Miksi lääkäri kirjaa sairaskertomukseen havaintonsa ruumiinrakenteestani?
Menin vastaanotolle unettomuuden vuoksi, nyt huomasin että sairaskertomukseen on kirjattu myös huomio painostani.
Ihan mielenkiinnosta, miksi se voi olla unettomuuden kannalta relevanttia?
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Tää lihavien mollaaminen on lääkärien lempihuvi. Menet lääkäriin korvasärystä, potilaskertomuksessa lukee: vaikkua korvakäytävässä, ei tulehdusta, potilas obeesi. Mitä helvettiä se korvaan kuuluu?
Ehkä ne mollaa kaikkia jostain ihan keksitystäkin. Itse tein joskus sen virheen että menin pahassa migreenissä yleislääkärille. Sen jälkeen mua on pidetty aika ajoin potilaskertomuksissa jonain päihdeongelmaisena, vaikka en ole ikinä ollut edes kännissä enkä kokeillutkaan huumeita. Sitä itse migreeniä ei tietenkään myönnetä, vaikka sen neurologi on joskus diagnosoinut. Ihmeellisiä vihjauksia pitää kirjoittaa vielä vuosien jälkeenkin, vaikka kävisin ihan muista syistä lääkärissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei oo kirjattu mitään painosta koskaan vaikka oon lievästi ylipainoinen. Sen sijaan kaikki mitä sanon kirjataan aina väärin. Diagnoosien saantivuodet voi heittää 20 vuodella jne. Miksi? Sitten seuraava lääkäri lukee ne väärät kirjaukset sieltä ja uskoo niitä enemmin kuin mun sanaa.
Saman huomannut itsellä ja niillä joiden asioita olen hoitanut, monet asiat kirjataan väärin, he ei osaa kuunnella ja painaa mieleensä potilaan kertomusta. Paljonkohan noista väärinymmärryksistä tuleekaan haittoja potilaille.
Mulle itselle tuli jo viimeksi. Lääkäri ei kuunnellut yhtään kun aloin puhua sairaudesta joka mulla on ollut 7 vuotta. Kun koneella luki että se on ollut ja mennyt joskus yli 20 vuotta sitten, niin ei kuulemma voi enää vaivata eikä niin vanhoja kannata muistella. Puhui vaan päälle ja puisteli päätä eikä kuunnellut mitään.
Minulle selvisi kerran että joku lääkäri on kirjannut jonkun omituisen syndrooman, jota en siis todellakaan sairasta.
Jossain mielenterveys keskusteluissa oma kantaan tullut infoa siististä olemuksesta. Se vain kuuluu asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä menin myös unettomuuden ja loppuunpalamisen vuoksi.
Syyt siihen, miksi papereihin kirjataan ulkomuodosta ja olemuksesta asioita on siinä, että jos ne jotenkin radikaalisti muuttuvat, niihin osataan puuttua. ELi jos painosi yhtäkkiä muuttuu paljon suuntaan tai toiseen, osataan asiaan puuttua.
Eli jos ihan normaalipainoinen liikunnallinen, hyväihoinen ihminen on yhtäkkiä todella laiha tai lihava ja huonoihoinen, niin sitten teidetään että joku mättää ja pahasti.
Tai jos on todella laiha ja sitten jossain vaiheessa onkin todella lihava (tai päinvastoin), asiaan voidaan puuttua.Ja jos ihminen on hyvin kartalla asioista ja käyttäytyy asillisesti, ja seuraavalla käynnillä onkin aggressiivinen tai aivan omissa maailmoissaan, niin sitten osataan puutttua siihen.
Eli kirjataan ylös tietoa, joka on huomioonotettavaa.
Mutta sitä en kyllä ymmärrä, miksi yksi lääkäri kirjaa yhden ja saman käynnin tietoihin neljä kertaa yksityiskohtaisesti jonkun asian. Esim. "Potilas on todella hoikka. Paiontan, että kyseessä on erittäin hoikka potilas. Potilas on erittäin hoikka. Kyseessä on todella hoikka potilas."
Minä olin 163 cm 52 kg, syoravyötäröinen ja ihan sutjakka vaikka en mitenkään lihaksikas. Ja kyseinen lääkäri oli itse minua pidempi ja huomattavasti laihempi, pelkäsin hänen katkeavan keskeltä :/
Taisi lääkäri itse olla syömishäiriöinen.Sama lääkäri kirjoitti muutenkin mitä sattuu, ja hoki papereissa jotain ihmeellisiä asioita. Saattoi kirjoittaa moneen kertaan, että pesen hampaat kaksi kertaa päivässä sähköhammasharjalla, lankaan hampaat joka ilta ja käytän joko pepsodentin tai oralB:n hammastahnaa. En ymmärrä miksi noita pitää moneen kertaan hokea.
