Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS selvitti: Osa ”kokeneista avainhenkilöistä”, jotka olivat tulossa Ukrainasta maataloustöihin, ei ole ikinä käynyt Suomessa

Vierailija
28.04.2020 |

Pieni osa Suomeen ulkomailta tulossa olleista maatalouden ”avainhenkilöistä” on myös sellaisia, joille ei voitu tai ei voida myöntää oleskelulupaa Suomesta.

Kommentit (223)

Vierailija
161/223 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö MTK:n valtiosetämiehillä ole nyt muuta tekemistä kuin kehitellä kohuja?

Keheen valtiosetämieheen mahdat viitata?

Vierailija
162/223 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ukrainalaisille on maksettu 8-10 e tunnissa.[/

Mistä tiedät?

Olisikohan ollut sama tuttava joka kertoi että ukrainalaiset poimivat mansikoita myös sateessa? :D

Joo sama oli. Uutisissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/223 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys:

Mikä ennakkokriteeri se on koskaan ollut, että pitää olla käynyt Suomessa jos vaan osaa hommat kun Suomesta ei työvoimaa saa? Why is this an issue? Oletteko itse niin työtävieroksuvia vai mistä johtuu?

Ei ainakaan ennen saa kuin työkkäriä ja muita tukia saa samaan aikaan näissä töissä saadun palkan kanssa. Siinä ei häviä kukaan vaan kaikki voittavat kun raha jää Suomeen.

Ei kai tässä vaan Jethro, Vappu Pimiä ja Huutokauppakeisari ja valtava joukko muita saa jackpottia vaan normaali kansalainen joutuu senkun kiristämään. Sellainen jolla ei satu olemaan vaikka omaa ohjelmaa TVssä tai tunnettua blogia. Sellainen joka ei ole leveillyt tienesteillään mediassa. Em. ihmisten ei ole tarvinnut edes kyykyssä käydä ja kassakone laulaa. 100 000 euroa ka-ching.

Itse henkoht. tiedän melko läheltäkin tapauksen jossa useita vuosia Suomessa töissä käyneistä ukrainalaisista pääsi Suomeen 2/5. Näistäkään yksikään ei ollut käynyt Suomessa ennen kuin Suomessa kävivät eikä se ole ollut minkäänlainen haitta käytännössä.

Itse olen tietenkin suomalaisen työn tukemisen kannalla ja siinä saisi tämäkin hallitus nyt nopeasti kunnostautua.

Vierailija
164/223 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tätä hallitusta vaivaa?

Hallitus antoi maaliskuussa poikkeusluvan tuoda Suomeen ulkomailta 1 500 huoltovarmuuden kannalta kriittisiksi nimettyä maataloustyöntekijää. Heistä noin tuhat tulisi Ukrainasta.

HS selvitti: Osa ”kokeneista avainhenkilöistä”, jotka olivat tulossa Ukrainasta maataloustöihin, ei ole ikinä käynyt Suomessa

Pieni osa Suomeen ulkomailta tulossa olleista maatalouden ”avainhenkilöistä” on myös sellaisia, joille ei voitu tai ei voida myöntää oleskelulupaa Suomesta.

Mitä valitat? Kai sinäkin haluat ensi talvena syödä ruokaa? Etkä maksaa siitä 10-kertaista hintaa? 

Ihan sama kuka tulee pellolle töihin, kunhan tulee. 

Maksan vielä vähemmän, kun ostan ulkomaalaista.

Vierailija
165/223 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mansikoita kannattaa ehdottomasti poimia sateessa. :D

Vierailija
166/223 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ihan tavallinen perheenäiti, joka on kiltisti ostanut kotimaista silloin kun se on tarkoittanut ok makua ja ok hintaa (vihanneksissa ja marjoissa). Joka kesä olen ostanut mansikoita kilotolkulla, ja joka kesä kironnut myös niiden makua ja näköä ja kokoa ja hintaa. 

