Kehopositiiviset hävinneet
Eipä ole ollut enää mediassa esillä ja hyvä niin, ehkä nyt vihdoin koronan myötä ymmärretään, että ylipaino ei ole normaalia tai tervettä. Enkä puhu nyt mistään lievästä, muutaman kilon ylipainosta. Mediassa on ollut juttua siitä, miten perusterveetkin ovat joutunut koronan takia teholle tai kuolleet. Mutta kun henkilöiden kuvia katsoo jutuista, näkee selvästi, että bmi on minimissään 30, jopa 40. Voisi sanoa, että jos on ylipainoinen perusterve, ei ole turvassa koronan pahoilta komplikaatioilta. Ja oliko HYKSin lääkäri, joka valotti, että tehohoidossa olleista 95% on ollut ylipainoisia?
Toivon, että asenteet muuttuvat ja ylipainoa ei yritetä väkisin tehdä normaaliksi eikä varsinkaan ihannoitavaksi. Se ei ole terveellistä ja nyt korona-aikana asettaa riskiryhmäläiseksi! Lopetetaan lihavuuden normalisointi ja kannustetaan elämänmuutokseen. Mikään fitness ei tarvitse olla, mutta hyvä peruskunto ja normaali bmi olisi hyvä olla niin koronan vaikutuksetkin todennäköisesti tulevat olemaan paljon pienemmät. Tämä tauti kun ei tule keskuudestamme vielä aikoihin poistumaan.
Kommentit (41)
https://www.google.com/amp/s/www.nytimes.com/2020/04/16/health/coronavi…
Tosiaan jo bmi 30 on riskitekijä. Eikä nuori ikä suojaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihana, ap, kun niin vilpittömästi ja pyyteettömästi on huolissaan meidän läskien terveydestä ja hyvinvoinnista <3
LOL
Ajattelin tysin samaa. Ap kantaa nyt kovasti huolta, ettei me kuolla koronaan.
Keinokin on jo löytynyt. Puutu asiaan. Käy sanomassa sille punkerolle, että kannattaa laihtua.
Vierailija kirjoitti:
Moni tuntuu uskottelevan, että on huolissaan näistä ylipainoisista ja ihan hyvyyttään näitä haukkuu. Ja uskottelee, että haukkumalla ne kyllä laihtuu. Minä olen hyvä ja lihava on paha.
Kysehän on oikeasti arvostelusta, ilkeydestä. Ei normaali ihminen tunne tarvetta haukkua toista. Siinä on aina kyse omasta psyykkisestä tilasta jolloin haukkumalla muita saa kokea omevansa parempi. Ihan sama ilmiö kuin kaikessa kiusaamisessa.
Kylläpä se toisten paino jaksaa kiinnostaa. Vielä kun halutaan ymmärtää kehopositiivisuus väärin niin sieltähän se vanha koulukiusaaja jo herääkin "huolehtimaan" toisten terveydestä. Ihan voisitte keskittyä sen oman päänne sisältöön, siellä on nimittäin tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihana, ap, kun niin vilpittömästi ja pyyteettömästi on huolissaan meidän läskien terveydestä ja hyvinvoinnista <3
LOL
Keinokin on jo löytynyt. Puutu asiaan. Käy sanomassa sille punkerolle, että kannattaa laihtua.
Kyllä, kannan huolta yli 70-vuotiaista, sydänsairaista, keuhkosairausta, syöpähoidoissa olevista, astmaatikoista, myös ylipainoisista. En halua, että Suomessa nähdään ruumisrekkoja sairaaloiden edessä. 30% minulle tärkeistä ihmisistä on ylipainoisia enkä halua heitä tietenkään menettää. Todella surullista huomata, että asenteet ovat nämä; kieltäminen ja vaaran vähättely. Näiden asenteiden takia Suomen mediassakaan ei uskalleta puhua tästä. Muut riskitekijät kyllä ovat kaikkien tiedossa, mutta ylipainoa riskitekijänä ei näköjään saa ottaa puheeksi. Surullista ja luo vääriä luuloja koronan riskeistä. Antaa olla, luovutan. Onnea rulettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
LOL
Kyllä, kannan huolta yli 70-vuotiaista, sydänsairaista, keuhkosairausta, syöpähoidoissa olevista, astmaatikoista, myös ylipainoisista. En halua, että Suomessa nähdään ruumisrekkoja sairaaloiden edessä. 30% minulle tärkeistä ihmisistä on ylipainoisia enkä halua heitä tietenkään menettää. Todella surullista huomata, että asenteet ovat nämä; kieltäminen ja vaaran vähättely. Näiden asenteiden takia Suomen mediassakaan ei uskalleta puhua tästä. Muut riskitekijät kyllä ovat kaikkien tiedossa, mutta ylipainoa riskitekijänä ei näköjään saa ottaa puheeksi. Surullista ja luo vääriä luuloja koronan riskeistä. Antaa olla, luovutan. Onnea rulettiin.
