Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lääkäri kirjaa sairaskertomukseen havaintonsa ruumiinrakenteestani?

Vierailija
28.04.2020 |

Menin vastaanotolle unettomuuden vuoksi, nyt huomasin että sairaskertomukseen on kirjattu myös huomio painostani.

Ihan mielenkiinnosta, miksi se voi olla unettomuuden kannalta relevanttia?

Kommentit (72)

Vierailija
61/72 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän minustakin kirjattaisiin, olisiko vaikka normaalipainon ylärajalla painottuen vyötärölihavuuteen.

Vierailija
62/72 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun se ruumiinrakenne kirjataan ylös siksi, että huomataan muutokset jonkun ulkoisessa olemuksessa (raju laihtuminen/lihominen) niin mitenkäs sitten, kun kaksi lääkäriä ovat ihan eri mieltä asiasta?

Jonkun BMI on 29. Hän on plösö, pullukka, selkeästi läskin näköinen.

Lääkäri 1 kirjoittaa "potilas on hoikka" ja lääkäri 2 kirjoittaa "potilas on lihava".

Kumpaa uskotaan?

T: BMI 29, ja lääkäri on sanonut hoikaksi, mitä en todellakaan ole. Olen turvonnut läskimöhkäle, jolla maha pullottaa ja roikkuu, eikä lihasmassakaan selitä isoa painoindeksiä. Ja muilta lääkäreiltä ja fyssarilta saan kehotuksen pudottaa painoa. Ja kun olen sanonut, että "lääkärin X mielestä minä olen hoikka ja ei tarvitse laihduttaa!" niin on kiva katsella niitä ilmeitä :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/72 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska läskiys on haitallista ihmiselle ja vaikuttaa suoraan terveyteen.

Vierailija
64/72 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

nostan

Vierailija
65/72 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvaan että lääkäri  oli nainen. Naisilla on tapana ottaa esille asioita, jotka eivät liity tapaukseen.

Vierailija
66/72 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa "asiallinen"-luonnehdinnassa on helppo sahata lääkäriä silmään,jos on yhtään viitseliäisyyttä.

Tunsin aikanaan yhden naisen,jolla oli "takana loistava tulevaisuus",mutta alkoholi,lääkkeet ja henk.kohtaiset vastoinkäymiset olivat vieneet elämän sivuluisuun.

Mieheni hänet oli alunperin tuntenut ja tiesi että tämä ylioppilas-ja korkeakoulutaustainen nainen oli kunnostautunut myös mallin hommissa ja kielitaitoinen.

Mutta hänelle oli siis tullut mielenterveysongelmia ja alkoholi näytteli ja lääkkeet edelleen suurta osaa elämässä.

Hän kävi lääkärissä säännöllisesti,mutta lääkäri tiesi vain puoli totuutta.

Muutamaa päivää ennen lääkäriaikaa hän katkaisi kierteensä,hoiti ulkonäkönsä kuntoon kaikin tavoin.Oli saattanut oleilla viikon toista sama yöpaita päällä hiukset likaisina,sitten suihkuun,hiukset kampaukselle ,aistikkaat vaatteet,housu-tai leninkiasu,korkokengät ja huoliteltu meikki.

Hän saattoi vielä tulla meille meikkaamaan,kun mulla oli suurentava meikkipeili.

Hajuvesisuihkaus pisteeksi iin päälle ja ulsteri,poplari tai turkki päälle vuodenajasta riippuen.

Joskus hän näytti minulle lääkärinlausuntoaan käynnin jälkeen:ulkonäkö huoliteltu,asiallinen,orjentoitunut.

Yleensä nuo lääkärikäynnit loppuivat olutravintolakierrokseen,tietysti kun teki hänen mieli mennä,kun oli laittautunutkin.Ja siitä sitten alkoi usein uusi putki,ja sama tarina toistui.

Vierailija
67/72 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kyynärvarren läskis viiltohaava johon tuli 5 tikkiä, siel lukee "ranteessa viiltohaava"

Juteltiin terapeutin kanssa että kyllä siitä tulee ihan eri kuva ihmisestä kun jos lukee sen tekstin kannasta ilman että tuntee ihmisen.

Vierailija
68/72 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ihmettelen että kun käyn hammaslääkärissä niin sairauskertomukseni alkaa "potilaalla kaksisuuntainen mielialahäiriö", liittyy hampaisiini miten...?

Noihin käytettävä lääkitys kuivattaa suuta.

Vierailija
69/72 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa "asiallinen"-luonnehdinnassa on helppo sahata lääkäriä silmään,jos on yhtään viitseliäisyyttä.

