Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies lyttää kaikki ideani

Vierailija
02.05.2020 |

Onko kellään muulla kokemusta siitä, että mies lyttää lähestulkoon kaikki ideat. Mikään ei kelpaa ilman perusteluja ja kaikesta etsitään ne negatiiviset asiat esiin. Tämä tulee ilmi esim. jos suunnittelen puutarhaa ja pihaa, niin mikään suunnittelemani ei mene läpi vaan ideani ovat ilmeisesti todella typeriä ja huonoja. Jos löydän jonkin kivan huonekalun, vaikkapa valaisimen, niin ei kelpaa vaan on huono, ei voi ottaa käyttöön. Kun mietin kasvimaata niin kyseenalaistaa kaiken, paikasta, lannoitteista ja kasveista lähtien.
Ostettiin yhdessä juuri talo, joka remontoitiin miehen mieltymysten mukaan (onneksi saman suuntaiset tässä) käyden kuitenkin niistäkin kauhea vääntö. Näissäkin asioissa monesti peräännyin ja mukauduin, jotta ylipäätään saatiin remontti tehtyä.
Nyt kun vuorossa on piha, josta niin kauan (vuosia) haaveilin, niin ei onnistu mikään. Motivaatio on ihan loppu tehdä koko pihaa kun mikään haluamani ei kelpaa tai ole ok. Itse kuvittelin saavani kivan ja mielenkiintoisen harrastuksen mutta into on nyt laimentunut täysin tämän lyttäämisen ja kaiken kyseenalaistamisen jälkeen.
Tänään koitin saada itseni innostumaan hokemalla ”älä anna sen nyt lytätä ja mitätöidä sua, vaan tee niinkuin haluat”.
Sen kautta aloin miettimään, mikä tarve ja miksi miehen täytyy kaikki mollata ja mitätöidä. Ja mikä konsti tähän auttaa, että minunkin mieltymykset toteutuisi ilman kaiken mitätöintiä; nyt kaikki menee negatiivisen kautta eikä siten ota onnistuakseen.

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuon kaltaisia ongelmia voi tulla useinkin.

Piha: mies haluaa sinne kaikkea ostella, mutta laittamatta jää, kun se 2x vuodessa puutarhan hoitoa silloin, kun on sellainen fiilis ei riitä.

En siis halua, että hankkii yhtään mitään, koska se olen minä joka sitten siellä hoidan niitä miehen juttuja, jos en halua katsoa, kun kaikki rehottaa, kun mies niin rentoutuu puutarha töissä.

Mies ei tietenkään tajua tätä ja haluaa aina kaikkea, kun se pihanlaitto on niin kivaa. En edes halua kertoa mitä kaikkea on mennyt haaskuuseen, koska minä joka en tykkää pihatöistä enkä niitä juttuja ole ostanut en enää ole jaksanut hoitaa ja laitella.

Toisaalta taas, jos mieheltä kysyn jotain, niin ei se ole hyvä tai on kallis tms.

Ongelman olen ratkaissut sillä, että teen mitä haluan enkä ota miestä mukaan suunitteluun. Itsekseen ei saa tehtyä mitään ja on tyytyväinen, kun omalla tavallani laitan jotain ja piha kohenee. Toisaalta, kun hän sen pari päivää kesässä häärää tekee niitä omia juttujaan tai leikkaa nurmikon.

Voisin nähdä siis näin, että teillä on osat osin toisinpäin, mutta ratkaisu voisi olla sama.

Valmis, kun on helmpompi ottaa vastaan kuin suunitelma.

Vierailija
42/47 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa mies olla maksajan roolissa nuille ideoille.

Hmm. Kerroin jo aiemmin, että tykkään lähinnä nyhjästä tyhjästä. Puutarhassa on kaikenlaisia niksejä kuinka pikkubudjetilla saa aikaan paljon. Lisäksi nyt keväällä on ollut vaikka kuin tarjolla pihoista poisto-pensaita, esim aroniaa, syreenejä. Lidlin siemenet ei maksa juuri mitään. Luonnosta voi kerätä siemeniä. Jne jne.

