KEVÄTTOIVEET *vko 27*
Kommentit (33)
Paljon kiitoksia onnitteluistanne! Ihanaa oli lukea viestejänne. Täällä tosiaan " tunnen" lähes koko ajan raskauden alkaneen; turvotuksen tunne alavatsalla jatkuu, ja ajatellessani sitä (lue: mitä sitä paljoakaan muuta kuin tätä asiaa tässä ajattelisi) huomaan sen jatkuvasti, jos nyt ei ihan koko vuorokautta, mutta kuitenkin. Ja rinnat, huhhuh! Ne ovat vähän kipeät edelleen.
Tikru: Juu, hyvin oli kierto ajoitettu siihen, että sai juuri reissun jälkeen testata turvallisissa kotimaisemissa. Jotenkin ajattelin, etten ehkä matkalla oliskaan halunnu jännittää niin suurta asiaa, koska keskittyminen meni kaikkiin uusiin kokemuksiin ja miettimiseen, mihin menee seuraavana päivänä. Mieletöntä säkää muutenkin oviksen sijoittuminen suunnilleen hääyön tienoille - mulla on vahva tunne siitä, että tämä masupisteeni on saanut niiltä ajoilta jo alkunsa. Yritän telepaattisesti johdatella myös sunkin simppoja oikeeseen suuntaan :)
Surullinensiili: Hehkutteluaikaa, vai mitä? Piti vastata muuten sulle siitä, etten valitettavasti ostanut mitään vauvajuttuja jenkkilöistä. Otin pariin otteeseen jutun puheeksi miehen kans, joka sano puolitosissaan, että se voi tuottaa huonoo onnee, jos etukäteen ostaa, kun ei oltu vielä läheskään tietosia raskaudesta. Meinasin jo mennä vauvakauppoihin, kun se oli käymässä toisessa putiikissa, itsepäisesti vaan hankkimaan edes pienen nutun, mut sit mäkin luovutin; jos vaikka tulis myöhemmin paha olo siitä, kun vuoden päästäkin vielä yrittäis, ja jo ois ostettu häämatkalla vaatteita. Nyt täs tilanteessa tietty harmittaa, miks en ostanu.
Kovasti haluisin evästää porukkamme yrittäjiä, jos vaikka näillä yksilöllisillä kokemuksilla ois jotain vaikutusta: Kokeilkaa ennen ja jälkeen oletetun oviksen vaikka joka päivä-taktiikkaa. No mä voin kertoa meiän pupuilupäivät, vaikka onhan tää vähän hullua näitä julistella :) , eli kp:t 8-11, 12 jäi väsymyksen takia väliin, 13, 16 ja 19. Eli harveni loppua kohti roimasti, mut täytyyhän sitä joskus levätä :) Tää siis niin, että edellinen kierto 26 päivää. bd bd bd bd
Söpösimmu ja alkuraskauden epävarmuus onnesta huolimatta, kaikki on vielä mahdollista
Aivan ihanaa! :) Paljon onnea, Söpösimmuinen! Voi, sulla on nyt niin jännittävä elämä: häät, häämatka Atlantin taakse ja vielä raskauskin! :) Joskus maailma vaan hymyilee.
Täällä pidellään hellettä: käytiin juuri uimassa ja syötiin jäätelöä terassilla. Tänään olis ohjelmassa myös peiton alla (tai tällä helteellä paremminkin peiton päällä) puuhastelua ;)
Voikaa hyvin ja paksusti, virtuaaliystäväiset! :)
Söpösimmulle! Olipa ihana uutinen taas. Ja että hääyöstä alkanut :D Somaa!
