KEVÄTTOIVEET *vko 27*
Kommentit (33)
Onnex on vloppu takana, oli niin rankkaa töissä ja nyt ilman vapaapäiväää jatkuu tää viikko! ....:(
Tulin vaan nopeesti kertomaan että täällä ei taaskaan minkäänlaisia tuntemuksia, perjantaina tai la aion testata, kaveri tulee käymään Hesasta tänne keski-suomeen ja haluun tietää voinko itse ottaa alkoholia vähän.
Alavatsanippailut ovat jääneet,lämmöt oleet nyt pari päivää 36.6., siitäkään ei voi sanoa mitään kun en tiiä paljo mulla on ns. normaali lämpö, mut veikkaan et se on melkein alle 36.0(?)
Jotenkin tällä hetkellä sellanen fiilis ettei ois tästäkään kierrosta tärpänny...
Aurinkoisia kesäpäiviä kaikille ja muistakaan juoda helteellä!!
Missäs Annuliinu on, tuntemuksia?
tikru
Älä vielä luovu toivosta Tikru, ei mullakaan ollut mitään oireita, vasta plussan jälkeen alkoi alavatsaa juilimaan, mutta ota siitäkin nyt selvää onko todellista vai korvien välissä :) Lämpöjä en ikinä päässyt mittailemaan kun kuumemittarista sippas patterit ja kissat hajotti elohopea mittarin, onneksi vaan kuoret hajos ja elohopea pysyi mittarissa. Pidetään peukut pystyssä kyllä sulla voi vielä tärpätä bd bd bd bd bd Mahtaa tää viikko tuntua pitkältä jos olet loppu viikosta päättänyt testata :)
Minks: Mä laskin et häät osuu aika tarkkaan viikolle 20... Elikkäs taitaa olla mahdoton enää silloin peittää massua. No onneksi mä en ole mikään häähullu ja perfektionisti sen suhteen joten ei haittaa vaikka massua oliskin, kun vaan puvun saa sopiin :) Tätini tuossa jutteli jotain että teitäkin ruvetaan sit häiden jälkeen kyseleen koskas tulee lapsia, eipä taida olla siihen enää sillon aihetta :) Kyllä tuo väsymys voi olla osaksi tästä helteestäkin, mä ainakin olen ihan vetämättömissä. Ja yöt on yhtä tuskaa kun ei saa nukuttua ja päivällä on kun nukkuneen rukous. Onneksi täällä Tampereella ainakin nyt hieman ukostaa, raikastaa ilmaa kummasti. Kyllä sun massu sieltä vielä esiin tulee älä sure. Varmasti niin hyvin että siitä on vielä haittaa :)
ON: En saanu tänään soitettua sinne neuvolaan kun oli töissä niin kiirettä ja soittoaika on vaan 10-11. Että on huono aika ja typerä työ kun sieltä ei voi soitella, tai kai sitä vois mut en halua et tieto leviää. Tuntemukset vatsalta on kadonnu tai ainakin roimasti vähentynyt ehkä se on hyvä asia. Toivottavasti saisin huomenna soitettua neuvola-ajan huojentaisi taas mieltä.
surullinensiili 6+0
Minks, hassua sanoa näin, mutta kiva kuulla, ettei sullakaan vielä näy :) Kaikissa oppaissa sanotaan, että " tällä viikolla raskausvatsan erottaa jo selvästi" jne., ihan liirumlaarumia mun mielestä. No, pakko tän on kahden viikon sisään pullahtaa ulos, tai muuten joku on vialla!
Minks, joko oot tuntenut mitään liikkeitä? Itse olen kyllä tuntevinani sellaisia kuplintoja, mutta en oikein osaa paikallistaa niitä. Voi siis olla suoliston toimintaakin vaan :)
Surullinensiili, kyllä saatat vielä mahtua kivaan mekkoon 20. raskausviikolla, vaikka se maha varmasti näkyykin jo. Mutta ei se ihan välttämättä ole vielä hirvittävän iso. Mulla alkaa huomenna (tiistaina) 17. raskausviikko, eikä todellakaan vielä masu näy! Eli ellei se nyt kolmessa viikossa kasva aivan valtavasti, voisin kuvitella mahtuvani kokoa suurempaan mekkoon kuin normaalisti. Mutta toisaalta, jos oot tosi hoikka niin masu pyöristyy selkeämmin esiin. No, naisethan on kauneimmillaan raskaana, eli ihanalta näytät varmasti :)
Nyt pitää mennä nukkumaan, huomenna on sata asiaa hoidettavana...
