Noonni! Uskalsin avata kirjeen. Työkyvyttömyyseläke.
Työpaikkakiusaaminen oli aivan viimeinen niitti. Kouluskiusaamisesta jäänyt traumahäiriö paheni niin että en enää kykene työelämään. Olen niin vihattu nainen että oksat pois.
Tätä kohtaloa hyväsydäminen, kaunis, hyväkäytöksinen, korrekti ja positiivinen ihminen saa. Ikä mulla 29v.
Kommentit (23)
Se, ettei koulussa puututa koko loppuelämään vaikuttavaan - ja mahdollisesti sen pilaavaan - henkiseen ja fyysiseen väkivaltaan on yksi oksettavimmista asioista mitä tiedän.
Kiusaajat v!ttuun joko luokasta tai koko hemmetin koulusta jos eivät lopeta. Ihan sama vaikka kiusaajia olisi 17 ja kiusattuja yksi, kiusaajat saavat luvan suksia kuuseen, ottakoot vanhemmat vaikka kotikouluun jos eivät opi tavoille.
AP, olen pahoillani. Toivottavasti löydät itsellesi mielekkäitä harrastuksia ja projekteja jotka tuovat sinulle iloa.
Saako onnitella? Siis tuosta tyke:stä. Itse en ole vielä päässyt. Monta monta vuotta jo kuntoutustuella.
Tämä elämä on minulle yhtä painajaisia. olen ap. Viikottain näen unta peruskoulun ja työpaikkojen sadistisista ihmisistä. Tämä on vain pahentunut iän kanssa. Pitkästä aikaa kun sain todella mielenkiintoisen työpaikan ja oli merkkejä henkisestä toipumisesta, uskalsin jopa haaveilla ja yrittää. Sain vastaan niin höirintynyt ihminen että oksat pois.
Tämä on pahin kidutusmuoto minkä ihmiselle voi lankea päälle. Tämä toivottomuuden tunne on loputon. Joudun koko elämäni elää tällaista. Mä en tiedä millä saan elämäni paranemaan päin. Noi tuet ovat niin pieniä että joudun ruokajonosta hakee ruokaa.
Minä typerä kun kuvittelin että elämästä vielä jotain tulisi.
Ala-asteella se alkoi eikä melkein ikinä loppunut. Amiksessa ainoastaan oli fiksu ryhmä eikä ketään kiusattu, silloinkin tosin toisena vuona alemmalle luokalle tuli sitten sellaista porukkaa joka kiusasi taas. Työpaikoilla huudettiin, haukuttiin, nälvittiin ja vähäteltiin. Parhaani olen aina yrittänyt, tunnollinen, ajoissa, teen kaikki mitä pitää, mutta mikään ei riitä. Eikä koskaan tule riittämäänkään. Nyt työtön ja tuskin asiaan tulee muutosta.
Itsellänikin on koulukiusaamis taustaa ja joku kumma ominaisuus minussa on, jos vaan jossain yhteisössä on sairas ja häiriintynyt tyyppi niin kauaakaan ei mene kun jo joudun hänen hampaisiinsa ja silmätikuksi. Koulutuksessa se on ollut opettaja aina ja työpaikassa joku työyhteisöstä aina. Onneksi pärjään työttömänä ja iän puolesta tuskin enää on vaarana työhön joutuakkaan. Huono-osaisuus on jo lapsuudenperheestä lähtöisin, päihde-ja mielenterveysongelmaisista vanhemmista.
Aina kun kun olen kuvitellut että elämästä vielä jotain tulisi niin ei mene kauaa kun taas alas lyödään. Nyt en enään yritä vaan mennä näin ketkutellen työttömänä kunnes eläkkeelle pääsee.
se on ihan se oma asenne asioihin mikä nyt pitäisi korjata. Eläke ei ole mikään loppuelämän tuomio. Se kertoo vain sen, että tällä hetkellä ei nähdä mitään mahdollisuutta kuntoutua. Se ei kuitenkaan ole loppuelämän totuus vaan lopputulos riippuu ihan sinusta itsestäsi. Ne eläkkeestä päättäneet ihmiset ei tunne sinua, he antaa vain arvion sen perusteella mitä olet hoitavalle taholle antanut ymmärtää. Olet antanut ymmärtää, että et kykene enää ikinä etkä pysty. He on antaneet siis sinun näkemyksesi mukaan eläkkeen.
Eikä se eläke nyt niin pieni voi olla, että ruokajonoon täytyy mennä. Jos olet työelämässä ollut niin sinulle pitäisi tulla viimeisien työvuosien perusteella työeläkettä. Kun olet ollut eläkkeellä/kuntoutustuella 5 vuotta siihen tulee elinaikakerroin ja sinun tapauksessa se taitaa olla maksimi 22% nykyisen työeläkkeen päälle. Kannattaa myös katsoa oma kulutuksensa ja välttää velkaantumista. Voit myös asua halvemmalla paikkakunnalla. Ei ole pakko asua Helsingin keskustassa jos se on kallista.
