Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Epäsuosittu mielipide: lasten ja perheiden hyvinvointi on etusijalla koronakriisissä

Vierailija
27.04.2020 |

Lasten ja nuorten arki on muuttunut koronan takia kaikista eniten. Harrastukset, kaverisuhteet, etäkoulu, pääsykokeet, kesätyöt... Merkittävä osa lapsista ja nuorista kokee ahdistusta koronatilanteen takia. Lisäksi lomautukset ja muut työikäiseen väestöön iskevät seuraukset koskettavat välillisesti myös lapsia ja nuoria.

Perheet puolestaan kantavat isoimman taakan hoitaessaan sekä (etä)työt että lasten etäkoulun ja kotihoidon. Moni pitää vielä huolta ikääntyvistä vanhemmistaan. Merkittävä osa kriittistä työtä tekevistä on lasten ja nuorten vanhempia, eli he kantavat vastuuta vielä yhteiskunnan pyörittämisestä koronarajoitusten lisäksi. Nämä paineet heijastuvat tietenkin lapsiin myös.

Ja samaan aikaan esim. tällä palstalla jauhetaan vain lastensuojelusta ja ongelmaperheistä, joiden vuoksi koko Suomi muka uhrataan. No ei uhrata, vaan meidän tulevien sukupolvien hyvinvointi uhrataan jotta suojeltaisiin Suomen ikääntyvää väestöä ennenaikaiselta menehtymiseltä.

Tästä ihmiskokeesta on jo ennestään kokemusta, joka tunnetaan nimellä 1990-luvun lama. Ei ole sattumaa, että vuodesta 1987 eteenpäin syntyneillä on enemmän mt-ongelmia ja vaikeuksia elämässään kuin aikaisemmilla sukupolvilla. He elivät lapsuutensa kriisin keskellä, ja se sävyttää edelleen jopa hyvissäkin perheissä kasvaneiden elämää.

Alanuolienkin uhalla sanon, että on erittäin tärkeää turvata lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointi kriisin keskellä.

Lapsilla on vielä elämä edessään siinä missä hoivakodissa viruva vanhus on jo parhaat vuotensa elänyt ja voi milloin tahansa napata jonkun muun virus- tai bakteeritaudin ja menehtyä siihen.

Toki riskiryhmiä ja työikäistä väestöä täytyy suojella virukselta, mutta silti lapsia ja nuoria täytyy suojella koronakriisin keskellä koska heidän arkensa on muuttunut eniten ja sillä voi olla elämän mittaiset seuraukset.

Tällä palstalla puhutaan lapsista, nuorista ja vanhemmista kuin he eivät olisi ihmisiä ollenkaan ja kuin perheiden ahdistuksella ja huolella ei olisi mitään sijaa kriisin keskellä.

Minä olen eri mieltä.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, lapsissa ja nuorissa on tulevaisuus ja heitä ja heidän perheenjäseniään tulisi nyt ensisijaisesti suojella. Ei siis pidä tavoitella laumasuojaa Ruotsin malliin ja altistaa lapsia ja nuoria taudin mahdollisille pitkäaikaisvaikutuksille saati vanhemman menettämiselle. Sen sijaan täytyy tehdä mitä tehtävissä on, eli pyrkiä tukahduttamaan tauti ja ainakin rajoittaa sen leviämistä niin hyvin kuin mahdollista. Lapset ja nuoret eivät kärsi koronarajoituksista, vaan itse pandemiasta.

Millähän logiikalla lapset ja nuoret ei kärsi koronarajoituksista?

Vierailija
22/37 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, lapsissa ja nuorissa on tulevaisuus ja heitä ja heidän perheenjäseniään tulisi nyt ensisijaisesti suojella. Ei siis pidä tavoitella laumasuojaa Ruotsin malliin ja altistaa lapsia ja nuoria taudin mahdollisille pitkäaikaisvaikutuksille saati vanhemman menettämiselle. Sen sijaan täytyy tehdä mitä tehtävissä on, eli pyrkiä tukahduttamaan tauti ja ainakin rajoittaa sen leviämistä niin hyvin kuin mahdollista. Lapset ja nuoret eivät kärsi koronarajoituksista, vaan itse pandemiasta.

