Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lääkäri kirjaa sairaskertomukseen havaintonsa ruumiinrakenteestani?

Vierailija
28.04.2020 |

Menin vastaanotolle unettomuuden vuoksi, nyt huomasin että sairaskertomukseen on kirjattu myös huomio painostani.

Ihan mielenkiinnosta, miksi se voi olla unettomuuden kannalta relevanttia?

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo havainnot ovat kyllä hyvin subjektiivisia. Mua esim. fysioterapeutti kuvaili ylipainoiseksi ja käski laihduttaa, koska vaivani johtuivat hänen mielestään lihavuudestani, ja lääkäri taas kuvaili hoikaksi.  Kumpikaan ei kysynyt painoa tai punninnut. Kummallakin kerralla BMI oli 22,5. 

En ole yllämainitun lainauksen kirjoittaja, mutta olen täysin samaa mieltä hänen kanssaan. Miksi tätä on alapeukutettu?

22/72 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ruumiinrakenne kertoo sille lääkärille paljon terveydestä! Niin hoikasta kuin lihavasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
23/72 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo havainnot ovat kyllä hyvin subjektiivisia. Mua esim. fysioterapeutti kuvaili ylipainoiseksi ja käski laihduttaa, koska vaivani johtuivat hänen mielestään lihavuudestani, ja lääkäri taas kuvaili hoikaksi.  Kumpikaan ei kysynyt painoa tai punninnut. Kummallakin kerralla BMI oli 22,5. 

Lääkärit eivät uskalla kirjoittaa papereihin potilaan olevan läski.

Kaverini on 152 cm 64 kg (uusi BMI 29,21, vanhalla kaavalla 27,7), ja lääkäri sanoo hoikaksi kun ei uskalla sanoa että olet lihava. Kun eihän hän voi, kun kaverini joutuu syömään kortisonia. Toki jo ennen kortisona oli 58-kiloinen (uusi BMI 26,47, vanha kaava BMI 25,1), mutta eihän voinut sanoa että laihduta, kun kaverillani astma...

Ja riippuu ihan ruumiinrakenteesta. Minä näytän hirveän läskiltä jos BMI on 22,3. Johtuu siitä, että kaikki kertyy vatsaan, vyötärölle ja selkään, eli olen ihan pallo tuon painoisena. Ja kyllä, jos noin paljon painan niin minun on pakko laihduttaa se 10 kg pois.

Eli minun kohdallani painoindeksin on oltava noin 19, yli tuon näytän oikeasti läskiltä. Ja siltä se myös tuntuu. Ei enää ikinä!

Ei lääkäri kirjoitakaan läski, vaan obeesi

Vierailija
24/72 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää, kumma että voivat kirjata noin vapaasti subjektiivisia havaintoja. Mulle on esim kirjattu ”alipainoinen” kun bmi oli 20.

25/72 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkärit eivät uskalla kirjoittaa papereihin potilaan olevan läski.

Kaverini on 152 cm 64 kg (uusi BMI 29,21, vanhalla kaavalla 27,7), ja lääkäri sanoo hoikaksi kun ei uskalla sanoa että olet lihava. Kun eihän hän voi, kun kaverini joutuu syömään kortisonia. Toki jo ennen kortisona oli 58-kiloinen (uusi BMI 26,47, vanha kaava BMI 25,1), mutta eihän voinut sanoa että laihduta, kun kaverillani astma...

Ja riippuu ihan ruumiinrakenteesta. Minä näytän hirveän läskiltä jos BMI on 22,3. Johtuu siitä, että kaikki kertyy vatsaan, vyötärölle ja selkään, eli olen ihan pallo tuon painoisena. Ja kyllä, jos noin paljon painan niin minun on pakko laihduttaa se 10 kg pois.

Eli minun kohdallani painoindeksin on oltava noin 19, yli tuon näytän oikeasti läskiltä. Ja siltä se myös tuntuu. Ei enää ikinä!

Ei lääkäri kirjoitakaan läski, vaan obeesi

Vierailija
26/72 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä30037 kirjoitti:

Koska ruumiinrakenne kertoo sille lääkärille paljon terveydestä! Niin hoikasta kuin lihavasta.