Jouduin myös joka kerta käynnin jälkeen pyytämään kirjallisesti merkintöjen korjauksia. Kerroin, ettei suvussani ole kenelläkään todettu mitään mielenterveysongelmia. Ei skitsofreniaa, psykooseja, mitään. Ja papereissa luki että minulla on skitsofrenia... Tai kun sanoin, että äidilläni on diabetes ja minulla ei ole lapsia enkä niitä halua, luki papereissa että minulla on diabetes ja haluan lapsia kun siskollanikin on.
No tuossahan on jo todella vaarallisia virheitä! Pyysit varmaan korjaamaan virheet.
Vierailija kirjoitti:
Jos lääkäri kuvailee potilasta termillä asiallinen, mitä se oikeasti tarkoittaa?
Mikä on asiallisen vastakohta?
Sekava, desorientoitunut.
Lääkäriin kun menee niin kannattaa pukeutua kuin kokoomuksen kansanedustaja, saa parempaa palvelua ja kirjauksetkin tulee todennäköisemmin tehtyä asiallisesti.
Tuo on olennaista, koska ongelmasi on unettomuus. Tutkimusten mukaan unettomuus lihottaa ja lihavuus aiheuttaa unettomuutta.
Vierailija kirjoitti:
Ei paino liity ruumiinrakenteeseen.
Olen ruumiinrakenteeltani leveähartiainen ja lyhytkaulainen. En voi ikinä ostaa itselleni mekkoa tai haalaria koska yläosa on kaksi numeroa suurempi hartioiden ja kaula-aukon vaatiman tilan vuoksi kuin vyötärö ja lantio.
Näytän siis varmaan mörssäriltä koska eihän kukaan näe paidan alta kapeaa vyötäröäni jne. En myöskään halua korostaa epäsuhtaa laittamalla paidan helmaa housujen tai hameen sisään koska etenkin silloin eriparisuus korostuu.
Ilman mittaamista ja punnitsemista lääkäri näkee siis tuolille istahtaneen paksukaulaisen mörssärin. Todella harva uskoo sitä, että painan vähemmän kuin veikataan.
Kävin vuosia sitten kroonisesta niskäsärystä lääkärissä. Lääkäri oli maininnut kertomukseen olevani ruumiinrakenteeltani leveälantioinen mutta muuten normaali ihminen :D
No mulla ei ole ikinä mainittu painoa unettomuuden yhteydessä.
Ei myöskään hiusten väriä eikä ihotyyppiä.
Tietysti jos olet poikkeuksellisen lihava tai laiha...🤔
Sh kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lääkäri kuvailee potilasta termillä asiallinen, mitä se oikeasti tarkoittaa?
Mikä on asiallisen vastakohta?
Sekava, desorientoitunut.
tai dementoitunut.
Loukkaus dementikkoja kohtaan kyllä.
Musta asiallisen vastakohta on asiaton.
Minä ihmettelen että kun käyn hammaslääkärissä niin sairauskertomukseni alkaa "potilaalla kaksisuuntainen mielialahäiriö", liittyy hampaisiini miten...?
Kaikkihan tuon tietää, että lääkärit kirjoittelevat sinne mitä sattuu. En itse viitsi enää edes lukea koska virheet ovat niin räikeitä.
Väärin on mennyt mm. ammatti, lääkitys, ruokavalio, sairaudet, mitä olen sanonut tai milloin olen poistunut päivystyksestä.
Ei jaksa enää kiinnostaa ja alusta asti olen rastittanut omaankantaan, ettei tietojani saa lukea eikä hankkia niitä esim. edellisestä sairaalasta.
En tiedä sitten auttaako mitään, mutta eipähän ole yksikään lekuri ottanut puheeksi mitään edellisiä epikriisejä tms.
Vierailija kirjoitti:
Minä ihmettelen että kun käyn hammaslääkärissä niin sairauskertomukseni alkaa "potilaalla kaksisuuntainen mielialahäiriö", liittyy hampaisiini miten...?
Monet psyykenlääkkeet kuivattavat suuta eli altistavat hampaiden reikiintymiselle ja muille vaivoille. Toki myös välillisesti, jos lääke syötätyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä menin myös unettomuuden ja loppuunpalamisen vuoksi.
Syyt siihen, miksi papereihin kirjataan ulkomuodosta ja olemuksesta asioita on siinä, että jos ne jotenkin radikaalisti muuttuvat, niihin osataan puuttua. ELi jos painosi yhtäkkiä muuttuu paljon suuntaan tai toiseen, osataan asiaan puuttua.
