Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkälaisia sanktioita antaisit 7-8-vuotiaalle lapsellesi, joka haukkuisi sinua läskiksi?

Vierailija
28.04.2020 |

Kysymys otsikossa. Riittäisikö anteeksipyyntö? Itsellä kyllä vähän kirpaisi. Surettaa sekin että lapsi on ylipäänsä oppinut "karun maailman" termejä jo tuossa iässä

Kommentit (73)

Vierailija
1/73 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä varmaan alkaisin näyttävästi itkeä ja näyttäisin lapselle että tuollainen kommentti satuttaa. Ainakin meillä tuollainen on tehonnut todella hyvin tyhmään haukkumiseen, on loppunut täysin.

Vierailija
2/73 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites olisi se että sanktioksi ap vaikka laihduttaisi läskinsä pois?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/73 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksipyyntö riittää. Itse en ota lasteni juttuja/haukkumista itseeni. Suuttuneena tulee sanottua kaikenlaista, mitä ei tarkoita.

Vierailija
4/73 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä, jos pitäisit kssvattavan keskustelun. Ihmiset ovat erilaisia, heille tuleer paha mieli haukuista tyyliin. Unohda itsesi ja loukkaantumisesi, ole aikuinen.

Vierailija
5/73 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapseni haukkuisi minua läskiksi niin veisin kersan optikolle. Totuuden sanomisesta ei mielestäni pidä rangaista. Aikuisen kunnolla näytelty kiukku kohtaus on kyllä tehokas. Siitä vaan kaupan lattialle huutamaan mutku mä haluan! teko-itkulla kruunaa homman. Aika harva vain kehtaa tehdä tuon kohtauksen. Tiedän joka teki ja se toimi. Loppui se vinkuminen kun äitinsä uhkasi että taitaa tulla se kiukkukohtaus.

Jo sellaiset 3-4 vuotiaat häpeää jos vaan uskaltaa heittäytyä. Luulen että sama kuin kaupassa toimii haukkumiseen. Sanon vielä toisen kerran, totuus ei ole haukkumista.

Vierailija
6/73 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä, jos pitäisit kssvattavan keskustelun. Ihmiset ovat erilaisia, heille tuleer paha mieli haukuista tyyliin. Unohda itsesi ja loukkaantumisesi, ole aikuinen.

No en tässä itseäni niinkään ajatellut vaan sitä että lapsi ylipäänsä käyttää tuollaista sanaa. Jos lapsi haukkuu minua, haukkuu varmasti tulevaisuudessa muitakin.

Mutta kommenteista päätellen minun ei kannatakaan kitkeä tuota huonoa käytöstä lapsestani pois, koska muuten ei pärjää tässä kovassa kiusaajien maailmassa, joka on ilkeyttä pullollaan, keskustelupalstoja myöten. Saattaa siis olla, että lapseni tulee joku päivä teitä vastaan ilkeine kommentteineen

Ap

Vierailija
7/73 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisin asiallisen ja pitkän puhuttelun ja keskustelisin lapsen kanssa.

Itse en ehkä paljoa loukkaantuisi jos minua nimiteltäisiin läskiksi, mutta pitäisin kyllä huolen, ettei lapseni ikinä, koskaan, missään, milloinkaan nimitä ketään muuta läskiksi tai millään muullakaan haukkumasanalla. (Vam.manen, ke.hari, ho.mo, jne. haukkumasanana.)

Se on todella rumaa käytöstä, ja häpeäisin silmät päästäni, jos kuulisin lapseni joskus nimittelevän tai nimitelleen jotakuta.

Kysyisin lapselta ihan suoraan, mikä hänen kasvatuksessaan on mennyt pieleen, kun hänestä on tullut noin huonokäytöksinen. Laittaisin lapsen ajattelemaan tekemisiään ja sanomisiaan, ettei enää koskaan missään käyttäytyisi huonosti. Ja kertoisin lapseni isälle, ja kaikille kavereilleni, ja kaikille lapseni kavereille miten huonokäytöksinen lapsi minulla on, ja pyydän jokaista kertomaan minulle, jos lapseni jossain käyttäytyy huonosti.

