Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

4 vuotias monimuotoinen kehityshäiriö/viive

Vierailija
02.05.2020 |

Meillä epäillään tuollaista.

Onko kokemuksia tuon ikäluokan lapsista, mitä oireita teillä on ollut?

Meillä on puheen tuoton ongelmia, jonka takia päästiin 2.5 v puheterapiaan. Puhe mennyt eteenpäin ja puhuu nyt ns. selvästi ja niin että vierastin ymmärtää ja puhetta tulee paljon. Myös hyvin laaja sanavarasto.

Ongelmana omasta mielestäni puheen ymmärrys. Ei oikein handlaa abstrakteja käsitteitä, ja ei kysele vielä juurikaan "miksi" kysymystä. Joskus osaa vastata miksi-kysymykseen, paremmin jos vireystaso oikea.

Siirtymätilanteet ovat hankalia ainakin tarhassa, ja paikallaan pysymisen vaikeutta on. Esim palapeleissä on mielestäni ikäistensä tasolla tai jopa yli. Piirtäminen ei oikein onnistu, ei malta ryhtyä siihen, ja jos piirtää niin piirtää pelkkää sotkua..

Tässäpä näitä.. Onko muilla tosiaan kokemuksia, millaisilla oireilla tuo tai joku vastaava diagnoosi on saatu ja kuinka siitä eteenpäin?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostelen tätä..

Vierailija
2/7 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti tuo miksi -kysely menee vielä sen piikkiin, ettei lapsi tavallaan ole vain siinä kielen kehityksen vaiheessa, jos hänellä on ollut viivästymää. Eli tavallaan menee ihan luonnostaan sen vuoksi noin, eikä tarkoita vielä sitä että kyseessä olisi isompi kehitysviivästymä. Lapsen ei täydy vielä 4-vuotiaana osata todella hyvin abstrakteja käsitteitä. Hän alkaa hiljalleen ymmärtää itselle läheisiä sellaisia, kuten "kuvitella", "mielikuvitus" jne. Alkaa myös ymmärtää tavallaan sen, että vieras ihminen ei välttämättä ymmärrä sitä mitä hän selittää, jos se on täysin mielikuvituksen tuotetta. 4-vuotiaat keskimäärin haluavat myös paljon huomiota ja ihailua, joten monet käyttävät vaikeita ja abstrakteja sanoja vain herättääkseen edellämainittuja, sen sijaan että käyttäisivät niitä koska oikeasti ymmärtäisivät ne täysin.

Miten lapsi on vuorovaikutuksessa muiden kanssa? Siirtymävaikeudet voivat kieliä kehitysviivästymästä, mutta ne voivat ihan hyvin liittyä siihenkin, että lapsella on vielä kommunikoinnin kanssa ongelmia johtuen myöhemmästä puheen kehityksestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäi kirjoittamatta, että oma lapseni oli vähän tuollainen (poislukien puheen tuoton viivästymä) ja oli asperger. Ja kyseli kyllä miksi-kysymyksiä, mutta vain omista mielenkiinnon kohteistaan.

Eikö teille yhtään sanottu, että minkälaisesta näkökulmasta alkavat tutkimaan, tai siis yksikään lääkäri ei ole heittänyt ilmoille mistä voisi olla kyse?

Vierailija
4/7 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoittaa abstrakti ja siirtymätilanteet?

Vierailija
5/7 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä (monimuotoinen kehityshäiriö) oli pari kuukautta sitten keskustelu. Itsekin vastasin ko. Ketjuun. Ehkäpä löydät ko ketjun.

Lyhyesti meidän lapsella on tuo. Sai diagnoosin 7 v. Aiempi diagnoosi vaikea kielellinen erityisvaikeus. 9v. Diagnoosi ADD.

Pointti on se, että nuo diagnoosit vaihtuvat usein lapsella. Nepsyn kirjon diagnooseja ja oireet ja ilmentymät vaihtelee lapsille. Jotkut nepsypiirteet vahvoja, toiset heikkoja.