Millähän logiikalla lapset ja nuoret ei kärsi koronarajoituksista?

Näin juuri. Osalta menee esim. asunto alta kun ei ole kesätöitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmuuteen kuuluu yleensä suojelunhalu lapsiaan kohtaan. Niin kuin se, että yrittää pitää lapsensa turvassa, elossa ja terveenä.

Ehkä nuo, joilla tätä vaistoa ei ole kovin vahvana ja haluavat jo laittaa lapsensa kouluun sairastumaan, on muitakin vaikeuksia vanhemmuudessa. On varmasti hyvä, että heidän lapsensa pääsevät pois kotoa edes osaksi aikaa päivästä.

Itse en ajatellut laittaa lastani kouluun, meillä on kevät sujunut hyvin kotona.

Hyi helv... mitä oman sädekehän kiillottamista! Meinaatko, että lapsen maaennusta tai yksinäisyyttä sureva vanhempi ei juuri tuntisi sitä suojelunhalua lastaan kohtaan? Meillä on vielä monia paikkakuntia, joissa ei ole koronaa laisinkaan, ja aivan taatusti nämä seurannaisvaikutukset aiheuttavat tällä hetkellä lapsille ja nuorille enemmän kärsimystä kuin hyvää noilla alueilla.

Vierailija
24/37 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on kuitenkin eniten perheettömiä. Heidänkin mielenterveyttä Tulisi Vaalia. Mun mielestä tässä on kyllä jauhettu lapsista ja perheistä ihan tarpeeksi.

Eniten minua huolestuttaa nuoret aikuiset, yksinelävät. Monet viiskymppiset eivät osaa sopetuua uuteen normaaliin, heille tämä tulee Olemaan katastrofi. Kyllä luulisi lapset sopeutuvan paremmin.

Vierailija
25/37 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on kuitenkin eniten perheettömiä. Heidänkin mielenterveyttä Tulisi Vaalia. Mun mielestä tässä on kyllä jauhettu lapsista ja perheistä ihan tarpeeksi.

Eniten minua huolestuttaa nuoret aikuiset, yksinelävät. Monet viiskymppiset eivät osaa sopetuua uuteen normaaliin, heille tämä tulee Olemaan katastrofi. Kyllä luulisi lapset sopeutuvan paremmin.

Mielenterveysongelmaiset yksinäiset on kyllä aika lailla unohdettu tässä kriisissä. Kaikki vain huolehtii omistaan ja taloudesta.

Vierailija
26/37 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten minua huolestuttaa nuoret aikuiset, yksinelävät. Monet viiskymppiset eivät osaa sopetuua uuteen normaaliin, heille tämä tulee Olemaan katastrofi. Kyllä luulisi lapset sopeutuvan paremmin.[/

Mihin ryhmään itse kuulut?

Vierailija
27/37 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenterveysongelmaiset yksinäiset on kyllä aika lailla unohdettu tässä kriisissä. Kaikki vain huolehtii omistaan ja taloudesta.

Tämä kriisi on hyvin paljastanut hyväosaisten todelliset asenteet heikommassa asemassa olevia vastaan

Vierailija
28/37 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
29/37 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiperheistä puhutaan jatkuvasti ja heidät huomioidaan kaikessa. Kuitenkin ikäihmiset on ne, joita tässä maassa eniten on ja lapsettomien määrä kasvaa. 

Minusta lapsiperheet pitäisi asettaa samalla tasolle kaikkien muidenkin perheiden kanssa, eikä paapoa heitä enää yhtään. Hoitakoot asianasa, minua ainakaan ei kiinnosta he ja heidän räkänokkansa.

