Olen niin kyllästynyt tähän matemaattiseen yhteiskuntaan.
Ostat leipäpaketin ja siinä lukee.
"Kauraa 100% leivän viljasta ja 53% leivän painosta. Täysjyväkauraa 95% leivän viljasta ja 51% leivän painosta."
Ymmärrän toki että ihmiset haluavat tietää mitä ostavat mutta nyt menee jo yli! Tätä se on kun ihannoidaan matematiikka ja tilastotiedettä ja ainoastaan matikkanerot pääsevät töihin. Koko yhteiskunta alkaa pyörii heidän näkökulmasta.
Kokoajan luodaan teknisempiä ja tarkempia tuotteita. Menee jo IHAN YLI!
Syön kohta mielummin Espanjan 4000v vuotta vanhan reseptin leipä. Sitä on ainakin rakkaudella ja tunteella tehty, eikä numeroilla.
Kommentit (39)
Eikö Suomessa osata enää tehdä mitään ilman tilastoa ja tutkimuksia? Vois edes jättää kuluttajat pois.
Mä en tod. Haluu tommosta tekstiä mun leipään!
Vierailija kirjoitti:
Eikö Suomessa osata enää tehdä mitään ilman tilastoa ja tutkimuksia? Vois edes jättää kuluttajat pois.
Mä en tod. Haluu tommosta tekstiä mun leipään!
Mitä jos et sit lukisi sitä leipää, söisit vaan...
93,6% suomalaisista osaa käyttää matematiikkaa päivittäisissä askareissaan hyödykseen.
Nyt täytyy kyllä myöntää etten jaksanut lukea ollenkaan ja veikkaan ongelmasi olevan jotain täyttä hevonvitunpaskaa.
Mene suihkuun ja nukkumaan. Huomenna töihin. Muuta neuvoa ei tule.
No se on vähän sillee, että sinäkin sisällät ap todella paljon matematiikkaa, niinkuin koko universumi. Eihän se haittaa elämää, jos syö vain leipää, mutta ei sen pitäisi olla sinulta pois, jos saat leivästä halutessasi enemmän tietoa.
Tuleeko sulle ap sellainen olo että pitäisi heti suorittaa jokin laskutoimitus kun näkee prosenttimerkin esim. elintarvikepakkauksessa?
Kyllä on ap:n elämä kovaa, kun joutuu itkemään jostain tuoteselosteesta ruokapaketin kyljessä?
Mä luulen että sulla on matemaattinen tunnelukko, josta kannttaisi hankkiutua eroon.
Ap voisi vetäistä märstisen vittendaalerin päähänsä ja vikistä.
No voi junalauta, ap voisi olla minä, minäkin vihaan numeroita koska elän sellaisen ominaisuuden kanssa nimeltä dyskalkulia. Kersana pelkäsin numeroita, nykyään vihaan, niistä on niin huonoja muistoja ja muisto millaista peruskoulussa ja amiksessa oli on vaan yksi niitä huonoja. Pilkkasi mua eksäkin toisinaan kun en osannut laskea päässä..... Kirjaimista sen sijaan olin kiinnostunut jo ennen kun perskoulu alkoi.
Minusta on ikävää, että aloittajan ja kommentoijien kustannuksella meidät muut matemaattisesta oppimishäiriöstä kärsivät leimataan laaja-alaisesti typeriksi. Ymmärrän itse oikein hyvin miksi numeroita tungetaan leipäpaketteihin ja osaan jopa laskea kaloreita.
85 %:lla ihmisistä on riittävän hyvät matematiikan taidot. Loput 25 % ovat sitten fiksumpia jossain muussa...
Vierailija kirjoitti:
No voi junalauta, ap voisi olla minä, minäkin vihaan numeroita koska elän sellaisen ominaisuuden kanssa nimeltä dyskalkulia. Kersana pelkäsin numeroita, nykyään vihaan, niistä on niin huonoja muistoja ja muisto millaista peruskoulussa ja amiksessa oli on vaan yksi niitä huonoja. Pilkkasi mua eksäkin toisinaan kun en osannut laskea päässä..... Kirjaimista sen sijaan olin kiinnostunut jo ennen kun perskoulu alkoi.
Otan osaa, ymmärrän tuskasi. Maailmaa ei kuitenkaan pidä muovata vähemmistön ehdoilla. Tässä maailmassa on riittävästi sopivia lokeroita numerorajoitteisille joissa voi olla hyödyllinen ja tuottava yksilö ilman numerojen hallitsemista.
Jos yhden "hieman vaativamman" (ei oikeasti, mutta verrattuna perus yhteen- ja vähennyslaskuihin) matemaattisen taidon soisi jokaisen hallitsevan, niin prosentit ja ainakin yksinkertaisimmat prosenttilaskut. Ne kun tulee eteen yhteiskunnassa joka paikassa.
Espanjanleipä 4000v resepti:
Viljaa 85% painosta, määrittelemätön määrä käymisprosessissa kasvanutta hiivaa, 500-mg hiekanjyviä ja murusia alkeellisesta myllystä (hampaat tykkää!).