En kuvittele, että yksinään minä voisin mihinkään kulutuksellani vaikuttaa, mutta tiedättekö kun nyt meni kuppi nurin tämän homman kanssa. Pärjätään ilman mansikkaa vaikka koko loppu elämä, ja mustikat ostan joltain mummolta tästä lähtien. Voisin toki mennä metsään ja kerätä itse, mutta yleensä se mummo tai pari on kerennyt sinne ennen minua ;) Voisin toki mennä perheen kanssa poimimaan mansikat itse, ja niin olemme välillä tehneetkin, mutta olemme myös laiskoja kaupunkilaisia joiden mielestä on kivempi ostaa marjat kuin itse poimia. Ennen tällä on luullut tukevansa paikallisia, mutta sitä onkin tukenut orjatyövoimaa. 

Antaa olla. En ensi kesänä osta yhtään suomalaista marjaa. Niin paljon suututtaa näiden tilallisten puheet. 

Vierailija
167/223 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin säästyy kuljettamisen vaiva kun voi kipata homehtuneet laatikolliset suoraa kompostiin.

Vierailija
168/223 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys:

Mikä ennakkokriteeri se on koskaan ollut, että pitää olla käynyt Suomessa jos vaan osaa hommat kun Suomesta ei työvoimaa saa? Why is this an issue? Oletteko itse niin työtävieroksuvia vai mistä johtuu?

No tämähän tuli jo tossa edellä, mutta sanottakoon uudestaan.

Maanviljelijät ovat vedonneet siihen, että ulkomailta tuodaan ihmisiä jotka oikeasti osaavat nämä hommat, koska heillä on ennestään kokemusta suomalaisilta mansikkatiloilta. Sitä on pidetty verukkeena sille, ettei suomalaisia palkata kun eivät osaa tehdä työtä. Työtä, jonka oppii kuka tahansa viidessä minuutissa.

Yllätys yllätys, tilalliset ovat valehdelleet ja haluavat vain superhalpoja ja vähään tyytyväisiä ihmisiä töihin, nukkumaan yönsä ladon lattialla ja poimimaan 10 tuntia päivässä marjoja. Ukrainalaiset eivät valita, koska heidän maassaan on kaikilla yhtä paskat työolot. Suomalaiset vaativat parempaa, kunnollista tuntipalkkaa ja parempaa majoitusta. Se on todellinen syy.

On absurdia väittää, että Suomesta ei löytyisi työntekijöitä, tai että suomalaiset eivät voi oppia poimimaan marjoja. Ei vaan ole poliittisesti korrektia myöntää, että haluamme orjatyöntekijöitä muista maista.

Vierailija
169/223 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ihan tavallinen perheenäiti, joka on kiltisti ostanut kotimaista silloin kun se on tarkoittanut ok makua ja ok hintaa (vihanneksissa ja marjoissa). Joka kesä olen ostanut mansikoita kilotolkulla, ja joka kesä kironnut myös niiden makua ja näköä ja kokoa ja hintaa. 

En kuvittele, että yksinään minä voisin mihinkään kulutuksellani vaikuttaa, mutta tiedättekö kun nyt meni kuppi nurin tämän homman kanssa. Pärjätään ilman mansikkaa vaikka koko loppu elämä, ja mustikat ostan joltain mummolta tästä lähtien. Voisin toki mennä metsään ja kerätä itse, mutta yleensä se mummo tai pari on kerennyt sinne ennen minua ;) Voisin toki mennä perheen kanssa poimimaan mansikat itse, ja niin olemme välillä tehneetkin, mutta olemme myös laiskoja kaupunkilaisia joiden mielestä on kivempi ostaa marjat kuin itse poimia. Ennen tällä on luullut tukevansa paikallisia, mutta sitä onkin tukenut orjatyövoimaa. 

Antaa olla. En ensi kesänä osta yhtään suomalaista marjaa. Niin paljon suututtaa näiden tilallisten puheet. 

Älkää nyt kuitenkaan yleistäkö koskemaan kaikkia marjatiloja. Tällä palstalla näkee usein tällaista, että yhden tai muutaman esimerkin perusteella tuomitaan kaikki samanlaiseksi. Ja tämmöistä tyhjää huutelua täällä palstalla. Kyllä kelpaa mansikat kesällä, ja rutistaan taas kun ovat liian kalliita.

