Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vegaanireseptejä tänne, pojan vegaani tyttöystävä muuttaa meille pariksi viikoksi

Vierailija
29.04.2020 |

Otsikko. En osaa laittaa vegaanista ruokaa mutta meille on nyt muuttamassa pariksi viikoksi vegaani. Jotain hyviä reseptejä kehiin, kiitos.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katso ensin sinne omiin kaappeihin ja paljon käytätte jo valmiiksi vegaanisia tuotteita. Joidenkin vegaaniseksi muutettujen tuotteiden laskuissa minä ei-vegaani olen myös huomannut tosi isoja eroja niin kannataa vaan suoraan niistä kysyä mikä olisi hyvä.

Laskuissa piti olla laaduissa. Lasku ei ole kallis kun aika moni meistä käyttää vegaanisia juttuja, tarvitsee perusruoasta yleensä vain liha vaihtaa.

Vierailija
22/49 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on yksinkertaisimmillaan tosi yksinkertaista. Muuta superhalpa:

Teet lihakeiton reseptillä ilman lihaa ja sekaan vaikka vähän makaronia tai nuudeleita, niin saa täyttävää. Eli juuresnuudelikeitto - tää on mun herkku, enkä ole edes vegaani. Hernekeitto normaalisti, jätetään vain liha pois. Makaronilaatikkoa ilman lihaa, kananmunan voi korvata perunajauhoilla ja täytteeksi vaikka paprikanpaloja tai hernemaissipaprikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tietenkin kaikki ns. lihankorvikkeet on hyviä ja nopeita, mm. nyhtökaura, härkis, beanit ja Poutun uuden Muu-sarjan tuotteet: kasvispullat ja makkarat.

Jos mietit jotain tiettyä tuotetta, jonka haluaisit korvata vegaanisella tai ihan vaan selata minkä näköstä purkkia pitäis kaupassa etsiä niin http://www.vegaanituotteet.net/ on ihan mahtava sivusto. Suomalaisissa kaupoissa myytäviä vegaanituotteita kuvineen. Voi selata kategorioittain.

Puhelimeen voi myös ladata vegaaniskanneri nimisen sovelluksen, josta näkee kaupassa viivakoodin lukemalla onko tuote vegaaninen vai ei.

Vierailija
24/49 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ruokalista oo muuttunut paljoakaan vegaaniksi ryhtymisen myötä. Lihan tilalle resepteihin jotain muuta proteiinia ja maidot ja kermat vaihtoon kasvipohjaisiin. Siinä oikeastaan se. Omatunto, suonet ja ruoansulatus kiittää. Enkä kyllä ole huomannut, että ruokalasku kuukaudessa olisi isompi. Pavut ja linssit halpoja, soijarouhe halpaa jne.

Vierailija
25/49 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kananmunan (ruuanlaitossa tyyliin makaronilaatikossa) voi korvata kikherneiden nesteellä.

Tai jättää kokonaan vaan pois. En itse käytä makaronilaatikossa mitään kananmunan korvikkeena ja hyvää tulee :) Erilaista tietenkin, mutta hyvää.

Vierailija
26/49 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkkaisin vielä https://vegaanihaaste.fi/ reseptipankin. Paljon ohjeita ja useimmat tosi helppoja, kun nimenomaan toi haaste on suunnattu aloitteleville ja vegeä kokeileville.

Vierailija
27/49 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

HK:n sinistä hakutaan jauhomakkaraksi. Kelpaako se?

Vierailija
28/49 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo: pakastefalafelpullat+bataattiranskalaiset. Dippipohjaksi soijajugurttia, siihen mausteita. Namskis ja maiskis. 

Vierailija
29/49 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hui.

Onneksi mun pojan tyttöystävä ei oo tommonen ahdasmielinen vegaani. Jauhelihapullia pottumuussilla annoin kun kävi kylässä ja reippaasti näytti maistuvan.