Esim. Meidän lapsella ei ole koskaan ollut motorista kömpelyyttä, vaikka se on yleinen.

Lapsemme ei pysty keskittymään juurikaan satuihin, ei e-kirjaan,tavalliseen kirjaan ei lukemalla, ei kuuntelemalla. Läksyt luen hänelle ja opetan, vaikka kuuntelee ne Artusta.

Oppi lukemaan 1. Luokalla. Jotkut oppivat 9-10 vuotiaina.

Kertotaulut nämä lapset oppivat usein alakoulun aikana. Meillä osataan osa kertotauluista. Päässä laskut isoilla luvuilla vaikeita, allekkain ok.

Väsymystä koulunpäivän jälkeen. Päiväunia vielä 2. Luokalla.

Terapiaa, pienluokka, pidennetty oppivelvollisuus, 2v. Esikoulu. Tämä on tyypillinen kuvio.

Tosin ap sinun lapsen kohdalla ei ole vielä diagnoosia. Jos lapsi on päiväkodissa on lastentarhanopettajan helppo huomata, jos kehityksessä jotain vialla. Eli pääsee tuolloin helpommin tutkimuksiin, joissa melkoiset jonot.

Vierailija
6/7 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä (monimuotoinen kehityshäiriö) oli pari kuukautta sitten keskustelu. Itsekin vastasin ko. Ketjuun. Ehkäpä löydät ko ketjun.

Lyhyesti meidän lapsella on tuo. Sai diagnoosin 7 v. Aiempi diagnoosi vaikea kielellinen erityisvaikeus. 9v. Diagnoosi ADD.

Pointti on se, että nuo diagnoosit vaihtuvat usein lapsella. Nepsyn kirjon diagnooseja ja oireet ja ilmentymät vaihtelee lapsille. Jotkut nepsypiirteet vahvoja, toiset heikkoja.

Esim. Meidän lapsella ei ole koskaan ollut motorista kömpelyyttä, vaikka se on yleinen.

Lapsemme ei pysty keskittymään juurikaan satuihin, ei e-kirjaan,tavalliseen kirjaan ei lukemalla, ei kuuntelemalla. Läksyt luen hänelle ja opetan, vaikka kuuntelee ne Artusta.

Oppi lukemaan 1. Luokalla. Jotkut oppivat 9-10 vuotiaina.

Kertotaulut nämä lapset oppivat usein alakoulun aikana. Meillä osataan osa kertotauluista. Päässä laskut isoilla luvuilla vaikeita, allekkain ok.

Väsymystä koulunpäivän jälkeen. Päiväunia vielä 2. Luokalla.

Terapiaa, pienluokka, pidennetty oppivelvollisuus, 2v. Esikoulu. Tämä on tyypillinen kuvio.

Tosin ap sinun lapsen kohdalla ei ole vielä diagnoosia. Jos lapsi on päiväkodissa on lastentarhanopettajan helppo huomata, jos kehityksessä jotain vialla. Eli pääsee tuolloin helpommin tutkimuksiin, joissa melkoiset jonot.

Lisäänpä vielä siirtymätilanteisiin liittyen. Meillä olleet haastavia, sillä lapsi pitää vain harvoista asioista. Karrikoiden kirjasto, lelukauppa, leikkipuisto, koulu, aiemmin pk. - niihin lähdetään innolla. Kaverisynttärit, isovanhempien luo meno, puheterapeutti, hiustenleikkuu, suihkuun meno illalla - melkoista siirtymätilan vaikeutta näissä.

Abstraktit käsitteet ja pitkät sanatkin ja niiden merkitys diagnoosin takia hyvin vaikeita. Vitsejä ei ymmärrä.