Ylipäätään, sinä vaikutat itse omaan elämääsi ja hallitset sitä. Et ole mikään kyvytön heittopussi, vaan täysin oman elämäsi ohjia pitävä ihminen. Huonolla asenteella pidät kyllä itsesi työkyvyttömänä lopun ikääsi. Ehkä tämä eläkeaika kannattaisi käyttää sen oman itsetunnon vahvihtamiseen sen sijaan että ruokit opittua uhrimentaliteettiasi. Opettelet hyväksymään trauman itsessäsi ja sen että olet lopun ikää traumapersoona, mutta se ei tee sinusta heikkoa eikä kyvytöntä. Se ei myöskään määritä sinua ihmisenä, kykyjäsi tai loppua elämääsi. Se on osa sinua, mutta sinä päätät kuinka iso osa-
olet sen verran nuori että eläkkeesi ei juuri takuueläkettä ylitä eli saat alle tonnin, luulisin. eli olet toimeentulotuella loppuikäsi.
Kyllä pistää vihaksi tuollainen... Kumpa olisit tuttuni niin kiusaajasi saisivat maistaa omaa lääkettään..
Tsemppiä elämääsi, harmittaa, että kiusatut joutuvat luovuttamaan. Oliko työpaikallasi esim luottamusmiestä tai kerroitko pomolle kiusaamisestasi?
Työkaveri sanoi että hampaisiin joutuu ne ihmiset josta näkee että ovat olleet rakastettuja. Eli jos joku tietty onni paistaa päältä.
Ap, onko sinulla yhtään ystävää tai perhettä, jonka kanssa voit avoimesti puhua tilanteesta? Entä te muut? Miten työstätte tilannetta?
Kysyin jo aiemmin, mikä on ap:n äidinkieli, mutta viestini poistettiin, miksi ihmeessä? Kysyin sen vuoksi, koska toisessa viestissään ap tekee sellaisia sijamuotovirheitä, joita suomenkielinen tyypillisesti ei tee.
Voi kuulostaa kliseeltä, mutta olet sentään vielä nuori! Sinulla on paljon hyviä mahdollisuuksia vielä edessä. Voit lisätä sosiaalista elämää, harrastuksia, valita parempaa seuraa, toipua.
Oliko siis työkyvyttömyyseläkkeen saannin syy ptsd? Oliko vaikeaa itsetuhoisuutta/masennusta? Anteeksi jos kyselen liian henkilökohtaisia, mutta yritän ymmärtää millä logiigalla näitä myönnetään. Mulle sanottiin, että kun oon 32, niin en pääse ees vuosien vaikean masennuksen, ahdistuksen, väsymysoireyhtymän ja kilppari-ongelmien takia työkyvyttömyydelle, eikä myönnetty ees kuntoutustukea, kun olen niin nuori. Kela pitää täysin työkykyisenä, vaikka on psykiatrin ja neurologin b-lausunnot, ja kelan oma teettämä selvitys työkyvystä-joka totesi minut työkyvyttömäksi. Työkyvyttömänä jo pari vuotta, mutta sairaspäivärahojen jälkeen ei ole kuntoutustukea tai työkyvyttmyys eläkettä myönnetty.
Kiusaajat aiheuttavat yhteiskunnalle jättilaskun. Eivätkä ymmärrä, että ovat syyllisiä. Ei ole mitään hyvää syytä kiusata. Kukaan normaali ihminen ei kiusaa "erilaisiakaan", koska he ovat normaaleja.
Mä oon ollu tkeläkkeellä jo 18-vuotiaasta. Lapsena paha onnettomuus
Vierailija kirjoitti:
Kiusaajat aiheuttavat yhteiskunnalle jättilaskun. Eivätkä ymmärrä, että ovat syyllisiä. Ei ole mitään hyvää syytä kiusata. Kukaan normaali ihminen ei kiusaa "erilaisiakaan", koska he ovat normaaleja.
Olet luuseri.
Ai sait ton takia eläkkeen. On se kumma kun toiset ei saa millään vaikka on puolikuolleita.
Paljon tulet saamaan kuukaudessa rahaa?
Ehkä voisit tehdä osa-aika työtä, mä käyn siivoamassa ja teen sitä yksin. Olen myös tk eläkkeellä
Muistakaa naiset mitä aiheutatte vihaamalla toisen olemassaolo. Miksi tuhota jonkun joka ei ole tehnyt teille mitään?