siinä on jo kyllä sitten isompi ongelma kyseessä kuin puutarhanlaitto.

Vierailija
38/47 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan mun työpaikalta. :D

Oon ainoo ihminen päiväkodissa joka haluu askarrella lasten kanssa, muut haluu juoruilla, ja mä oon se joka saa negativiisen palautteen kaikesta. :D

"liian hieno liian aikuisen tekemä" "liian huono, lol, repsottaa tollee hassusti, anna ku mä näytän" "ei noin ku toisella tapaa, tohon kuuluu laittaa sitä ja tätä" (päiväkodissa ei ollut kaikki "oikeaoppisia materiaaleja" joten "joutui" käyttämään luovuutta, mikä tietysti ihan kamalaa) annetaan projekteja, jotka lytätään ja snaotaan että en käytäkkään sun tekemiä materiaaleja. Kyse ihan pikkujutuista, mutta mikään ei kelpaa... ilmeisesti pitäs olla kaikista pahaa puhuva juoruilija, joka ehkä tekee jotain omaks ilokseen muttei lasten iloks. :D

edellisessä paikassa mun vastuulla oli koko askartelut, kaikki maholliset, tässä paikassa halutaan kyseenalaistaa kaikki eikä mihkään olla tyytyväisiä........ Tosi "hyvä" paikka ..... parempi olis ilmeisesti kun ei tekis mitään lasten kanssa, vaikka on jo saanut hyvää palautetta lapsilta ja vanhemmilta että ollaan kerrankin tehty jotain.

Vierailija
39/47 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm. Kerroin jo aiemmin, että tykkään lähinnä nyhjästä tyhjästä. Puutarhassa on kaikenlaisia niksejä kuinka pikkubudjetilla saa aikaan paljon. Lisäksi nyt keväällä on ollut vaikka kuin tarjolla pihoista poisto-pensaita, esim aroniaa, syreenejä. Lidlin siemenet ei maksa juuri mitään. Luonnosta voi kerätä siemeniä. Jne jne.

Mut tää homma on tyssännyt jo alkuun, kun nämä minun ”tee itse ja säästä” puutarha-jutut ei ole miehelle mieleiset. Kyseessä kuitenkin peruskasvimaa, mansikkamaa, kasvihuone mallia diy kukkaketo, muutamat marjapuskat. Komposti, sadeveden keräys.. kaikki pitää perustella ja on lähtökohtaisesti toteutuskelvottomia. Nurtsia vaan j

Jokapuolelle on hänen toiveissa.

Kannattaa edetä yksi askel kerrallaan. Esim. Kasvimaa ja marjapensaat.

Miten noin yleensä. Aloitatko paljon asioita, jotka jää puolitiehen...

Vierailija
40/47 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on kans tietyissä asioissa tällainen lyttääjä, koskee nimenomaan pihan ja talon laittoa. Muutin aikoinaan siis hänen aiemmin ostamaansa taloon. Miestä ei siis kiinnosta kovinkaan paljoa sisustaminen tai puutarhan laitto. Täällähän oli paljonkin parantamisen varaa kummassakin, ja aluksi kyselin aina mielipidettä. Meinasin jo lähteä koko talosta ovet paukkuen, kun aina tuli jotain sanomista kaikesta... kunnes lakkasin kysymästä. Teen omia ratkaisuja, kunhan se ei vaikuta mieheeni esim. lisäämällä hänen työmääräänsä. Se on hänellä ollutkin kai se pelko siellä taustalla, että kun suunnittelen jotain, hän joutuisi siinä tekemään sitä ja tätä. Ei, minä teen itse minkä pystyn eikä hänen tarvitse mun kasvimaan antimia syödä jos ei tykkää. Se on mun harrastus. Viime kesänä puhuin ulkorakennuksen maalaamisesta ja ei todellakaan ollut innoissaan asiasta. Sitten yksi päivä toin henkilönostimen pihaan ja aloin maalata. Hän tuli jo loppupäivästä mukaan pensselöimään ja maalauksen lopputulosta ihailee edelleen että kyllä vaan kannatti :D mun neuvoni on, että tee vaan mistä haaveilet! Se on myös sun koti. Mikä on pahinta mitä voi tapahtua jos et kuuntelekaan miestäsi.. ärähdä sille välillä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kahdeksan