Pikaisesti tässä vastailen surullisellesiilille:
Joo meille sanottiin, että np-ultra tai rakennultra. Kaupunki tarjoaa vain toisen. Mutta ei se ihan noin mustavalkoista ole, koska nyt perjantain ultrassa kätilö ei mielestään nähnyt tarpeeksi hyvin sisäelinten rakenteita (harvoin näkeekään) että varasi meille samantien ajan myös rv 20 rakenneultraan. Sanoi, että kaupunki on siirtymässä takas kahden ultran tarjoamiseen, niin vähän se vk 13 ultra kertoo sikiöstä. Niskapoimun siitä näkee, mutta muuta uutta se ei meille antanut, koska meillä lääkäri jo ultrasi vanhemmalla laitteella viikkoa aiemmin ja se oli paljon hienompi kerta. Mulle kätilö sanoi, että on taaksepäin kallistunut kohtu, vaikka lääkäri oli viikkoa aiemmin todennut, että ei ole. Ota tässä nyt sitten selvää... Se on ainakin varmaa, ettei mulla ole mistään vauvamahasta tietoakaan. Läskiturvotusmaha edelleen :/ No, tämä on tätä vauvan odotusta, ei passaa valittaa :)
Sikiöllä oli ultran mukaan 4pv vähemmän ikää kuin kk laskettaessa, mutta kuulema ei muuteta lask.aikaa jos muutos on alle 5pv. Aika paikkakunta ja kätilökohtaista vissiin tuo kui herkästi muutetaan. Edelleen siis 1.1.2007 :)
Hyviä vointeja ja luottamusta jo plussanneille! Älkäähän epäilkö elämää mahassanne, kyllä sitä siellä on ja hyvin varmasti voidaan :) Toivottavasti saadaan annaliinu ja TiggerX pian jengiin mukaan, perustetaan vaikka oma ketju tuonne odotuspuolelle! Henk. koht. mulla ei ole energiaa ja aikaa perehtyä enää uusiin ketjulaisiin, teidän kanssa on mukavaa ja tuttua olla.
Minks 14+0
Tuli tuosta sänkyhommien tiheydestä mieleen, että meillähän meni tavallaan ihan hassusti plussauskierrossa kaikki ajoitukset. Tiivistettiin tahtia olettaen, että kierto on 34+päiväinen, ja kierron pituus on ilmeisesti ollutkin 24-28 päivää. Joten oikean ovulaation aikaan ollaan pupuiltu ehkä joka kolmas tai neljäs päivä, ja jtp-taktiikkaa käytetty silloin, kun hedelmöitys onkin oikesti jo tapahtunut :)
Minks, ei mullakaan vauvamasu näy vielä. Vatsan alimman rasvakerrokset on vaan työntyneet ylemmäs, joten entisen kahden makkaran sijasta mulla on nyt kolme... Mutta eilen illalla kohtu tuntui jo tosi selvästi, jotenkin se iltaisin tuntuu pömpöttävän enemmän.
Näillä viikoilla saattaisi jo alkaa tuntea jotain liikkeitä! Tosin toisillahan menee 20. viikolle, joten enpäs vielä hirveästi innostu...
Kandi 15+0
hei,löysin meille hyvän paikan!
käy rekisteröitymässä osoitteessa www.yourdays.com
sieltä voit seurata sitten kalenterista parhaat hedelmöittymispäivät!
Kantsii käydä,mä rekisteröidyin jo! :)
Ihanaa lukea näitä plussauutisia! Onkos jo suurin osa plussannut? Keitäs vielä on plussaamatta? Nyt loputkin vauhdilla mukaan niin siirrytään tuonne toiselle puolelle...
kandivaihe; yleensähän ensi synnyttäjät tuntevat liikkeet vasta rv 18 :sta eteenpäin jotkut jopa reilusti yli rv 20. Joten vielä ei kannata hätäillä. Itsellä on nyt muutamana päivänä tuntunut erehdyttävän paljon vauvan liikkeitä muistuttavia ilmakuplia masussa.
Noista ultrista; meidän kunta ei tarjoa kuin rakenneultran rv 18-20. Tosin ensi vuodesta lähtien tarjotaan myös np-ultra...
ON: Pahaolo on hellittänyt lähes kokonaan. Vain silloin se vaivaa, kun syön nopeasti, kun nälkä on päässyt pahaksi. Pahin väsymyskin on tiessään. Olo alkaa ihan oikeasti olla aika hyvä ja tässähän alkaa pikkuhiljaa ihan NAUTTIMAAN raskaudesta!
maria80 ja Patu-Alli rv 11+4 (?)
Porukat lähti yyteriin pariksi päiväksi, enkä niiden koneelta viitsinyt tänne kirjoitella ettei jää kiinni :) Kaksi päivää pois täältä, tuskaa :)
Mä vähän ajattelinkin että noin se ultra juttu menee. Koskahan ne on siihen kahteen ultraan siirtymässä? Mistä muuten sait Minks selville et mihin neuvolaan kuulut? Mä ajattelin vielä ensi viikonloppuna testata (mä en hevillä usko) ja sit ens viikolla soitella neuvolaan, voi kyllä näin kesäaikaan olla vaikee saada aikaa. Jos kohtu on taaksepäin kallistunut tai edes jotain sinne päin, raskaus ei näy kovin aikasin. Jos taas on eteenpäin kallistunut niin sit onkin iso massu, oon yhden tällaisen nähnyt :) Mut eiks oo parempi ettei kasva ulospäin isoksi niin pystyy tekemään paljon kun ei maha oo edessä :) Mulla toi olis toivottavaa ettei näkyis häissä :)
Yks tuttu sai vauvan lauantaina. Kaksi ja puolituntia sairaalaan tulosta oli vauva pihalla ja ensisynnyttäjä kyseessä, toivottavasti itellä kävis yhtä hyvä tuuri, tosin seuraavat synnytykset voikin sit olla liian hätäsiä jos eka tulee tota vauhtia.