Vierailija
30/37 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on niin oikeassa. Nythän on pistetty koko maa kiinni ikääntyneiden (ja eräiden muiden riskiryhmäläisten) suojelemiseksi. Ja kas, kaupassa ja lenkkipolulla tulee yhtenään vastaan näitä ikääntyneitä. Ja miksipä ei. Kun muu porukka käkkii kotona (ja Suomen talous samalla ajetaan alas tukeviksi vuosiksi), kelpaa vanhusten mellastaa.

Nyt järki käteen ja maailma käyntiin. Ja eristyksiin vain riskiryhmäläiset (niin halutessaan).

Vierailija
31/37 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsiperheistä puhutaan jatkuvasti ja heidät huomioidaan kaikessa. Kuitenkin ikäihmiset on ne, joita tässä maassa eniten on ja lapsettomien määrä kasvaa. 

Minusta lapsiperheet pitäisi asettaa samalla tasolle kaikkien muidenkin perheiden kanssa, eikä paapoa heitä enää yhtään. Hoitakoot asianasa, minua ainakaan ei kiinnosta he ja heidän räkänokkansa.

Et sitten varmaan myöskään tulevaisuudessa iän karttuessa ota vastaan näiden räkänokkien sinulle tuottamia yhteiskunnan lääkintä- hoiva- ym.palveluita tai eläkettä, joka rahoitetaan heidän tuloistaan?

Vierailija
32/37 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haloo, ap, oletko kuulolla? Mitä siis ehdotat??

Vierailija
33/37 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että tämä on kokonaisuus, jossa ei voi vain suojata yhtä ihmisryhmää eikä ole niin suoraviivaista, että kaiken vapauttaminen olisi esim. lapsiperheille pelkästään etu.

Jos epidemia kiihtyy useampi lapsi menettää mummon tai papan. Monet mummot ja papat on ollut aktiivisesti lastenlastensa elämässä. Osa lapsista menettää jopa vanhempansa. Monilla pikkulasten vanhemmillakin on vakavalle tautimuodolle altistavia sairauksia. Miten tällainen tragedia vaikuttaa lapsiin?

Jos terveydenhuolto ylikuormittuu, monella pienellä lapsella on silloin siellä kotona erittäin väsynyt ja ylikuormittunut vanhempi huolehtimassa lapsestaan. Jos toistuvilta työvuoroiltaan ehtii edes kotiin...

Joten ei ole niin suoraviivaista tämä homma.

Osalla perheistä menee toisaalta paremmin kuin ennen. Arki on vähemmän hektistä ja aikaa vietetään enemmän yhdessä. Niillä, joilla on mennyt huonoiten, ei ole ollut harrastuksia jne. muutenkaan, joten tilanne ei sinänsä näissä perheissä muutu, toki koulun osalta. Toistaalta sosiaaliviranomaisilta tullut tietoa, että tilanne tuonut monien perheiden piilevät ongelmat esiin ja perheet saavat nyt vihdoin tukea, jota olisivat tarvinneet jo aiemmin...

Joten ei tilanne ole ihan simppeli. Ja nyt on ehkä havahduttu myös yleisesti perheiden tilanteisiin. Koska on aiemmin puhuttu esim. siitä, että miten lapset pärjää reilun parin kuukauden kesäloman ilman koulua, kun kotona ei huolehdita? Toivottavasti jatkossa puhutaan!

Vierailija
34/37 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sitten varmaan myöskään tulevaisuudessa iän karttuessa ota vastaan näiden räkänokkien sinulle tuottamia yhteiskunnan lääkintä- hoiva- ym.palveluita tai eläkettä, joka rahoitetaan heidän tuloistaan?

Nuo ikäluokat on niin pienet, ettei niillä mitään rahoiteta. Itse pakko pyrkiä huolehtimaan. Tarkoitus elää pääosin sijoitusasuntojen tuotoilla ja osingoilla. 

