THL halusi koulut auki, jotta saadaan levitettyä koronaa, kertoo Mtv3
Katsokaa juttu Maikkarin sivulta. Thl kirjoitti hallitukselle, koulut auki, jotta korona leviää. Nyt leviää liian hitaasti. Järkkyä..... miksi hallitus ei kertonut oikeaa syytä koulujen avaamiselle????
Kommentit (844)
en vielä uskaltaisi laittaa lapsia kouluun.
Se on uhkapeliä, jonka voitto on mitätön mutta tappio voi olla kova monessa perheessä.
juuri kun on luotu suht. toimiva etäopetussysteemi niin lapset komennetaan pariksi viikoksi kouluun, missä he tuskin ovat enää kovin motivoituneita opiskelemaan vain parin viikon takia mutta voivat säkällä toimia kesällä koronalinkoina.
Mitähän tämän maalaisjärjellä käsittämättömän päätöksen takana piilee?
puolustuksetkin ovat olleet puolivillaisia. kuin muodon vuoksi "jotain lasten puolesta". ei oikein vaikuta nekään. en usko, että tässä nyt lapsia ajatellaan. pari hyödytöntä viikkoa koulussa mutta lapsi voi saada tartunnan.
Täytyy sanoa, että olen syvästi pettynyt hallituksen toimintaan tässä koulujen avaamisjupakassa. Ja olen ikäni vasemmistolaisia/vihreitä äänestänyt, kyllä tuntuu että lähes on vedetty pohja omalta vakaumukselta pois. Johtavat virkamiehet esittävät yksisilmäisesti ja kansaa aliarvioiden vain osaan tutkimuksista perustuvaa tietoa, ja jättävät kokonaan huomiotta sellaisen tutkimuskirjallisuuden, joka sanoo ihan toista! Tiedeyhteisössä nimittäin ei todellakaan ole tässä vaiheessa mitään konsensusta siitä, missä määrin lapset levittävät koronavirusta. Joidenkin tutkimusten mukaan vähäisessä määrin, toisten mukaan ihan siinä missä aikuisetkin. Todennäköisesti lasten välillä on tartuttavuudessa (sekä tartunnan saamisen herkkyydessä) yksilöllisiä eroja niin kuin aikuisväestössäkin. Sehän jo tiedetään, että osa on supertartuttajia ja toiset eivät tartuta virusta eteenpäin niin herkästi. Samalla tavoin aliarvioidaan ihmisiä siinä, että sanotaan lasten sairastavan koronan lievänä, tämä kun ei yksiselitteisesti ole näin. Valtaosa mahdollisesti sairastaa taudin suhteellisen lievänä, mutta pitkäaikaisvaikutuksista ei tässä vaiheessa luonnollisesti osata sanoa juuri mitään. Sen sijaan tiedetään, että lapsia on maailmalla kuollut koronaan, ja esimerkiksi Isosta-Britanniasta ja Italiasta on kerrottu, että lapsilla on joissain tapauksissa todettu vaarallisia yleistulehduksia koronatartunnan jälkeen, ja nämä lapset ovat tarvinneet tehohoitoa. Lisäksi etenkin ikäryhmissä 0-5-vuotiaat sairaalahoitoa saattaa tutkimusten mukaan tarvita 1/10 tai jopa 1/7 koronaan sairastuneista. Kuuleeko Suomessa näistä luvuista mistään? Ei ainakaan hallitukselta tai THL:ltä. Sen sijaan he vain kategorisesti vakuuttelevat, että korona on lapsilla lievää ja koulujen avaaminen on riskitöntä.
Minua huolestuttaa, että osa maailmalta tulevasta tiedosta joko jätetään tahallaan huomiotta tai halutaan jopa pimittää. Ja kaiken päälle se, että vanhemmat eivät saisi päättää siitä, haluavatko ottaa tällaisen riskin oman lapsensa tai lastensa kohdalla! Luvataan jopa sanktioita (mahdollinen sakkorangaistus), jos on valveutunut riskien suhteen ja ajattelee lapsensa ja perheensä terveyttä pitkällä tähtäimellä. Olen sanaton. Miksei voida rehellisesti sanoa, että "tällä hetkellä tutkimustiedon valossa suurin osa lapsista selviää vähäisin oirein, mutta pitkäaikaisvaikutuksia ei tunneta ja komplikaatioita esiintyy lapsillakin. Ei ole aivan selvää, missä määrin lapset levittävät koronaa, mutta olemme arvioineet riskin tarpeeksi vähäiseksi. Lisäksi epidemian hidas eteneminen herättää huolta pitkän tähtäimen taloustilanteen ja yhteiskunnan toiminnan elpymisen kannalta. Tästä syystä yritämme nyt hallitusti purkaa rajoitteita. Aloitimme kouluista, koska luotamme tämänhetkiseen tutkimustietoon, jonka valossa koronatartunta on vähemmän riskialtis lapsille ja nuorille. Luotamme siihen, että he levittävät virusta myöskin siinä määrin vähäisemmin, ettei koulujen avaamisesta seuraa tarpeettoman paljon kuolemantapauksia muun väestön keskuudessa. Jokainen perhe saa itse päättää tämän tiedon valossa, haluavatko ottaa tämän hallitun riskin päästämällä lapsensa nyt kouluun." Tämä olisi rehellinen lähestymistapa, hallituksen nykyiset ulostulot eivät ole sitä. Ratsastetaan suurella huolella lasten puolesta ja uhkaillaan vanhempia. :( Luottamus valtiovaltaan on kyllä kärsinyt kovan kolauksen itsellä.
