Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juurihoidettu hammas oireilee

Vierailija
27.04.2020 |

Minulle tehtiin juurihoito hampaaseen joka ei kovin pahasti oireillut. Sen jälkeen hammas oli arka joitakin päiviä ja meni ohi. Hoito uusittiin ja sama juttu eli oireili hetken ja meni ohi.
Nyt se laitettiin kiinni ilman mitään hoitoja enää. Tosi kiireellä tehtiin. Sitä hammasta ei edes pitänyt operoida vaan tehtiin se kun jäi aikaa. Eri hammaalääkäri joka hoidon aloitti ja puhui huonoa suomea. Nyt hampaassa tuntuu kaikki hypyt ja tärähtelyt mitä ei ennen ollut. Vit#ttaa. Onko ihan normaalia?
Tämä alkoi muutama päivä hoidosta ja hoidosta nyt vajaa viikko.

En halua hampaasta luopua kun viereinen hammas on jo poistettu siitä. (Poskihampaista kyse) Oli hammaslääkäri joka halusi poistaa kaikki hampaat joissa vähänkään isompi reikä ja 2 hammasta annoin hänen tyhmänä poistaa. Onneksi vaihtui lääkäri pari vuotta sitten ja ne hampaat jotka hän seiraavaksi suunnitteli poistettavan on korjattu.
Nyt kun hampaita puuttuu jo 2 niin en halua luopua enää yhdestäkään.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi on hammaslääkäri, lohdutti mua että pari viikkoa voi jomotella vielä juurihoidon jälkeen vaikka hoito olisi onnistunut. Jos sattuu todella paljon, on mentävä tietysti hammaslääkäriin mutta jos särky on siedettävää ja menee lopulta ohi niin se on normaalia. Joskus voi tietty paikka jäädä korkeaksi tai tulehdusta jonnekin, mutta mulla helpotti sen kahden viikon jälkeen kun söin sen ajan Buranaa.

Vierailija
22/33 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurihoidetun hampaanpoisto on normaali hampaan poisto, joka vaatii puudutuksen. Vaikka itse hammas on ns kuollut, reagoivat ien, sekä hammasta ympäröivä periodontaaliligamentti lukuisine hermoineen poistoon. Poistossa nimenomaan kohdistetaan paine sinne hampaan ympäröivään kudokseen (säikeiden venyminen, hammas on kiinni leukaluussa niillä säikeillä). Jos juurihoidosta on kauan aikaa, voi hammas olla aika tiukassa, koska ne säikeet hampaan ympärillä ovat muuttuneet juurihoidon myötä, hammas ikäänkuin luutuu kiinni leukaluuhun. Lisäksi voimakas purenta lisää luutumista. Jos hammas ei ole kipeä, se yleensä puutuu kuitenkin erittäin hyvin. Monijuuriset hampaat yleensä paloitellaan, jotta voidaan nostaa juuri kerrallaan ylös ja paine ja voima on helpompi kohdistaa yhteen juureen kerrallaan. Jos hammas on hyvin kipeä ja tulehdus levinnyt jo laajemmalle alueelle hampaan ympärille, voi puuttumisen kanssa olla ongelmia. Onneksi nykyiset puuduteaineet ovat hyviä ja sitä saa lisää, joskus joudutaan puuduttamaan suoraan niitä aiemmin mainitsemiani ligamentteja, jotka siis todellakin reagoivat paineeseen kipuna, vaikka itse hammas olisikin juurihoidettu. Valitettavasti juurihoidetut hampaat ovat usein ns haperoita eli poiston edetessä itse hammas vaan murenee ja juuri on silti hiton tiukassa. Onneksi juurenpätkät saadaan lähes aina kokonaan pois, jos ei saada, voidaan varata jatkoaika, jolloin juuri yleensä löystynyt ja irtoaa paljon helpommin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla juuri hoidettu hammas aiheutti hoidon jälkeen kuumetta ja kipua. Hammaslääkärissä ajattelivat sen johtuvan viereisestä hampaasta. No hammas rauhoittui, ärtyili vaan silloin tällöin. Noin kymmenen vuoden päästä alkoi uudelleen kova kipu - sama hammas juurihoidettiin uudelleen nyt mikroskoopin alla. Löydettiin kaksi muuta juurta, joita ei ollut hoidettu aikaisemmin (hampaassa siis viisi juurta!). Hoidon jälkeen kipeytyi tosin uudelleen, mutta helpotti antibioottikuurilla.

Vierailija
24/33 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin että voiko paikka olla liian korkea? Kun hammas tosiaan oireeton juurihoitojen välissä eikä se vaivannut tai tuntunut miltään ennen kuin siihen se pysyvä paikka laitettiin?

Hammaslääkärit ovat kaikki olleet ulkonaalaisia ja suomen kieli heikohkoa. Viimeksi oli eri hammaslääkäri kun sitä edellisellä kerralla enkä nyt suoraan sanottuna tiedä onko juuria edes täytetty ja oliko juurihoito sen hampaan osalta valmis? Vai tarkoittaako tuo pysyvä paikka että juuret täytettiin samalla? Siinä hommassa meni kymmenisen minuuttia noin.

Ap

Mulle tehtiin juurihoidetun poskihampaan täyttö eli pysyvä paikka viime viikolla ja aikaa meni 45 min. Ei ole ollut kipuja, mitä nyt ien oli vähän kosketusarka pari päivää kaikkien niiden härpäkkeiden takia mitä suuhun tungettiin.

Soita sinne hml, ei ole voinut mennä niin kuin piti sun juurihoito.