Vierailija
30/49 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä yksi hyvä: https://www.vihrealanka.fi/node/1328

Helppokin kuin mikä. Ei ole pakko sekoittaa ohraa ja soosia keskenään valmiiksi.

Vierailija
31/49 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaani vielä menee mutta meillä on keliaakikko-vegaani. Meinaa järki loppua kun mietin eväitä. Tosin ei asu meillä, mutta kun tulee käymään niin haluaisin hänellekin tarjota hyvää ruokaa. Onneksi tosiaan voi itseltäänkin reseptejä kysyä.

Vierailija
32/49 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä yksi hyvä: https://www.vihrealanka.fi/node/1328

Helppokin kuin mikä. Ei ole pakko sekoittaa ohraa ja soosia keskenään valmiiksi.

Samasta paikasta tämä https://www.vihrealanka.fi/node/1352. Älä pistä vegaanille taviskermaa, ja se soijakerma ei ole mitenkään pakollista. Itse pärjään ilman kumpaakin.

Vierailija
33/49 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

150 g vihreitä tai ruskeita linssejä

1,25 l vettä

3 valkosipulinkynttä murskattuna (tai valmista murskaa)

100 g purjoa suikaleina

50 g porkkanaa viipaleina

50 g juuriselleriä suikaleina/kuutioina

tomaatti (tai n. dl murskaa)

2 rkl (oliivi)öljyä

pari kasvisliemikuutiota, tai jauhetta

reilusti yrttimausteita (esim. timjami, kynteli, lipstikka, persilja)

Keitä linssit ohjeen mukaan (ja tsekkaa se ohje ajoissa etukäteen). Kalttaa ja pilko tomaatti (jollet käytä murskaa). Kuullota kasviksiä öljyssä n. 5 minuuttia, lisää vesi, linssit ja liemikuutiot, keitä 10 minuuttia, lisää mausteyrtit. Lisäkkeeksi hyvää kokojyvähiivaleipää.

Vierailija
34/49 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri valmistan linssikeittoa. Helppo valmistaa ja hyvää.

Vierailija
35/49 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 tölkkiä kikherneitä, tai vastaava määrä itse keitettyjä

2 paprikaa suikaleina

sipuli hienonnettuna

2- 3 perunaa lohkoina

purkki säilöttyjä kokonaisia tomaatteja (löytyy kaupassa sieltä murskan viereltä)

125 g pakastettuja vihreitä papuja

4 rkl oliiviöljyä 

1 tl kardemummaa

1 rkl currya

kanelitanko (tai jauhettua kanelia)

2 tl valkosipulimurskaa

2 rkl sitruunamehua

2 kasvisliemikuutiota

chiliä jossakin muodossa

3 - 5 dl vettä

Pilko kasvikset. Kuumenna öljy, paahda siinä kardemummaa, curryä ja kanelitankoa pari minuuttia. Lisää sipuli, perunat ja chili, paista pari minuuttia. Lisää tomaatit, valkosipuli, sitruunamehu, liemikuutiot ja vettä se 3 dl, keitä vartti ja lisää vettä jos haihtuu paljon. Lisää kikherneet ja paprika, keitä 10 min., lisää pavut. Jatka keittämistä kunnes vaikuttaa kypsältä. Lisää suolaa jos siltä tuntuu.

Vierailija
36/49 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä tee mitään ennen kuin olette yhdessä suunnitelleet. Et todillisuudessa edes varmaan tiedä mikä on täysin vegaanista.

Esim.punainen väri karkeissa tais olla e120 on tehty kirpuista. Margariineissa yleensä d3 vitamiinia joka eläinperäistä ,d2 kasviperäistä jota on sinisessä keijussa. Lähes mahdotonta tehdä oikein vegaani ruokaa.

Vierailija
37/49 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Papumuhennos/hummus/falafelit ja ratatouille/caponata/ailazan/imaamin munakoisot (ks. esim. https://www.k-ruoka.fi/reseptit/pyortynyt-imaami-eli-imam-bayildi).

