Vegaanireseptejä tänne, pojan vegaani tyttöystävä muuttaa meille pariksi viikoksi
Otsikko. En osaa laittaa vegaanista ruokaa mutta meille on nyt muuttamassa pariksi viikoksi vegaani. Jotain hyviä reseptejä kehiin, kiitos.
Kommentit (49)
Helppo papusoppa:
5 dl keitettyjä kikherneitä, kidneypapuja, härkäpapuja tms.
1,5 l kasvislientä
sipuli pilkottuna
paprika suikaleina
3 porkkanaa viipaleina
3 perunaa lohkoina
purkki tomaattimurskaa
1 tl valkosipulimurskaa
1/2 tl chilijauhetta
1 tl oreganoa
1 tl paprikajauhetta
1 rkl tomaattisosetta
1/2 dl öljyä
suolaa, mustapippuria
Kuullota sipuli öljyssä, lisää tomaattisose ja chili ja jatka hetki. Sitten lisää kaikki muu ja keitä kypsäksi (puoli tuntia - vajaa tunti; riippuu siitä miten pieneksi olet ainekset silpunnut).
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ruokalista oo muuttunut paljoakaan vegaaniksi ryhtymisen myötä. Lihan tilalle resepteihin jotain muuta proteiinia ja maidot ja kermat vaihtoon kasvipohjaisiin. Siinä oikeastaan se. Omatunto, suonet ja ruoansulatus kiittää. Enkä kyllä ole huomannut, että ruokalasku kuukaudessa olisi isompi. Pavut ja linssit halpoja, soijarouhe halpaa jne.
Kasvipohjaisista kermoista ei välttämättä suonet kiitä. Eikä erinäisistä muistakaan kasvirasvapohjaisista korvikkeista.
Kannattaa vilkaista myös http://www.vegaanituotteet.net/ . Sinne on koottu kaikenlaisia vegaaneille sopivia tuotteita kuvien kanssa, niin on helpompi etsiä kaupassa.
Ihana kun otat hänet huomioon etkä tyrmää!! Vegaanihaasteen sivuilla huiput ohjeet! Siwltä voi vaikkapa aloittaa sen haasteen niin saa joka päivälle uudet ohjeet.
Joku tuossa ehtikin jo väittää vegaaniutta kalliiksi, höpöhöpö mikä tahansa ruokavalio on kallis jos ostaa kalliita tuotteita. Ite oon ottanu käyttöön vain halpoja vegaanisia reseptejä, joissa raaka-aineet parhaimmillaan kotimaisia satokausituotteita!
Kokkailkaa yhdessä <3
Play-kaupasta löytyy Vegaaniskanneri. Ihan paras sovellus ikinä! Sillä vaan osotat tuotteen viivakoodia niin se kertoo sopiiko vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ruokalista oo muuttunut paljoakaan vegaaniksi ryhtymisen myötä. Lihan tilalle resepteihin jotain muuta proteiinia ja maidot ja kermat vaihtoon kasvipohjaisiin. Siinä oikeastaan se. Omatunto, suonet ja ruoansulatus kiittää. Enkä kyllä ole huomannut, että ruokalasku kuukaudessa olisi isompi. Pavut ja linssit halpoja, soijarouhe halpaa jne.
Kasvipohjaisista kermoista ei välttämättä suonet kiitä. Eikä erinäisistä muistakaan kasvirasvapohjaisista korvikkeista.
Väitteesi koskee leivonnassa käytettävää vispattavaa kasvikermaa. Sitä ei käytetä ruuanlaitossa. Myöskään sen tavallinen versio eli perus lehmän maidosta valmistettu vispikerma ei tee suonille hyvää. Harva kai näitä päivittäin käyttää kumpaakaan.
Ruuanlaitossa käytettävät soija- ja kaurakermat ei sisällä kovia rasvoja. Ennen väitteiden esittämistä olisi aina hyvä tarkistaa faktat.
Tätä saa kyllä ihan vapaasti alapeukuttaa. Mutta ihailen ap.ta. Itse nimittäin varmaan olisin paniikissa kyseisessä tilanteessa. En ole koskaan ollut mikään huippukokki, enkä ole ruoanlaitosta erityisemmin pitänyt.
Tähän päälle muisto nuoruuden vegaaniystävästä, jonka ruokailut tuntui olevan todella vaikeita. Sain kuulla jatkuvasti häneltä, että ei tuota voi syödä, kun on väärää rasvaa tai kotiviinissä gelatiinia tai jossain muussa on jotain muuta kiellettyä.
Siitä jäi tunne, että vegaaniruokailu on jotain todella monimutkaista.
Joten peukunnosto täältä ap.lle. Itse varmaan pelkäisin mokaavani koko ajan ja pojan tyttöystävän olevan tyytymätön ruokiini.
Olin siis itsekin kasvisruokailija nuorena, mutta en vegaani.
https://chocochili.net/2009/04/pannukakku/
Tässä vielä kiva pannariohje. Kaveriksi esim oatlyn vaniljakastiketta ja hilloa.
Edelliselle, nykyisin on tosi helppo löytää vegaanituotteet sillä monissa tuotteissa se jo lukee ja sitten tosiaan voi käyttää apukeinoja kuten tuo vegaanituotteet sivusto,
Mainitut vegaanituotteet voi vaikka laittaa kännykän aloitusnäyttöön niin siitä voi kaupassa tarkistaa tuotteet.
Tumma soijarouhe jota saa lähes joka kaupasta on ehkä helposti lähestyttävin tuote jos kasvisruoka on uusi asia. Siitä tehty lasagne maistuu yleensä kaikille. https://www.viimeistamuruamyoten.com/vegaaninen-lasagne-v/
Toinen mitä suosittelen on aloittelijoille on punainen linssi, siitä teen yleensä sosekeittoa.
https://www.is.fi/ruokala/resepti/art-2000001004374.html
Yksi helppo ruoka on juuresvuoka:
punajuuri, peruna, porkkana, nauris, punasipuli, bataatti, paprika mitä nyt kaapissa on paloitellaan vuokaan, joukkoon kuutioitua tofua tai kaurapalaa, itse käytän usein maustettua. Lisäksi kaurakermaa, suolaa, mustapippuria ja timjamia. Sitten uuniin. Helppo.
Kikherneet on mukavia myös, niistäkin saa keittoja, niitä voi ostaa valmiina tai kuivina jolloin ne valmistetaan kuin herneet. Niistä voi tehdä myös pihvejä tai vaikkapa hummusta.
Pastaruoista helpoin on pestopasta. Pestoa voi ostaa valmiina vihreänä tai punaisena myös vegaanisena, tuote on varmaan kalliimpi kuin lihaaninen pesto. esimerkiksi pirkan cashew-paprikapesto on edullisempi kuin urtekramin. Mutta tarkkana, pirkan tuotteen vieressä on usein samannäköinen tuote jossa on anjovista. Tai peston voi tehdä myös itse. Keitän pastan, lisään pestoa ja tofu/kaurapalakuutioita ja lämmitän kattilassa. Vihreään pestoon voi vielä lisätä avokadoa ja valkosipulia halutessaan.
Yksi herkullinen tuote on myös vöner jota suosittelen myös maistelemaan. Sitä voi lämmittää ja lisätä lämmitetyn pitaleivän sisään, jonne myös kaura fraichea(oatly), tomaattia, suolakurkkua, salaattia ja ketsuppia.