Oletteko saaneet apua FODMAP-ruokavaliosta?
Mulla on oireita, joita olen epäillyt ärtyväksi suoleksi. Keliakia on suljettu pois verikokeilla. Oletteko saaneet apua FODMAP-ruokavaliosta ja onko se helppo toteuttaa?
Kommentit (7)
En ole ainakaan kuukauden kokeilulla, pitää varmaan kokeilla vielä kauemmin. Suurella osalla tuntuu toimivan, varmaan jos on lievemmät oireet.
Kiitos tuosta linkistä! Pitääpä käydä kuuntelemassa.
Uskoisin, että uutta ruokavaliota pitää kokeilla ainakin kuukausi, että maha rauhoittuu kunnolla.
Just aloitin ostamalla kasan uusia jauhoja ja gluteenittomia tuotteita. Tuntuu tosi isolta savotalta, kun mun pitää jättää pois kaurakin, avokadot, hunajameloni, banaani ym.ym.ym. Kaiken lisäksi luin jostain eilen, että oireet vain puolittuisivat tällä.. vaikka totta kai sekin on parempi kuin ei mitään. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Just aloitin ostamalla kasan uusia jauhoja ja gluteenittomia tuotteita. Tuntuu tosi isolta savotalta, kun mun pitää jättää pois kaurakin, avokadot, hunajameloni, banaani ym.ym.ym. Kaiken lisäksi luin jostain eilen, että oireet vain puolittuisivat tällä.. vaikka totta kai sekin on parempi kuin ei mitään. Tsemppiä!
Kaikki nuo mitä luettelit että pitää jättää pois, löysin listasta, jossa kerrottiin mitä KANNATTAA SYÖDÄ fodmap-ruokavalion aikana. Minulla on rankka IBS ja laktoosi-intoleranssi. Fodmap-ruokavalio on auttanut paljon. Lisäksi otan päivittäin vi-sibliniä.
Minä pidensin ruokavälejä. Nyt voin syödä mitä haluan, myös oireita aiheuttavia. Eli skippaan aamupalan, syön lounaan n. klo 11-14. Illalla en enää klo 19 jälkeen syö mitään. Viikonloppuna syön vapaammin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki nuo mitä luettelit että pitää jättää pois, löysin listasta, jossa kerrottiin mitä KANNATTAA SYÖDÄ fodmap-ruokavalion aikana. Minulla on rankka IBS ja laktoosi-intoleranssi. Fodmap-ruokavalio on auttanut paljon. Lisäksi otan päivittäin vi-sibliniä.
Mulla tosi paha IBS kanssa ja kaura ei sovi ollenkaan. Hedelmistä banaani on yksi ainoita, mikä käy. En luottaisi sokeasti noihin listauksiin.
Eri
Olen vasta aloittanut aiheeseen tutustumisen ja asentanut FODMAP A to Z -sovelluksen, joka vaikuttaa ihan hyödylliseltä.
Tässä yksi radiojuttu FODMAPista:
http://areena.yle.fi/1-4484302