Kandi 15+6
Nyt nimittäin on todella jännät paikat, mulla on siis jo viime viikosta (mahd. kiinnittymisen aikoihin) ollut jomotusta alavatsalla, sellasta vähän menkkamaista, mikä siis ei koskaan ole alkanut noin aikaisin. nyt on myös toinen nänni kipeytynyt hieman!! Eilen en taas meinannut saada unta kun kivisti alavatsaa niin paljon...:)
Eli kovin toiveikas olen, ajattelin testata ehken jo huomisesta aamupissasta, tiedän että voi olla turhan aikasta, mutta sillä Aconin early det. testillä ajattelin kokeilla. Olen kyllä valmistautunut negaankin, eli ei hätää! nyt siis kp 25/29!
Annaliinu: millaset tuntemukset sielläpäin?
Muista sitten tulla raportoimaan testin jälkeen, tuli sitten plussaa tai ei!
bd bd bd
Tikru: Mulla on vahvat toiveet plussauksestasi, ja merkkien puolesta sulla on oikein hyväkin syy toivoa. Ennen en usko, ettet oo raskaana, ennen kuin oot tehny parikin negaa lähiviikkojen aikana. Ainahan kaikkeen pettymykseen voi varautua, mutta on se toivo kivakin tunne edes jossain vaiheessa kiertoa, sillä kun menee kiertopäivien alkupuolella, ei ole mitään jännää odotettavaa.
kandivaihe, Minks ja muut, joilla ei maha vielä näy: Uskon, että harmittaa, kun mitään selkeetä ei masusta ulkoapäin vielä erota, muakin hätähousua harmittaisi tossa vaiheessa, mutta yrittäkää ajatella, että teillä on keskenmenon pahin vaara ohitse. Nyt on niin turvallista ja saatte nauttia ihmisille kertomisista, sellaisillekin, jotka ei oo niin läheisiä tuttuja. Mua kiukuttaa, kun oon päättäny, etten viitti näin aikasin kellekään kertoa; kaikki tytöt, jotka mä tunnen, on kertoneet vasta ekan ultran jälkeen ilouutisensa.
surullinensiili: Kyllä sulle hyvä puku löytyy. Ei muuta kuin myyjän kanssa juttelemaan vain suoraan asiasta, niin hänkin voisi varmaan neuvoa. Mulla oli vuokrapuku, jotta edes jostain säästäisin kauheita häämenoja, mutta kaikista sellasistakin saa niitä saumoja laittaa vähän suuremmillekin masuille. Onko kauneusasiat hääpäivälle varattu? Suosittelisin kampauksen ja meikin kans olemaan liikkeellä, ellet oo ollu jo.
Plussanneet: Mikä teillä on LA vauvalehden laskurin mukaan? Mulla on 9. maaliskuuta, joka vaikuttais mielestäni mukavalta ajankohdalta, jos kaikki nyt hyvin menee. Ja plussaamattomat: Mikä teidän mielestä olisi kiva laskettu aika vuodenaikoja ajatellen ja miksi, jos olette asiaa pohtineet?
Kiitos teille niistä ultrainfoista, täytyy nyt kattoo, mitä mä sen ultran kanssa teen.
Söpösimmu ja turkasen pieni rv-lukema teihin moniin muihin verrattuna, 5+5
Söpösimmu: Mä laskin muistaakseni Oulun naistenklinikan laskurilla ja LA sattuisi myös 9 maaliskuuta :) Hauska yhteensattuma, tosin nuohan voi vielä muuttua. Luin jostain et ultran tarkkuus on +-7 päivää. Löysin taulukon kohdun kasvustakin, mutta en muista kun et 6 viikolla ei havaittavaa kasvua ja 12 viikolla 9cm, mistähän toikin mitataan?
