Tulehdukselliset suolistosairaudet kasvussa...
Tässä aiheesta juttu:
https://www.is.fi/terveys/art-2000006489765.html
Omassa kaveripiirissä on näitä myös. Osalla on todella haastava tauti, eikä sen syntyä oikein tiedä, MUTTA osalla on ihan itse aiheutettu, koska syövät kaikkea roskaa.
Ihmisen suolisto on koneisto, johon ei pitäisi syöttää roskaa koko ajan. Roska tappaa suolistoa. Sokeri ei ole suoliston ystävä, eikä muut esanssit ja ikävät syötävät.
Kommentit (58)
Syön kalaa ja kasviksia, en käytä maitotuotteita, paitsi juustoa, en paljoa viljoja, aamulla leivän joskus ruoan kanssa samoin, en pekoneita, makkaroita, tms lihavalmisteita, en leikkeleitä ja lihaakin erittäin harvoin, en makeaa enkä mitään sipsejä, en valmisruokia kun on allergioita, silti suolisto oireilee, miten tein väärin?
Ostan luomukasviksia aina kuin mahdollista ja kalastan kalan itse. Juon kyllä kahvia ja muutaman oluen viikonloppuisin.
Vierailija kirjoitti:
Miten kehtaat sanoa noin ap? Sulla ei selkeästikään ole lääkärin tutkintoa, sivistystä tai empatiaa. Suolistosairauksissa on kyse oikeista sairauksista mitä ei ole itse aiheutettu, toisin kuin vaikka kakkostyypin diabetes tai verenpainetauti.
T. Läheinen menehtyi suolistosairauden aiheuttamaan liitännäissairauteen ja tuntuu hyvin pahalta lukea tällaisia sairaita ihmisiä syyllistäviä mielisairaita palstakommentteja.
Aikamoinen töräys tommosen moralisoinnin perään. Kaikkia noita esiintyy itseaiheutettuina ja kaiken oikein tehneillä.
Vierailija kirjoitti:
Mulle jo valmiiksi aiheuttaa tämä tautini valtavaa henkistä ja fyysistä tuskaa ja kamppailen joka päivä sitä vastaan etten tekisi itsemurhaa ja tällaisen ap:n paskanjauhamisen jälkeen on todella ärsyyntynyt olo.
T. Crohnin taudista lapsesta asti kärsinyt,
Sisälukutaito hoi. Ap pohtii syitä lisääntymiseen eikä olemassaoloon.
Vierailija kirjoitti:
Ne geenit. Mä en syö eineksiä, en makeaa, en tupakoi enkä käytä alkoholia, ja niin vaan pukkasi crohnin 26-vuotiaana.
Väität että väestön perimässä on tapahtunut todella radikaali muutos?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähes kaikki ruoka on prosessoitua ja kaukana luonnollisesta. Vihanneksia yms kasvatetaan ties millä myrkyillä ja karja saa antibiootteja syö ties mitä keinotekoisia rehuja.
Hesarissa oli joitakin vuosia sitten rypsiöljyn myrkyllisestä vaikutuksesta elimistöön, sitähän on Suomessa melkein joka ruoassa
Professori: Rypsiöljyn sisältämä linolihappo voi altistaa suolistotaudille
Tulehdukselliset suolistotaudit ovat lisääntyneet viime vuosina hämmästyttävän nopeasti. Syynä tähän pidetään muuttunutta ruokavaliota ja liikaa hygieniaa.
Rypsiöljyn vaihto oliiviöljyksi saattaa olla perusteltua
RUOKAVALIO voi vaikuttaa IBD-sairauksien riskiin sekä suoraan että suoliston mikrobistoa muokkaamalla.
”Yksittäisistä ruoka-aineista vahvin näyttö on linolihapon haitallisuudella”, Färkkilä sanoo.
Linolihappoa on paljon broilerissa, sianlihassa, kasvislevitteissä ja rypsiöljyssä. Erään tutkimuksen mukaan runsas linolihapon saanti saattaa selittää liki neljänneksen haavaisen koliitin lisääntymisestä, Färkkilä kertoo.
”Tämän perusteella saattaa olla perusteltua vaihtaa rypsiöljy oliiviöljyksi. Oliiviöljy näyttää dieettitutkimuksissa olevan neutraali IBD-tautien riskin suhteen.”
LISÄKSI matala D-vitamiinin saanti sekä runsas sokerin ja punaisen lihan syönti ovat yhteydessä riskiin sairastua IBD-tauteihin.
”Sanoisin, että paras ruokavalio tulehduksellisten suolistosairauksien ehkäisemiseksi on kala-kasvispainotteinen Välimeren ruokavalio D-vitamiinilisällä. Emme kuitenkaan tunne vielä mitään yksittäistä ruokavaliomuutosta, jolla varmuudella voisi estää sairastumisen.”