Sellainen koko kylä kasvattaa -meininki.

Vierailija
8/73 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisen kerran vai? En usko sanktioihin ensisijaisena ratkaisuna ja pakotettuihin anteeksipyyntöihin en edes toissijaisina. 

Pitäisin lapsen kanssa vakavan keskustelun siitä, mitä läski ja läskiksi nimittely tarkoittaa. Kysyisin, tietääkö lapsi mitä läski tarkoittaa. Kertoisin, että läski on sian nahan alla oleva rasvakerros, ja yksikään ihminen ei ole läski. Se, mihin hän enkä sanalla viittaa, on "lihava", paitsi että jos lihavaa sanoo läskiksi, niin siinä yritetään yleensä sanoa että ihminen olisi jotenkin huonompi siksi, että on lihava. Ja sehän ei ole totta lainkaan. Se, että ihminen on lihava, kertoo että ihmisen kehoon on kertynyt enemmän rasvakudosta kuin se olisi kehon toiminnalle eduksi, eikä mitään muuta. Se ei tee ihmisestä huonompaa tai parempaa kuin ihminen muuten olisi. Se on kuitenkin sillä tavalla henkilökohtainen asia, niin kuin terveysasiat yleensäkin, että siitä ei tarvitse muiden kommentoida oikeillakaan sanoilla. Yksikään ihminen ei ole sian nahan alla olevaa rasvakerrosta ja siten läski, ja en halua enää koskaan kuulla, että hän kutsuu ketään ihmistä läskiksi. "Onko ymmärretty? Hyvä, kiitos. Oliko sulla siis joku harmi tai ärsytys josta olisi pitänyt puhua?"

Vierailija
9/73 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ehkä paljoa loukkaantuisi jos minua nimiteltäisiin läskiksi, mutta pitäisin kyllä huolen, ettei lapseni ikinä, koskaan, missään, milloinkaan nimitä ketään muuta läskiksi tai millään muullakaan haukkumasanalla. (Vam.manen, ke.hari, ho.mo, jne. haukkumasanana.)

Se on todella rumaa käytöstä, ja häpeäisin silmät päästäni, jos kuulisin lapseni joskus nimittelevän tai nimitelleen jotakuta.

Kysyisin lapselta ihan suoraan, mikä hänen kasvatuksessaan on mennyt pieleen, kun hänestä on tullut noin huonokäytöksinen. Laittaisin lapsen ajattelemaan tekemisiään ja sanomisiaan, ettei enää koskaan missään käyttäytyisi huonosti. Ja kertoisin lapseni isälle, ja kaikille kavereilleni, ja kaikille lapseni kavereille miten huonokäytöksinen lapsi minulla on, ja pyydän jokaista kertomaan minulle, jos lapseni jossain käyttäytyy huonosti.

Julkinen nöyryytys, tuo pettämätön keino vahvistaa keskeneräisen ihmisen empatiakykyä!

Vierailija
10/73 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaisin tekemään superterveellistä laihdutusruokaa pari viikkoa. Kaalikeittoa, -laatikkoa, kasvissosekeittoa jne. Jos lapsi napisee niin muistutat miten sinun pitää laihduttaa, koska lapsen mielestä olet lihava. Sitten voit palata normaaliruokaan kun lapsi pyytää anteeksi.

Vierailija
11/73 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttäisin vanhaa kuvaa, jossa olen 50kg läskimpi.

Vierailija
12/73 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin "noh, noh".

Vierailija
13/73 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkaisin tekemään superterveellistä laihdutusruokaa pari viikkoa. Kaalikeittoa, -laatikkoa, kasvissosekeittoa jne. Jos lapsi napisee niin muistutat miten sinun pitää laihduttaa, koska lapsen mielestä olet lihava. Sitten voit palata normaaliruokaan kun lapsi pyytää anteeksi.

Kyllä täällä on kipeää sakkia. Normaali, terveellinen ruoka rangaistuksena ja kiusantekona.

Vierailija
14/73 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäisen kerran vai? En usko sanktioihin ensisijaisena ratkaisuna ja pakotettuihin anteeksipyyntöihin en edes toissijaisina. 

