Loukkaannutko, jos uskonnostasi/kansalaisuudestasi/sukupuolestasi/sairaudestasi/seksuaalisesta suuntautumisestasi tmv. väännetään vitsiä?
Vaikka sketsi, stand up komedian osio, sketsihahmo tai vaikka ihan tavan vitsi? Olettaen ettei kyseessä ole loan heitto tai yritys mustamaalata, vaan esim. harmittomaksi tarkoitettu stereotypioilla vitsailu.
Kommentit (30)
Olen mustan huumorin ystävä joten enpä juuri loukkaannu mistään. Taitaville koomikoille mikään aihe ei ole pyhää, puolueellinen koomikko taasen tekee itsestään helposti alttiin hänestä väännettäville vitseille jos vaikka esim. tietyistä uskonnoista voi aina vääntää ronskejakin vitsejä mutta omasta uskonnosta yhtäkkiä ei voikaan.
Tilannetaju tietysti pitää aina olla mukana. Hautajaisissa ei kovin kamalasti yleisön edessä kannata mitään sketsiä pitämään, siinä missä komediaklubeilla se on katsojat itse joiden täytyy ymmärtää että niiden neljän seinän sisällä minkään aiheen ei pitäisi olla pyhää.
Muutama vuosi taaksepäin "Feministien komediailta" oli tästä syystä surkuhupaisa fiasko kun koomikko yritti vääntää mahdollisimman poliittisesti korrektia settiä mutta hänen facebookinsa tuli silti valituksia täyteen että kuinka hän loukkasi jotakin yliopiston itsekeksittyä seksuaalivähemmistöä tylsän laimeilla vitseillään ja hän siellä hartaasti pyyteli sitten anteeksi jokaiselta kuin mikäkin vellihousu.
Jos olisin ollut hänen tilallaan ja feministikomediaa olisi pitänyt ruveta vääntämään niin olisin pysynyt koko illan tiukasti "valkoiset heteromiehet on tyhmiä"- aiheessa koska se on noissa piireissä ainut ihmisryhmä josta saa vääntää vitsiä.
Kyllä minua ainakin vituttaa kuunnella miljoonatta kertaa jotain vanhaa insinöörivitsiä.
t. insinööri
Sairaudella vitsailusta voisin hyvinkin loukkaantua. Noista muista tuskin, koska kuulun ns. valtavirtaan.
Ei ole olemassa ”harmitonta stereotypioilla vitsailua”. Ne vitsit on aina toisten kustannuksella toteutettua oman ryhmän paremmuuden osoittamista. Tämän voi todentaa yhdellä helpolla keinolla: koitapa vitsailla positiivisilla stereotypioilla. Ei toimi. Vitsin idea on juuri siinä, että siinä erotetaan me hyvät noista hölmöistä/huonoista/pahoista/vaillinaisista/muuten vaan omituisista.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minua ainakin vituttaa kuunnella miljoonatta kertaa jotain vanhaa insinöörivitsiä.
t. insinööri
Keksi itse parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaudella vitsailusta voisin hyvinkin loukkaantua. Noista muista tuskin, koska kuulun ns. valtavirtaan.
Ei ole olemassa ”harmitonta stereotypioilla vitsailua”. Ne vitsit on aina toisten kustannuksella toteutettua oman ryhmän paremmuuden osoittamista. Tämän voi todentaa yhdellä helpolla keinolla: koitapa vitsailla positiivisilla stereotypioilla. Ei toimi. Vitsin idea on juuri siinä, että siinä erotetaan me hyvät noista hölmöistä/huonoista/pahoista/vaillinaisista/muuten vaan omituisista.
Niin tai että vitsillä on aina joku kohde, ei ole olemassakaan sellaista huumoria jossa ei pidetä hauskaa jonkin toisen tai jonkin asian kustannuksella. Täydellisen poliittisesti korrektia vitsiä josta kukaan ei pahastu ei ole olemassakaan.
Siis stereotypiavitsigenren ulkopuolella on kyllä olemassa täysin poliittisesti korrekteja vitsejä, joista kukaan ei pahastu. Ne ovat yleensä tarinallisia yllätyskäänteitä tai sanaleikkejä. ”Kaksi mummoa meni mustikkaan mutta toinen ei mahtunut” ei kohdistu mihinkään eikä loukkaa ketään. Myöskään tarinavitsit tyyliin ”on keskiyö, kello kaksitoista lyö, veitsi välähtää, kurkku katkeaa - veli tekee leipää keittiössä” ei kohdistu kehenkään tai halveeraa ketään.
Minulla on liian suuret rinnat, jonka takia on aina kiusattu. En ole niitä itse valinnut. Eli ei isorintaisiakaan saisi pilkata. Varsin moni mies nauraa tälle kun eivät tyhmyyttään ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin tai että vitsillä on aina joku kohde, ei ole olemassakaan sellaista huumoria jossa ei pidetä hauskaa jonkin toisen tai jonkin asian kustannuksella. Täydellisen poliittisesti korrektia vitsiä josta kukaan ei pahastu ei ole olemassakaan.
Siis stereotypiavitsigenren ulkopuolella on kyllä olemassa täysin poliittisesti korrekteja vitsejä, joista kukaan ei pahastu. Ne ovat yleensä tarinallisia yllätyskäänteitä tai sanaleikkejä. ”Kaksi mummoa meni mustikkaan mutta toinen ei mahtunut” ei kohdistu mihinkään eikä loukkaa ketään. Myöskään tarinavitsit tyyliin ”on keskiyö, kello kaksitoista lyö, veitsi välähtää, kurkku katkeaa - veli tekee leipää keittiössä” ei kohdistu kehenkään tai halveeraa ketään.
Väitätsä että se toinen mummo oli joku läski?
En loukkaannu. Jos tietysti joku tulisi suoraan päin naamaa v.ittuilemaan niin silloin koen oikeudekseni vain v.ittuilla takaisin ja keksiä jotain paljon härskimpää. Se joka ottaa nokkiinsa ensimmäisenä häviää.