Tikru: Nyt toivotaan parasta bd bd bd bd bd bd Äläkä luovu toivosta vaikka oliskin vielä negaa sulla ei kuitenkaan ole edes kuukautiset vielä myöhässä, voi siis näkyä vasta vähän myöhemmin. Mulla tuli heikko viiva kaks päivää pisimpien kuukautisten alkamispäivän jälkeen ja vahva vasta viikko siitä, oli kyllä 25 U/l testin herkkyys, mainitsemassasi testissä on matalampi, joten näyttää aikaisemmin. Se olis nyt sun ja annaliinun vuoro, mä vinkkasin haikaralle, kun poikkesi täällä :)
Varasin tänään neuvolan, mutta se on vasta 8 elokuuta, jotenkin mua ei haittaa vaikka on vasta viikolla 10 (siis neljän viikon päästä...), mä olen niin epäuskoinen vieläkin että kaikki menisi hyvin, että haluan senkin ottaa varmanpäälle, etten mene turhaan. Neuvolantäti kysy et miten oot voinu, mä menin ihan hämilleni ja hyvä etten sanonu miten niin :) Ilmeisesti pahoinvointia olis jo ollut jos olis tullakseen. Täällä ollaan sormet ristissä ettei tuliskaan. Mulla ei oikeastaan pahoinvointia ole, mut ihme hutera olo, siis huimaa ja heikottaa jos on nälkä. Tuli kyllä raskaus niin paljon konkreettisemmaksi kun soitti neuvolaan. Nyt tuntuu ihanalta kun on pieni suuri salaisuus :)
surullinensiili 6+1
Ihanasti kirjoitatte, niin kivalle mielelle tulee, kun täällä käy :)
surullinensiili: " Pieni, suuri salaisuus" Aivan! Olispa kiva jos sullekaan ei tulisi pahoinvointia, ei se niin hirveän yleistä olekaan, koska kukaan meistä täällä ei oikeastaan ole valitellut suuresta pahoinvoinnista! Minä ja kandivaihe ainakin säästyttiin lähes täysin siltä. Etoi täydellä ja tyhjällä mahalla mutta muuten ei mitään! Marialla taisi olla pahoinvointia jonkin verran. Joo on se kummaa, kun neuvolassa aina kysyvät kuinka voit :) Ihanaa, kun joku on kiinnostunut kuinka voidaan! Odota vaan sitä ekaa kertaa, siellä kun sulta kysytään kaikenlaista ja saat kertoilla omasta elämästäsi ummet ja lammet :)
söpösimmu: Aika yhteensattuma teillä surullisensiilin kanssa :) Maaliskuu on hyvä aika syntyä, minä synnyin 11.pvä :) Tuosta kun kysyit mikä olis hyvä LA niin alkuvuotta mies toivoi. Itse olisin jostain syystä halunnut myöhemmäs keväälle tai jopa kesälle (jos olis jaksanut odottaa). No, nyt on sitten miehellä jännäämistä, kun meni noin tarkalle (1.1.2007)! Kesävauvaa itse toivoin tai toivon seuraavaksi vauvaksi jos luoja suo, koska mun iho on atooppinen eli tosi kuiva talvella. Tarkoittaa sitä, että myös nännien iho on huono ja rikki :( Olen jo nyt hieman huolissani, kuinka imetys sitten onnistuu keskitalvella. Muuten vuodenajalla ei silleen ole mitään väliä, mitään uskomuksia tai muita mieltymyksiä ei ole.
kandivaihe: Joo edelleen odotan, että maha näkyisi edes itselle selvästi. Mutta ei.. Tosiaan lehdissä lukee (mm. 9 kuukautta -lehdessä) ja opuksissa, että pitäisi näkyä jo. Mietin jo, että syönkö tarpeeksi vai mistä kiikastaa. Ja en kyllä ole minkäänlaista liikettä tuntenut. Itse olen sen toiveajattelun jo siirtänyt tuonnemmaksi sen jälkeen, kun kuulin taaksepäin kääntyneestä kohdustani. Mutta ihan varmaan sä olet voinut niitä jo tuntea! Mulle neuvolassa joskus sanottiin, että vkolla 17 tuntee useimmat ensisynnyttäjät. Väsyttääkö sua? Tai tarkemmin uuvuttaako? Mulla on tähän asti pahin uupumusviikko menossa. En ollut työkykyinenkään, joten sain vähän lomaa (isä työnantajana). Nyt ollaan Tampereella ja vaikka ilmat on jo viilenneet vähän niin en vieläkään jaksa edes seistä saati touhuta jotain! Ei sinänsä uneta, mutta uuvuttaa. Pitäisi istua tai maata koko ajan.. Johtuukohan hemoglobiinista? Keskiraskaus pitäisi olla " energistä aikaa" , kuten taas oppaissa sanotaan.. Ja onko sulla karvankasvu lisääntynyt? Rupean pikku hiljaa epäilemään onko tulossa poika, kun meikä pukkaa kyllä karvaa sen verta normaalia enemmän! Ja tuo karvavana alhaalta tuherosta 10cm navan yläpuolelle on jo hävettävän selvä! Hassu raskausoire, ei vaan niin kiva bikineissä..
