Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsiperheet ahdistuneita koulun avaamisesta!

ope
26.04.2020 |

Olen alakoulun opettaja ja soitin torstaina kaikkien oppilaideni vanhemmille.
95% toivoi etäkoulun jatkuvan. Noin puolet heistä ilmoitti, että pitää lapset kotona ja puolet oli epävarmoja miten pitäisi toimia. Haluaisivat pitää lapset kotona, mutta kokevat sosiaalista pakkoa laittaa kouluun.
Tämä on mielestäni iso ongelma. Lapsiperheiden pitäminen löyhässä hirressä, tuo stressiä perheisiin.

Opettajana olen siis enemmän huolissani lasten vanhemmista. Lapsilla menee hyvin ja etäkoulu on sujunut hienosti. Mutta tuo ahdistus, pelko ja huoli koulujen mahdollisesta avaamisesta sai osan vanhemmista jopa itkemään. Nimenomaan ne, jotka eivät tienneet mitä pitää tehdä, että lapset saisi olla kotona.
Osa oli siis päättäväisiä ja pamautti itsevarmasti, että meidän lapset eivät sitten kouluun tule. Piste.
Heillä ei ollut tätä stressiä, he olivat päätöksensä tehneet.

Sen sijaan osa vanhemmista ajatelee, että kouluun meneminen on pakollista ja siite iskee sitten tartuntapelon kautta ahdistus ja stressi, ihan kuolemanpelkoa.
Lisäksi oli epäselvää, että miten pitää toimia, jos ei halua laittaa lasta kouluun. Voiko anoa lomaa? Pitääkö anoa jotain kotikouluun siirtymistä ja mistä ja miten? (tämä koettiin hankalaksi)
Ehkä juuri tunnollisten lasten tunnolliset äidit olivat niitä, jotka eivät halua valehdella, että lapsi on sairas, vaan haluaisivat rehellisen, hyväksytyn luvan jäädä kotiin.
Silti heitä painoi huoli, että mistä lapsi sitten jää paitsi. Sosiaalisesta oman ryhmän kanssakäymisestä ja kokemuksien jakamisesta oli se huoli. Kukaan ei ollut oppimenestyksestä huolissaan.
Tätä ei arvon hallitus ja ministerit ilmeiseti ole osanneet ottaa huomioon, kuinka paljon vanhempien huoli ja stressi vaikuttaa koko perheeseen ja yhteiskuntaan.

Ja kun totuus on, että oppimisen kannalta ei tuolla parilla viikolla ole enää mitään merkitystä, niin toivoisin, että asioista puhuttaisiin niiden omilla nimillä. Nyt nimenomaan ajetaan taktiikkaa, että saadaan osa lapsista ja lapsiperheistä sairastumaan kesäksi. Miksi pitää verhoutua lastensuojelupuheisiin. Suurin osa lapsiperheistä voi oikein hyvin, ei lapsilla ole mitään hätää omassa kodissa. Ne huoliperheet ovat tiedossa ja sosiaalihuollon piirissä muutenkin. Meidän koulusta on yksi lasu tehty tänä aikana ja sen varjolla en muita lapsia ja heidän perheitään altistaisi tuntemattomalle sairaudelle.

Kommentit (533)

Vierailija
421/533 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmuuteen kuuluu yleensä suojelunhalu lapsiaan kohtaan. Niin kuin se, että yrittää pitää lapsensa turvassa, elossa ja terveenä.

Ehkä nuo, joilla tätä vaistoa ei ole kovin vahvana ja haluavat jo laittaa lapsensa kouluun sairastumaan, on muitakin vaikeuksia vanhemmuudessa. On varmasti hyvä, että heidän lapsensa pääsevät pois kotoa edes osaksi aikaa päivästä.

Itse en ajatellut laittaa lastani kouluun, meillä on kevät sujunut hyvin kotona.

Suojelunhalu on eri asia kuin hysteerinen suhtautuminen asiaan. Eikä ole sanottu, että suurin osa lapsista sairastuu, jos he menevät muutamaksi viikoksi kouluun ennen kesäloman alkua. Itselläni on kiitettävien arvosanojen lapset eikä ongelmia vanhemmuudessa mutta silti teen kuten hallitus määrää, jos määrää, että koulut aukeavat. Minun lapset pärjäävät niin koulu- kuin kotiopetuksessakin.

