Kuinka monta covidiin sairastunutta tunnet?
Itse asun etelä - Suomessa enkä ensimmäistäkään.
Kommentit (126)
Sarsiin, Merssiin vai Koronaan?
En tiettävästi ketään, mutta se ei varmaan oikeasti pidä paikkaansa. En vain kuule lievistä tapauksista. Tutun tuttuihin jos mennään, niin sitten useita. Helsinki.
Tutun sukulaisperhe sairaana Itä-Helsingissä, keuhkoputkentulehduksen kaltainen tauti kahdella aikuisella ja lapsella. Paranivat viikossa, sitten muutama päivä ok olo, sitten taas viikko sellaista että kuume sahasi.
Vierailija kirjoitti:
Kolme. Yksi tuttu sairasti maaliskuussa Italian matkan jälkeen, on toipunut täysin. Poika sairasti huhtikuun alussa, asuu PK-seudulla. Nyt ollut oireeton viikon ja palaamassa töihin ensi viikolla. Äitini sairastui ja menehtyi tautiin kaksi viikkoa sitten, mutta olisi menehtynyt luultavasti ennen kesää muutenkin, oli vaikeasti dementoitunut ja ollut "poissa" jo pari vuotta (ei pystynyt liikkumaan, syötettävä ja täysin vuoteenomana, lisäksi sairasti useita kroonisia sairauksia). Hänen kohdallaan poispääsy on ollut vain helpotus.
Itse en tunne yhtään. Mutta tähän halusin vastata. On hienoa, että joku omainen edes ymmärtää, että omainen kuolee joskus. Olen seurannut ihmeissäni tätä ihmisten huutoa, että vanhukset tapetaan koronaan. Näissä vanhuspaikoissa vanhukset ovat jo niin huonossa kunnossa, että menehtyvät tavalliseen flunssaankin parhaillaan, koska kotoa ei pääse mihinkään tehostetun palvelun yksikköön, ennen kuin olet niin huonossa kunnossa, että useillä käynneillä kotona ei enää pärjää. Ja sittenkin joutuu jonottamaan paikkaa todella pitkään.
Oma äitini on myös sanonut, että on jo elänyt niin pitkään, että on valmis lähtemään. Ainoa toive oli, että jos korona iskee, saisi mahdollisimman paljon kipulääkkeitä, ettei kuolema olisi kivulias. Hänellä on jo niin paljon vaivoja, että on väsynyt elämäänsä.
Yhden. Sai taudin Ischglin hiihtokeskuksesta. Sairastunut kuumeinen kämppis testattiin Saksassa positiiviseksi. Suomessa sairastunutta suomalaista ei suostuttu testaamaan. Sairasti taudin todella lievänä perusflunssana.