Minkä ikäisiä te sairastuneet olette ja mitä te syötte, asuitteko maalla vai kaupungissa ennen sairastumistanne?
Kaupunkilaiset eivät kuulemma saa vastustuskykyä lisääviä mikrobeja elimistöönsä tarpeeksi kun ei ollut niin lähellä luontoa, kädet mullassa ja karjaeläimiä jolloin liian hygienian ongelma olisi poissuljettu? Minä olen syntynyt 70-luvun alussa eikä minun koko kouluaikanani ollut varmaan kenelläkään tällaisia ongelmia. Itse syön kyllä lihaa ja makkaraa runsaastikin, toisaalta keskivertoa enemmän esim. Hapankaalia, oliiviöljyä, metsämarjoja, voita, kermaa, suklaata ja muuta sokeriakin eikä ikinä ole ollut röörin kanssa ongelmia. Kiinnostaisi, miten oman arvionne mukaan saa tuollaisia tauteja kun eivät minunkaan syömiseni niin häävejä ole ja silti ei ole mitään ruoansulatusongelmia.
Mä olen syntynyt 70-luvun lopussa, kaupunkilainen. Rakastan kokkaamista ja menin yhteen viljattoman moniallergikon kanssa, joten meillä ei pääsääntöisesti syödä mitään, missä on tuoteseloste, koska yleensä se ei käy jommallekummalle. Tulehdukselliset suolistosairaudet, yleisimpinä crohn ja colitis, ovat autoimmuunisairauksia, joiden puhkeamiseen lääketiede ei tunnusta ruokavaliolla olevan yhteyttä. Mun gastroenterologini sanoi joitakin vuosia sitten, että on olemassa yksilöitä, jotka ovat alttiita keräämään autoimmuunisairauksia (mulla on 2 muutakin). Ongelma on ilmeisesti T-imusoluissa, ja länsimainen lääketiede tunnistaa ongelman, muttei osaa tehdä sille mitään. Mene ja tiedä sitten. Nuo hygieniateoriat on käyty jo moneen kertaan vuosien varrella, toistaiseksi tuloksetta. - Se 26-v sairastunut
Minulla ei ollut lapsena ja esiteininä koskaan mitään ongelmia vatsan toiminnan kanssa. En koskaan kipuillut vatsaa enkä sairastunut oksennustauteihin, joita kiersi koulussa. Olen elämäni aikana oksentanut ehkä kaksi kertaa aivotärähdysten yhteydessä.
Sain kuitenkin ärtyvän suolen oireyhtymädiagnoosin lukioiässä. Suolisto-ongelmat alkoivat kuin salama kirkkaalta taivaalta, aivan yhtäkkiä. Vaiva oireilee nyt aikuisena aina välillä. Nyt olen miettinyt voisiko olla, että suolistopulmat ovat autoimmuunisairauksia, jonka laukaisee jokin virus. Itse sairastin rajuoireisen mononukleoosin (Ebstain-Barrin-virus) noin 15-vuotiaana. Pian tämän jälkeen alkoi suolistovaivat ja lisäksi puhkesi myös savipuoli-ihottuma. Myöskään ihottumaa minulla ei ollut koskaan aiemmin ollut. Savipuoli-ihottuma vaivaa myös edelleen ajoittain. Voisiko virus aiheuttaa tällaista? Voivatko suolistovaivat olla autoimmuunisairauksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne geenit. Mä en syö eineksiä, en makeaa, en tupakoi enkä käytä alkoholia, ja niin vaan pukkasi crohnin 26-vuotiaana.
En väitä yhtään mitään väestötasolla. Mulla on suvussa vanhoja crohnikkoja, ikänsä oireilleita, ei vaan ole tunnistettu. Enot syntyneet 30- ja 40 -luvulla.
Turha vertailla Välimeren ruokia, kun katsoo kyllä sielläkin on esim. ylipainoisia italialaisia pappoja jotka syövät päivittäin rasvaisia pitsoja ja nutella täytteisiä sarvia ja lettuja. Se terveellisin ruokavalio löytyy aivan etelä-Italiasta ja Kreikasta, mutta kyllä niissäkin on nutella+pitsojen mättääjiä oliivien ja salaatien syöjien lisäksi. Vastaustani alapeukutettiin aiemmin, mutta sain durumvehnä-allergian Suomessa italialaisista pastoista, jos muilla ei ole vastaavaa se ei kuitenkaan poista tosiasiaa että alapeukuttaa. En tiedä mistä johtuu, mutta kekseistä en saa oireita ja durumvehnästä kyllä. Suomeen durumvehnäpastat tulee Italiasta. Suvussani ei ole ollut keliakiaa.