Missä on PomppuX???? Onko uutisia hyviä tai huonoja?
Kyllä me kuulkaas teidät TiggerX ja annaliinu mukaan tähän plussa junaan otetaan pian! Ai niin piti sulle Tikru sanoo että mä en juuri tässä kierrossa ovista bongannut, ei kertakaikkiaan mitään oireita, joten toivotaan parasta sun kohdalla kans!! bd bd bd bd
Voi vitsi teillä kävi kyllä tosi hyvin Söpösimmu! Oletteko te kertoneet kenellekään vielä? Eipä ne vauvan vaatteet sen kummempia siellä jenkeissä ole. Kuitenkin olis ostanut jonkun nätin vaatteen jota olis kerran pidetty, eli hyvä ettet ostanut! Kyllä niitä nättejä saa täältäkin!
ON: Pientä jomottelua alavatsalla aika ajoin, mutta onneksi kohdun kohdalla. Otin eilen pari juoksu askelta ja totesin että lenkkeily loppui sitten tähän, pyöräilyä ja sauvakävelyä kyllä mutta ei juoksua, heti alkoi tuntumaan alavatsalla ei varsinaista kipua, mutta viesti että älä nyt riehu. Väsyttää ihan mielettömästi voiko se vielä johtua raskaudesta vai onko vaan muuta väsymystä? Ostin tänään kaksi pientä tuttia :) Mun oli ihan pakko oli ne niin sulosia...
Viikkoja olisi nyt kasassa menkkojen mukaan 5+1 :)
Ihana lukea teidän viestejä! :) Jotenkin täällä on niin plussaisen onnellista ja toiveikasta. Toivottavasti tämä tarttuu Tikruun ja muhunkin. Mehän ollaan viimeiset. Haluatteko te muut siirtyä jo odotuspuolelle? Minks ei jaksaisi tutustua uusiin (ja tuskin moni muukaan, kun täällä juttu luistaa niin hyvin ja nyt jo tunnetaan toisemme.) Jos te siirrytte sinne, niin voidaanko me Tikrun kanssa roikkua mukana? (kysyy ujosti annaliinu ;)
TiggerX: menen kohta katsomaan ehdottamaasi sivustoa. Viime syksynä rekisteröidyin Fertilityfriendseihin, ja siellä sai pari kuukautta ilmaiseksi pitää hauskaa kiertokalenteria, johon merkittiin puuhapäivät sydämillä ja arvioitiin limoja ällön tarkalla asteikolla. Nyt en enää pääse sinne sisälle ilman dollareita, joten se siitä.
Limoista puheen ollen... nyt olis normaalin kierron eli 28-päiväisen tiistaikierron kp 14 ja joku minusta irtosi valtava limamöykky. Pitää mennä tarkistamaan jostain hedelmällisyyssivuilta, mitä se tarkoittikaan. Viettelin miehen varmuuden vuoksi heti töiden jälkeen ja yritin myös äsken uudelleen, mutta mokoma Saksa-Italia-peli sotki miehen keskittymisen! ;) Voi tätä jalkapalloa.
Kävin gynellä pari viikkoa sitten, ja se sanoi, että mullakin on kohtu taaksepäin kallellaan. Toivottavasti se tarkoittaa sitä mitä sanoitte eli pienempää raskausvatsaa. Muuten minusta tulee valtava valas ;)
Vielä sadannen kerran onnea kaikille odottaville! Olen NIIIIN onnellinen teidän kaikkien puolesta! :)
TiggerX: Kävin rekisteröitymässä.
Löysin myös vastauksen omaan kysymykseeni: " Ovulaatiolimaa voi edeltää ns. limatulppa, mikä tarkoittaa että kohdunsuulta irtoaa " klimppi" , kun ovulaatio lähestyy" , sanottiin perhesuunnittelun sivuilla. Mies saa siis katsoa pelin rauhassa loppuun, ovis onkin vasta tulossa. Tikrun suosittelemien yourdays.com -sivujen mukaan hedelmälliset päivät alkoivat tänään ja jatkuvat viikon loppuun eli nyt tiedetään, mitä meillä tehdään futiksen erätauoilla ;)
Hyvää yötä kaikille!