Mitä se ruumiinrakenne kertoo lääkärille? Ei siis paino.

Vierailija
27/72 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärinä vastaan.

Paino ja yleensä ruumiinrakenne kertoo äärimmäisen paljon potilaan yleisestä voinnista. Obesiteetti liittyy hyvin moneen sairauteen, sekä fyysisiin että psyykkisiin. Mutta ennen kaikkea se on suuri riskitekijä monelle eri sairaudelle kuten vaikka diabetes, metabolinen syndrooma, sydän- ja verisuonitaudit, useat syövät jne. Ruumiinrakenteen kuvaus statuksessa on täysin objektiivinen asia, jolla ei ole tarkoitus loukata potilasta millään tavalla. Jos potilas on kovin lihava tai laiha niin se kertoo paljon mm. ravitsemuksesta jne. Siitä ei kannata ottaa itseensä.

Obesiteetti vaikuttaa ihan hirveän moneen asiaan kuten vaikka anestesiakelpoisuuteen jne. Jos sitä kommentoidaan niin se on enemmänkin potilaan etu, kun lihavuus osataan ottaa huomioon. Nykypäivänä asiasta ei saisi sanoa sanaakaan, mutta oikeasti pitäisi.

Asiallinen on vain termi, jota käytetään kuvaamaan normaalia käytöstä tilanteeseen sopien. Että jotakuinkin potilas puhuu suht järkeviä, on tietoinen ajasta ja paikasta, on pukeutunut tilanteeseen sopien (kesähelteillä ei vaikka toppahaalarissa jne.). Itse käytän termiä asiallinen ja orientoitunut, koska olen käyttänyt sitä 20 vuotta. Tarkoittaa mahdollisimman neutraalisti, että potilas tiedostaa itsensä, ei ole esim. psykoottinen, tajuaa ajan ja paikan jne.

Uskokaa tai älkää, mutta väitän, että 99% meistä lääkäreistä on siellä töissä ihan oikeasti ollakseen avuksi potilaille. Niin laihoille kuin lihaville ja kaikkea siltä väliltä. Minä ainakin.

Vierailija
28/72 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää lihavien mollaaminen on lääkärien lempihuvi. Menet lääkäriin korvasärystä, potilaskertomuksessa lukee: vaikkua korvakäytävässä, ei tulehdusta, potilas obeesi. Mitä helvettiä se korvaan kuuluu? 

Vierailija
29/72 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lääkäri kuvailee potilasta termillä asiallinen, mitä se oikeasti tarkoittaa?

Mikä on asiallisen vastakohta?

Asiaton. Käyttäyty uhkaavasti, kiroilee yms. Ei kykene normaaliin vuorovaikukseen

Vierailija
30/72 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pullohartiat, kapea lantio ja sirot luut = tulee sairastumaan diabetekseen. Thl taitaa käyttää samaa ennustustapaa.

Vierailija
31/72 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä30037 kirjoitti:

No jos esim. vyötärönympärys on toista metriä kyllä se aika paljon kertoo. Riippumatta painosta. 

Vierailija
32/72 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää lihavien mollaaminen on lääkärien lempihuvi. Menet lääkäriin korvasärystä, potilaskertomuksessa lukee: vaikkua korvakäytävässä, ei tulehdusta, potilas obeesi. Mitä helvettiä se korvaan kuuluu? 

Obeesi ei ole mollaamista. Kannattaa kasvattaa itsetuntoa niin ei koe asiallista ilmaisua loukkauksena. terveisin toinen obeesi

Vierailija
33/72 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä te niistä ressaatte mitä ne sinne kirjaa tai jättää kirjaamatta?

Onko joku muka joskus käynyt lääkärillä joka olis ottanut jotain kantaa jonkun aiemman käynnin kirjauksiin?

Minun kohdalla ei kukaan lääkäri ole tähän mennessä lukenut edes sitä aikaa varatessa ilmoitettua syytä käynnille, saati että olisi johonki aiempaan käyntihistoriaan petehtynyt...