Vierailija
422/533 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tooosi turvallista joo. Mietin vaikka oman lapseni luokkatilaa. Alunperin pienryhmätilaksi suunniteltu luokkatila korkeintaan 12 henkilölle on nyt 24 lapsen kotiluokka. Pulpetit ovat aivan kiinni toisissaan ja niiden välistä ei mistään kuljeta. Lisäksi tilasta on ikkuna vain käytävälle, eli edes ikkunoita ei voi avata, jotta ilma kiertäisi paremmin ja virus ehkä tuulettuisi paremmin pois.

Hmm, mietitääs. Juu ei.

No HMM juu. Ehkäpä sinne tulee nyt se oikea mitoitus?

Hmmm juu. Ehkä tämä kriisi auttaa siihen, että ruvetaan tekemään oikein. Pienennetään oikeasti ne opetusryhmät ja annetaan tilaa ja resursseja,

Mistä ja millä rahalla niitä lisätiloja ja -resursseja olisi tarkoitus taikoa?

Ja milloin?

Helsingissä on koulun oppilaita ripoteltu kauppakeskuksiin ja jopa huoltamoille.

Tilan puutteen takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/533 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmuuteen kuuluu yleensä suojelunhalu lapsiaan kohtaan. Niin kuin se, että yrittää pitää lapsensa turvassa, elossa ja terveenä.

Ehkä nuo, joilla tätä vaistoa ei ole kovin vahvana ja haluavat jo laittaa lapsensa kouluun sairastumaan, on muitakin vaikeuksia vanhemmuudessa. On varmasti hyvä, että heidän lapsensa pääsevät pois kotoa edes osaksi aikaa päivästä.

Itse en ajatellut laittaa lastani kouluun, meillä on kevät sujunut hyvin kotona.

Suojelunhalu on eri asia kuin hysteerinen suhtautuminen asiaan. Eikä ole sanottu, että suurin osa lapsista sairastuu, jos he menevät muutamaksi viikoksi kouluun ennen kesäloman alkua. Itselläni on kiitettävien arvosanojen lapset eikä ongelmia vanhemmuudessa mutta silti teen kuten hallitus määrää, jos määrää, että koulut aukeavat. Minun lapset pärjäävät niin koulu- kuin kotiopetuksessakin.

Hyvä vanhempi ajattelee itse. Ei tottele sokeasti.

Vierailija
424/533 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

(Toiselta palstalta lainattua): 

"Vaikka immuniteetti (lapset koekaniineiksi lähettämällä)  olisikin saatavissa, sen hinta olisi suuri. Mahdollisesti saatava immuniteetti ei ole ratkaiseva tekijä, varsinkin kun kyseisen taudin aiheuttama kuolleisuus ja pitkäaikaiset terveyshaitat tiedetään suuriksi.

Tartuntatautilaissa ja rikoslaissa ei ole tässä asiassa juurikaan tulkinnanvaraa. Tartuntatautilaki vaatii estämään yleisvaarallisen taudin leviämisen. Rikoslaki määrittelee taudin levittämisen rangaistavaksi. Myös yllyttäminen ja avunanto rikokseen ovat rangaistavia.

Virkavelvollisuuden rikkominen tulee myös kyseeseen, jos korkeisiin virka-asemiin päässeet viranhaltijat katsovat passiivisina vierestä, vaikka heidän toimintaansa omalla vastuualueellaan nimenomaan tarvittaisiin." 

Viranhaltijat varokoon siten puoltamasta A. Järvisen (rangaistavaa) ehdotusta ja /tai olemaan passiivisia sivusta seuraajia. 

Vierailija
425/533 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, sama juttu kaikkien muidenkin lakien, säännösten ja suositusten kanssa. Tottakai voi päättää itse silloin, jos hallitus päättää niin, että meillä on päätäntävaltaa asiaan. Ainahan voi ottaa lain omaan kouraan asiassa kuin asiassa. Poliisi ja lastensuojelu kyllä eivät tykkää, jos tietyssä kohtaa tämä "hyvä vanhempi" pitää lapsensa kotona, kun on läsnäolopakko. Tietysti voi sitten keksimällä keksiä vaikka loman parin viimeisen viikon ajaksi, jos tulee läsnäolopakko joillekin tietyille luokille viimeisiksi viikoiksi. Sitähän nämä hyvät vanhemmat olivat ilmeisesti peloissaan suunnitelleetkin, vai miten on?