Vierailija kirjoitti:
Turha vertailla Välimeren ruokia, kun katsoo kyllä sielläkin on esim. ylipainoisia italialaisia pappoja jotka syövät päivittäin rasvaisia pitsoja ja nutella täytteisiä sarvia ja lettuja. Se terveellisin ruokavalio löytyy aivan etelä-Italiasta ja Kreikasta, mutta kyllä niissäkin on nutella+pitsojen mättääjiä oliivien ja salaatien syöjien lisäksi. Vastaustani alapeukutettiin aiemmin, mutta sain durumvehnä-allergian Suomessa italialaisista pastoista, jos muilla ei ole vastaavaa se ei kuitenkaan poista tosiasiaa että alapeukuttaa. En tiedä mistä johtuu, mutta kekseistä en saa oireita ja durumvehnästä kyllä. Suomeen durumvehnäpastat tulee Italiasta. Suvussani ei ole ollut keliakiaa.
Mä taas oksennan luomu- ja lähivehnäjauhot, mutten tavallisia. Sukulainen hakee jauhonsa myllyltä, olen jo oppinut varomaan. Olisi kyllä kiva tietää, mikä ero niissä on. - crohnikko
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähes kaikki ruoka on prosessoitua ja kaukana luonnollisesta. Vihanneksia yms kasvatetaan ties millä myrkyillä ja karja saa antibiootteja syö ties mitä keinotekoisia rehuja.
Hesarissa oli joitakin vuosia sitten rypsiöljyn myrkyllisestä vaikutuksesta elimistöön, sitähän on Suomessa melkein joka ruoassa
Professori: Rypsiöljyn sisältämä linolihappo voi altistaa suolistotaudille
Tulehdukselliset suolistotaudit ovat lisääntyneet viime vuosina hämmästyttävän nopeasti. Syynä tähän pidetään muuttunutta ruokavaliota ja liikaa hygieniaa.
Rypsiöljyn vaihto oliiviöljyksi saattaa olla perusteltua
RUOKAVALIO voi vaikuttaa IBD-sairauksien riskiin sekä suoraan että suoliston mikrobistoa muokkaamalla.
”Yksittäisistä ruoka-aineista vahvin näyttö on linolihapon haitallisuudella”, Färkkilä sanoo.
Linolihappoa on paljon broilerissa, sianlihassa, kasvislevitteissä ja rypsiöljyssä. Erään tutkimuksen mukaan runsas linolihapon saanti saattaa selittää liki neljänneksen haavaisen koliitin lisääntymisestä, Färkkilä kertoo.
”Tämän perusteella saattaa olla perusteltua vaihtaa rypsiöljy oliiviöljyksi. Oliiviöljy näyttää dieettitutkimuksissa olevan neutraali IBD-tautien riskin suhteen.”
LISÄKSI matala D-vitamiinin saanti sekä runsas sokerin ja punaisen lihan syönti ovat yhteydessä riskiin sairastua IBD-tauteihin.
”Sanoisin, että paras ruokavalio tulehduksellisten suolistosairauksien ehkäisemiseksi on kala-kasvispainotteinen Välimeren ruokavalio D-vitamiinilisällä. Emme kuitenkaan tunne vielä mitään yksittäistä ruokavaliomuutosta, jolla varmuudella voisi estää sairastumisen.”
Minkä ikäisiä te sairastuneet olette ja mitä te syötte, asuitteko maalla vai kaupungissa ennen sairastumistanne?
Kaupunkilaiset eivät kuulemma saa vastustuskykyä lisääviä mikrobeja elimistöönsä tarpeeksi kun ei ollut niin lähellä luontoa, kädet mullassa ja karjaeläimiä jolloin liian hygienian ongelma olisi poissuljettu? Minä olen syntynyt 70-luvun alussa eikä minun koko kouluaikanani ollut varmaan kenelläkään tällaisia ongelmia. Itse syön kyllä lihaa ja makkaraa runsaastikin, toisaalta keskivertoa enemmän esim. Hapankaalia, oliiviöljyä, metsämarjoja, voita, kermaa, suklaata ja muuta sokeriakin eikä ikinä ole ollut röörin kanssa ongelmia. Kiinnostaisi, miten oman arvionne mukaan saa tuollaisia tauteja kun eivät minunkaan syömiseni niin häävejä ole ja silti ei ole mitään ruoansulatusongelmia.
Tilastojen mukaan allergioita ja vastaavia autoimmuuniongelmia on enemmän maalla, maalla myös sairastetaan enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ollut lapsena ja esiteininä koskaan mitään ongelmia vatsan toiminnan kanssa. En koskaan kipuillut vatsaa enkä sairastunut oksennustauteihin, joita kiersi koulussa. Olen elämäni aikana oksentanut ehkä kaksi kertaa aivotärähdysten yhteydessä.