Kavereita on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/7 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä (monimuotoinen kehityshäiriö) oli pari kuukautta sitten keskustelu. Itsekin vastasin ko. Ketjuun. Ehkäpä löydät ko ketjun.

Lyhyesti meidän lapsella on tuo. Sai diagnoosin 7 v. Aiempi diagnoosi vaikea kielellinen erityisvaikeus. 9v. Diagnoosi ADD.

Pointti on se, että nuo diagnoosit vaihtuvat usein lapsella. Nepsyn kirjon diagnooseja ja oireet ja ilmentymät vaihtelee lapsille. Jotkut nepsypiirteet vahvoja, toiset heikkoja.

Esim. Meidän lapsella ei ole koskaan ollut motorista kömpelyyttä, vaikka se on yleinen.

Lapsemme ei pysty keskittymään juurikaan satuihin, ei e-kirjaan,tavalliseen kirjaan ei lukemalla, ei kuuntelemalla. Läksyt luen hänelle ja opetan, vaikka kuuntelee ne Artusta.

Oppi lukemaan 1. Luokalla. Jotkut oppivat 9-10 vuotiaina.

Kertotaulut nämä lapset oppivat usein alakoulun aikana. Meillä osataan osa kertotauluista. Päässä laskut isoilla luvuilla vaikeita, allekkain ok.

Väsymystä koulunpäivän jälkeen. Päiväunia vielä 2. Luokalla.

Terapiaa, pienluokka, pidennetty oppivelvollisuus, 2v. Esikoulu. Tämä on tyypillinen kuvio.

Tosin ap sinun lapsen kohdalla ei ole vielä diagnoosia. Jos lapsi on päiväkodissa on lastentarhanopettajan helppo huomata, jos kehityksessä jotain vialla. Eli pääsee tuolloin helpommin tutkimuksiin, joissa melkoiset jonot.

Lisäänpä vielä siirtymätilanteisiin liittyen. Meillä olleet haastavia, sillä lapsi pitää vain harvoista asioista. Karrikoiden kirjasto, lelukauppa, leikkipuisto, koulu, aiemmin pk. - niihin lähdetään innolla. Kaverisynttärit, isovanhempien luo meno, puheterapeutti, hiustenleikkuu, suihkuun meno illalla - melkoista siirtymätilan vaikeutta näissä.

Abstraktit käsitteet ja pitkät sanatkin ja niiden merkitys diagnoosin takia hyvin vaikeita. Vitsejä ei ymmärrä.

Kavereita on.

Siirtymätilanteet voivat kyllä indikoida että jotain on taustalla kielen kehityksessä tai muutenkin, mutta abstraktien käsitteiden, pitkien sanojen ja vitsien ymmärtämättömyys kuulostaa vielä melko normaalilta ainakin tasan 4-vuotiaalle. Ehkä jos lapsesi on lähempänä viittä vuotta, niin pitäisi pystyä jo ymmärtämään myös pidempiä sanoja ja sellaisia abstrakteja käsitteitä, jotka eivät ole aivan irrallaan lapsen todellisuudesta. Vitsien ymmärtäminen on enemmän eskari-ikäisten juttuja, älä siitä ainakaan ole huolissasi. Tuon ikäiselle pitää selittämällä selittää usein vitsi, ja senkin jälkeen saattaa vain nauraa muiden mukana kuuluakseen joukkoon :) Allekirjoitan myös täysin, että iso osa 4-vuotiasta esittää ymmärtävänsä jotain mitä ei lopulta ymmärräkään. Ovat oman elämänsä supersankareita, joten liikaakaan ei kannata verrata ikäistensä kielenkäyttöön ja toimintaan.

Tsemppiä tutkimuksiin kuitenkin, ja muista että mitä aiemmin tukea saadaan niin sen parempi tulevaisuuden näkökulmasta. Se että palapelit sujuvat ja kavereita on, ovat jo hurjan hyviä merkkejä lapsen kehityksen näkökulmasta.

T. Lto

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi seitsemän