Vierailija
426/533 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, sama juttu kaikkien muidenkin lakien, säännösten ja suositusten kanssa. Tottakai voi päättää itse silloin, jos hallitus päättää niin, että meillä on päätäntävaltaa asiaan. Ainahan voi ottaa lain omaan kouraan asiassa kuin asiassa. Poliisi ja lastensuojelu kyllä eivät tykkää, jos tietyssä kohtaa tämä "hyvä vanhempi" pitää lapsensa kotona, kun on läsnäolopakko. Tietysti voi sitten keksimällä keksiä vaikka loman parin viimeisen viikon ajaksi, jos tulee läsnäolopakko joillekin tietyille luokille viimeisiksi viikoiksi. Sitähän nämä hyvät vanhemmat olivat ilmeisesti peloissaan suunnitelleetkin, vai miten on?

Huvittavaa vikinää.

Suomessa on oppivelvollisuus. Ei koulupakkoa.

Olen muuten käynyt töntyyppisen jo sikainfluenssan aikaan. Olin tyhmä ja hysteerinen jne kun en rokottanut.

Sun tapaisten typerysten lapset sitten sai narkolepsian.

Vierailija
427/533 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpöhöpö, ei kukaan opettaja soittele kyselyitä kotiin. Eikä kirjoita noin huonoa tekstiä pilkkuvirheineen.

Vierailija
428/533 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuo kouluunpaluu aiotaan hoitaa? Onko tälle uhrattu ajatustakaan?

Olen ihmetellyt, miten nämä paluut meinataan Suomessa järjestää ja miksi kauhea hässäkkä kahden viikon takia, kun voisi kesälle laittaa opetushallituksen ja kunnat miettimään, että miten koulut avataan elokuussa turvallisesti. Kouluja on niin paljon erilaisia, että jokaiseen pitää tehdä omat suunnitelmat. On tuhannen oppilaan avoimia oppimisympäristöjä, pieniä kyläkouluja ja ahtaita 70-luvun huonosta sisäilmasta kärsiviä käytäväkouluja. Miten niissä toimitaan niin, että 2m turvavälit säilyvät? Mistä kuljetaan, ketkä menevät milloinkin syömään ja ulkoilemaan jne. Todellakaan ei vaan palata sinne kuten ennen oltiin.

Toinen ihmetyksen aihe on se, mitä 9. luokat tuolla tekevät? Jos menee vain ysit kouluun niin tulevatko kaikki opettajat kouluun myös? Heillä kun on noin 10-13 aineenopettajaa. Miten 7. ja 8. luokat hoituvat jos kaikki opet on opettamassa ysejä? Vai pitääkö luokanvalvoja ysien tunnit? Jos on vaikka käsityön opettaja, niin miten opettaa fysiikat tai toisinpäin? Yhteiseen juhlasaliin ei voi laittaa kaikki fysiikkaa opiskelemaan eikä koko ajan ole suotavaa vaihtaa luokasta ja tilasta toiseen. Vai istutaanko 2m välein koneella ja fysiikan ope on omalla koneella ja etänä opettaa kaikille. En kyllä ymmärrä miten tämä hoidetaan. Li saisi kertoa, miten on tämän suunnitellut, koska kyllähän opetusministerillä pitää tarkka suunnitelma olla hyvin tiedossa, jos koulut auki haluaa.

Kaikkineen luulen, että tuo kouluun meno tiukkoine sääntöineen olisi todellisuudessa oppilaille paljon ankeampaa kuin he ja vanhemmat nyt kuvittelevat. Kun odotus olisi iloinen jälleennäkeminen ja halit ja leikit  ja ahkera opiskelu, niin todellisuus olisi varmaan lähempänä tätä: Opettajat kumihanskoineen hermot kireällä komentaisivat koko päivän oppilaita pitämään etäisyyttä ja oppilaat vähät välittäisivät eivätkä malttaisi kuunnella ja sinkoilisivat ADHD-tuskissaan joka suuntaan huutaen ja karjuen samalla, joten opiskelusta ei tule mitään. Sitten koulun jälkeen ratkottaisiin ylikuumentumisista johtuneita tappeluita 2m välein, ope, tappelupukarit ja rehtori. Todella ihanaa ja hyödyllistä ja ehdottomasti koronan arvoista.