Saahan ne ottaa puheeksi ja taas kerran otit. Sulle vaan todettiin että huolehdi omista asioistasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipainoisena ja ahmimishäiriöisenä sanoisin, että olisi ihan kiva, jos muut lakkaisivat tuomitsemasta minua. Tiedän miten olen kiloni saanut, tiedän että elän epäterveellisesti. Te, jotka hoette sitä, kuinka ylipainoisuus on väärin, ette auta tilannetta. Tiedän kaiken kertomanne.
Mikä sinut sitten saisi pudottamaan painoasi?
Painoni ei kuulu sinulle, eikä ole sinun asiasi siihen vaikuttaa tai puuttua. Tämä koskee ihmisiä painosta riippumatta, teidän ei tarvitse kommentoida, ellei ihminen ole hengenvaarallisessa tilassa tai ellette tiedä ihmisen tilanteesta jotain.
No, mutta nythän ylipainoiset nimenomaan ovat hengenvaarallisessa tilanteessa. Koronan uhka on todellinen.
Mä oon sairastanut jo koronan. BMI 39 ja poltan tupakkaa. Kolmen viikon hengenahdistus, yskä ja lopuksi ripuli. En ollut lähelläkään kuolemaa enkä kokenut olevani hengenvaarassa.
Enkä koe olevani vieläkään.
Miksi sinä olet niin huolissasi toisten ihmisten painosta?
Ettei vaan olisi niin, että et kehtaa suoraan haukkua lihavia vaan sanot olevasi huolissasi meistä? Siten pääset esiintymään hyvänä ihmisenä.
Kukaan mieleltään terve ei ole yli 30kg ylipainoinen. Minä lihoin kolmen kilon ylipainosta - >35kg ylipainoon. Kaikki vitut ti. Edelleen päässä vikaa, päätän laihduttaa, mutta viimeistään 4 päivän päästä tulee joku typerä vastoinkäyminen. Ihan joku arkipäiväinen, sitten repeää ,ihan sama kaikelle, ja ahmin ja ahmin.
Terveys motivaationa? Ei, mitä nopeampaa kuolen sen parempi.
Kahden äiti, 35v,105kg
Ap, jos kerran aihepiiri noin paljon huolestuttaa ja kiinnostaa, niin Itä-Suomen avoimessa yliopistossa voit opiskella ravitsemustieteen perus- ja aineopinnot. Miksi et käyttäisi energiaasi niihin? Niihin sisältyy myös kurssit Syömiskäyttäytyminen ja Ravitsemuspsykologia.
Kehopositiivisuus ei vaan toimi. Vaikka kuinka ihmiset hyväksyisi sinut sellaisena kuin olet, niin sinä itse olet kateellinen muille vaikka nyt hoikemmille ja häpet vartaloasi.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan mieleltään terve ei ole yli 30kg ylipainoinen. Minä lihoin kolmen kilon ylipainosta - >35kg ylipainoon. Kaikki vitut ti. Edelleen päässä vikaa, päätän laihduttaa, mutta viimeistään 4 päivän päästä tulee joku typerä vastoinkäyminen. Ihan joku arkipäiväinen, sitten repeää ,ihan sama kaikelle, ja ahmin ja ahmin.
Kahden äiti, 35v,105kg
Toivottavasti olet jo hankkinut itsellesi apua, ihan jo viattomien lastesi takia.
Vierailija kirjoitti:
Kehopositiivisuus ei vaan toimi. Vaikka kuinka ihmiset hyväksyisi sinut sellaisena kuin olet, niin sinä itse olet kateellinen muille vaikka nyt hoikemmille ja häpet vartaloasi.
Kaikki on kateellisia jostakin. Sinä olet kateellinen kun osa ihmisistä pystyy hyväksymään itsensä ja jopa rakastamaan itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahden äiti, 35v,105kgToivottavasti olet jo hankkinut itsellesi apua, ihan jo viattomien lastesi takia.
Ei voi, tulee lasu. Antabustakin tarvitsisin, näin korona aikaan, mutta ei voi koska lasu. Mies ei suostu.,koska lastensuojelu.
Vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Moni tuntuu uskottelevan, että on huolissaan näistä ylipainoisista ja ihan hyvyyttään näitä haukkuu. Ja uskottelee, että haukkumalla ne kyllä laihtuu. Minä olen hyvä ja lihava on paha.
Kysehän on oikeasti arvostelusta, ilkeydestä. Ei normaali ihminen tunne tarvetta haukkua toista. Siinä on aina kyse omasta psyykkisestä tilasta jolloin haukkumalla muita saa kokea omevansa parempi. Ihan sama ilmiö kuin kaikessa kiusaamisessa.
Oletko harkinnut sitä vaihtoehtoa, että te lihavat olette herkistyneet asialle, ja pidätte kiusaamisena myös sellaista lihavuuspuhetta, joka ei sitä ole?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko harkinnut sitä vaihtoehtoa, että te lihavat olette herkistyneet asialle, ja pidätte kiusaamisena myös sellaista lihavuuspuhetta, joka ei sitä ole?
Moni kokee jo lääkärin kehotukset ja ennusteetkin kiusaamisena?
Suurimmalla osalla ei ole vieläkään myöhäistä pudottaa painoa koronaa ajatellen.
Olen itse pudottanut viimeisen 10kk aikana 43kg. Nyt olen painoindeksissä 23. Pelkään koronaa ja huokaisen helpotuksesta, että sain juuri nyt pudotettua salakavalasti kertyneet kilot.
Kuvittelin, että olen ”tuomittu ylipainoiseksi” loppuiäkseni ja että kymmenien kilojen painon pudottaminen olisi minulle mahdotonta. Mutta tämä suuri muutos tapahtui alle vuodessa ja jopa helposti! Minun kohdallani kyse on ollut puhtaasti matematiikasta -olen vain laskenut kulutukseni noin suunnilleen, ja syömäni kalorit tarkkaan. Kertaakaan ei ole tullut jumeja tai säästöliekkejä. Ja syödä saa, tällä hetkellä syön 1900kcal päivässä ja paino putoaa edelleen.
Toivon kaikille, jotka ovat koronasta huolissaan tai tahtovat muuten terveellisempään painoon, paljon tsemppiä! Ja että se ei välttämättä olekaan niin vaikeaa kuin urakan alussa ainakin minä luulin.
Vierailija kirjoitti:
Suurimmalla osalla ei ole vieläkään myöhäistä pudottaa painoa koronaa ajatellen.
Olen itse pudottanut viimeisen 10kk aikana 43kg. Nyt olen painoindeksissä 23. Pelkään koronaa ja huokaisen helpotuksesta, että sain juuri nyt pudotettua salakavalasti kertyneet kilot.
Kuvittelin, että olen ”tuomittu ylipainoiseksi” loppuiäkseni ja että kymmenien kilojen painon pudottaminen olisi minulle mahdotonta. Mutta tämä suuri muutos tapahtui alle vuodessa ja jopa helposti! Minun kohdallani kyse on ollut puhtaasti matematiikasta -olen vain laskenut kulutukseni noin suunnilleen, ja syömäni kalorit tarkkaan. Kertaakaan ei ole tullut jumeja tai säästöliekkejä. Ja syödä saa, tällä hetkellä syön 1900kcal päivässä ja paino putoaa edelleen.
Toivon kaikille, jotka ovat koronasta huolissaan tai tahtovat muuten terveellisempään painoon, paljon tsemppiä! Ja että se ei välttämättä olekaan niin vaikeaa kuin urakan alussa ainakin minä luulin.
Tänään aloitin, aamupuuro marjoilla. Lounas ruisleipä kinkulla ja kanasalaatti.
Tunnin repsahdus, 2 mikrohampparia, 2 jäätelötuuttia 2 kourallista sipsiä.
Kello vasta 4.
KOSKAAN en pääse iltaan että kalorit olisi vain 1500-1800.
T.se 35v ja 105kg
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään aloitin, aamupuuro marjoilla. Lounas ruisleipä kinkulla ja kanasalaatti.
Tunnin repsahdus, 2 mikrohampparia, 2 jäätelötuuttia 2 kourallista sipsiä.
Kello vasta 4.
KOSKAAN en pääse iltaan että kalorit olisi vain 1500-1800.
T.se 35v ja 105kg
Älä välitä. Oma ruokavalioni tänään tähän mennessä
- 3 palaa ruisleipää, päällä hummusta, tofua ja suolakurkkuja
- 3 pikkupullaa
- beanit-papusuikaleita ja eilisiä perunoita
- vihis suolakurkuilla
- nachoja ja salsaa
160/88