Turvotus ja toimistotyö? Onko muita?
Olen kesäloman jälkeen ollut pari viikkoa töissä ja näköjään ongelmaksi muodostuu turvotus. Työni on kokopäiväistä tietokoneella istumista, tosin n. kerran tunnissa käyn vessassa/toisessa huoneessa/kopiokoneella tms.
Töihin saapumisesta muutaman tunnin sisällä alkaa jalat ja vatsa turvota. Jalkojen turvotus ei niinkään haittaa, mutta mahaan tulee ikävä puristuksen tunne (olo kuin michelin-miehellä ja jo näillä viikoilla) ja samalla sitten ruuansulatuspuolikin alkaa oireilla vatsanpuruilla. Turvotus häviää viikonlopun aikana. Ja turvotus on siis sitä luokkaa, että viime viikolla huomasin, että viikossa paino noussut 3 kg. Viikonlopun aikana se sitten laski 2,5 kg, samanlaisilla ruuilla ja liikunnalla olen arkena ja pyhänä. Jano on tiheään. Paino on noussut koko raskauden aikana n. kilon.
Onko muita tästä vaivasta kärsiviä? Entä vinkkejä siihen mikä auttaisi? Näin kesähelteellä ja paahteisessa toimistossa (ilmastointi ei oikein toimi) en voi ajatellakaan tukisukkien pitoa.
Harmistunut Justiinaa 17+0
Kommentit (8)
itsekin huomasin, että alkuraskaudessa maha turposi ja oli kiepä ja kireä. nyt turpoo jalat ja iltapäiväst istuminen on aika hankalaa.
kannattaa nousta verryttelemään useammin kuin kerran tunnissa. jos on mitään mahdollisuutta nostaa jalat välillä ylös, vaikka lukiessa tai muuten taukoa pitäessä, niin sen pitäisi vähän helpottaa.
hurjalta kuulostaa tuo nesteen keräytyminen. juo paljon vettä ja nosta etenkin kotona jalat kattoa kohden, ja muut rasittavat neuvot.. helteet ei tietenkään helpota tilannetta, mutta koita pärjäillä
a.
Itsellä ihan sama ongelma, töissä it-alalla, joten istuu suurimman osan päivästä. Kauhia turvotus työpäivien aikana, viikonloppuna hellittää hiukan, kun liikkuu enemmän jne. Itse olen yrittänyt juoda tarpeeksi ja käyn välillä jaloittelemassa ihan muuten vain käytävillä. Mutta hurjan näköinen turvotus on varsinkin vatsan seudulla :O. Mutta hyvään tarkoitukseen menee, joten ei auta kuin positiivisen mielen kanssa sietää pallomaista oloa :D
tää istuminen. Mun on pakko käyttää tukisukkia, vieläpä stay up pituisia, muuten ei elämästä tulisi mitään. Pitää vaan käyttää hametta tai nostella housun lahkeita, et ainakin nilkoilla ei ois niin kuumat oltavat. Mulla lähinnä ongelmana toi jalkojen turpoaminen, ei vatsan. Vaikka se valtava muuten onkin :) Mä en saa kunnolla jalkoja kohotettua, ellen makaa maassa selälläni ja nosta jalat kaappia tai tuolia vasten. Onneksi on oma lukittava huone. Mutta selällä olo alkaa olla jo tosi tukalaa, etten siinä voi juur 5 minuuttia kauempaa olla ja kohta oon jo siinä tilanteessa etten pääse ylös sieltä lattialta, et mistäs sitten tehdään? No, reippaat pari viikkoa lomaan ja siitä suoraan äitiyslomalle..
Joo ja juominen on täälläkin pop.
Blues kera pikkukolmosen 28+4
Tähän viikkoon asti en ole helteitä valitellut, mutta nyt alkaa ahdistaa. Jalkoja särkee ja turvottaa ja muutenkin olo on kuin valaalla. Lisäksi bongasin viikonloppuna toisesta säärestä orastavan suonikohjun, ensimmäisen sellaisen. Jippii...
Muita lääkkeitä ei varmaan ole kuin veden juominen, jaloittelu ja kevyt liikunta silloin kun siihen on mahdollisuus. ja ne tukisukat.
Jaksua kanssasisarille!
Ketsup & " Into" 26+1
Olen käyttänyt lähes koko raskausajan tukisukkia, kun muuten jalat väsyvät ja niistä vetää yöllä suonta -> pakko... Käytän joko paksumpia lentosukkia ja nyt lämpimämmillä keleillä ohuita polvisukkia tai stay uppeja riippuen siitä onko jalassa pätkähousut vai shortsit/hame.
Jos käytätte reilusti suolaa, sitä kannattaisi vähentää. Minä vaihdoin aamupuuron suolattomaan siten, että syön sen mehukeiton kanssa. Mulla se auttoi nesteen kertymiseen. Luulen myös, että tukisukat auttavat siihenkin.
Terveisin
Kamu 26+1
Tuntuu, että juominen, jaloittelutaukojen pitäminen ja jalkojen pyörittely auttaa vähäsen. Jaloittelutauolla pumppaan varpaille ja kantapäille ja tuo tuntuu auttavan ainakin verenkiertoon. Itselläni on 25 ikävuodesta huolimatta ollut jo aiemmin suonikohjun alkuja (tosi vahva sukurasite - äidiltä ja mummolta leikattu n.40-vuotiaana) ja en haluaisi niiden kovin paljoa pahenevan. Suolan käyttöä olen seurannut myös vähän, tosin aika vähäistä se on. Nyt olen jättänyt jopa aamupalaleivän päältä kinkun pois.
Hameen käyttäminen tuntuu myös ihanalta - viileää ja kun en käytä sukkia, ei myöskään nilkoista purista (vaikka tietysti jalat silti varmaan turpoaa ihan yhtä paljon kuin housut jalassakin :).
Tsemppiä, siskot!
Minulla turposi yllättäen jalat vielä näin loppumetreillä, vko 38 ja mitkään kengät eivät mahdu jalkaan, ulkona paahtaa 35 asteen helle... Olen kokeillut jalkojen kohottamista mikä ei auta ollenkaan, ei myöskään runsas juominen (vettä menee 3-4 litraa kun ulkona on niin lämmin). Kätilö neuvoi ottamaan suolakylvyn ja syömään runsaasti suolakeksejä. Kokeillaan nyt tätä keinoa vielä saa nähdä auttaako.
Istumatyö on varmasti pahitteeksi, voisitko olla enemmän jalkeilla? Tai saisitko esim. rahin tms että jalat saisivat olla vähän koholla?
ja ihan samanlaisen ongelman kanssa painiskelen. Alkuraskaudessa vatsa turposi päivän aikana huomattavasti ja silminnähden, nyt ehkä vähän vähemmän mutta jalat turpoavat nyt tuplaten. Todella kiusallista!
Ratkaisua ongelmaan en ole keksinyt mutta jos yhtään lohduttaa niin et ole yksin! Olen huomannut että hieman helpottaa kun juo runsaasti vettä ja näin ollen käy myös usesti vessassa..
onna