Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

suviseurojen väkimäärä

03.07.2006 |

Hyvä että sain niin ison kuohunnan edellisellä kirjoituksellani tarkoitus olikin ravistaa ihmisiä sillä näyttää miten suppeassa pullossa jotkut elää? eivät tosissaan tiedä mitä täälläkin tapahtuu eletään niin lintukodossa asioista tietämättöminä. silloin ei kannata sanoa että ei sellaista ole esim. jos nuori hylkää uskonsa niin tiedän parikin todellista tapausta paikkakunnalta jossa toisessa nuori sijoitettiin hiljaisuudessa perhekotiin ettei tarvi pitää omissa nurkissa häpäisemässä. entäs sitten mielenterveysongelmat? niitäkäänkö ei ole? voi kun tietäisitte Mutta mitenkäs selitätte nyt sitten taas parhain päin että miten suviseurojen väkimäärä putosi esim. viimevuoden suviseuroista ainakin 10000 hengellä!!!!!!!!! Tämän tarkoitus olikin tuottaa keskustelua ja myös tietoa. Sillä kyllä niin paljon pahaa tapahtuu lestadiolaisten keskuudessa myönnetään sitä tai ei sitä silti on. Muta sitä en hyväksy että ne ikävät asiat häivytetään johonkin ei saa puhua . Ja esim oma kampaajani sanoi että tiedänkö kuinka monen uskovaisen hiuksia hän joutuu värjäämään ns. peittämään harmaita. Katsokaa ympärillenne yhä suurempi joukko kävelee suviseuroissa napa paljaana jokin ketju mahan päällä roikkuu ja värjätyt hiukset. ja ei siismikään muutu?Ja istuuko äiti puhtaalla omallatunnolla seurateltassa kun samainen äiti ei ole kolmeen vuoteen puhunut pojalleen kun tämä kielsi uskonsa ja asuu avoliitossa. Lähden nyt itse kesälomareissulle perheemme kanssa ja lopetan tältä erää tämän keskustelun mutta hyvä että syntyy keskustelua sillä sitä tarvitaan kipeästi ja paljon ja asioiden oikeilla nimillä. Jo nämä pari viesti ketjua osoitti että asioista pitää tulla tietoa enämpi.Hyvää kesän jatkoa nauttikaa unohtakaa välillä toistenne seuraaminen ja tiukkapipoisuus. nauttikaa kesästä. ja antakaa lastenkin nauttia.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
03.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan kuullut että joku olisi väittänyt ettei lestadiolaisilla olisi ongelmia. Omassakin perheessäni on ollut mielenterveysongelmia, eikä tämä ole mikään salaisuus. Onneksi on ollut uskovaisia ystäviä joiden kanssa on voinut puhua. Ja onneksi nämä alkavat olla takanapäin.

Tottakai uskovaisilla voi olla kaikkia samoja ongelmia kuin ei-uskovaisillakin.

Tietenkään vanhemmat jotka hylkäävät uskosta luopuneen lapsensa eivät tee oikein. Se on ikävää ja surullista jos näin tapahtuu, mutta et voi tosissasi väittää että tämä on joku yleinen käytäntö lestadiolaisilla. Minä tiedän vaikka kuinka monta perhettä josta on joku lapsista kieltänyt uskonsa mutten ainuttakaan joka olisi hylätty tai jota olisi alettu vieroksua. Läheisin esimerkki on miehen sisko, jolla on aivan yhtä lämpimät välit vanhempiinsa ja sisaruksiinsa kuin uskovaisena ollessaan.

Jos suviksissa on ollut tänä vuonna vähemmän väkeä kuin viime vuonna niin mitä se mielestäsi kertoo? Että muutkin ovat huomanneet miten läpimätä koko systeemi on? Olisko suviseurojen pitopaikalla mitään merkitystä? Ensi kesänä väkeä on varmasti vielä vähemmän, kun suvikset on Kouvolassa.

Onko harmaiden hiusten " poisvärjääminen" mielestäsi synti?

