Mikä avuksi, kun herään aamuyöstä?
Nukahdan illalla saman tien, mutta herään aamuyöstä enkä nukahda uudestaan. Nukun 5 tuntia tai alle sen ja olen väsynyt koko ajan. Jos menen aikaisemmin nukkumaan, herään vain entistä aikaisemmin.
Kommentit (22)
Älä aikaista nukkumaan menoa. Harrasta reipasta ulkoliikuntaa päivittäin ja syö hyvin.
Mulla on ihan sama vika. Jostain syystä särkylääke auttaa mutta eihän se ole kestävä ratkaisu. Käytän sitä kuitenkin jos on ihan pakko saada levätä.
Yksi Xanor auttaa hyvin. Mulla auttaa joskus myös pelkkä parasetamoli-tabletti.
Vierailija kirjoitti:
En käytä alkoholia ollenkaan.
Ap.
No sitten kannattaa ryhtyä ryyppäämään.
Minkä ikäinen olet? Kuinka kauan tätä on kestänyt? Kuinka paljon harrastat liikuntaa päivällä ja miten syöt?
Ulkoilen päivittäin ja harrastan liikuntaa. Teen päivittäin 6 km kävely-/juoksulenkin ja pyöräilen 10-14 km. Syönkin mielestäni terveellisesti. Syön paljon marjoja ja välttelen sokeria. Yritän syödä luomuruokaa ja lisään kasviksia joka paikkaan. Olen alipainoinen. Elämäntapani ovat mielestäni aika terveelliset, mutta se ei tunnu missään.
Ap.
Stressi.
Henget liikkeellä aamuyön tunteina.
Syö kevyesti hieman ennen nukkumaan menoa.
Kokeile melatoniinia.
Stressi on varmaan yksi syy. Olen nyt pois töistä 4 kk koronan takia, mutta edes töiden loppuminen ei ole auttanut tähän heräilyyn. Olen ollut 1,5 kk pois. Olin aika lähellä työuupumusta, mutta en ehtinyt saada apua siihen. Olen ehkä masentunutkin. Mutta eihän näihin saa mitään apua korona-aikana. Tätä on jatkunut pari vuotta.
Haen apteekista melatoniinia ja kokeilen sitä. Kiitos vinkistä.
Kai sekin voi olla mahdollista. Syömäni ruoka on varmaan terveellistä, mutta syön aika pieniä annoksia.
Ap.
Ole tarkkana kofeiinin kanssa. Piikkimatto auttaa mua, kun herään aamuyöllä ja myös spotifysta soitettu meditaatiomusiikki. Syö rittövösti koska aamuyön herääminen voi aiheutua myös matalasta verensokerista. Älylaitteet illalla vähemmälle. Olisiko melatoniinista apua? Joskus stressi on syy aamuyön heräilyyn. Silmät voi olla valoherköt ja nöin kevällä jo kolmen aikaan alkaa olla valoisampaa. Itse käytän unimaskia.
Biologisista syistä johtuvan masennuksen yksi tunnusmerkki on aamuyöllä herääminen.
Vierailija kirjoitti:
Kai sekin voi olla mahdollista. Syömäni ruoka on varmaan terveellistä, mutta syön aika pieniä annoksia.
Ap.
Mitä söit eilen? Listaa koko päivän ruokailut.
Voi olla hengityskatkoksia (uniapnea) ja heräät siihen. Suosittelen menoa työterveyslääkärille.
Oletko edes yrittänyt päästä lääkäriin? Terveydenhuolto taitaa olla nyt osittain vajaakäytössä, kun ihmiset eivät käy siellä vaikka olisi aihetta. Melatoniini ei pidennä yöunia. Valo voi herättää aikaisin tähän vuodenaikaan, pimennysverhot ovat suositeltavia. Alipaino ja runsas liikunta ei kuulosta terveelliseltä yhdistelmältä.
Korkki kiinni