Mut tää homma on tyssännyt jo alkuun, kun nämä minun ”tee itse ja säästä” puutarha-jutut ei ole miehelle mieleiset. Kyseessä kuitenkin peruskasvimaa, mansikkamaa, kasvihuone mallia diy kukkaketo, muutamat marjapuskat. Komposti, sadeveden keräys.. kaikki pitää perustella ja on lähtökohtaisesti toteutuskelvottomia. Nurtsia vaan j

Jokapuolelle on hänen toiveissa.

Kannattaa edetä yksi askel kerrallaan. Esim. Kasvimaa ja marjapensaat.

Miten noin yleensä. Aloitatko paljon asioita, jotka jää puolitiehen...

Voi olla, että oon sen tyypin ihminen, jolla on yhtäaikaa monta eri mielenkiinnon kohdetta. Mulla on esim piano, koska tykkään sen ulkonäöstä ja aion ”joskus” opetella soittamaan nuoteista. Siihen voi kuitenkin mennä aikaa. Puuhatessani teen montaa asiaa yhtäaikaa, jolloin osa voi olla tauolla ihan hyvin. On asioita, jotka on jääneet kesken, suunnitelmissa on kuitenkin jossain vaiheessa niihin paneutua. Rakastan vanhoja kirjoja ja luen ne joskus, siihen asti vaan ihailen niitä ja tykkään että ne on minulla tallessa.

En osaa innostua vain yhdestä asiasta kerrallaan vaan tunnustan innostuvani helposti ja ehkä liikaa. Mut rajoitan itseäni ja tiedostan piirteeni. Siks en nyt ole keskittynyt kuin perusjuttuihin, mitä pihan laittoon tulee. Että saisi pihan perustettua ja pikkuhiljaa kasvatettua siitä omanlaisen ja itseä viehättävän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mies on kans tietyissä asioissa tällainen lyttääjä, koskee nimenomaan pihan ja talon laittoa. Muutin aikoinaan siis hänen aiemmin ostamaansa taloon. Miestä ei siis kiinnosta kovinkaan paljoa sisustaminen tai puutarhan laitto. Täällähän oli paljonkin parantamisen varaa kummassakin, ja aluksi kyselin aina mielipidettä. Meinasin jo lähteä koko talosta ovet paukkuen, kun aina tuli jotain sanomista kaikesta... kunnes lakkasin kysymästä. Teen omia ratkaisuja, kunhan se ei vaikuta mieheeni esim. lisäämällä hänen työmääräänsä. Se on hänellä ollutkin kai se pelko siellä taustalla, että kun suunnittelen jotain, hän joutuisi siinä tekemään sitä ja tätä. Ei, minä teen itse minkä pystyn eikä hänen tarvitse mun kasvimaan antimia syödä jos ei tykkää. Se on mun harrastus. Viime kesänä puhuin ulkorakennuksen maalaamisesta ja ei todellakaan ollut innoissaan asiasta. Sitten yksi päivä toin henkilönostimen pihaan ja aloin maalata. Hän tuli jo loppupäivästä mukaan pensselöimään ja maalauksen lopputulosta ihailee edelleen että kyllä vaan kannatti :D mun neuvoni on, että tee vaan mistä haaveilet! Se on myös sun koti. Mikä on pahinta mitä voi tapahtua jos et kuuntelekaan miestäsi.. ärähdä sille välillä!

Jos mä tekisin noin, niin maalin väri ja laatu olisi väärä, mies suuttuisi hulluna ja sanoisi, että olisi ollut muutakin tärkeämpää tekemistä kuin joku joutava maalaaminen. Lisäksi pohjatyöt olisi varmasti tehty liian huonosti jne.. loputon mitätöinti.