Sain kuitenkin ärtyvän suolen oireyhtymädiagnoosin lukioiässä. Suolisto-ongelmat alkoivat kuin salama kirkkaalta taivaalta, aivan yhtäkkiä. Vaiva oireilee nyt aikuisena aina välillä. Nyt olen miettinyt voisiko olla, että suolistopulmat ovat autoimmuunisairauksia, jonka laukaisee jokin virus. Itse sairastin rajuoireisen mononukleoosin (Ebstain-Barrin-virus) noin 15-vuotiaana. Pian tämän jälkeen alkoi suolistovaivat ja lisäksi puhkesi myös savipuoli-ihottuma. Myöskään ihottumaa minulla ei ollut koskaan aiemmin ollut. Savipuoli-ihottuma vaivaa myös edelleen ajoittain. Voisiko virus aiheuttaa tällaista? Voivatko suolistovaivat olla autoimmuunisairauksia?
Eikös nykykäsitys ole, että ärtyvä suoli on psyykkisperäinen vaiva?
Vierailija kirjoitti:
Voivat ja virukset voivat aiheuttaa autoimmuuniongelmia ja sairauksien puhkeamisia, eri asia sitten että minkä viruksen tiedetään pystyvän ja mihin, siinä en osaa auttaa, mutta jos kysymys on vain voiko virus aiheuttaa autoimmuuniongelmia niin kyllä.
Luulen, että suurimmat syylliset suolistosairauksien kasvuun ovat rypsiöljy ja margariinit, (rasvaton) maito, viljat ja prosessoitu valmisruoka. Vaihdoin monta vuotta sitten margariinin voihin/oivariiniin, käy vatsalle paljon paremmin. Saimme huhtikuussa koululaisten ruokakassit, jossa oli Keiju margariinia mukana. Oli ihan järkyttävän makuista leivän päällä, lisäksi minulla oli maha koko ajan sekaisin kun käytin margariinia..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En väitä yhtään mitään väestötasolla. Mulla on suvussa vanhoja crohnikkoja, ikänsä oireilleita, ei vaan ole tunnistettu. Enot syntyneet 30- ja 40 -luvulla.
Ikävä kuulla mutta aloitus ei käsittele juuri sinua tai sukulaisiasi vaan suolistosairauksien yleistymistä, jotta geenit olisivat aiheuttaja olisi täytynyt tapahtua merkittävä muutos perimässä.
Mulla on ollut varmaan viimeiset 6-7v jatkuva ripuli. Joskus vatsa on parempi joskus huonompi.
Ironista kyllä, vietän aikaa välillä paikassa jossa on tarjolla vain todella prosessoitua ruokaa, lihaa, leipää, ei yhtään kasviksia/hedelmiä, paljon rasvaa jne. Silloin tuotokseni on kiinteää ja normaalia. Normaalisti syön paljon kasviksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kuulla mutta aloitus ei käsittele juuri sinua tai sukulaisiasi vaan suolistosairauksien yleistymistä, jotta geenit olisivat aiheuttaja olisi täytynyt tapahtua merkittävä muutos perimässä.
Paitsi jos geneettinen alttius sairastua on tietyn kansanosan perimässä joka tapauksessa olemassa, ja nykytilanteessa sen laukaisee sairaudeksi saakka jokin ulkopuolinen tekijä X, joka on yleistynyt. (Ympäristömyrkyt?) Itse sairaudethan eivät periydy suoraan, mutta jälkeläisillä on kohonnut riski sairastua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi jos geneettinen alttius sairastua on tietyn kansanosan perimässä joka tapauksessa olemassa, ja nykytilanteessa sen laukaisee sairaudeksi saakka jokin ulkopuolinen tekijä X, joka on yleistynyt. (Ympäristömyrkyt?) Itse sairaudethan eivät periydy suoraan, mutta jälkeläisillä on kohonnut riski sairastua.
Niin ja silloin se muutoksen, eli lisääntymisen, aiheuttaja on se ulkopuolinen tekijä.
Vierailija kirjoitti:
Italiaan tulee kuulemma päivittäin rahtilaivoja, joiden lastina on kymmeniä tonneja durumvehnää...samoin esim. Keksit joiden alkuperämaa ilmoitetaan vaikka Ranskaksi, voivat olla tehty Sudanissa, on vain pakattu Ranskassa.
Vierailija kirjoitti:
Italiaan tulee kuulemma päivittäin rahtilaivoja, joiden lastina on kymmeniä tonneja durumvehnää...samoin esim. Keksit joiden alkuperämaa ilmoitetaan vaikka Ranskaksi, voivat olla tehty Sudanissa, on vain pakattu Ranskassa.
Suurin osa suomalaisista syö todella huonosti. Todella monet ostavat valmisruokia.