Minks rv 15+1
(Söpösimmu, nauti nuista viikoistasi, aika tuntuu välillä pitkältä, mutta kyllä se toisaalta kun miettii on mennyt nopeasti, vastahan sitä plussasi!)
Minks, mullakin on ehkä hivenen enemmän karvaa vatsassa kuin yleensä, tosin ei navan alapuolella, vaan sellainen hentoinen viiva on vahvistunut tuohon navan yläpuolelle pystysuoraan! Mies sitä aina nauraa :) Mutta se on niin vaalea, ettei näy kuin läheltä katsoessa. Toistaiseksi ainakin ;)
Sulla on varmaan hemppa alhainen, koska mä oon ainakin tosi paljon energisempi kuin pariin viime kuukauteen. Ei mitään päiväunien tarvetta, riittää kun nukun 8-9 tuntia yössä. Ja herään automaattisesti yhdeksän pintaan aamulla, lähes riippumatta nukkumaanmenoajasta. Joten suosittelen että tarkastutat hemoglobiiniarvot piakkoin. Nythän ne juuri rupeaa laskemaan, jos on laskeakseen. On mullakin varmaan vähän laskenut, mutta kun lähtöarvo oli 142, niin ei ihan heti tunnu.
Söpösimmu, teille on tulossa tosi kivaan aikaan kevätvauva :) Tai no, talvihan se Suomessa vielä silloin on. Mutta kuitenkin. Meillä on 28-päiväisen kierron mukainen laskettu aika 30.12., mutta kierto oli hyvin todennäköisesti lyhyempi, ja sikiökin 4 päivää la:n mukaista isompi ultrassa. La:ta ei muutettu koska ero alle viikon, mutta siis koon perusteella lapsi olisi 40-viikkoinen tapaninpäivänä! Jännittää myös se, että avokin perheessä kaikki lapset syntyneet 2-3 viikkoa aikaisessa. (Itse olin yli viikon myöhässä.) Saattaa siis hyvinkin tulla jouluvauva, tai saatetaan jopa olla jouluksi jo kotona nyytin kanssa!
Itse olisin eniten halunnut kevättalvivauvan, mutta minkäs teet, kun ei maltettu odottaa pitempään ;) (Ja kuka olisi uskonut, että heti tärppää?! En minä ainakaan...) Paras puoli jouluvauvassa on se, että se voi jo nauttia ensimmäisestä kesästään. Huono puoli se, että meidän nyytti joutuu ehkä jo syyskuussa hoitoon, eli 8-kuukautisena...
Kandi & Muhku 16+1
Minks, korjausta: suosittelen että alat heti ottaa rautatabletteja, jo ennen kuin saat hempan selville. Niistä ei ole mitään haittaa vaikka hemppa olisikin siedettävä, ja tuo kyllä kuulostaa ihan siltä, että sulla on anemia. Mun avokilla oli TOSI paha anemia kaksi vuotta sitten (hemppa sairaalaan otettaessa 64), ja sekin vaan halusi istua tai maata koko ajan, vaikkei varsinaisesti nukuttanutkaan.
