THL halusi koulut auki, jotta saadaan levitettyä koronaa, kertoo Mtv3
Katsokaa juttu Maikkarin sivulta. Thl kirjoitti hallitukselle, koulut auki, jotta korona leviää. Nyt leviää liian hitaasti. Järkkyä..... miksi hallitus ei kertonut oikeaa syytä koulujen avaamiselle????
Kommentit (844)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko sen epidemian on vaan antaa levitä, hallitusti toki. Nyt se leviää kertakaikkiaan liian hitaasti. Osassa maata se on käytännössä pysähtynyt. Näin jos jatkettaisiin, tautihuippu olisi todellakin vasta joskus syksyllä. Eli yhteiskuntaa on PAKKO avata. Itse esim. olen sellaisella alalla, että minun työt jatkuvat vasta sitten, kun korona on kokonaan ohi. Nyt olen lomautettuna, ja näyttää lomautus jatkuvan pitkään, kun tauti ei etene yhtään. Ja minun "kohtalontovereita" on Suomessa kymmeniätuhanisia. Tätä ei nyt vaan kaikki tunnu vieläkään ymmärtävän.
Minä, minä, minä...et ymmärrä asioita ollenkaan muiden näkökulmasta.
??? Miten tuota kommenttia voi lukea noin väärin! Kommentoija puhuu kymmenistä tuhansista ihmisistä joiden työ ja toimeentulo on vaakalaudalla. Täällä ei lainkaan ymmärretä että yhteiskunta ja hyvinvointivaltio todellakin voi romahtaa, jos rajoituksia jatketaan liian pitkään. Pitkittynyt tilanne voi johtaa anarkiaan, jopa sotiin.
Tämä mammojen hysteria jos mikä edustaa "minä minä"-ajattelua. Jos teillä on kotona kaikki hyvin ja rahaa elämiseen, niin huonommassa tilanteessa olevien tulisi ilmeisesti omalla ja lastensa kustannuksella lukita itsensä sisään ja elää pyhällä hengellä - jotta te välttyisitte sairastumasta tautiin jonka a) valtaosa tulee joka tapauksessa sairastamaan ja b) todennäköisesti ei aiheuta teille vakavia seurauksia (pl. riskiryhmät, joita en usko kaikkien täällä vouhkaavien edustavan.)
Tämä talousmantra on niin väsynyttä jo. Taloutta ei kurita rajoitukset vaan korona. Jotta talous nousisi taas, pitää poistaa/minimoida korona, ei rajoituksia. Rajoitukset poistamalla saadaan lisää koronaa, rajoituksia kiristämällä saadaan korona hallintaan.
Niin, ja lisäksi koulut eivät ole se rajoitus, joka vaikuttaa talouteen, mutta taudin leviämistä hillitsee kyllä.
Mm. Etelä-Koreassa tämä on tajuttu. Talouden kannalta tärkeitä asioita voidaan pitää auki, kun vähemmän tärkeitä (esim koulu) pidetään kiinni. Koulu pärjäisi etäopetuksessa oikein mainiosti kesään, ja voisi jatkaa osittaisessa etäopetuksessa syksylläkin.
"Jostain on alettava rajoitteita purkamaan". Koulujen kahdeksi viikoksi avaaminen ei ole taloudellisen tilanteen kannalta välttämätöntä. Siitä ei hyödytä mitään. Jos rahaa halutaan niin on avattava ihan muita paikkoja. Kyllä osa suomalaisista on niin hölmöjä, että ovat paikalla kun ovet aukeaa. Tartuntaa tarkoitus levittää niin tehkää se aikuisilla. Se on sitten omaa syytä jos sen tartunnan haluaa jostain ravintolasta esimerkiksi hakea. Meidän muiden on vaan jatkettava entistä kauemmin eristäytymistä.