Ja miten Li virnuili pilkallisesti studiossa!
Rehellinen poliitikko 😂 ihmiset ei sitten koskaan opi 🥱
Jos joku väittää, ettei tiennyt/tiedä oikeaa syytä koulujen avaamiselle tiennyt, täytyy olla hieman yksinkertainen ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Saksassa koulujen avaamisesta päätetään ensi viikolla – berliiniläisen yliopiston professori alustavista tutkimuksista: Koulut koronaviruksen leviämisen solmukohtia https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006493941.html
Saksassa käytetään maskejakin. Siellä tehdään asioita eri tavalla kuin Suomessa.
Tämä artikkeli pisti miettimään. Ihmiskoe.
https://www.verkkouutiset.fi/thln-emeritusprofessori-vaeston-sairastutt…
Tietysti se on yksi syy koulujen avaamiselle. Koronan leviämistä on hidasteltu liikaa. Virus tulee käymään meidät läpi ja nyt siihen pitäiso jo hiukan saada vauhtia.
Lopettakaa siis vouhkaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten? Tuo tauti kiertää 70-80 prossaa porukasta kuitenkin. Joskushan se on sairastettava.
Voitaisiin tukahduttaa kute uusi Seelanti ja moni muu maa
Lasten tartuttaminen https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006493941.html
Tähän Sanna Marin vastasi Eduskunnan kyselyssä toissapäivänä. Uusi-Seelanti on SAARIVALTIO kaukana Tyynessä Valtameressä. Suomi on osa Eurooppaa ja Suomella on maarajoja useisiin valtioihin. Eurooppa on pahin tautipesäke ollut alusta asti. Eivät ole vertailukelpoisia Uusi-Seelanti ja Suomi!
Olisi hienoa jos alapeukuttaja-mammat perustelisitte mitä tässäkin kommentissa on mielestänne väärin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On varmaan sellaisia ongelmaperheitä, joille riski vakavasta sairastumisesta on pienempi kuin riski, että mitä lapselle tspahtuu perheen kanssakotona. Heidän voi olla hyvä laittaa lapsi kouluun, vaikka siinä onkin tartuntariski.
Sitten on valtaosa perheistä, joissa lapsilla on hyvä ja turvallista ollakotona. Heidän ei kannata laittaa lasta kouluun, sillä riskit ovat siellä koria suuremmat
Varmasti jokainen vanhempi osaa arvioida, millaiset olosuhteet heidän perheessään on. Ja koulussa tiedetään, että ne lapset, jotka ilmestyvät kouluun, tarvitsevat ehkä muutakin apua kuin vain opetusta ja voivat ehkä näin saada sitä.
Itse olen jo anonut ja saanut lapselleni loman rehtorilta. Ymmärrän silti niitä, jotka kokevat, että eivät enää selviäisi kesään asti, elleivät voisi lsittaa lastaan edes hetkeksi kouluun. Tämä koulujen avaus pitäisi markkinoida tällälailla positiivisena mahdollisuutena halukkaille, eikä pakottaen ja uhkaillen luvattomilla poissaololoilla ja vaatien lääkörintodistuksia, mikä on jopa lainvastaista.
Tämä vanhempien uhkailu oli Li Anderssonin aivopieru. Sitä en hyväksy. Rehtorit ovat julkisesti sanoneet, että jokainen joka anoo lomaa lapsilleen loppukevääksi, saa sen loman ilman perusteluja. Eli tilanne on juuri kuten sanoit: ne menevät kouluun jotka sitä tarvitsevat ja lomaa saa vapaasti jos ei lapsiaan kouluun halua. Eikä tässä mitään lääkärintodistuksia tarvita.
Oletteko muuten huomanneet, että kevään mittaan hallituksen tiedotustilaisuuksissa ei ole enää päästetty Kiurua ja Pekosta ääneen? Aiemmin kaikki olivat paikalla, nykyään lähinnä Marin ja viimeksi Andersson koska koulut ovat hänen toimialaansa.