Vierailija
25/33 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus on satua. Juurihoidossa hampaasta poistetaan tuntohermo, joten sen jälkeen ei voi sattua. Samoin tuo viesti, jossa selitetään kuinka hammas "lähtee palasina." Oikeesti haloo.

Vierailija
26/33 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurihoidettu hammas pitää leikata yleensä pois ja kirurgi on paras tähän hommaan ja kartiokeila kuva jollei halua hermovauriota.

Hammas napsahtaa juurista helposti katki ja luuta pitää porata että saadaa juuret irti luusta. Aivan perseestä monta kuukautta elää sen hammaskipunsa ja luuvaurion kanssa 😡

Vierailija
27/33 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista kaikille.

Täytyy varmaan huomenna soittaa hammaslääkäriin sitten vaan.

Tosiaan hammas ollut oireeton juurihoitojen välissä. Mitä nyt pari päivää ollut kipeähkö hoidon jälkeen.

Eli jos sitä pysyvää paikkaa ei olisi laitettu niin tuskin oireilisi nyt mitenkään. Ei ollut kosketusarka eikä mitään siinä välissä.

Ja tosiaan kymmenisen minuuttia meni kun sen laittoi kuntoon. Sitä ennen korjasi lohkeaman hampaasta ja kun aikaa jäi niin äkkiä sutaisi tuonkin hampaan. Oli koko ajan fiilis että ei tämä näin voi mennä? Kielimuurin takia en ihan ymmärtänyt mitä tekee eikä hän ymmärtänyt minua kun kyselin.

Ei enää putsattu tai mitään vaan paikka vaan päälle. Eikä tosiaan mennyt ihan kymmentä minuuttiakaan.

Muutama päivä oli ihan ok. Ei mitään oireita mutta nyt eilen tuntui liikkeessä se hammas ja nyt muuttunut kosketusaraksi. Särkyä ei edelleenkään ole eli kaikki ok kunhan hampaaseen ei kohdistu mitään osumaa tai tärähtelyä.

Ap

Vierailija
28/33 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitus on satua. Juurihoidossa hampaasta poistetaan tuntohermo, joten sen jälkeen ei voi sattua. Samoin tuo viesti, jossa selitetään kuinka hammas "lähtee palasina." Oikeesti haloo.

Ymmärrät varmaan että juurihoito ei onnistu aina?

Ja joskus kaikkia juuria ei edes huomata?

Toivottavasti et ole hammaslääkäri!

Vierailija
29/33 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli hammaslääkäri juurihoitoa tehdessään halkaissut hampaan juuren, hammas oireili säännöllisesti niin kauan, että se lopulta poistettiin.

Miten se oireili?

Itsellä ei särje tai muuta. Ainakaan toistaiseksi. Ainoastaan tuntuu hyppiessä mitä ei aiemmin ollut. Nyt ei tehty muuta kun täytettiin eli laitettiin pysyvä paikka.

Ap

Jos ei oo pitkä aika Voisko olla vaan jälkioireilua.

Vierailija
30/33 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla juurihoidettiin hammas viime viikon maanantaina. Sanottiin, että kipua voi tuntua, se on normaalia. Pikku hiljaa sen jälkeen hammas alkoi oireilemaan ja kipu oli aivan jäätävä! Söin maksimi määrän särkylääkkeitä ja soitin hammaslääkäriin. Kuuluu asiaan, ei tarvitse huolestua. Siinä vaiheessa, kun olisin mielummin lyönyt veitsellä reiteen, oksensin särkylääkkeiden määrästä ja huuli turposi, pääsin vastaanotolle. Jonkinlainen bakteeri päässyt vissiin juurikanavaan. Outoa tässä on se, että minulle on juurihoidon yhteydessä käynyt tämä ennenkin. Pelkään tulevia juurihoitoja tämän takia, koska en jaksa enää yhtään kipeää hammasta. Pari muuta hammasta oireilee satunnaisesti tällä hetkellä, niihinkin pitää vissiin tehdä juurihoito, jippii. 

Muuten aiheen vierestä sori, mutta mulla sama tilanne muuten ap:n kanssa. En halua menettää yhtään hammasta. Yksi lääkäri oli kaksi vuotta sitten poiston kannalla ja uskoin siihen, että kannattaa poistaa. Ehkä hän olikin oikeassa, mutta en tajunnut, kuinka isosta hampaasta puhuttiin. Kyseessä oli poskihammas ja se aukko mikä jäi on aivan jäätävä. Tämä poistetun hampaan takana on viisaudenhammas, joka todennäköisesti joudutaan myös poistamaan. Mikä jäätävä aukko minulle sen jälkeen vasemmalle puolelle jää..

Pelkäsin ennen hammaslääkäriä. Nyt pelkään enemmän sitä aikaa hammaslääkärin jälkeistä aikaa. Pelkäsin puudustuspiikin kipua ja tekeehän se kipeää, muttei ole verrattavissa siihen, mitä koin kotona operaation jälkeen.

Vierailija
31/33 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juurihoidettu hammas pitää leikata yleensä pois ... jne

Ei todellakaan "yleensä." Jos sinulle on kerran tehty näin, se ei tarkoita että "yleensä"

Vierailija
32/33 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä pitäisi enemmän puhua että potilas voisi itse tehdä paremmin valinnan joka maksaa helvetisti☹️

Vierailija
33/33 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että ap osaa yhdyssanat. Muuten olisi viesti mennyt väärin.

Juuri hoidettu hammasa...🤗

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kuusi