Joo,se kalenteri noilla sivuilla on kyllä hyvä!
ja sinullahan kuulostaa nuo ovislimat ihan hyvältä!
Itselläni on omituista....ihan kun eilen ois tullut ovislimat vaikka oli kp 18....ja kiertohan on se 29 päivää...voihan se olla mahdollista. Eli ollaanko sitten pupuiltu väärään aikaan,en tiedä...masentaa edes ajatella. Mutta toisaalta pupuiltiin su:na, eli simpat on hyvässä lykyssä säilyneet 2 päivää!! Tänään hassua tuntemusta alavatsalla ollut, en tiiä johtuuko oviksesta. tai jos ovis oli viime viikolla, nyt vois olla jo kiinnittymisjomotusta..?? noh, turhaa spekulaatiota, mutta näitä sitä vaan aina miettii. annoin mihelleni tunnukset sinne yourdays:iin, niin voi käydä itsekin sitten tsekkaamassa millon kantsii pupuilla,heh! :)
-tikru kp19
Pitäis varmaan rannalle mennä, eikä istua keskellä kauneinta päivää koneen ääressä, mut en malta pysyä poissa. Huomenna vois meillä olla uintipäivä.
PomppuX: Totisesti, missä sinä olet? En muista viimeksi kirjoitettua tilannettasi, ootko mahdollisesti jossain reissussa? Pelkään jo, että jotain huolestuttavaa on käynyt. Eikä kannata masentua meiän plussa-aallosta, kyllä meillä kaikilla on mahdollisuutemme. Lähetän sulle toivon säteitä!
Itselläni täytyy tosiaan kiittää jotain ihan ihmeellistä säkää. Niin kuin aina ajattelin, että olen valmis hermostumatta odottaan muutaman kuukauden ennen kuin tärppi käy, ja järkiajattelulla mietin, että se on täysin normaalia ja mahdollista, niin sitten iskikin heti tärppituuri. Yritän ajatella, että sain tälläisen säkän lahjana. Oma luontoni oikeestaan yllätti mut - musta tulikin kp:n 20 jälkeen täysin malttamaton piinailija jo ekassa kierrossa!
Tikru: Mielenkiinnolla odotan sun alavatsatuntemuksiesi edistymistä. Kerro sitten, onko muutaman päivän päästä tunne vielä sama kuin nyt. Mullahan alkoi niitä tuntemuksia olla jo kaaaauuuan ennen kuin tätin olisi pitäny tulla. Voi siis hyvin merkata kiinnittymistä...!
Annaliinu: En mä vielä siirry odotuspuolelle. Ajattelin mennä sitten, kun oireita olis enemmän kerrottavana jne., eli myöhemmin. Tottakai voisitte kaikki muutkin tulla mukaan. Sitä paitsi täällä mä nyt pysyn, en mitenkään halua ja aio jättää tätä porukkaa :) Hei A-L, sullahan on nyt nimenomaan aika mennä vällyjen väliin limojen perusteella, nyt toimikaa! Mutta muistakaahan myös ilo touhuillessa ;)
Surullinensiili: Ei olla kerrottu vielä kenellekään plussauksesta. Eikä aateltu pitkään aikaan kertoakaan. Haluaisin ehkä ultrauksen todisteeksi, ennen kuin kerron kellekään - oon tässä asiassa aika rauhallinen ja maltillinen vielä, vaikka hirveesti odotan sitä, että pääsen julistamaan raskauden lähimmille ihmisille. Alkomahooli on edelleen se aihe, mikä saattaa aiheuttaa hankalia tilanteita; en tosiaan oo mikään himoryyppäri, mut sillon tällön voi tulla tilanteita, jossa mun odotetaan juovan ihan kuin ennenkin, ja sit oon todella pulassa, miten kiemurtelen juomista irti. En haluais nimittäin sillä tavalla paljastaa.
Äh, joku tuli hätisteleen koneelta pois, kun sillä on vuoro, sori, pakko mennä.
Söpösimmu, rv 4 + 6
Huh tätä kuumuutta, mä en siedä tätä ollenkaan, onneksi meillä on sentään inhimillinen lömpötila, muuten jäis kyllä meikäläiseltä yötkin nukkumatta. Onneksi ei satu raskauden loppu vaihe kesälle, vois olla tukalat oltavat viimesillään.
