Koronan takia en saa kesätöitä ja opiskelijana en saa työttömyystukea kesällä!
Ahdistaa ihan hirveästi rahatilanne ja pärjääminen kesällä. Alkuperäinen kesätyöni peruuntui koronan vuoksi, enkä ole onnistunut saamaan uutta työtä mistään. Olen laittanut joka paikkaan hakemuksia, mutta mikään työnantaja ei millään lailla vastaa hakemuksiini. Että ottaa päähän. Miksei työttömille opiskelijoille voida myöntää kesän ajalle työttömyystukea? Kun ei mitään muutakaan tukea saa. Muita samassa tilanteessa olevia? Miten aiotte selvitä kesästä ja seuraavasta lukuvuodesta?
Kommentit (31)
Koita kestää, me muut olemme kokeneet saman.
Saat toimeentulotukea. Älä ruikuta. Kyllä sillä kesän pärjää.
Kyllä sä Kelasta rahaa saat, jos olet yksin. Mä en saa opintorahaa/lainaa ja olen elättänyt perhettä töillä, jotka loppu jo maaliskuussa. Revi siitä. Tt ei tipu, koska miehen palkka just ylittää rajat. Tätä nyt jatkuu sitten ties mihin asti.
Ei kaikki opiskelijat ole aiempinakaan kesinä saaneet kesätöitä, joten ei tuo mitnkään ainutlaatuista ole. Sun on otettava opintolainaa tai saat toimeentulotukea.
mäkkäriin yms pääsee aina töihin,näin koronan aikaankin. Se on oikeesti oma valinta, jos haluu lorvii kotona.
Toimeentulotukea ei saa, jos tilillä on yhtään rahaa esim. opintolainasta. Tai jos se on nostamatta kokonaan. Epäreilu ja epäoikeudenmukainen järjestely opiskelijoille.
Etkö voi nostaa kesän opintotukea? Jos opiskelet. Muutenkin nuo opiskelijan kesät vaan hidastavat valmistumista.
No, et varmaan ole ainut. Ehkä sukulaiset tarjoavat kesäkeittoa ja näkkäriä. Näissä tilanteissa näkee, että on hyvä pitää välit muihin kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukea ei saa, jos tilillä on yhtään rahaa esim. opintolainasta. Tai jos se on nostamatta kokonaan. Epäreilu ja epäoikeudenmukainen järjestely opiskelijoille.
Eikö tuon voisi kiertää nostamalla täydet lainat ja laittamalla sukanvarteen. Valmistuttua maksaa lainat heti pois.
En ymmärrä näin vihamielisiä vastauksia. Tilanne tuntuu kauhealta. Ahdistaa kesän lisäksi koko ensi vuoden pärjääminen, jos en kesätöistä saa sitä säästöä, millä olen aiemmat lukuvuodet pärjännyt joten kuten. Olen hakenut joka paikasta, myös elintarvikealalta ja siivouksesta, eikä mistään kuulu mitään. En voi saada asumistukea enkä toimeentukeakaan, koska en asu yksin. Tuntuu todella epäoikeudenmukaiselta.
Menä Kela, sielta sa raha, manakin ole käyny.
Tai tämä, en saa koronan vuoksi kesätöitä, enkä saa opintotukea, mutten myöskään saa toimeentulotukea, koska asun yhdessä poikaystäväni kanssa, joka on töissä. En halua, että hän elättää minua mutta nyt ovat mahikset ansaita aika pienet.
Kesäopintoja ei pysty kuulemma tekemään. Kun nyt etäkoulu ssa on jo ollut teoriaa liikaakin.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ennakoida ja nostaa laina sukanvarteen.
Mansikoita poimimaan tai muihin maataloushommin.
Vierailija kirjoitti:
Etkö voi nostaa kesän opintotukea? Jos opiskelet. Muutenkin nuo opiskelijan kesät vaan hidastavat valmistumista.
En pysty valitettavasti, koska tukikuukausia on 9kpl jäljellä eli vain ensi lukuvuodeksi riittää. :(
Huoh no etsit syksyllä työn opiskelujen sivuun.
Vierailija kirjoitti:
Kesäkuussa ei voi enää nostaa opintolainaa eli silloin voi hakea toimeentulotukea.
Eipä ole montaakaan vuotta, kun Suomessa ei saanut edes avoliitossa työmarkkinatukea, jos (avo)puoliso oli töissä toimeentulotuesta puhumattakaan, vaikka avoliitossa ei ole edes mitään elatusvelvollisuutta. Se oli varsinaista parisuhteessa kerjäläisenä tai kahden eri tulotason suhteessa elämistä. Tiukan taistelun takana oli, että tuokaan purettiin. Silloin ei monenkaan kohdalla ollut vain muutamasta kuukaudesta.
Jos mahdollista, hae vaikka mansikan poimintaan. Jos on hyvä mansikkakesä, ahkerana voi urakkapalkalla hankkia hyvinkin eikä tarvitse montaa viikkoa raataa.
Miten et voi tietää että saat toimeentulotukea?