Joko eduskunta kokoontuu normaalisti? Ehdotan että näyttävät kansalle esimerkkiä ja alkavat elää ja toimia kuten ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko sen epidemian on vaan antaa levitä, hallitusti toki. Nyt se leviää kertakaikkiaan liian hitaasti. Osassa maata se on käytännössä pysähtynyt. Näin jos jatkettaisiin, tautihuippu olisi todellakin vasta joskus syksyllä. Eli yhteiskuntaa on PAKKO avata. Itse esim. olen sellaisella alalla, että minun työt jatkuvat vasta sitten, kun korona on kokonaan ohi. Nyt olen lomautettuna, ja näyttää lomautus jatkuvan pitkään, kun tauti ei etene yhtään. Ja minun "kohtalontovereita" on Suomessa kymmeniätuhanisia. Tätä ei nyt vaan kaikki tunnu vieläkään ymmärtävän.
??? Miten tuota kommenttia voi lukea noin väärin! Kommentoija puhuu kymmenistä tuhansista ihmisistä joiden työ ja toimeentulo on vaakalaudalla. Täällä ei lainkaan ymmärretä että yhteiskunta ja hyvinvointivaltio todellakin voi romahtaa, jos rajoituksia jatketaan liian pitkään. Pitkittynyt tilanne voi johtaa anarkiaan, jopa sotiin.
Tämä mammojen hysteria jos mikä edustaa "minä minä"-ajattelua. Jos teillä on kotona kaikki hyvin ja rahaa elämiseen, niin huonommassa tilanteessa olevien tulisi ilmeisesti omalla ja lastensa kustannuksella lukita itsensä sisään ja elää pyhällä hengellä - jotta te välttyisitte sairastumasta tautiin jonka a) valtaosa tulee joka tapauksessa sairastamaan ja b) todennäköisesti ei aiheuta teille vakavia seurauksia (pl. riskiryhmät, joita en usko kaikkien täällä vouhkaavien edustavan.)
Mun mielestä tartunnan hankkimisen pitäisi perustua vapaaehtoisuuteen. Koulujen avautuminen kahdeksi viikoksi ei mitenkään vaikuta näiden kymmenientuhansien työhön ja toimeentuloon. Opettajat ovat olleet töissä koko ajan, etätöissä tosin. Ei heidän työnsä ja toimeentulonsa ole ollut vaakalaudalla. Lapset eivät myöskään osta siellä koulussa yhtään mitään eli mikään kulutus ei nouse sillä, että lapset menevät kahdeksi viikoksi kouluun. Mun mielestä järkevämpää olisi ollut avata ensin ravintolat.
- eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä talousmantra on niin väsynyttä jo. Taloutta ei kurita rajoitukset vaan korona. Jotta talous nousisi taas, pitää poistaa/minimoida korona, ei rajoituksia. Rajoitukset poistamalla saadaan lisää koronaa, rajoituksia kiristämällä saadaan korona hallintaan.
Lisäksi juuri sairas talousjärjestelmä on syy mikromuoviin ja sellaisiin peittauseineisiin että pölyttäjätkin pakenee. Korona on vain viimeinen niitti ellei nyt pistetä ihmisen ja luonnon terveyttä etusijalle lyhytnäköisen rahallisen voiton edelle.
Tämä nykysysteemi on kiihdyttävä kuoleman juna.
Edes pohjoismaissa ei kyetä yhteistyöhön kun koulut ovat aivopesullaan sokaisseet "koulutetut" burunanoitia ja oikeusinkvisiittoreita myöden.
Koulupäätöksen tausta-aineiston perusteella THL ja STM tosiaan ovat tietoisia, että epidemia kiihtyy, kun rajoituksia puretaan. Voisin arvata, että Salmiselta & Voipio-Pulkilta lähinnä puuttuu kokemus tukahduttamisesta (”infektiotautien epidemiologisesta tutkimuksesta tiedetään että tämän typpisten infektioiden aiheuttamien epidemioiden torjunta on hyvin vaikeaa, ellei tehokasta ja laajasti saatavissa olevaa rokotetta ole olemassa”).
Toisin kuin monet muut tässä keskustelussa, niin itse en usko, että tässä on kyse rokotesalaliitosta. Jos haluttaisiin rokottaa enemmän kuin yleensä, niin nyt olisi tilattu kaksinkertainen määrä influenssarokotteita kaudelle 2020-2021. Uskon, että kyse on joustamattomasta ajattelusta ja kyvyttömyydestä arvioida tehdä analyyttisiä johtopäätöksiä ajankohtaisesta tutkimustiedosta.
