Kuinka monta covidiin sairastunutta tunnet?
Itse asun etelä - Suomessa enkä ensimmäistäkään.
Kommentit (126)
Lähimmissä tutuissa ei ketään, mutta yksi tutuntuttu, jonka olen tavannut pari kertaa on sairastunut ja ilmeisesti heillä perheessä/lähipiirissä yhteensä 4 tapausta. Pirkanmaa.
2. Molemmat sairasti normiflunssana, hieman pidempi kuumejakso.
3 kuollutta, 22 sairastunutta. Kuollesta 2 alle 40-vuotiaita, toinen Ruotsissa ja toinen Suomessa.
Minä en tunne ketää, eikä lähipiirini tunne ketään. PK-seutu.
Mulla on fb:ssä noin 800 kaveria, ei yhtään koronatapausta tietääkseni. No, ne on tietysti suht nuoria kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Minä en tunne ketää, eikä lähipiirini tunne ketään. PK-seutu.
Meillä mies sairasti Korona. Sukulaiset tai vanhemmat eivät tiedä sairastumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Sitä ihmettelen kovasti että miksi eräälle Uudenmaan tutulle oli sanottu että takaisin asiakaspalvelutöihin vaan, heti kun parani yli 38 asteen koronakuumeesta, mutta ettei kuulemma testata enää koska se testi voi näyttää monta viikkoa positiivista. Eikä hänen altistuneita työkavereitaan testattu. Heitäkin oli toista kymmentä.
Eikö tuossa ole yhä tartuntariski? Jos tämä on se ´Suomen Malli´ ehkäistä koronaa, niin tuolla kulkee aika paljon koronasta äkkiparantuneita tartuttajia.
On totta, että testi voi pitkänkin aikaa koronan jälkeen olla välillä positiivinen ja välillä negatiivinen, eikä ole tiedossa, miten tämä liittyy tartuttavuuteen jos mitenkään. Sen takia on ihan ymmärrettävää, että paranemistestauksen ei katsota maksavan vaivaa. Monissa muissa maissa varoaika sairauden jälkeen on kuitenkin jonkin verran pitempi kuin Suomessa. Sen takia itseäni kyllä hirvittäisi tulla komennetuksi töihin ihmisten sekaan noin pian paranemisen jälkeen. Mutta jos nämä parantuneeksi määritellyt sitten yleisesti levittävätkin tautia edelleen, niin eiköhän se äkkiä käytännössä huomata...
Niin ja vastauksena alkuperäiseen kysymykseen, en henkilökohtaisesti tunne yhtään koronaa sairastanutta, mutta tiedän kaksi. Pirkanmaa.
Vierailija kirjoitti:
Viisi. Hki
Oireeton, lieväoireinen, lieväoireinen ja kaksi jolla tauti kesti kuukauden mutta ei vaatinut sairaalahoitoa.
14-50 vuotiaita.
Ja näistä oireeton ei ollut kaikista tervein eikä lieväoireinenkaan.
Neljä, joista kolme asuu pk-seudulla ja yksi muualla Suomessa. Yksi näistä neljästä menehtyi tautiin. :(
1 tuttu+hänen vanhemmat, asuvat Helsingissä. Ovat jo parantuneet.
Suomessa 3 aikuista, 2 koululaista. Kaikilla lievähköt, mutta klassiset oireet. Näihin perhekuntiin kuuluu pikkulapsiakin, joille ei tullut mitään oireita, joten heitä en laske. Varmasti altistuivat kyllä ja vahvasti.
Sitten tiedän, en henk koht tunne 2 kuollutta - toinen Suomessa ja toinen ulkomailla. Perusterveitä hyväkuntoisia alle 60v.
0 Pohjois-Pohjanmaa. Tosin itse epäilen sairastaneeni ja lapsista 2, mutta saankohan koskaan tietää?
Vierailija kirjoitti:
0, Espoo. Opiskelen Aallossa, tiettävästi yhdelläkään opiskelijalla tai työntekijällä ei ole todettu tartuntaa. Toisaalta, tunnen ja tiedän useita opiskelijoita, joilla on ollut nuhaa, köhää, lämpöä, vatsaoireita tai muuta taudinkuvaan sopivaa kremppaa kevään aikana. He välttelevät testeihin päätymistä, luultavasti siksi, että diagnoosiin ja potilas 0:n leimaan liittyy häpeää - etenkin, jos on lipsunut karanteenista ihan vain hauskaa pitääkseen, ja joutuisi diagnoosin myötä perkaamaan kaikki sosiaaliset kanssakäymisensä. Vapun lähestyessä tästä käydään jo kiivasta keskustelua, tieto ja huhut liikkuvat nopeasti.
Hyvin kiinnostavaa tulee olemaan se, mikäli kehitetään edullinen ja tehokas tapa testata ihmisiä vasta-aineiden varalta jälkeenpäin, ja paljastuu, kuinka laajalle tauti todellisuudessa oli levinnyt vs viralliset tartuntamäärät.
Mulla on tälläkin hetkellä oireita, jotka voisivat olla koronaa, mutta en mene testiin, koska voi olla allergiaakin. Nyt varmaan pääsisin, kun vähäoireisetkin ilmeisesti testataan mutta en tiedä, koska allergia on todennäköisempi. On myös ollut 2 pahaa tautia tälle keväälle, mutta eipä silloin testailtu kuin tyyliin sairaalahoitoon päätyneet tai ei ollenkaan, joten tälle keväälle on minulla kertynyt 3 mahdollista koronan sairastamiskertaa ja nolla testiä. Ihmettelen jos vasta-ainetestissä ei näy plussaa tulevaisuudessa.
Silloin kun olin todella sairas x 2, ei kiinnostanut terveydenhuoltoa, ja nyt kun vähäiset oireet, pitäisi mennä testiin. Tässä kiteytyy hyvin suomalainen terveydenhoito: älä tule hoitoon ja sitten kun menee niin miksi et tullut aiemmin.
0, asun Keski-Suomessa.