Annaliinu: Nyt meet sulkeen sen telkkarin ja sanot miehelles et on vähän tärkeämmistä asioista kysymys :) Vaan eipä tuo ole niin kellon tarkkaa etteikö voisi katsella matsin loppuun :) Toivottavasti teilläkin nyt tärppäisi! bd bd bd bd bd bd Ja yhdessä mennään sitten odotuspuolelle tottakai!
Tikru: Käykö sun mies siellä katsomassa? Mä en omaani kyllä sais sellasille sivuille kirveelläkään, tai ainakaan ei ikinä myöntäis käyneensä. Olettekos te nytkin eri paikkakunnilla? Jos nyt on limoja niin kannattaisko tehdä pieni iltaretki miehen luo :) Vaikka Minks todisti ettei sitä niin tiuhaan tarvitse puuhailla, laatu korvaa määrän :)
Söpösimmu: Mulle kävi vähän samalla tavalla ton kärsimättömyyden kanssa. Oltiin sovittu et heinäkuussa aloitetaan yritys... Ehkäisy jätettiin pois pari kiertoa sitten ja vaikka vähän ehkäistiin, niin aina sitä toivoi että olis " vahinko" käynyt. Nyt sitten virallisessa ekassa yrityskierrossa mä testasin heti kun ajattelin et vois edes jotain näkyä, mulla kun oli jalo ajatus et minähän en turhan aikaisin testaile... Niin ne kauniit periaatteet katoo, kasvatusperiaatteita on sit turha luodakaan :)
ON: Juilii edelleen, toivottavasti ei oo merkki mistään kummemmasta. Koska kohtu alkaa kasvaan? Mä en pääse koulunkirjastoon kun se on kiinni ja oon ihan tietopimennossa, netistä kyllä varmaan löytyis tietoa mut sitä on niin tajuttomasti ettei löydä mitään. Ai niin näin raskauspäiväkirjan Euromarketissa. Hintaa 12.90 joten en viitsinyt ostaa, siinä oli aina joka viikolle oma aukeama jossa joka päivälle muutama rivi ja sit tekstiä et mitä sillä viikolla tapahtuu siis kehitystä sikiöllä. Aikas kiva mut vähän turhan hintava :(
surullinensiili: juu,limojen kannalta ehken kannattaisi vierailla miehen luona, mutta jotenkin uskon että ovuloin jo viime viikonloppuna...sitäpaitsi en taas töitteni takia pääsisikään vierailulle!
söpösimmu: kiitos kannustuksesta, ihanaa kuulla että sullakin oli näitä tuntemuksia jo paljon ennen tätiä! Mulla nimittäin se nippailu ja sellanen koko ajan tuntuva hassu...miksikä sitä nyt kuvailisi...jomotus tuntuu edelleen ja välillä nippasee lujempaa. Voi että kun siellä nyt olisi jotain elämän alkua käynnistymässä *toivoo sormet ja varpaat ristissä* ;)
Aloitin muuten mittaamaan aamulämpöjä, juttelin äitini kanssa ja hän oli tehnyt aikoinaan samoin. (Oon tottunu kertomaan äidille kaiken...siis todellakin melkein kaiken,että tästä asiasta ollaan nytkin puhuttu ja onneksi hän tukee minua päätöksissäni, se on helpottavaa! :)) Katsotaan jos ne alkais vaikka nousemaan! Tuntuu kuitenkin ettei vielä uskalla elätellä toiveita,mutta huomaa ainakin että on taas mieliala paljon iloisempi ja virkeämpi kun on taas se aika että voi toivoa ja ajatella plussausta!
:)
Mä kuolen tähän kuumuuteen. Sormetkin on niin turvoksissa että sormukset puristaa ja on pakko ottaa pois, tosin saa nähdä saanko :)
Tänään testasin viimeisen kerran ja vahva plussa tuli. Nyt mä uskallan luottaa että plussa se todella on. Aikas jännittävää. Katsoin neuvolankin valmiiksi, me kuulutaan Metsäniityn neuvolaan joka on Annalassa. Hankalat soittoajat sinne ja mä en voi edes töissä pitää puhelinta auki ja tollasta asiaa en kyllä soita yleisestä puhelimesta kaikkien keskellä. Täytyy järjestää jotenkin ruokatauolla. Koskas te sinne neuvolaan soititte/soitatte? Ei varmaan oo turhaa näin kesäaikaan soittella ajoissa.
Tikru: Joko päset viikon päästä piinailemaan? Toivottavasti teilläkin nyt tärppäisi bd bd bd bd Piristää kyllä mieltä vaikka huolia tuleekin roppa kaupalla lisää.