En sinänsä itse usko, että Marin ja kumppanit ovat tietoisesti tautia lisäämässä. Ovat vaan niin tolkuttoman epävarmoja ja tietämättömiä ja luulevat THL:n olevan joku maailman ykkösterveysosaaja vaikka totuus on jotain ihan muuta. tHLn rokotekorruptiokytkökset on oma lukunsa mutta osaamattomuus, tietämättömyys ja epävarmojen tutkimustietojen sijaan yhden totuuden julistaminen on uskomattoman noloa. Kukaan oikea tutkija ei lääketieteessä esitä mitään mustavalkoisia totuuksia tyyliin "koulujen avaamisessa ei ole terveysriskejä" kun kaikki tietävät, että aivan varmasti on. Oikeasti punnitaan aina hyödyt ja haitat vastakkain ja nyt huoliperheistä ollaan niin huolissaan, että heidän kouluun saamisensa hyödyt ylittävät muun yhteiskunnan mahdolliset haitat. Itse olen asiasta eri mieltä.
Heti kun mahdollista, muutan ulkomaille. Mulla ei ole aikomustakaan alistua ToHeLon koekaniiniksi vain sen takia, että olen "nuori aikuinen". Kukaan, joka sairastuu koronaan, ei voi etukäteen tietää kuinka siinä käy.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisilla lapsilla tehdään nyt ihmiskoetta rokotusfirmojen hyväksi. Marinin asiantuntijoilla kytköksiä rokotusfirmoihin. Voisiko joku selvittää lääkärien kannan omien lapsien kouluun päästämiseen? Tiedän lääkäreitä jotka eivät päästä lapsiaan kouluun.
Me emme ole viemässä, eikä moni muukaan kollega. En tunne ketään, joka olisi viemässä - leviämisriskit ovat tiedossa. Tuo aihe ei kuitenkaan ole suosittu keskustelunavaus, paitsi ystävien kesken; ei kukaan sitä mainosta esim facebook feedissään ja muutenkin tämä on aihe, josta meillä on omanlaisensa gag order.
Keisarin uudet vaatteet ovat kuvassa ns.mukana. Kaikki tietävät miksi koulut avattiin, sillä ei ole mitään tekemistä syiden kanssa joita otettiin isoon ääneen esille.
Vierailija kirjoitti:
En sinänsä itse usko, että Marin ja kumppanit ovat tietoisesti tautia lisäämässä. Ovat vaan niin tolkuttoman epävarmoja ja tietämättömiä ja luulevat THL:n olevan joku maailman ykkösterveysosaaja vaikka totuus on jotain ihan muuta. tHLn rokotekorruptiokytkökset on oma lukunsa mutta osaamattomuus, tietämättömyys ja epävarmojen tutkimustietojen sijaan yhden totuuden julistaminen on uskomattoman noloa. Kukaan oikea tutkija ei lääketieteessä esitä mitään mustavalkoisia totuuksia tyyliin "koulujen avaamisessa ei ole terveysriskejä" kun kaikki tietävät, että aivan varmasti on. Oikeasti punnitaan aina hyödyt ja haitat vastakkain ja nyt huoliperheistä ollaan niin huolissaan, että heidän kouluun saamisensa hyödyt ylittävät muun yhteiskunnan mahdolliset haitat. Itse olen asiasta eri mieltä.
Miksi Marin sitten piilottelee omaa lastaan?
Tosiasia on se että eihän ne huolilapset edes mene sinne. Siellä nakottaa muutama auktoriteettiuskoisen höntin lapsi per luokka.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni on lasten infektiolääkäri yksityisellä terveysasemalla ja on ehdottomasti sitä mieltä, että lapsia ei tule laittaa kouluun. Tuntee myös HUSin porukkaa ja tietää, että sielläkin on melkoista valtapeliä ja erimielisyyttä tällä hetkellä siitä, mitä julkisuuteen sanotaan ja mikä on oikea linja vaikkapa koulujen suhteen.