Vierailija
429/533 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä olisi elokuussa eri tavalla? Ei se rokote ole silloin vielä. Haluatteko pitää lapsenne vuoden, kaksi kotona? Itse laitan lapseni kouluun, jos ne avataan.

Vierailija
430/533 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä olisi elokuussa eri tavalla? Ei se rokote ole silloin vielä. Haluatteko pitää lapsenne vuoden, kaksi kotona? Itse laitan lapseni kouluun, jos ne avataan.

Mikä siinä niin vaikeaa olisi?

Vierailija
431/533 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tanskassa avattiin koulut kaksi viikkoa sitten ja tartunnat ovat jatkaneet hienoista laskuaan. Mitäs siihen sanotte hysteerikot? https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006488930.html

Vierailija
432/533 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tanskassa avattiin koulut kaksi viikkoa sitten ja tartunnat ovat jatkaneet hienoista laskuaan. Mitäs siihen sanotte hysteerikot? https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006488930.html

Tollo. Tää on jauhettu täällä milhoona kertaa

Siellä on max 10 lasta luokassa ja vanhemnat ei ole edes päästäneet lapsiaan sinbe.

Siellä koulut oli kiinni joten heidän on pakko kuros rästejä ja lukukautta on jäljellä paljon enemmän kuin 8 päivää.

Vierailija
433/533 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja he ovat testanneet kaikki?

Vierailija
434/533 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa-a. Kuule ap, minäkin olen opettaja ja jokainen haluaa takaisin kouluun. Anteeksi, yksi haluaisi jatkaa kotona. Myös vanhemmat on positiivisia koulunkäyntiä kohtaan.

Tässä alkaa olla se tilanne, että lapset on tätä vauhtia puoli vuotta kotona. Lisäksi epidemia ei katoa mihinkään, syksyllä on sama paniikki päällä. Itseasiassa se on entistä pahempi, kun tilanne pitkittyy. Vähän kuin lykkäisi hammaslääkäriin menoa loputtomiin ja sitä hirveämpää se lopulta on. Lapsille tekisi psyykkisesti hyvää palata arkeen, tämä kevät on ollut kamala. Lapset tarvii merkin, että elämä jatkuu. Uusiempien tutkimusten mukaan myöskään lapset eivät ole erityisiä taudinlevittäjiä.

Myöskään suurin osa kollegoista ei näytä olevan erityisen peloissaan paluusta kouluun. Osa halua, osa ei kauheasti, mutteivat koe isoa ongelmaa. Vain yksi näyttäisi olevan hysteerisessä paniikissa. Tietysti lehdissä ja ammattiyhdistykselle huutaa eniten ne, jotka eivät halua.

Tässä on kyse enemmänkin opettajien omasta paniikista, jota lietsovat ihan liikaa. Rauhoittukaa, ette te koronaan kuole. Riskiryhmissä olevat voisi jatkaa kotona. Muut vaan töihin. Ei nämä asiat tämmöisellä paniikilla katoa ja lehdistö voi katsoa myös peiliin, kun uutisoi yksitellen kaikenlaisia ääritapauksia. Miksei uutisoi niitä 2600 kuollutta onnettomuuksissa/tapaturmissa vuodessa? Miksei uutisoi niitä tapauksia, kun tavallinen kausi-influenssa tappaa joka vuosi perusterveitä suomalaisia? Esimerkiksi nuoruudessa tuttu, reipas ja urheilullinen nuori kuoli influenssan jälkiseuraamuksiin. Semmoisia tapauksia tulee aina välillä vastaan.

Ja sanonpa senkin, että yhteiskunta ei nouse ikinä, jos vanhemmat ei tee töitään ja leikkii kotikoulua kotona. En käsitä, miten te ehditte, jos kerran pitää tehdä myös palkkatyötä. On aivan höpöhöpöä, että lasten ollessa kotona voisi oikeasti tehdä töitä kunnolla.