Vierailija
2/27 |
03.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis onko harmaiden hiusten pois värjääminen synti? siis eikö hiusten värjääminen olekaan synti? itse olen sitä sinä pitänyt. onko hiusten värjääminen siis hyvinkin yleistä? ja sekö onkin hyväksyttävää. tuttavani värjasi hiuksia ja toiset lopetti hänen tervehtimisensä. sanottiin etä hän teollaan kielsi uskon? mikä siis on oikein. nyt olen tosi yllättynyt!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
03.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis hiusten värjääminen ON syntiä!!! Ootko ksii tosissaan ettet tiennyt??? Sehän on aina ollut ja tulee aina olemaan. Olen kyllä ap:n kanssa samaa mieltä että keskustelua kaivattais esim. aiheista elokuvissakäynti, meikkaus, hiusten värjääminen, videot, jääkiekkomatseissa käynti. On paljo ns. uskovaisia jotka tekee näitä ihan surutta ja uskovaisissa perheissä sattaa olla telkkari että isä katsoo siitä muka kisoja. Ihmetyttää vaan että eikö seuroissa istyuta korvat ja sydän " auki" vai mistä johtuu ettei muka tiedetä. Mutta voi vaan kysyä onko ne enää oikeasti sydämestään uskomassa. Herra yksin tietää!!!

Vierailija
4/27 |
03.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kertokaa minulle miksi hiusten värjääminen on synti? Missä Raamatun kohdassa sanotaan niin?

Onko myös meikkaaminen syntiä?

Miten nämä synnit suhteutuvat muihin synteihin? Ovatko yhtä pahoja kuin vaikka toisten tuomitseminen?

Vierailija
5/27 |
03.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on opetettu että syntiä on kaikki se mikä erottaa ihmisen Jumalasta ja lähimmäisistään. Käsittääkseni hiusten värjäämisellä ja meikkaamisella ei ole semmoista vaikutusta.

Vierailija
6/27 |
03.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas luulen että hiusten värjäys on näitä juttuja mitkä muuttuu ajan myötä. Eihän siitä ole kauhean pitkään kun permanenttikin on käsitetty synniksi. Nää on näitä kulttuurijuttuja, ei mitään uskon ydintä. En mä värjää hiuksia ja musta on vähän kumma jos joku värjää, mutta en mä nyt sitä synniksi sinänsä sanois. Musta kulttuuriset perusteet on ihan hyviä perusteita olla tekemättä jotain tai tehdä jotain.

Tuo on, Vionola, kamala tilanne kun uskomisen ilo ja vapaus katoaa. Siionitkin on ihmisyhteisöjä joten niissä voi tulla riitoja ja rakkaus hävitä. Ne on vaikeita juttuja, mutta toivon että saatte selviteltyä asiat. Siionin työ on teillä kyllä käsitetty ihan päin seiniä, jos niillä on pitänyt itsensä väsyttää!

Vierailija
7/27 |
04.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kuuluu meidän vl:ien tapakulttuuriin ettei värjätä hiuksia, ei meikata, ei laiteta reikiä korviin. Nämä käytännöt saattavat muuttua ajan kanssa, mutta sydämen uskon kanssa niillä ei suoranaisesti ole tekemistä. Onhan esim. Venäjän uskovaisille meikit ja korvikset, ja Ecuadorin uskovaiset menevät seuroihin parhaimpiin pukeutuneena ja hienoimmat korunsa korvissa. Ei varmaan kenellekään tulisi mieleen sanoa etteivät ole uskovaisia noiden vuoksi.

En tiedä kuinka yleistä esim. hiusten värjääminen on, itse en meikkaa enkä värjää hiuksia enkä istu jääkiekko-otteluissa jne., koska en halua pahentaa ketään. Ja parempihan se on ottaa " varman päälle" kuin olla kokoajan kokeilemassa rajojaan. Kuuliaisuus on tärkeää, varsinkin nykyaikana.

