Kuinka monta covidiin sairastunutta tunnet?
Itse asun etelä - Suomessa enkä ensimmäistäkään.
Kommentit (126)
En yhtään. Etelä-Suomi.
Tuttavan tuttavalla oli epäilyksiä, mutta en tiedä oliko Koronaa vai muuta flunssaa.
Viisi. Hki
Oireeton, lieväoireinen, lieväoireinen ja kaksi jolla tauti kesti kuukauden mutta ei vaatinut sairaalahoitoa.
14-50 vuotiaita.
Omasta tuttavapiiristä 2 todettua, yksi epäily. Yksi työkaverin sukulainen kuollut (en tunne). Uusimaa.
Henkilökohtaisesti en tunne kuin yhden, mutta tuttavapiiristä löytyy lisäksi yhden ystävän sisko, toisen ystävän veli, työkaverin vanhemmat ja pikkuveli, miesystävän esimies ja treenikaverin aviomies. Pääkaupunkiseudulla (ylläri) asun.
Kaksi tunnen. Pääkaupunkiseudulta. Toinen sai reissussa ja toinen Naistenpäiväkonsertista.
Tunnen 5, kaksi heistä työtovereita. Itse nyt oireinen ja käynyt tänään covid-19 testissä.
2 mutta kumpikin asuvat Britanniassa.
Asun Helsingissä, olen työssäkäyvä ja minulla on laaja tuttavaverkosto.
En tiedä kuin yhden tartunnan saaneen henkilön, joka on työkaverin naapurin sukulainen. 35+ ikäinen ja hänellä oli 5 päivää kuumetta, yskää ja nuhaa. Hajuaisti kuulemma meni kahdeksi päiväksi. Parani viikossa ja joutui takaisin töihin - yhden kuumeettoman päivän jälkeen!!!
Sitä tuossa lähinnä porukalla ihmettelimme, koska olimme kuulleet että Keski-Euroopan maissa joutui koronan sairastettuaan olla kotona sairaslomakaranteenissa vielä 10-14 päivää, jonka jälkeen otetaan varmuudeksi vielä toinen testi.
Suomessa ei enää testattu ja kehotettiin töihin koska enempää sairaslomaa ei irronnut.
Kylmä totuus on se ettei Suomessa ole koskaan katsottu sairaslomia hyvällä, ja siksi porukka tulee usein sairaina töihin, jopa kuumeisina, ja tartuttavat nopeasti kaikki muut.
0, Espoo. Opiskelen Aallossa, tiettävästi yhdelläkään opiskelijalla tai työntekijällä ei ole todettu tartuntaa. Toisaalta, tunnen ja tiedän useita opiskelijoita, joilla on ollut nuhaa, köhää, lämpöä, vatsaoireita tai muuta taudinkuvaan sopivaa kremppaa kevään aikana. He välttelevät testeihin päätymistä, luultavasti siksi, että diagnoosiin ja potilas 0:n leimaan liittyy häpeää - etenkin, jos on lipsunut karanteenista ihan vain hauskaa pitääkseen, ja joutuisi diagnoosin myötä perkaamaan kaikki sosiaaliset kanssakäymisensä. Vapun lähestyessä tästä käydään jo kiivasta keskustelua, tieto ja huhut liikkuvat nopeasti.
Hyvin kiinnostavaa tulee olemaan se, mikäli kehitetään edullinen ja tehokas tapa testata ihmisiä vasta-aineiden varalta jälkeenpäin, ja paljastuu, kuinka laajalle tauti todellisuudessa oli levinnyt vs viralliset tartuntamäärät.
1 kaveri, Helsinki, oli tehohoidossa. Voihan noita olla enemmänkin, mutta tuskin kaikki ilmoittelee joka puolelle. Mä luulen, että soitellaan ja ilmoitellaan sellaisille, kenen kanssa ollaan oltu tekemisissä ja ollaan läheisiä.
En tunne yhtään testatusti sairastunutta, itsekin olen saattanut sairastaa lievänä (en olisi päässyt testeihin silloin, vaikka kuulun riskiryhmään koska oireeni olivat lievät, myöhemmin testauskriteerit muuttuivat). Sen sijaan tiedän 2 joilta kuollut omainen.
Ihmettelen mitä korona-röllitrolleja AV:llä on pyörinyt viime viikot, koska jokainen niistä 800 kommentin lähettäneestä "tuntee hyvin sen alle 60v työikäisen joka kuoli" ja samat henkilöt huutavat että "ei lapsia kouluun" ja että "rajotteita lisättävä". Työttömiltä vaikuttavat muutenkin nuo pahimmat koronahysteerikot, joten heihin ei tämä taloustilanne vaikuta eikä työpaikkojen menetys tai lomautukset.