Papumuhennos: liota yön yli valkoisia tai ruskeita papuja, keitä tunti. Tai osta kaupasta purkki valmiita. Muhenna vähän haarukalla/survimella. Lisää reippaasti oliiviöljyä (ei ole tarkoitus laihduttaa!), sitruunamehua, suolaa, mustapippuria, valkosipulimurskaa, silputtua persiljaa. Hummusta saat kun käytät kikherneitä (keitä hyvin) ja lisäät em. aineiden lisäksi tahinia, jota saa hyvinvarustetuista marketeista. Tai osta tahinia valmiina.

Helppo ratatouille:

oliiviöljyä (siis nimenomaan oliivi; muu ei nyt käy)

sipuli (hienonna)

paprika (suikaloi)

munakoiso (lohko/viipaloi)

kesäkurpitsa (ks. edellä)

porkkana (ohuina viipaleina; ei pakollinen)

purkki tomaattimurskaa/säilöttyjä tomaatteja

yrttejä, ainakin basilikaa, mutta ei esim. oregano, timjami, rosmariini, persiljakaan pahaa tee (kuivatut käy)

suolaa, mustapippuria

Kuullota sipuli runsaassa (siis todella runsaassa) öljyssä, lisää munakoiso (se imaisee käsittämättömän määrän öljyä), jokin ajan päästä muut kasvikset ja tomaattimurska. On valmista kun tuntuu kypsältä. Mausta.

Caponata-ohje löytyy googlaamalla. Usein niissä on paprikaa ja kesäkurpitsaa, mutta varsiselleri toimii ainakin yhtä hyvin.  Ailazan-ohjeita on tarjolla jos englanti sujuu. Niissä bell pepper = paprika.

Vierailija
38/49 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä tee mitään ennen kuin olette yhdessä suunnitelleet. Et todillisuudessa edes varmaan tiedä mikä on täysin vegaanista.

Esim.punainen väri karkeissa tais olla e120 on tehty kirpuista. Margariineissa yleensä d3 vitamiinia joka eläinperäistä ,d2 kasviperäistä jota on sinisessä keijussa. Lähes mahdotonta tehdä oikein vegaani ruokaa.

Kasviksia, papuja ja linsseja jotka liottaa ja keittää itse, öljyjä, tofua, pähkinöitä ja siemeniä. Näistä syntyy vegaanista ruokaa kyllä ihan helposti. Ei ole tarvis käyttää mitään margariineja, kuten ei muidenkaan ihmisten. Ei ole vaikeaa tehdä oikein vegaaniruokaa. Leipien kanssa on kyllä ruokakaupassa syytä olla huolellinen; yllättävän monessa on esim. maitojauhetta tms., mutta ainahan voi leipoa itse. Tai leipoa kyläilijän kanssa, se vasta hauskaa onkin.

Vierailija
39/49 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kananmunan (ruuanlaitossa tyyliin makaronilaatikossa) voi korvata kikherneiden nesteellä.

Tai jättää kokonaan vaan pois. En itse käytä makaronilaatikossa mitään kananmunan korvikkeena ja hyvää tulee :) Erilaista tietenkin, mutta hyvää.

Olen ihan sekasyöjä, mutta inhoan makaronilaatikon munamaitoa. Käytän sen sijaan lihalientä. Joskus olen syönyt soijarouheesta tehtyä vegaanista makaronilaatikkoa jossa oli kasvislientä, sekin upposi paremmin kuin munamaitoversio.. Sama juttu kaalilaatikon kanssa, ja vegaaninen jossa jauhelihan sijaan tummaa soijarouhetta, on ihan ok.

Vierailija
40/49 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://voima.fi/artikkeli/2013/voimaruokaa-harkapavusta/ tuossa tuo härkäpapua kookosmaidossa on aivan ihanaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kaksi