Vierailija
8/27 |
04.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorempana minun oma äiti näytti Raamatusta sen kohdan jossa kauhisteltiin kun lopun ajalla siionin tyttäret tekevät kiharoita hiuksiinsa. Siellä oli oikeasti semmonen kohta, harmittaa kun en ole jälkeen päin löytäny vaikka oon etsinyt. Siis äitini pitää kiharoita syntinä. Onko videotki kulttuurijuttu tai siis kun aika muuttuu? Entä miksi neuvotaan sitten pysymään siinä minkä oppinut olet ja tietämään keltä sen oppinut olet?

Vierailija
9/27 |
04.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sitten jääkiekko-ottelussa herättää pahennusta? Koskeeko sama kaikkia urheilukilpailuja?

Ihmetyttää myös tuo videoiden paheksunta jos kuitenkin nettiä on lupa käyttää. Telkkarista voi tarkkaan valita mitä ohjelmaa katsoo, samoin videolta. Mutta entäpä netti. Hyvin helposti voi vahingossa päätyä vaikka minkälaisille sivuille esim. kirjoittamalla muutaman kirjaimen väärin osoitteeseen. Olen ymmärtänyt monien lestadiolaisten kuitenkin käyttävän paljon nettiä...

Vierailija
10/27 |
04.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vionola, mistä olet saanut väärää faktaa, että väkimäärä olisi pudonnut perhon suviseuroista? Päinvastoin väkimäärä kasvoi kolmella-neljällä tuhannella. Mitä se sitten mahtaa sinulle kertoa?

Vierailija
11/27 |
04.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

LKoo:

Vionola, mistä olet saanut väärää faktaa, että väkimäärä olisi pudonnut perhon suviseuroista? Päinvastoin väkimäärä kasvoi kolmella-neljällä tuhannella. Mitä se sitten mahtaa sinulle kertoa?

Anteeksi vaan perhossa oli kuulemma lähes 80000 henkeä. nyt sotkamossa oli lehden tietojen mukaan 67000henkeä. että silleen. nämä ovat paperilla. ja ilmeisesti tuo perhon luku on todellisuudessa kuulemma korkeampi.

Vierailija
12/27 |
04.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

koko vionola ihan provo-mielessä täällä.. eiks sun pitäny lähtee sinne lomalle... heh..:D

Vierailija
13/27 |
04.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo olemme lomalla , mutta seuraamme tätä mielenkiintoista keskustelua jota täällä on pitkästä aikaa saatu syntymään. Satutko tietämään että kannetut on keksitty ja se kulkee meidän perheessä aina mukana jo työnkin puolesta täytyy olla. on mahtava seurata kärkeviä kommenttejanne muta hyvä muurahaispesää tuli sohaistua ja me jatkamme lomaamme. sen mitä tämä kirjoittelu vahvisti ja katsokaapas aihe vapaa sivulla olevia vahvistavia kirjoituksia. emme puhu palturia ja kun saimme tiedon että ystäväperheemme on kieltänyt uskonsa tästä on hyvä jatkaa ja yrittää unohtaa koko elämänvaihe jonka lessujen matkassa yritimme roikkua. mitä siellä roikkuu kun sinne ei kertakaikkiaan hyväksytä. kun töihin.

Vierailija
14/27 |
04.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha aihe kinata, mutta kuulopuheesi Perhon seuravieraiden määrästä on on ihan tuulesta temmattua.

Perhon seuroissa -05 oli ~63000. Sotkamossa -06 oli ~66 700.

Nimim. Sekä Perhossa että Sotkamossa väkimäärän laskemista vierestä seurannut.