Tunsin aikanaan yhden naisen,jolla oli "takana loistava tulevaisuus",mutta alkoholi,lääkkeet ja henk.kohtaiset vastoinkäymiset olivat vieneet elämän sivuluisuun.

Mieheni hänet oli alunperin tuntenut ja tiesi että tämä ylioppilas-ja korkeakoulutaustainen nainen oli kunnostautunut myös mallin hommissa ja kielitaitoinen.

Mutta hänelle oli siis tullut mielenterveysongelmia ja alkoholi näytteli ja lääkkeet edelleen suurta osaa elämässä.

Hän kävi lääkärissä säännöllisesti,mutta lääkäri tiesi vain puoli totuutta.

Muutamaa päivää ennen lääkäriaikaa hän katkaisi kierteensä,hoiti ulkonäkönsä kuntoon kaikin tavoin.Oli saattanut oleilla viikon toista sama yöpaita päällä hiukset likaisina,sitten suihkuun,hiukset kampaukselle ,aistikkaat vaatteet,housu-tai leninkiasu,korkokengät ja huoliteltu meikki.

Hän saattoi vielä tulla meille meikkaamaan,kun mulla oli suurentava meikkipeili.

Hajuvesisuihkaus pisteeksi iin päälle ja ulsteri,poplari tai turkki päälle vuodenajasta riippuen.

Joskus hän näytti minulle lääkärinlausuntoaan käynnin jälkeen:ulkonäkö huoliteltu,asiallinen,orjentoitunut.

Yleensä nuo lääkärikäynnit loppuivat olutravintolakierrokseen,tietysti kun teki hänen mieli mennä,kun oli laittautunutkin.Ja siitä sitten alkoi usein uusi putki,ja sama tarina toistui.

Reseptitkö piti saada uusittua, vai miksi edes vaivautua lääkäriin huijaamaan?

Vierailija
70/72 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kannata lukea niitä, jos ahdistuu helposti. Eihän niitä muinoin edes potilas nähnyt. Itselle ei tulisi mieleenkään lukea, miten minua kuvaillaan.

Vierailija
71/72 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo havainnot ovat kyllä hyvin subjektiivisia. Mua esim. fysioterapeutti kuvaili ylipainoiseksi ja käski laihduttaa, koska vaivani johtuivat hänen mielestään lihavuudestani, ja lääkäri taas kuvaili hoikaksi.  Kumpikaan ei kysynyt painoa tai punninnut. Kummallakin kerralla BMI oli 22,5. 

Lääkärit eivät uskalla kirjoittaa papereihin potilaan olevan läski.

Kaverini on 152 cm 64 kg (uusi BMI 29,21, vanhalla kaavalla 27,7), ja lääkäri sanoo hoikaksi kun ei uskalla sanoa että olet lihava. Kun eihän hän voi, kun kaverini joutuu syömään kortisonia. Toki jo ennen kortisona oli 58-kiloinen (uusi BMI 26,47, vanha kaava BMI 25,1), mutta eihän voinut sanoa että laihduta, kun kaverillani astma...

Ja riippuu ihan ruumiinrakenteesta. Minä näytän hirveän läskiltä jos BMI on 22,3. Johtuu siitä, että kaikki kertyy vatsaan, vyötärölle ja selkään, eli olen ihan pallo tuon painoisena. Ja kyllä, jos noin paljon painan niin minun on pakko laihduttaa se 10 kg pois.

Eli minun kohdallani painoindeksin on oltava noin 19, yli tuon näytän oikeasti läskiltä. Ja siltä se myös tuntuu. Ei enää ikinä!

Ei lääkärit ole kiinnostunut kenenkään BMI, vaan kropassa olevasta rasvasta eli vaikka BMI olisi alhainen, silti rasvaprosentti voi olla korkea, joka lisää riskiä eri sairauksiin.

Monella urheilijalla BMI on korkea, jopa yli 30, kun lihas painaa enemmän kuin rasva ja silti rasvaprosentti on hyvin alhainen.

Monet lääkärit ovat luopuneet kokonaan BMI kun se ei kerro mitään ja on vanhanaikainen. Mittausnauha on jopa luotettavampi.

Vierailija
72/72 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uni ja paino kulkevat käsikädessä. Ja sun unettomuus on saattanut vaikuttaa jo ylipainoon tai jos sitä ei ole, niin vaikutusta ei vielä ole ollut.

Jonkun tutkimuksen mukaan jos 5vrk yöunet jäävät alle 7h, painoa voi tulla lisää jopa kilo.

Tämä näkyy hyvin pienten lasten äideissä, jos lapsi valvottaa paljon yöllä.

https://www.is.fi/laihdutus/art-2000005997383.html