sama
Joo voi olla, että hemoglobiinista johtuu osaksi. Ja osaksi helteistä. Koska nyt kun ilmat viileni niin olen jaksanut paljon paremmin. Ja kun pidän huolta säännöllisestä syömisestä, etenkin suolan saannista. Hemoglobiini oli ekalla neuvolakäynnillä 123, viimeisellä (3vkoa sitten) 111 eli alaspäin kyllä mennään. Mulla on laiha veri, ollut 110-120 aina. Ja lisäksi alhainen verenpaine, jotain 95/65 viime mittauksella. Laskenut roimasti raskauden aikana. Rautatableteissa on se vika, että ne ei sovi mun mahalle :( Se ummetus, josta valitin raskauden alussa johtui juuri multivita special:sta, jossa oli rautaa. Neuvolatäti käski jättään sen pois ja siihen jäi ummetuskin. Katsotaan nyt sitten määrääkö hän mulle seuraavalla käynnillä 24.7. lisärautaa, toivottavasti on olemassa sellaista joka ei koveta vatsaa... Paljon olen syönyt parsaa, puolukkaa, mustaa makkaraa, verilettuja, ruisleipää eli kaikkea missä vain on rautaa. Välillä menen kyllä tosi huonoon kuntoon, mutta yleensä siihen auttaa kunnon suolainen, lämmin ruoka. Yhtään ei passaa antaa verensokerin laskea tai vintti pimenee. Toivottavasti ei mihkää diabetekseen viittaa, paastosokeri mulla oli keväällä ihan normaali, kun kävin mittauttamassa.
Mutta se minun terveydestäni :) Olen nyt pari kertaa kirjoitellut tuolla Helistin.fi :ssä ja siellä järkätään tapaamista tamperelaisille! Haluatko surullinensiili tulla mukaan? Menemme äitiysjoogaan (älä kysy mitä se on :)) 24.7. klo 18.30-20. ja sitä ennen tapaamme jossain kahvilassa klo 16.30. En tunne itsekään tuolta helistimestä vielä ketään, mutta ilmoittauduin mukaan, koska tapaaminen kuulosti mukavalta ja jooga kanssa!
Mitkäs tunnelmat tikrulla?
Minks 15+3
Juuri nyt mullakin on tosi kärsimätön olo, kun missään ei näy eikä tunnu mitään. Eli jos alkuraskaus tuntuu pitkältä (söpösimmu) ja viikot matelee niin matelee ne nytkin! Juilimisetkin loppui. Vauvamaha tuntuu, että se olisi vain pienentynyt tai hävinnyt kokonaan! Henk.koht. uskon (vaikka kuka sanoisi mitä) että mun kohtu pullahti taaksepäin viikoilla 13-14. Lääkäri kuuli ja näki sikiön vielä selvästi mahan päältä viikolla 13. Sanoi ettei ainakaan ole taaksepäin kääntynyttä kohtua. Viikon 14 np-ultrassa paremmalla laitteella ei näkynyt mahan päältä juuri mitään ja ultraaja väitti, että voimakkaasti taaksepäin kääntynyt kohtu. Ja juuri noina kahtena viikkona oli melkein jatkuvaa särkyä, juilimista, kutiamista, nipistelyä.. Ja ennen np-ultraa vauvamahakin tuntui selvästi ja näkyikin minulle itselleni. Nyt sitä ei enää ole.. tuntuu että kohtu hävisi tuonne selän uumeniin... No, jos siellä on vaavilla parempi olla.
Kandivaihe: Aika jännä tuo uimiskipu. Mäkin olen uinut, mutta ei ole kyllä vastaavaa. No, sä oletkin pidemmällä. Miten sä jaksat näitä helteitä? Mulla on jotenkin ihan vetämätön olo. Ei jaksa edes seistä tuolla ulkona. Ei jaksa mitään. Ärsyttää tällanen tekemättömyys. Stressaan siitä mielettömästi. Mutta tiedän tosiaan miltä susta tuntuu, kun vauvamahaa ei näy ja maha pullottaa muuten. Mä kävin äsken puntarissa, eikä painoa ole tullut, mutta jotenkin mun kehosta on rasvat juosseet tuonne mahan seudulle! Hirveät makkarat, mutta istuessa taas tuntuu ettei pehvassa ole tarpeeksi rasvaa, kun luiden päällä joutuu istumaan ja tuntuu ilkeältä kovalla penkillä! On tämäkin eriskummallista aikaa, mutta tapahtukoon mitä vain, pikkuinen on nyt tärkein ja sen maailmaan tuloa odotan ihan hirveästi!
Joo, oli vain pakko purkaa tänne. Koittakaahan työ nauttia helteistä! Ja kärsivällisyyttä kaikille. Sitä tarvitaan näköjään tämän vauvansaantiprosessin joka vaiheessa, alusta luultavasti loppuun saakka.
Minks 14+6