Eli jos ihan normaalipainoinen liikunnallinen, hyväihoinen ihminen on yhtäkkiä todella laiha tai lihava ja huonoihoinen, niin sitten teidetään että joku mättää ja pahasti.
Tai jos on todella laiha ja sitten jossain vaiheessa onkin todella lihava (tai päinvastoin), asiaan voidaan puuttua.Ja jos ihminen on hyvin kartalla asioista ja käyttäytyy asillisesti, ja seuraavalla käynnillä onkin aggressiivinen tai aivan omissa maailmoissaan, niin sitten osataan puutttua siihen.
Eli kirjataan ylös tietoa, joka on huomioonotettavaa.
Mutta sitä en kyllä ymmärrä, miksi yksi lääkäri kirjaa yhden ja saman käynnin tietoihin neljä kertaa yksityiskohtaisesti jonkun asian. Esim. "Potilas on todella hoikka. Paiontan, että kyseessä on erittäin hoikka potilas. Potilas on erittäin hoikka. Kyseessä on todella hoikka potilas."
Minä olin 163 cm 52 kg, syoravyötäröinen ja ihan sutjakka vaikka en mitenkään lihaksikas. Ja kyseinen lääkäri oli itse minua pidempi ja huomattavasti laihempi, pelkäsin hänen katkeavan keskeltä :/
Taisi lääkäri itse olla syömishäiriöinen.Sama lääkäri kirjoitti muutenkin mitä sattuu, ja hoki papereissa jotain ihmeellisiä asioita. Saattoi kirjoittaa moneen kertaan, että pesen hampaat kaksi kertaa päivässä sähköhammasharjalla, lankaan hampaat joka ilta ja käytän joko pepsodentin tai oralB:n hammastahnaa. En ymmärrä miksi noita pitää moneen kertaan hokea.
Jouduin myös joka kerta käynnin jälkeen pyytämään kirjallisesti merkintöjen korjauksia. Kerroin, ettei suvussani ole kenelläkään todettu mitään mielenterveysongelmia. Ei skitsofreniaa, psykooseja, mitään. Ja papereissa luki että minulla on skitsofrenia... Tai kun sanoin, että äidilläni on diabetes ja minulla ei ole lapsia enkä niitä halua, luki papereissa että minulla on diabetes ja haluan lapsia kun siskollanikin on.
No tuossahan on jo todella vaarallisia virheitä! Pyysit varmaan korjaamaan virheet.
Et sitten lukenut tuota lainaamaasi tekstiä loppuun asti? Esim. tuota viimeistä kappaletta ollenkaan? Ihan edes ensimmäistä lausetta viimeisestä kappaleesta?
Olin lievästi ylipainoinen ja lääkäri kirjoitti, että olen hoikka. Siitä huomiosta kyllä tykkäsin. Kerran lääkäri kirjoitti, että vastaili hiljaisella äänellä. Hyvä huomio, mutta tuli paha mieli koska tuo on itselle arka paikka. Ei noista kannata ottaa itseensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet psyykenlääkkeet kuivattavat suuta eli altistavat hampaiden reikiintymiselle ja muille vaivoille. Toki myös välillisesti, jos lääke syötätyttää.
Mutta eiväthän kaikki käytä mitään lääkkeitä?
Suomessa on maailman huonoimmaksi laskettavaa sairaudenhoitoa. Mielenterveysmittareilla Suomi on OECD maiden huonoin, lihavuusmittareilla Pohjoismaiden huonoin jne.
Kuvailemalla paino saadaan rekisteriperusteisiin tutkimuksiin lisätodisteita painon ja sairauksien välille korreloimalla, vaikka kausaliteettiä niille ei olisikaan. Eli jos kausaliteetti olisi esimerkiksi antibioottikuuri -> suoliston dysbioosi -> obesiteetti, niin tästä halutaan hävittää tottakai antibiootit, koska ne ovat lääketieteen kehittämiä.
sdfsdfew kirjoitti:
Lääkäriin kun menee niin kannattaa pukeutua kuin kokoomuksen kansanedustaja, saa parempaa palvelua ja kirjauksetkin tulee todennäköisemmin tehtyä asiallisesti.
Ja maalata naama mustaksi, jos lääkäri on tuontilääkäri.
Mulle itselle tuli jo viimeksi. Lääkäri ei kuunnellut yhtään kun aloin puhua sairaudesta joka mulla on ollut 7 vuotta. Kun koneella luki että se on ollut ja mennyt joskus yli 20 vuotta sitten, niin ei kuulemma voi enää vaivata eikä niin vanhoja kannata muistella. Puhui vaan päälle ja puisteli päätä eikä kuunnellut mitään.