Vierailija
15/27 |
04.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tuulesta temmattu vaan todellinen tieto. paperi mustaa valkoisella jossa on perhon suviseurojen kävijämäärä. on täällä ihme porukkaa kun tuostakin pitää keksiä jokin suu selitys siis ei voi tosi asiaa tunnustaa siitähän oli lehdessäkin kirjoitus. oletko lukenut sanomalehtiäkään?Tuttavamme oli sotkamon järjestelyvuorossa ja sanoivat että paljon jää väkimäärä viimevuoden kävijämäärästä. eihän niissä kävijämääristä kilpailla. mutta tuntuu siltä. on karvas pala nielasta tosiasiat. lisäys velipoika lähetti faktat ja kyllä se kävijämäärä on roimasti jäänyt parista viimevuodesta ja ensivuonna ei päästä hyvä jos 60000 henkeeen.

Vierailija
16/27 |
04.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, kävijämäärät laskee taas ensi vuonna jonkin verran. Ja päästään hädin tuskin 60 000 vieraaseen, mutta suuri " syy" siihen on se, että kertoimia tarkastetaan ja pienennetään Valkealan vieraita laskettaessa.

(Oulunsalossa -82 vieraita laskettiin olevan 92 000. Pudotus tuolta on tosi iso, mutta kertoimia on korjailtu todenmukaisemmaksi)

Olin Vionola Sotkamon seuroissa työvuorossa paikassa, johon tuli reaaliaikaista tietoa väkimäärästä pari kertaa vuorokaudessa. Samoin siitä saattoi seurata edellisen kesän Perhon seurojen väkimäärän kehittymistä.

Mutta näillä luvuilla ei mitellä järjestäjien välisestä " paremmuudesta" silti koitetaan pysyä totuudessa.

Tosi hölmö keskustelu saa päättyä minun osaltani. Sinä uskot velipoikasi faktoihin, mutta älä kovin isoon ääneen huutele tuollaisia, koska ne ovat virheellisiä.

Vierailija
17/27 |
04.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

toivon itsesi tähden että pääset aikaa myöten katkeruudesta eroon. Katkeruudella pilaat vain oman elämäsi, et heidän joita nyt syytät, he elävät omaa elämäänsä ja sinä omaasi.

Suviseurasaarnasta vuodelta 1978: " kun synti alkaa hallita uskoa tunnustavan ihmisen elämää, yksi hedelmä tästä on kiitollisuuden häviäminen. Sen tilalle tulee katkeruus ja syytökset." (lähteenä nyt julkaistu suviseurakirja Suvi on läsnä)

Eli ei mitään uutta auringon alla...

Parempaa jatkoa Vionolalle. Kurjaa, että annat epäsovun toisten ihmisten kanssa tulla uskon esteeksi.

Vierailija
18/27 |
04.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

suuria seuroja sivulta 287, niin ei tarvitse asiasta tapella.

Tietysti laskenta tapa on ajansaatossa vaihdellut ja muuttunut, mutta nykyisin väkimäärä lasketaan Suomessa kaikilla isoilla festareilla saman kaavan mukaan. Enimmillään suviseuroissa on ollut seuravieraita n. 85 000 ja viime vuonna reilut 70 000. Tänä vuonna on päästy suunnilleen samaan määrään. Väkimäärä vaihtelee vuosittain seurojen järjestelypaikkakunnan mukaan sekä myös taloudellisten suhdanteiden mukaan.

Vierailija
19/27 |
04.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vionola..

nautihan sinä lomastasi, ja yritä nauttia muutenkin elämästä. Et sinä muita tässä satuta, kuin itseäsi. Meitä onneksi paljon vanhoillislestadiolaisia, ketkä ovat oikeasti onnellisessa asemassa, ja osaa nauttia siitä, mitä on. Tässä on ihan tasan kaksi vaihtoehtoa, olla uskomassa tai ei. Ja se kait on ihan sama, onko suviseuroissa 60000 tai 70000 ihmistä.....

Vierailija
20/27 |
04.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun sait haukkua vanhoillislestadiolaisia tällaisella julkisella keskustelupalstalla. Mutta onneksi haukku ei haavaa tee. Sinä olet menettänyt uskosi jo ajat sitten niin että ei ihme ettei tunnu lintukodolta. Ei voi muuta kuin toivoa että joskus saisit palaamisen armon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kolme