Eriävät lääketieteellisten asiantuntijoiden mielipiteet on nyt vaiennettu julkisuudesta mitä ilmeisemmin uhkailulla kulissien takana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri niin. Vienti ei tule elpymään, ennen kuin korona on saatu globaalisti aisoihin ja tilauksia alkaa jälleen tulla. Suomen sisäinen kulutus ei tule elpymään, ennen kun tartuntavaara julkisilla paikoilla on ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän tämän pelon ja sitä kautta vihankin koulujen avaamisesta. Pelko kai se ensisijainen tunne siellä pohjalla on, pelko omasta ja lasten turvallisuudesta. Lisäksi ennen kun sanon, mitä aion sanoa, totean kaiken tapahtuneen jälkeen, etten itsekään luota Salmisen ammattitaitoon. Toivoisin silti, että vaikka tunteet vellovat, kyettäisiin näkemään asiat vähemmän mustavalkoisesti. Eli:
Hallitusta syytetään täällä, ettei virusta yritetä täällä tukahduttaa, vaan sitä tietoisesti levitetään. Ensinnäkin jo aluksi on sanottu, ettei Suomen laki mahdollista samanlaisia rajoitustoimia kuin esim. Kiinassa. Hallitus ei ole keksinyt perustuslakia, joka on esteenä tälle. Toisekseen Sanna Marin on useasti sanonut, että tartuntoja yritetään vähentää, ei levittää tautia. Suomi on vaihtanut hybridistrategiaan, jossa tartuntaketjut pyritään jäljittämään ja katkaisemaan, jotta yhteiskuntaa voidaan pitää auki. Koska ihan oikeasti, jos yhteiskuntaa ei avata astettain, mitä tapahtuu hyvinvointivaltiolle? Sitä ei kohta ole. Jos talous päästetään romahtamaan pahasti, meillä ei ole verotuloja, joilla kustantaa kaikki tämä, mitä meillä on. Millä sitten hoidetaan sairastuneet?
Samanlainen suuttumus koulujen, avaamisesta on syntynyt muuallakin maailmassa, kuten Tanskassa ja Norjassa. Silti yhteiskuntaa avataan muuallakin, kun ollaan päästy siihen vaiheeseen, että R0-luku on alle yhden eli epidemia on kääntynyt laskuun niin kuin Suomessa nyt. Emme me ole tässä poikkeus.
Mitä tulee tähän osittain sekavaankin keskusteluun ja ristiriitaiseen viestintään siitä, tähdätäänkö Suomessa laumasuojaan vai tukahduttamiseen. Osittain on kyse myös siitä, että yksittäiset lääkärit huutelevat hallituksen ohi näkemyksiään. Näin om esim. Asko Järvisen kanssa. Salmisen lausuntoa siitä, että ihmisten olisi nyt sairastettava enemmän, hämmestelin itsekin, mutta halusin nyt vielä nostaa esiin sen, että hän myöhemmin tarkensi sanomaansa toteamalla, että tarkoitus ei ole tietoisesti sairastuttaa ketään ja että se ei olisi edes eettisesti oikein. Että kyse on enemmänkin siitä, ettei hän näe mahdolliseksi sitä, että kun virus on jo täällä, sitä saataisiin kokonaan pois. Ja kun rokotteen saaminen voi kestää vuoden, puolitoista, yhteiskuntaa on joka tapauksessa siinä ajassa avattava, viimeistään syksyllä. Ja jos väestössä ei ole mitään immuniteettia tuolloin, syntyy syksyllä toinen paha sairastavuuspiikki, jolloin terveydenhuolto uhkaa kuormittua ja kaikki on lyötävä jälleen kiinni.
Tämä on kaikki hämmentävää ja kuohuttaa tunteita. Pyytäisin silti hieman laajempaa näkökulmaa joiltain kirjoittajilta. Täältä saa lukea aika järkyttävää tekstiä välillä siitä, kuinka hallituksen jäsenet ovat suunnilleen tappajia. Ihanko todella? Ei meillä mitään sadisteja ole vallassa. Tämä nyt on vaan hitonmoinen kriisitilanne, jossa myös tehdään virheitä ja joututaan välillä valitsemaan useasta huonosta vaihtoehdosta vähiten huono.
Muuten olen samaa mieltä, mutta se mikä mua huolestuttaa, on se, että tutkijat eivät ole löytäneet pitävää todistetta siitä, että korona antaisi mitään immuniteettia. kuitenkin THL ja hallitus on vastoin kaikkea mitä taudista tiedetään, tuudittautuneet siihen, että entä jos se immuniteetti ja laumasuoja jotenkin mystisesti syntyisi.