Pitäisin lapsen kanssa vakavan keskustelun siitä, mitä läski ja läskiksi nimittely tarkoittaa. Kysyisin, tietääkö lapsi mitä läski tarkoittaa. Kertoisin, että läski on sian nahan alla oleva rasvakerros, ja yksikään ihminen ei ole läski. Se, mihin hän enkä sanalla viittaa, on "lihava", paitsi että jos lihavaa sanoo läskiksi, niin siinä yritetään yleensä sanoa että ihminen olisi jotenkin huonompi siksi, että on lihava. Ja sehän ei ole totta lainkaan. Se, että ihminen on lihava, kertoo että ihmisen kehoon on kertynyt enemmän rasvakudosta kuin se olisi kehon toiminnalle eduksi, eikä mitään muuta. Se ei tee ihmisestä huonompaa tai parempaa kuin ihminen muuten olisi. Se on kuitenkin sillä tavalla henkilökohtainen asia, niin kuin terveysasiat yleensäkin, että siitä ei tarvitse muiden kommentoida oikeillakaan sanoilla. Yksikään ihminen ei ole sian nahan alla olevaa rasvakerrosta ja siten läski, ja en halua enää koskaan kuulla, että hän kutsuu ketään ihmistä läskiksi. "Onko ymmärretty? Hyvä, kiitos. Oliko sulla siis joku harmi tai ärsytys josta olisi pitänyt puhua?"

YOU'RE FAT!!

Vierailija
15/73 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatisin anteeksi pyyntöä ja kertoisin että tuolla tavalla ei voi puhua ihmisille. Sanoisin että en minäkään pilkkaa häntä hänen heikkouksista (joita löytyy kaikilta) ja kertoisin ettei muistakaan heikkouksista/ominaisuuksista tms tarvitse pilkata, ketään.

Kerrottakoon että oma poikani joskus 3-4-vuotiaana kysyi että joudunko käyttämään suihkussa paljon pesuainetta kun olen niin lihava? Auts! Tuo kyllä lähinnä huvitti.

Vierailija
16/73 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä saisi kakara niin ympäri korvia.

Vierailija
17/73 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Julkinen nöyryytys, tuo pettämätön keino vahvistaa keskeneräisen ihmisen empatiakykyä!

Mutta erittäin toimiva. Lapsi ei enää ikinä kehtaisi perseillä ympäriinsä, kun tietää että se kantautuu hänen vanhempiensa korviin ja vanhemmat eivät viittaa kintaalla asialle :)

Lapsi siis joutuisi miettimään käytöstään, joten ymmärtää käyttäytyä jatkossa hyvin. Ja ehkä opettaisi myös kavereilleen käytöstapoja. Kun kuulisi jonkun kaverinsa haukkuvan jotakuta, niin voisi sanoa hänelle, että tuo on todella rumaa käytöstä. SIinä oppisi ne lapsen kaveritkin käyttäytymään, ja ehkä he sitten opettavat omia kavereitaan.

Ja pikkuhiljaa lapsista tulisi hyväkäytöksisiä. Saattaisi ehkä koulunumerotkin parantua kun ymmärtäisivät käyttäytyä myös koulussa paremmin ja keskittyä opetukseen, ja puuttua tilanteisiin kun jotakuta kiusataan, ja näin hänkin saisi ehkä koulurauhan. Ja edistäähän se työnsaantakin, kun osaa käyttytyä hyvin ja työnantajan korviin on kantautunut, että tämä lapsi on hyväkäytöksinen eikä perseile ympäriinsä.

Pienillä teoilla voi olla kauaskantoiset seuraukset.

Vierailija
18/73 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitään. Sanan- ja mielipiteenvapaus se on lapsellakin.

Etkö miuten tiedä lapsesi ikää, vai miksi tuo ikähaarukka?

Vierailija
19/73 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä täällä on kipeää sakkia. Normaali, terveellinen ruoka rangaistuksena ja kiusantekona.

Useimmille lapsille tuo olisi varmaankin rangaistus, vaikka terveellistä onkin.

Vierailija
20/73 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö sitten ole läski?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kolme