Mikä kesäkukka olisi kaunis ja helppohoitoinen?
Eli kesäkukat ruukkuihin/laatikoihin haussa. Piha on lähes koko päivän auringossa. Toiveena siis kaunis ja koko kesän kukkiva kukka. Olisikin vinkkejä?
Kommentit (186)
Minun kuumalla parvekkeella pelargonia on ainoa kukka, joka on selvinnyt +40 asteen kuumuudesta.
Tuoksupelargonia karkottaa myös hyönteisiä.
Joka päivä kastellaan multa ja annetaan kesäkukkaravinnetta.
Vierailija kirjoitti:
Marketta on kestävä ja lannoitettuna näyttävä. Etelän maissa kasvaa rikkaruohona tien varsilla eli myös kehnompi puutarhuri menestyy. Valoa pitää olla paljon.
Nyt tulee yllätys: päivänkakkara kasvaa rikkaruohona myös Suomessa!
Mä oon onneton kasvien kanssa. Tän keskustelun innoittamana hain samettikukan siemeniä. Viime viikonloppuna laitoin ne multaan ja tänään huomasin että jotain vihreää sieltä pilkottaa 🙂
Samettikukka on niin halpa, ettei sitä kannata siemenestä laitaa, ellei halua todella suuria määriä.
Riippapelargonia kuulemma kestää parhaiten kuivuutta.
Kakkahattutäti kirjoitti:
Kertokaa lisää liljoista. Mitä lajikkeita suosittelette paahteiselle paikalle, jossa hyvä multa?
Nyt ei varmaan enää ehdi liljoja istuttaa, mutta jos syksyllä laittaisi sipuleita?
Tarkoitatko tarhapäivänliljoja? Stella de Oro ja Aten. Nyt varmaan saa jo taimia.
Perennoja kannattaa kastella parin ensimmäisen kesän aikana.
Sunpatiens eli sateenkaaripalsami on myös kestävä, pitkään kukkiva.
Tekokukka. Mulla kuoli kaktuksetkin kun oli niin kuuma ja kuiva paikka terassilla. Kesken kesää voi vaihtaa erikokoiset tai eriväriset
Mulla kuolee kaikki kasvit varsinkin pelargonia, joska ei ole niin helppo kuin joku väitti. Ahkera Liisa on niin helppo, että se onnistuu minultakin.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko tarhapäivänliljoja? Stella de Oro ja Aten. Nyt varmaan saa jo taimia.
Kiitos vinkistä. Haluaisin monivuotisia liljoja, jotka istutetaan sipulista syksyllä, ja joita ei tarvitse kaivaa talveksi ylös.
Mitä talvenkestäviä liljalajikkeita on olemassa?
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Lumihiutale kukkii vielä syksyn ensipakkasillakin. Sietää valoa eikä turhia narise, jos unohtuu kastella välillä.
Luen otsikon koko ajan "mikä kehäkukka", joten vastaan että kehäkukka.
Mun suosikki on pikkupetunia eli miljoonakello amppelissa.
Kestäviä ja sopivat tällaiselle ei viherpeukalollekin.
Vierailija kirjoitti:
Mun suosikki on pikkupetunia eli miljoonakello amppelissa.
Kestäviä ja sopivat tällaiselle ei viherpeukalollekin.
Kauniita, runsaita, eikä tarvitse nyppiä!
Vierailija kirjoitti:
Samettikukka on niin halpa, ettei sitä kannata siemenestä laitaa, ellei halua todella suuria määriä.
Niin, tai jos haluaa jotain muuta lajiketta kuin niitä taviksia, mitä joka paikassa myydään.
Pelargoni, ei pelargoniA. Joo saivartelua. 😄 Ja siksi ihan ohiksena lisään vielä syreeni ei sireeni.
Nonnih. Helpotti.
Ihan mikä vaan kesäkukka menestyy, jos sitä hoitaa oikein! Istuttaa oikeisiin valo-olosuhteisiin, kastelee lajin vaatimalla tavalla, lannoittaa säännöllisesti tai laittaa varastolannoituksen ruukkuun ja katkoo kukkineet kukkavarret. Kaikki menestyy taivasalla, mutta jotkut ei pidä pitkään jatkuvista sateista (keräävät vettä kukintoon). Tätäkin voi helpottaa ravistelemalla kukinnoista enimmät vedet sateen jälkeen.
Lajikohtaiset hoito-ohjeet on jokaisen ulottuvilla netissä, ei vaadi kauheasti vaivaa niitä katsoa.
Yleisimmät virheet on pieni ruukku, joka kuivaa nopeasti, väärä kastelu esim pelargoni hukutetaan, ei lannoiteta. Jos haluaa päästä helpolla ja onnistua, kannattaa ostaa iso ruukku (tai ruukut), tehdä sekaistutus eri lajeilla, varastolannoitus ruukkuun ja loppukesästä lisäpotkua kastelulannoitteella. Kesäkukkia lannoitetaan ihan syksyyn asti. Voi olla, ettei tuollaista isoa ruukkua tarvitse kastella kuin muutaman kerran kesän aikana, jos on taivasalla!
Myös perennat sopii kesäkukkaistituksiin ja ovat hinnaltaan kesäkukkien kanssa samassa, joskus jopa edullisempia. Esimerkiksi kuunliljat, rotkolemmikit, keijunkukat ja haltiankukat ovat ihania ruukuissa. Jotkut kesäkukkina myytävät reunuskasvit ovat monivuotisia ja talvehtivat kun ruukun nostaa varastoon tai siirtää kasvit syksyllä maahan esimerkiksi suikeroalvet, maahumala, muratit ja koristeapilat.
Kakkahattutäti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vinkistä. Haluaisin monivuotisia liljoja, jotka istutetaan sipulista syksyllä, ja joita ei tarvitse kaivaa talveksi ylös.
Mitä talvenkestäviä liljalajikkeita on olemassa?
Liljojen sipulit myydään keväällä samaan aikaan kuin daaliat ja gladiolukset. Ymmärsin ainakin, että tarkoitat värililjoja?
Kai niissäkin on eroa talvenkestävyydessä, mutta pääsääntöisesti kyllä ovat talvenkestäviä, talvimärkyyttä eivät siedä, kuten sipulit eivät yleisestikään. Eli kohopenkki, kuohkeaa multaa, istutussyvyys sipuleilla on sipulin koosta riippuen 10-20 cm.
Tähän aikaan vuodesta voi löytää puutarhamyymälöitä valmiiksi kukkivia ruukkuihin istutettuja liljoja. Nekin voi istuttaa maahan.
Peikonlehti tosin ei ole kesäkukka.