Epäilen, että he haluavat vain että tauti läpäisee mahdollisimman nopeasti yhteiskunnan ja karsii täältä pois "heikomman ainesosan" jotta päästään mahdollisimman pian normaaliin. lopputulema on sama heidän mielestään. yhteiskuntaa taloudellisesti rasittavat pitkäaikaissairaat ja vanhukset kuolevat siihen ennemmin tai myöhemmin ja parempi on että mahdollisimman nopeasti, koska yhteiskunta pääsee silloin nopeasti jaloilleen.
Se mitä he eivät taas tajua on se, että tauti vie myös perusterveitä hyväkuntoisia keski-ikäisiä tai invalidisoi heitä työkyvyttömiksi. myös immuniteetistä ei ole todisteita. Eli tauti kiertää täällä synkkää kehäänsä.
Ruotsissakin on ihmiset pikkuhiljaa luopumassa laissez-faire-meiningistään. Sielläkin on suljettu baareja ja yleisötilaisuuksia ja ihmiset yrittää pitää etäisyyttä.
Kieltämättä puhe laumasuojasta ja immuniteetista hämmentää itseänikin. Missään kun ei ole pystytty todistamaan, että immuniteettia syntyy kovin pitkäaikaisesti. Sairastuneilla on huomattu muodostuvan vasta-aineita kyllä, mutta sitä, antavatko ne suojaa viikoiksi, kuukausiksi vai vuosiksi, ei tiedä tässä vaiheessa kukaan.
- se, jolle vastasit
Vierailija kirjoitti:
Sekin on kyllä aika huolestuttava ajatus, että hallitus on kulissien takana täysin tiettyjen eturyhmien ohjailtavissa.
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt, mitäköhän tapahtuisi, jos hallitus alkaisi protestoida THL:n linjaa vastaan? Tulisiko siitä ongelmia? Poliitikot kun ovat poliitikkoja, eivät infektioasiantuntijoita. Heillä on periaatteessa velvollisuus kuunnella alansa asiantuntijoita, eikä ole heidän vikansa, että THL:ssä on asiantuntemuksessa puutteita.
"Vienti ei tule elpymään, ennen kuin korona on saatu globaalisti aisoihin ja tilauksia alkaa jälleen tulla. Suomen sisäinen kulutus ei tule elpymään, ennen kun tartuntavaara julkisilla paikoilla on ohi."
Siksi tämä (itsetehtyjen) maskien käytön vaarallisuus on mielestäni erikoista suomalaisessa koronavalistuksessa. Yhtään vertaisarvioitua tutkimusta ei ole siitä, että itsetehty maski olisi aiheuttanut käyttäjäänsä kuoleman tai terveyden romahtamisen. Koronavirukseen sen sijaan on kuollut tässä vaiheessa jo 240 000 ihmistä.
KOKO Eurooppa tulee käyttämään maskeja siinä siirtymävaiheessa, kun rajoituksia aletaan avaamaan. Haluaako THL siis, että Suomen talous romahtaa, sen lisäksi että THL:n mielestä on paras tilanne kun virus saa levitä rauhassa?
Nythän hallitus on pessyt kätensä jo etukäteen hokemalla toistuvasti, että kuuntelemme asiantuntijoita. Hallitusta ei sitten päästä syyttämään, kun hupsista ne asiantuntijat olivatkin väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt, mitäköhän tapahtuisi, jos hallitus alkaisi protestoida THL:n linjaa vastaan? Tulisiko siitä ongelmia? Poliitikot kun ovat poliitikkoja, eivät infektioasiantuntijoita. Heillä on periaatteessa velvollisuus kuunnella alansa asiantuntijoita, eikä ole heidän vikansa, että THL:ssä on asiantuntemuksessa puutteita.
Tartuntataudin tietoinen levittäminen on rikos.
Ministerir on sitten kanssarikollisia jos ovat THL:n ohjailtavissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi Marin sitten piilottelee omaa lastaan?
En myöskään jaksa uskoa, että olisi näin naiivi tai tyhmä, etteikö tajuaisi toisenlaisiakin asiantuntijamielipiteitä olevan.