Suomessa on tilaston mukaan 1 vai oliko nyt 2 alle 60v työikäistä kuollut. joten onko kaikki sen yhden tai kahden monet sadat tutut juuri täällä AV:llä ketomassa miten tuntevat sen kuolleen?
Minä tunnen Suomessa noin kaksituhatta ihmistä työn, opiskelun, lapsuuden, tai mieheni kautta. Asumme pääkaupunkiseudulla.
Kukaan minun tutuista ei tunne ketään koronaan sairastunutta. Yksi oli kuullut joltain työkaverilta että joku hoitokodissa ollut noin 80-vuotias sukulaisensa oli sairastunut ja on sairaalahoidossa, mutta vanhuksella kuulemma muutenkin arviolta alle 3-4 kk elinaikaa, joten tuo ei tullut sinänsä yllätyksenä.
Sitäpaitsi Suomessa kuoli tähän aikaan paljon enemmän ihmisiä vuosi sitten, mutta ei siitä puhuttu koska mediakiimaista koronaa ei ollut.
Sikainfluenssaan kuoli maailmanlaajuisesti todennäköisesti enemmän vanhuksia kuin koronaan tulee kuolemaan.
3 ystävääni sairasti koronaa, kaksi heistä pariskunta. Terveeksi todettiin puhelimessa heti, kun kuume laski alle 37,5 ja samantien käsky takaisin töihin. Ei saanut sairauslomaa tai karanteenia, vaikka muuten oireilivat.
Omalla työpaikalla on ollut epäilyjä koronasta, kun 2 henkilö ollut flunssan takia pois töistä kuukauden jo. En kuitenkaan kehtaa kysellä mikä heitä vaivaa. Työpaikalla juoruillaan ja pari silakkaa on varmoja, ettei niillä kollegoilla ole muuta kuin laiskuus. Kaikki saikut kirjataan exceliin ja päivitellään miten joku kehtaa saikuttaa.
Kahdesta kuolleesta olen kuullut Euroopassa.
Ranskalaiskollegani kollegan vanhan koulukaverin nuorehko tytär menehtyi. Perusterve muuten mutta veti askin tupakkaa päivässä 11-vuotiaasta saakka ja hänelle oli varoiteltu tupakasta vuosikaudet.
Brittiläiskollegan kollegan naapuri, joku noin 40 nainen mutta näytti päällepäin kasvoista jne 55-vuotiaalta eli tupakka maistunut hänellekin pitkään, ja alkoholi. Ylipainoa 25 kiloa ja söi epäterveellisesti.
Nolla. Taitaa tämäkin olla taas persujen metkuja.
Minusta on todella tekopyhää että suomalaiset pistetään koteihinsa odottamaan että korona menisi ohi. Onko tarkoitus vaan istua kotona ja odottaa jouluun asti? Uuteenvuoteen asti? Kevääseen 2021?
Hallitus ei anna mitään ohjeita.
Päiväkausia joka puolella jaksetaan vaan mollata Ruotsia ja "Ruotsin mallia", mutta heillä on siellä rapakon toisella puolen tilanne hallinnassa ja antaa ruotsalaisten tehdä mitä haluavat, ei kuulu meille koska meillä on omakin maa hoidettavana laman jälkeen; ihmisten talousongelmat ja henkiset ongelmat. Kannattaa varautua siihen.
Hoitohenkilökunnalla ei ole kunnon suojavarusteita, ei maskeja, Suomessa ei ole tarpeeksi hengityskoneita, ei lääkkeitä, ei ole varaa pistää rahaa koronatesteihin mutta tositeeveetähtiä ja bloggaajia tuetaan miljoonien eurojen avuin, ja matkailu, event- ja ravintolayrittäjät jotka kärsivät eniten, jäivät ilman tukea. Ainakin kaikki minun tutut.
Astmalääkkeistäkin kuulemma ollut apteekeissa pulaa ja niitä on pitänyt tilata ja jonottaa. Tiedän muutaman jolla pahoja hengitysongelmia siitepölyn ja astman takia, heidät laitetaan varmaan kohta koronan piikkiin jos joutuvat sairaalaan, koska testeissäkin pihdataan täällä Suomessa.
Korona ei välttämättä koskaan mene ohi, tulee pahimmassa tapauksessa vielä joku HyperCovid5000 joka on järkyttävä mutaatio bakteereista, viruksista ja ties mistä.
Istutaanko me kotona odottamassa että sekin versio menee ohi?
Useamman. Kaksi on ollut teholla, toinen vieläkin, toinen pääsi pois. Vantaalla asun.