Vierailija
35/37 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä lailla perheet muka on etualalla ja heistä jotenkin huolehdittaisiin?

Suomi on lapsikielteisin ja lapsivihamielisin maa jonka tiedät.

Äidit on yleisen vihan ja solvaamisen kestomaalitaulu.

Suomalainen lastensuojelu ja huolikulttuuri saisi Espanjan inkvisition ja Stalinin vainotkin kalpenemaan.

Ja nyt uhrataan lapset ensimmäisinä. Edes Hitler ei kyennyt moiseen.

Vierailija
36/37 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onneksi valtiolla riittää aina resursseja parta lapsille. Niitä tuodaan tänne loppukeväästä 175kpl. Wokkkkeja laajennetaan. Siihen löytyy aina rahaa. Mutta ei kotimaisille pahoinvoiville lapsille

Vierailija
37/37 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmuuteen kuuluu yleensä suojelunhalu lapsiaan kohtaan. Niin kuin se, että yrittää pitää lapsensa turvassa, elossa ja terveenä.

Ehkä nuo, joilla tätä vaistoa ei ole kovin vahvana ja haluavat jo laittaa lapsensa kouluun sairastumaan, on muitakin vaikeuksia vanhemmuudessa. On varmasti hyvä, että heidän lapsensa pääsevät pois kotoa edes osaksi aikaa päivästä.

Itse en ajatellut laittaa lastani kouluun, meillä on kevät sujunut hyvin kotona.

Hyi mitä puhut. Julmaa ja sydämetöntä.

Aloittajako sitten on sydämellinen ja lempeä puhuessaan vanhuksista? Ja tuo paatos siitä, kuinka perheitä ei kukaan huomioi. Kuka tämä kukaan on, yhteiskunta aika pitkälle koostuu perheistä.

Samaan aikaan puhutaan sävyyn, jossa lapsia pitäisi suojella niin, ettei heidän tarvitsisi menettää mitään, ja sitten toisaalta ikään kuin olisi mahdollista tarjota heille kaikki, jos vain pidetään huolta että he saavat riekkua mahdollisimman vapaasti, juhlia ja valmistua ajallaan?

Ikään kuin vaatiminen poistaisi koko koronan, ja ikään kuin elämän ei kuuluisikin nyt muuttua kaikilta. Vasta kun tämä myönnetään, voidaan ottaa päät pois pensaista ja miettiä, miten uudenlaisesta elämästä tehdään mielekästä. Vanhaan hinkuaminen kuin vinkuva koira ovella ei sitä tuota, hankaloittaa vain.

Minäkin haluaisin tietää, mitä ap muuttaisi. Paitsi että hän haluaa ilmeisesti lapsille syyllisyydentunteet loppuiäksi, kun he saivat vapaasti mennä ja sitten vanhemmat sairastuivat ja kaikki meni alamäkeen. Kun se lamakin tulee jos on tullakseen riippumatta siitä, mennäänkö kampaajalle vai ei. Jos keuhkot ovat vanhemmalta koronan myötä paskana ja edessä kenties vuosikymmeniä kurjuutta sairaseläkkeellä, mitä sellaisen vanhemman lapsen tulevaisuus on?

Tosi moni puhuu nyt rutinavaihteella, ja hahmottamatta ollenkaan, miten isojen asioiden äärellä ollaan. Pitäisi lopettaa se tolkuton tahtominen ja alkaa miettiä sitä, miten tilannetta voidaan korjata tai jopa parantaa. Kuten esimerkiksi oireileviin lapsiin voitaisiin nyt satsata opettajien ja vapaaehtoistenkin auttajien henkilökohtaista huomiota, ja sitä kautta saada heille tunne osallisuudesta paljon tehokkaammin kuin kaksi viikkoa koulussa voi tehdä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi neljä