Olen huomannut. Olen varma että tämä on Marinin päätös. Multa tuli aina oksennus kun Pekonen-Kiuru selostivat etteivät tienneet mistään mitään eivätkä ainakaan oman ministeriönsä asioista.
Tartuntatautilakia pitää noudattaa. Uudet tartunnat tulee torjua. Ei saa tahallaan suosia uusia tartuntoja.
Vierailija kirjoitti:
Tietysti se on yksi syy koulujen avaamiselle. Koronan leviämistä on hidasteltu liikaa. Virus tulee käymään meidät läpi ja nyt siihen pitäiso jo hiukan saada vauhtia.
Lopettakaa siis vouhkaaminen.
Alapeukuttajat:
kauanko haluatte tämän eristäytymisen ja talouden laskun jatkuvan?
Vierailija kirjoitti:
Älkää viekö lastanne kouluun, jos perheessänne on riskiryhmäläisiä tai pieni vauvoja.
Jos lapsen täytyy mennä kouluun, tarkkailkaa hänen vointiaan joka päivä. Lapsilla sairaus on usein lievempi, mutta todella vakaviakin tapauksia on ollut ja uutena tutkimuksena näyttäisi siltä, että korona voi esiintyä lapsella mm. tuhkarokon kaltaisena oireiluna. Yli 12-vuotiailla tauti on otettava jo vakavasti, vaikka perusterveiden kuolleisuus onkin melko pieni.
Italiassa ei ole kuollut YHTÄÄN 10-19-vuotiasta niin millä tavalla tauti on siis vaarallisempi yli 12-vuotiaille?
Näillä todennäköisyysluvuilla en tosiaankaan keksi yhtään syytä miksei terveet lapset voisi mennä kouluun.
Miten te ratkaisisitte tilanteen? Selvä on, että halutaan nyt kesäksi lisää tartuntoja.
Muuten syksyllä ja talvella tartuntoja on liikaa ja silloin on lisänä kausi-inffulenssa yms. vuosittain pyörivät pöpöt ja terveydenhuolto menee tukkoon.
Koronahan ei tästä ole minnekkään häviämässä ja tartunnat lisääntyy siinä vaiheessa, kun rajoituksia avataan. Siksi pitää nyt miettiä missä vaiheessa ja miten rajoituksia puretaan. Syksyllä tilanne on edelleen vähintään tämä sama, eli koulujen avaamisen myötä tauti alkaa levitä enemmän, lisänä vaan terveydenhuoltoa rasittamassa kausi-infulenssat yms. Eli tilanne pahempi koulujen avaamiselle kuin nyt.
Jos vertauskuvana olisi vaikka vesihana, tällähetkellä se hana on kiinni, ja avataan nyt liruttamaan hiukan vettä, alla oleva amme ei täyty nopeasti vaan sitä keretään kauhoa tyhjäksi. Jos hana laitetettaisiin täysille (kaikki rajoitukset poistetaan) niin se läikkyisi yli.
Nyt jos hanasta lähtee vuotamaan liikaa vettä se voidaan taas kääntää kiinni (rajoituksia lisätä) eikä tämä ole mitään pelleilyä vaan tilanteen pitämistä hallinnassa.
Suomessa ei ole hoidettu toistaiseksi yhtään lasta sairaalassa, eli lapset sairastuvat tosi harvoin vakavasti.
Yhteiskuntaa ei vain voi pitää jatkuvasti tässä tilanteessa missä se nyt on. Ei vaikka kaikista on varmasti terveys se tärkein asia. Mutta suomi tekee nyt joka viikko yli miljardin tappiota. Joten siinä vaiheessa, kun se ruoka kaupasta alkaa loppua tai terveydenhuoltoon ei enää ole oikeasti rahaa voi jokainen miettiä, että tuhoa aiheuttaa paljon enemmän ihan jokin muu kuin covid-19.
Yksi asia myös ihmetyttää, tuolla pihalla ajaa tosi paljon lapsia ilman kypärää. Autoissa lapset ovat ilman turvaistuinta, tai pienet lapset toki on istuimissa, mutta todella, todella harvalla isommalla lapsella on istuinta vaikka se pitäisi olla 135cm asti. Omien lasten kavereilla ei kellään enää kouluiässä istuinta autossa ollut. Nämä ei pelota näitä vanhempia sitten yhtään. Vaikka suurempi todennäköisyys käydä huonosti on näissä kuin se, että lapsi sairastuisi vakavasti koronaan.