Vierailija
44/47 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mies on kans tietyissä asioissa tällainen lyttääjä, koskee nimenomaan pihan ja talon laittoa. Muutin aikoinaan siis hänen aiemmin ostamaansa taloon. Miestä ei siis kiinnosta kovinkaan paljoa sisustaminen tai puutarhan laitto. Täällähän oli paljonkin parantamisen varaa kummassakin, ja aluksi kyselin aina mielipidettä. Meinasin jo lähteä koko talosta ovet paukkuen, kun aina tuli jotain sanomista kaikesta... kunnes lakkasin kysymästä. Teen omia ratkaisuja, kunhan se ei vaikuta mieheeni esim. lisäämällä hänen työmääräänsä. Se on hänellä ollutkin kai se pelko siellä taustalla, että kun suunnittelen jotain, hän joutuisi siinä tekemään sitä ja tätä. Ei, minä teen itse minkä pystyn eikä hänen tarvitse mun kasvimaan antimia syödä jos ei tykkää. Se on mun harrastus. Viime kesänä puhuin ulkorakennuksen maalaamisesta ja ei todellakaan ollut innoissaan asiasta. Sitten yksi päivä toin henkilönostimen pihaan ja aloin maalata. Hän tuli jo loppupäivästä mukaan pensselöimään ja maalauksen lopputulosta ihailee edelleen että kyllä vaan kannatti :D mun neuvoni on, että tee vaan mistä haaveilet! Se on myös sun koti. Mikä on pahinta mitä voi tapahtua jos et kuuntelekaan miestäsi.. ärähdä sille välillä!

Jos mä tekisin noin, niin maalin väri ja laatu olisi väärä, mies suuttuisi hulluna ja sanoisi, että olisi ollut muutakin tärkeämpää tekemistä kuin joku joutava maalaaminen. Lisäksi pohjatyöt olisi varmasti tehty liian huonosti jne.. loputon mitätöinti.

Okei, miten sä pystyt olla tollaisen miehen kanssa? Sehän vie sulta kaiken elämänilon. Hanki oma koti?

Vierailija
45/47 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei, miten sä pystyt olla tollaisen miehen kanssa? Sehän vie sulta kaiken elämänilon. Hanki oma koti?

kyllähän tää nyt raskaalta tuntuukin. Koska mun ostohaluihin vaikutti just tää piha. Mä aion nyt kokeilla tuota että teen suunnittelemani asiat, enkä kysele.

Muuten tää pihan jako varmaan onnistuisi helposti, mutta kun miehellä on näkemys joka kohdalle ja aina erilainen mitä mulla. Onhan tää nyt puoliksi jo muutenkin mun, enkä mä aio tästä mihinkään lähteä. Täytyy vaan olla välittämättä lyttäämisestä ja toteuttaa se mikä itselle on tärkeää.

Vierailija
46/47 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mua myös kiinnostaa, et mikä tässä on taustalla. Ehkä se on toi vallankäyttö, ja halu määrätä asioista, jotka on mulle tärkeitä. Ilmeisesti mies ei ymmärrä, et minunkin toiveita pitää toteuttaa pullikoimatta. Kummankin pitää saada harrastaa mistä tykkää, eikä niin että mies tunkee mun harrastusta määrittelemään.

Vierailija
47/47 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet tuota päköpäätä päättänyt katsella,  niin eipä tuossa auta kuin olla kuuntelematta ja tehdä mitä itse haluaa. Voit kokeeksi myös huutaa "turpa kiinni nyt" pari kertaa, minkä minä olisin tehnyt jo aikaa sitten. Myötäilemällä saat vaan lisää v-ttuilua kuten olet huomannut. Laitat nyt sen pihan oman mielesi mukaan ja joka kerta kun mies avaa suunsa niin kävelet vaan pois paikalta. Niin minä tekisin (tosin tuollaisten miesten kanssa olen ennenpitkää kävellyt tosi pitkälle).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän viisi