Vierailija
170/223 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää nyt kuitenkaan yleistäkö koskemaan kaikkia marjatiloja. Tällä palstalla näkee usein tällaista, että yhden tai muutaman esimerkin perusteella tuomitaan kaikki samanlaiseksi. Ja tämmöistä tyhjää huutelua täällä palstalla. Kyllä kelpaa mansikat kesällä, ja rutistaan taas kun ovat liian kalliita.

No onko sulla jotain esimerkkejä tiloista, joilla asia olisi toisin?

Ei ihmisiä voi syyttää siitä että muodostavat mielikuvan uutisoinnin perusteella.

Ja näistä kommenteista päätellen aika moni jättää tänä kesänä mansikat ostamatta.

Vierailija
171/223 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse et jaksa edes omaan käyttöön marjoja poimia, mutta oletat, että Suomesta löytyy riittävä määrä heitä, jotka jaksavat tehdä sitä työkseen tuntikausia päivässä koko kesän.

Kuten sanottu, kivempi kuin itse poimia marjoja on ostaa ne kaupasta jonkun toisen valmiiksi poimimana.

Samalla tavalla kivempi on saada yhteiskunnan maksamaa tukea pelkästä kotonaolosta kuin joutua tekemään raskasta työtä elämisensä eteen.

Ei ne ulkomaalaisetkaan tänne töihin tulisi, jos eläisivät kotimaassaan tukirahoilla tekemättä mitään.

Vierailija
172/223 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onko sulla jotain esimerkkejä tiloista, joilla asia olisi toisin?

Ei ihmisiä voi syyttää siitä että muodostavat mielikuvan uutisoinnin perusteella.

Ja näistä kommenteista päätellen aika moni jättää tänä kesänä mansikat ostamatta.

Itse ainakin ostan joka vuosi mansikat sellaiselta luomutilalta, jolla ei ole työntekijöitä, sitä pitää pariskunta ja siellä on vain se omapoiminta.

Varmaan on muitakin tuollaisia paikkoja.

En ymmärrä muutenkaan miten uskallatte ostaa noiden ukrainalaisten yms. poimimia marjoja, joita ei kuumenneta, kannatta tutustua siihen mitä tauteja siellä päin on ja mitä loisia + hygienan taso noilla marjatiloilla.

Vierailija
173/223 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on mukavaa että voimme auttaa köyhää Ukrainaa työllistämme heitä. Iloisena ostan suomalaista mansikkaa kilotolkulla ensi kesänä Helsingin torilta .

Ei ukrainalaiset tänne tulisi jos eivät itse haluaisi. Saavat kymmenkertainen tuntipalkka verrattuna Ukrainaan.

Itse olin nuorena Ruotsissa kesätöissä siivoojana ja kaveri Norjan kalatehtaalla. Ihan samat syyt kuin ukrainalaisilla. Tehtiin iloisena sellaista raskasta työtä joka ei paikallisille kelvannut. Hyvä homma.

Vierailija
174/223 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse et jaksa edes omaan käyttöön marjoja poimia, mutta oletat, että Suomesta löytyy riittävä määrä heitä, jotka jaksavat tehdä sitä työkseen tuntikausia päivässä koko kesän.

Kuten sanottu, kivempi kuin itse poimia marjoja on ostaa ne kaupasta jonkun toisen valmiiksi poimimana.

Samalla tavalla kivempi on saada yhteiskunnan maksamaa tukea pelkästä kotonaolosta kuin joutua tekemään raskasta työtä elämisensä eteen.

Ei ne ulkomaalaisetkaan tänne töihin tulisi, jos eläisivät kotimaassaan tukirahoilla tekemättä mitään.

Sinä se vain kommentoit, vaikka et osaa edes lukea. Kirjoitin: joka kesä olen ostanut mansikoita kilotolkulla, ja sitten sinä ilmeisesti päättelet että elän tuilla ja makaan kotona koska ei huvita poimia marjoja vaan olen aina maksanut niistä. 

Sitten vielä kirjoitin, että ostan marjani tänä kesänä suoraan joltakin niitä poimineelta mummolta (tai papalta) ja että mansikat jätän ostamatta. Ja vielä rautalangasta: jätän ne ostamatta, koska uskon edelleen että Suomesta kyllä löytyy mansikoiden poimijoita joilla kestää pää, selkä ja jalat. En osta, koska suomalaisista puhutaan tähän sävyyn kuin sinäkin. 