Laitoin tämän myös tuonne toiseen ketjuun eli sen enempää puolesta tai vastaan sanomatta ihmettelen vaan miten terveyden ammattilaisten mielipiteet voivatkaan erota niin paljon kahden eu-maan välillä. Meillä täällä Espanjassa lääkäreiden kanta on alusta asti ollut se että lapset ja nuoret ovat vaarallisimpia viruksen tartuttajia koska oireettomina levittävät sitä salakavalasti. Siitä syystä juuri tämä ryhmä on ollut se joka ei 13.3. lähtien ole saanut poistua kotoa edes heittämään roskapussia saati mennä ruokakauppaan tms.
Nyt lapset ovat saaneet melkein viikon ulkoilla erittäin tiukkojen rajoitusten säätelemänä. 14-18 vuotiaat pääsevät kävelylle ensimmäistä kertaa huomenna mutta vain tiettyinä kellonaikoina. Vanhukset ja riskiryhmät ulkoilevat eri kellonaikaan. Kouluja ei todellakaan olla avaamassa juuri tästä samasta syystä ennen syyskuuta. Tiedä sitten kumpi on oikeassa Suomi vai Espanja. Ihmettelen vaan.
Oon itsekin syvästi pettynyt hallituksen toimiin. Asun uudellamaalla, jossa on muutenkin jo paljon tartuntoja ja uskoin ja luotin että hallitus tekisi kaikkensa taudin tukahduttamiseen. Mun omat vanhemmat on riskiryhmää ja joka ikinen reissu kodin ulkopuolelle esimerkiksi kävelylle(asuvat kerrostalossa) voi olla riski. Jos tauti leviää pahasti niin riskit on aina suuremmat.
Mä itse sairastuin johonkin tautiin maaliskuun puolivälissä ja olin tosi kipeä neljä viikkoa. (Edelleen en pysty nähdä mun vanhempia tästä syystä. Etten tartuta heitä).
Jossain viikon kohdalla tautia en saanut kunnolla henkeä monena päivänä ja melkein jouduin sairaalaan. Päätin kuitenkin yrittää kotona viimeiseen asti. Selvisin mutta tauti oli ikävä ja sitkeä. Itkin monet yöt sitä, että mihin lapset menee jos joudun sairaalaan. Siksi en vaan lähtenyt koska en voinut kestää ajatusta heistä jossain oudossa paikassa itkemässä äitiä. Mietin vaan että kun mä olen aika nuorehko enkä kuulu mihinkään riskiryhmään, niin miten pahaksi se voi jollain toisella mennä?? Voimia teille kaikille, pysykää mielellään eristyksissä, ainakin niin kauan kunnes taudista selviää lisää.
Itse voin kertoa, että oireita pompsahtelee välillä vieläkin, eli siis monta viikkoa paranemisesta mulla välillä kurkku kipeytyy uudelleen tai tulee palelukohtauksia tms. Mitä ihmettä se on?
Epidemia saattaa kestää jopa 2022 saakka. Pitäisikö siis etäopetusta jatkaa ainakin pari vuotta? Käsittämätöntä, että monet kuvittelevat syksyllä kaiken jatkuvan niin kuin ennen.
Jos ollaan viksuja, päästään tästä eroon jo syksyllä.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006494201.html
Jos ei olla viksuja, tämä jää tänne pyörimään.
Vierailija kirjoitti:
Jos ollaan viksuja, päästään tästä eroon jo syksyllä.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006494201.html
Jos ei olla viksuja, tämä jää tänne pyörimään.
Ja sitten tulee toinen aalto ja taas mennään!
Saksan ratkaisua odotellessa ja varoitellessa
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006493941.html
Surullista tosiaan.
On päivänselvää että lastensuojelutapaukset ovat se keppihevonen jolla nyt ratsastetaan. Totta kai heidät pitää huomioida, mutta missä p*rkeleessä se huomiointi on tähän asti ollut, ja onko nyt tosiaan niin että aliresursoitu lastensuojelu pitää panna turbovaihteelle juuri nyt?
Linjavedoille ei koskaan ole pelkkää yhtä syytä. Vaikka kuinka olisi Tehotytöt vallankahvassa, taustalla on suhmurointia ja linjavetoja joista poliittinen eliitti ei suostu julkisesti keskustelemaan. Ymmärrän tavallaan, olisihan sekin sitten kauhea tilanne kun päättäjät avoimesti myöntäisivät että arvailulle ja mielipiteille tämä homma perustuu - mutta kun niin se perustuu ihan koko ajan.
Jos ei koskaan puhuta siitä mikä on päätösten takana vaikuttava arvojärjestys, ei koskaan altisteta arvojärjestystä kritiikille ja muutokselle.
Muuntautimiskyky olisi elintärkeä ominaisuus yhtriskunnalle tässäkin tilanteessa, mutta tuntuu siltä että meitä suojellaan muutokselta enemmän kuin virukselta.
Omituinen tärkeysjärjestys, kerrassaan.