Annaliinu: Oletteko jaksaneet pitää tuon jtp tahdin? Se on aikas rankka jos ei ole normaali tahti, mutta toivottavasti " uurastus" palkitaan :) bd bd bd bd bd bd Mikäs kierronpäivä sulla on menossa, koska pääset piinailemaan?
Mahaa juilii edelleen hyvin usein muuten on kyllä hyvin oireetonta ollut, mulla ei oo edes rinnat kipeät, ehkä vähän raskaamman tuntuiset ja nännit aremmat mutta eipä muuten. Voiko yökötys alkaa jo näin aikaisin? Musta kun tuntuu ettei meinaa enää ruokamaistua. Lievää huimausta on mut kaikki nää oireet olis selitettävissä yhtälailla helteellä. Minkälaisia tuntemuksia teillä on ollut kohduntienoilla ja kuinka pitkään sitä on jatkunut?
Surullinensiili 5+5
Musta on tullut niin hätähousu, että varasin jo eilen ekan neuvolakäynnin. Soitin hivenen varausaikojen ulkopuolella, joten puhelu meni hirveen nopeesti ohi ehkä siksi, mutta muutenkaan en tajunnut jäädä haluamiani kysymyksiä siinä vielä esittämään (liikunnasta, kynsilakanpoistoaineista jne. :)). Onpahan se itse käynti tulossa jo hyvinkin pian; 18. päivä, jolloin olen 7:llä viikolla. Neuvolaan maltan kyllä odottaa, MUTTA: Sanoivat, ettei ekaa ultraa tehdä kuin vasta rv 13! En kyllä jaksa sinne asti!! Onhan ne muutkin saaneet kuulla tai nähdä sydänäänet jo aiemmin! Haluaisin edes kuvan muistoksi pikkuisesta. Nythän tietty on kyse siitä niskapoimun havaitsemisesta, jota eivät kuulemma aiemmin näe, mutta menen sitten vaikka kahteen eri ultraan alkuvaiheessa, hittiläinen. Yksityinen on vaihtoehto (tosin turhan kallis sellainen), mut kertokaahan te muut, voisko vaikka pyytää lääkäriä ultraamaan ekalla lääkärikäynnillä, tai onko muita mahdollisuuksia nähdä se mötti nopeammin?
Surullinensiili: Kyllä kannattaa jo varata se neuvola-aika; mullekin annettiin se näin lähitulevaisuuteen. Yritä järkätä vaikka ruokiksella. Alavatsasta: kohdun kohdalla hyvin alhaalla vatsassa (ei lähellekään navan korkeudella) on mulla sitä turvotuksen tunnetta, mutta nykyään en tunne sitä kuin vain ollessani paikallani pitkään. Liikkeessä en huomaa juuri mitään; kävin vähän juoksentelemassa hyvin hiljaista vauhtia, ja se meni hyvin ilman tuntemuksia. Ehkä sunkin kannattaa kokeilla hölkkää myöhemmin uudestaan, tai sitten tehdä vaan jotain kevyempää.
Mäkin oon rynnänny kirjakauppaan etsimään raskauskirjaa, johon voi merkata omia huomioitaan myös. En löytänyt. Siellä oli vaan sellasia, joissa on paljon myös vauvanhoito-ohjeita. Totta kai nekin kiinnostaa, mut en raski ostaa vielä näin varhasessa vaiheessa. Ne jotka on ollu neuvolassa, kerrottehan, saako sieltä sellasta raskauden etenemisestä kertovaa opusta, johon voi ite merkata tuntojaan? Jos ei sieltä välttämättä saa, niin Surullinensiili, meen sit sinne Euromarkettiin hakeen sen mainitsemasi 12 euron jutun.
Ootteko paljon uineet? Mä olin kerran järvessä ja kauheen kylmää oli, mutta näin kuumalla ihanan virkistävää :)
Söpösimmu rv 5+2
Joo ei ole pitemmän päälle herkkua nämä helteet. Ei jaksa yhtään mitään... Parasta on vain istua keinussa varjossa, tuuleekin mukavasti. Mies on lomalla ja sille unelmaloma on vain oleskelua kotosalla/jomman kumman kotona ilman sen kummempaa ohjelmaa. Joka kesä meillä on pientä kinaa tuosta, koska mä taas haluisin tehdä kaikenlaista ja reissata. Nyt tosin tyydyn vain oleen, koska ei kertakaikkiaan muuta jaksa!