Vierailija
175/223 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Satokauden ajalle tarve on yhteensä ainakin 15 000:lle työntekijälle. Maatilat ovat olleet haluttomia palkkaamaan työvoimaa Suomesta. Työ- ja elinkeinoministeriö ilmoitti maanantaina, että potentiaalisia työntekijöitä olisi lähes 32 000.

​​​​​​Siis ymmärränkö oikein, että nämä 32 000 ovat niitä kuuluisia työhaluttomia suomalaisia, joille ei raskas maataloustyö maistu?

Tarkoittanee suurelta osin niitä työttömiä, joille voitaisiin katsoa voitavan osoittaa töitä maatiloilta.

Samoja jotka täällä palstallakin usein miettii, että miten välttyä sekä työnteolta, että karenssilta.

Onko sinne pellolle ihan pakko väenväkisin yrittää saada joku työhaluton pummi?

Eikö sinne voisi vaan suosiolla palkata heitä,jotka ovat hakeneet sieltä niitä töitä?

Ei vissiin, kun sinne olisi pakko saada juuri se työhaluton pummi, jotta pääsisi valittamaan, että kaikki suomalaiset on työhaluttomia pummeja, katsokaa nyt, olin oikeassa.

Onko sinne oikeasti hakenut riittävästi halukkaita?

Luvut, joihin Työ- ja elinkeinoministeriö "potentiaalisina työntekijöinä" viittaa tarkoittanee juurikin työttömyyskortistosta sopivin kriteerein valittuja henkilöitä.

Vuokrafirmoihin tuli tämän keskustelun (kausityöläisistä) alettua parissa päivässä 10 000 hakemusta. Tuskin ovat työhaluttomia kortistossa roikkujia.

Vierailija
176/223 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin säästyy kuljettamisen vaiva kun voi kipata homehtuneet laatikolliset suoraa kompostiin.

Vierailija
177/223 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on mukavaa että voimme auttaa köyhää Ukrainaa työllistämme heitä. Iloisena ostan suomalaista mansikkaa kilotolkulla ensi kesänä Helsingin torilta .

Ei ukrainalaiset tänne tulisi jos eivät itse haluaisi. Saavat kymmenkertainen tuntipalkka verrattuna Ukrainaan.

Itse olin nuorena Ruotsissa kesätöissä siivoojana ja kaveri Norjan kalatehtaalla. Ihan samat syyt kuin ukrainalaisilla. Tehtiin iloisena sellaista raskasta työtä joka ei paikallisille kelvannut. Hyvä homma.

Minusta on eettisesti väärin käyttää hyväksi ihmisiä, jotka ovat omassa maassaan rutiköyhiä ja elävät kurjissa oloissa. Mutta tämähän on suomalaisten yritysten juttu nyt. Suomalaiset työntekijät pihalle, tuotanto Kiinaan tai Intiaan, jossa ihmiset suostuvat paljon pienempiin palkkoihin. Muutama suomalainen manageri jää jäljelle ja järjestelee isolla palkalla asioita, muuten suomalaiset eivät kelpaa.

Samalla menetetään koko ajan verotuloja niiltä, jotka haluaisivat olla töissä, mutta eivät kelpaa työnantajille, koska haluavat kohtuullisen palkan ja hyvät työolot.

Ihan älytöntä.

Vierailija
178/223 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yli 28000 ulkomaalaista maassa, jotka elää Kelan rahoilla. Sieltä ei varmaankaan kukaan ole halukas menemään töihin? Ja millä faktalla heidän maahan ottamista aina puolustellaan......no, työnteolla.

Vierailija
179/223 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aivan tavallinen perheenäiti ja ostan tästä lähtien kilotolkulla suomalaista mansikkaa juuri siksi että ukrainalaiset työläiset ovat saaneet töitä.

Vierailija
180/223 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on yli 28000 ulkomaalaista maassa, jotka elää Kelan rahoilla. Sieltä ei varmaankaan kukaan ole halukas menemään töihin? Ja millä faktalla heidän maahan ottamista aina puolustellaan......no, työnteolla.

Kuka on sanonut, etteivät ole halukkaita?

Ja niille ihmisillekö on reilua maksaa pienemmät palkat kuin suomalaisille?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kuusi