Vierailija
34/72 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä30037 kirjoitti:

No jos esim. vyötärönympärys on toista metriä kyllä se aika paljon kertoo. Riippumatta painosta. 

Ei ole ruumiinrakennetta. Luusto ja muu synnynnäinen muuttumaton kuten pituus kuuluu ruumiinrakenteeseen. Paino voi olla ruumiinrakenteesta riippumatta 50kg tai 150kg. Silloin on hoikka tai läski.

Vierailija
35/72 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä30037 kirjoitti:

Ei ole ruumiinrakennetta. Luusto ja muu synnynnäinen muuttumaton kuten pituus kuuluu ruumiinrakenteeseen. Paino voi olla ruumiinrakenteesta riippumatta 50kg tai 150kg. Silloin on hoikka tai läski.

Kyllä on. Myös läskin eli rasvakudoksen määrä on osa ruumiinrakennetta. Sanoja hoikka tai läski käytetään nimenomaan kuvaamaan ruumiinrakennetta, ei painoa. Katsos kun hoikkakin voi olla läski, jos hänellä on paljon rasvakudosta.

Varmuuden vuoksi vielä wikipedia avuksi: Ihmisen ruumiinrakenne on monimutkainen ilmiö. Ihmisen rakenteen muodon määrittävät pääasiassa luuston rakenne, lihaksisto ja rasvakudos

Vierailija
36/72 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä30037 kirjoitti:

Tuota noin, kerropa miten sirorakenteinen ja raskasrakenteinen voivat painaa molemmat 150 kg? Jos siis vain luusto ratkaisee. 

Vierailija
37/72 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lukee morbidin obeesi. BMI kyllä yli 40, mutta en pidä itseäni erityisen lihavana eikä pidä mieskään.

Vierailija
38/72 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paino liittyy koska ainakin antibioottimäärät kirjoitetaan reseptiin painon mukaan ja silloin lääkärin pitäisi kysyä ja kirjata että määrä olisi sopiva. Mä tarvitsin antibioottikuurin eikä lääkäri kysyny ja sitten meni väärin ja apteekissa ihmeteltiin onko tämä aikuisille tarkoitettu määrä kuuriin ja eihän se sitten ollut ja kyllähän se ensin tehosi mutta kun antibioottikuuri ei ollut oikeanlainen eli jäi kesken niin se vaan levisi ja mun piti mennä uudestaan toiselle lääkärille hakemaan lisää antibioottia mutta jos näin käy voi tulla anbioottiresistenssi erilaisiin tauteihin jotka sitten leviävät jos hoito ei oikea ja ainakaan syyllinen ei potilas

Ja sitten niistä jotka ei sinne kuulu ovat kampaus ja kynsien pituus

Vierailija
39/72 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä te niistä ressaatte mitä ne sinne kirjaa tai jättää kirjaamatta?

Onko joku muka joskus käynyt lääkärillä joka olis ottanut jotain kantaa jonkun aiemman käynnin kirjauksiin?

Minun kohdalla ei kukaan lääkäri ole tähän mennessä lukenut edes sitä aikaa varatessa ilmoitettua syytä käynnille, saati että olisi johonki aiempaan käyntihistoriaan petehtynyt...

Mä en ainakaan ressaa, kunhan kiinnostaa se logiikkaa kirjausten takana.

Vierailija
40/72 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle ei oo kirjattu mitään painosta koskaan vaikka oon lievästi ylipainoinen. Sen sijaan kaikki mitä sanon kirjataan aina väärin. Diagnoosien saantivuodet voi heittää 20 vuodella jne. Miksi? Sitten seuraava lääkäri lukee ne väärät kirjaukset sieltä ja uskoo niitä enemmin kuin mun sanaa.

Saman huomannut itsellä ja niillä joiden asioita olen hoitanut, monet asiat kirjataan väärin, he ei osaa kuunnella ja painaa mieleensä potilaan kertomusta. Paljonkohan noista väärinymmärryksistä tuleekaan haittoja potilaille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä neljä