surullinensiili: Onnea selvästä plussasta! :) Sinäkin epäileväinen sait nyt varmistuksen ja voit iloita uutisesta! Epäileminen tosin on varmaan luonnollinen reaktio näin suureen muutokseen, itse kukin sitä on tehnyt ja edelleen on epätodellinen olo :) Mulla ei edes näy missään, että olen raskaana, vaikka keskikolmannes jo menossa! Oikein harmittaa, jos mulla todella on se taaksepäin kallistunut kohtu. En saa isoa mahaa koko kesänä :( Ja ostin jo kaksi somaa kesämammapaitaa :( Toivotaan, että elokuun lopulla jo näkyisi. Milloin ne sinun häät oli? Ainakin minun kokemuksen perusteella voit huoleti jo valkata hääpukua, sillä 10 viikkoon ei näy mitään. Luultavasti ei näy 15 viikkoon, jos vkolla 20 vasta vatsa näkyy muille terkkarin mukaan. Neuvolan mä taisin varata aika pian plussaamisen jälkeen. Tosin mä teinkin testin aika myöhään. Eka neuvola oli vkolla 7+0. Seuraava mun omasta pyynnöstä vkolla 12+0 ja sitten lääkäri ja ultra seuraavilla viikoilla. Siinäpä ne käynnit olivatkin. Mahaa mulla jomotti vähän kuukautisten kaltaisesti juuri noina sun viikkoina. Rinnat taisivat kipeytyä ja turvota vähän myöhemmin (ei ole päiväkirja nyt tässä vieressä). Pahoinvointia voi tosiaan olla jo nyt.
Onpa kiva kun teitä raskaana olevia on nyt enemmänkin! Tosi mukava jakaa kokemuksia teidän kanssa!! Mä kun olen kaveripiirissäkin ensimmäinen, niin ei ole siellä ketään samanhenkistä edes. Sinkkuja ovat tai avosuhteessa, johon eivät halua sitoutua sen enempää. Vaikka ei me nyt niin nuoria enää olla. Ihan lapsentekoiässä tässä mielestäni ollaan.. 23-26 vuotiaita. Niin vaan luonteet ovat erilaisia eri ihmisillä.
TiggerX: Toivotaan että nipistelysi ovat merkki plussasta!! Seuraa vaan lämpöjäsi.
söpösimmu: Eipä nopeasta neuvola-ajan varauksesta haittaa ole :) Hyvä se on ajoissa käydä, saa paljon tietoa ruokavaliosta ja muusta. Ja ultraa joutuu tosiaan odottamaan vkolle 13. Ei sitä aiemmin tehdä! En tiedä miksi, mutta ei kai ole syytäkään. Sydänääniä voidaan kuunnella joskus vkon 10-11 tienoilla ellen väärin muista. Se kerta on aivan mahtava! Mulle se oli jopa parempi kuin ultra, kun oli eka todiste pikkuisen olemassaolosta. Mutta ei niitäkään ääniä aiemmin kuunnella. Mulle sanottiin, etteivät edes kuulu neuvolan laitteilla aiemmin. Se mitä tarkoitit, että muut ovat kuulleet ne jo aiemmin niin tarkoitit varmaan Maria80:tä, joka oli poikkeustapaus sen rypäleraskauden tms. vuoksi. Lääkärikäynnillä ultrataan, mutta mulla ainakin eka lääkärikäynti oli vasta 13 viikolla. Tuosta kirjasesta, niin mä merkkaan ihan tavan taskukalenteriin. Ei neuvolasta mitään saa.. saa sieltä sellaista jossa kerrotaan raskaudesta viikko viikolta, mutta eipä siihen paljon omia tuntemuksia kirjoiteta.
Tulipa taas hemmetin pitkä teksti :)
Minks rv 14+5
Söpösimmu; Niinkuin minks jo sanoi, ensimmäinen lääkärikäyntikin on vasta joskus rv 12-13 tienoilla. Meidän kunnassa ei tosin silloin tehdä edes sitä ultraa. Lisäksi meidän kunta tarjoaa vain rakenneultran joka on vasta rv 18-20, joten minun korviini nuo np-ultraan pääsijät saavat nähdä vauvan TODELLA aikaisin. Mutta toki ymmärrän myös sen, ettei malttaisi odottaa edes sinne asti, kun varsinkin nuo ensimmäiset viikot tuntuvat aina matelevan. Mutta toki voihan sitä pientä käydä kurkkaamassa siellä yksityisellä, antaahan se varmuutta, että masussa kasvaa joku ja oikeassa paikassa!
Surullinensiili; Onnea vahvasta plussasta!
Ihanan paljon on myös tänne tullut näitä plussia! Myös tuolla haahuissa (missä myös kirjoittelen) on oikea plussa-aalto! Ihanaa!
Minulle on oikeastaa ihan sama, että kummalla puolella kirjoitellaan. Voidaanhan me esimerkiksi odotella, että loputkin plussaavat ja sitten siirtyä tuonne toiselle puolelle.
ON: Huomenna olisi se ylimääräinen ultra ja nyt on alkanut jännittää aika lailla. Kyllähän se pelkopeikko jossain taustalla kummittelee... Mutta huomenna ollaan taas vähän viisaampia...
maria80 rv 12+2
Huh hellettä! Oltiin mökillä keskiviikosta lauantaihin, siellä oli ihanan viileätä, kun mökki korkeiden puiden varjostamana saaressa. Ja vesi oli juuri sopivan lämpöistä uimiseen! Oli vaan ikävää uida alasti, kun kohtuun sattui jokaisella potkulla, minkä vatsallaan otti. Olisi pitänyt laittaa sellainen vatsaa tukeva sporttiuikkari päälle, mutta eihän mulla edes ollut uikkareita mukana...
Kohtu tuntuu sormin tunnustellessa ihanasti sivuilta, se on jo ihan pikkuisen pullahtanut ulospäin. Silti se ei näy ulospäin juuri yhtään, joten nyt vaan näytän 5-10kg lihonneelta kaikkien raskaudesta tietämättömien silmissä :/
Liikkeitä ei tunnu myöskään, mitä nyt kaksi kertaa olen tuntenut jotain kuplintaa, mikä voisi periaatteessa olla sikiön liikkeitä. Alkaa jo suorastaan huolestuttaa, kun mitään ei tapahdu. Mullahan ei ole koko kesänä neuvolaakaan, en pääse edes sydänääniä kuulemaan. Jos sikiölle tapahtuisi jotain, joutuisin kantamaan kuollutta sikiötä sisälläni jopa melkein kaksi kuukautta... Mutta ei saa ajatella noin. Odotan vaan niitä liikkeitä, jotta voisin itse seurata raskauden edistymistä helpommin.
Nyt muuten kohtu painaa tosi kovasti virtsarakkoa. Jos seison pitkään, esim. töissä, joudun käymään tunnin välein vessassa. Istuessa kohtu ei paina rakkoa niin pahasti, mutta istuma-asentojakin pitää jo miettiä. Ihan mihin kippuraan tahansa en enää taivu :)
Kandi 15+5
Hurjasti Onnea Söpösimmulle,nythän täällä vallan plussa-allto sai alkunsa,huippua!! Ottakaa kiireesti tämä tikru ja annaliinu mukaan!!:)
En enää malta odottaa ensi viikkoa kun pääsee piinailemaan!!
Toisaalta pieni epätoivo alkaa iskeä, jotenkin on nyt sellainen olo etten tästäkään kierrosta vielä plussaa, jotenki tuntuu et kun sitä NIIIIN kovasti toivoo, niin sitä iloa ei mulle suoda...tyhmältähän tää kuullostaa mutta siltä nyt vaan tuntuu... Tuntuu,et ei oo elämässä nyt muuta kun duunia painaa päivästä toiseen ja ois se liikaa pyydetty jos saisi elämään muutakin sisältöä...äääh, no ei vaan, kyllä nyt pitää ryhdistäytyä ajattelemaan positiivisemmin!
Kiva loma oli, pupuiltiin juuri oikeina päivinä, tosin selkeitä ovislimoja en oo vielä bongannu ja siitä tää huoli nyt onkin että jos mulla onkin ovis vasta tulossa....??? ja viikot kun ollaan eri paikkakunnilla miehen kanssa niin eipä jaksa kauheesti toiveita enää elätellä. Eli jos tästä kierrosta tärpppää niin se on sitten tosiaan luojan lykky! ;) voi tietty olla et ovis oli ajallaan,well, who knows....eikun jatkamme odottelua!
kandivaiheelle paljon ihania odotuspäiviä! :)
söpösimmu: tosiaan aika ihanassa saumassa tuli tuo sinun plussaus,juuri reissun jälkeen! Ihanaa varmasti iloita plussasta yhdessä miehen kanssa! Tarrasukkia matkaan!
surullinensiili: olen tosi onnellinen puolestasi,tarrasukkia matkaan teillekin! :)
annaliinu, kohtalotoverini, mitä kuuluu? :)
tikru kp17