Sitä olen miettinyt, että olenko tosiaan ainoa vanhempi, joka kokee etätöiden ja opetuksen yhdistämisen hankalana. Työpäivät venyvät siihen kymmeneen tuntiin, kun työt on tehtävä, mutta normaalissa 7,5 tunnissa niitä ei ehdi tehdä kun etäkoululainen kaipaa vähän väliä apua. Tavallinen oppiminen kyllä sujuu omatoimisesti, mutta etäkoulun jatkuessa on tehtävätkin muuttuneet vanhempia työllistävämpään suuntaan. Milloin siivotaan vaatekaappia, milloin pitää ottaa kuvia/videota ulkoliikunnasta, milloin lähteä jonnekin lähimetsään kesken työpäivän etsimään kevään merkkejä. Ja siinä sitten pitää tasapainoilla vielä omatkin työt etänä, ehtiä osallistumaan palavereihin, ja pahinta tässä on, että työtoverit joutuvat joustamaan minun vuokseni. Kun työhön kuuluu paljon sellaisiakin asioita, joissa ihan konkreettisesti kuljetellaan erilaisia papereita työpaikan sisällä, niin kaiken sen joudun nyt delegoimaan jonkun toisen tehtäväksi.

Lapsi kaipaa kouluun, tuttuun luokkaan ja tuttujen luokkakavereiden luokse. Vaikka kaiket illat kavereiden kanssa ulkona touhuavatkin. Ja minä kaipaan työpaikalle, haluan Tehdä työni kunnolla ja tavata aikuisia ihmisiä.

Vierailija
435/533 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa-a. Kuule ap, minäkin olen opettaja ja jokainen haluaa takaisin kouluun. Anteeksi, yksi haluaisi jatkaa kotona. Myös vanhemmat on positiivisia koulunkäyntiä kohtaan.

Tässä alkaa olla se tilanne, että lapset on tätä vauhtia puoli vuotta kotona. Lisäksi epidemia ei katoa mihinkään, syksyllä on sama paniikki päällä. Itseasiassa se on entistä pahempi, kun tilanne pitkittyy. Vähän kuin lykkäisi hammaslääkäriin menoa loputtomiin ja sitä hirveämpää se lopulta on. Lapsille tekisi psyykkisesti hyvää palata arkeen, tämä kevät on ollut kamala. Lapset tarvii merkin, että elämä jatkuu. Uusiempien tutkimusten mukaan myöskään lapset eivät ole erityisiä taudinlevittäjiä.

Myöskään suurin osa kollegoista ei näytä olevan erityisen peloissaan paluusta kouluun. Osa halua, osa ei kauheasti, mutteivat koe isoa ongelmaa. Vain yksi näyttäisi olevan hysteerisessä paniikissa. Tietysti lehdissä ja ammattiyhdistykselle huutaa eniten ne, jotka eivät halua.

Tässä on kyse enemmänkin opettajien omasta paniikista, jota lietsovat ihan liikaa. Rauhoittukaa, ette te koronaan kuole. Riskiryhmissä olevat voisi jatkaa kotona. Muut vaan töihin. Ei nämä asiat tämmöisellä paniikilla katoa ja lehdistö voi katsoa myös peiliin, kun uutisoi yksitellen kaikenlaisia ääritapauksia. Miksei uutisoi niitä 2600 kuollutta onnettomuuksissa/tapaturmissa vuodessa? Miksei uutisoi niitä tapauksia, kun tavallinen kausi-influenssa tappaa joka vuosi perusterveitä suomalaisia? Esimerkiksi nuoruudessa tuttu, reipas ja urheilullinen nuori kuoli influenssan jälkiseuraamuksiin. Semmoisia tapauksia tulee aina välillä vastaan.

Ja sanonpa senkin, että yhteiskunta ei nouse ikinä, jos vanhemmat ei tee töitään ja leikkii kotikoulua kotona. En käsitä, miten te ehditte, jos kerran pitää tehdä myös palkkatyötä. On aivan höpöhöpöä, että lasten ollessa kotona voisi oikeasti tehdä töitä kunnolla.

Sitä olen miettinyt, että olenko tosiaan ainoa vanhempi, joka kokee etätöiden ja opetuksen yhdistämisen hankalana. Työpäivät venyvät siihen kymmeneen tuntiin, kun työt on tehtävä, mutta normaalissa 7,5 tunnissa niitä ei ehdi tehdä kun etäkoululainen kaipaa vähän väliä apua. Tavallinen oppiminen kyllä sujuu omatoimisesti, mutta etäkoulun jatkuessa on tehtävätkin muuttuneet vanhempia työllistävämpään suuntaan. Milloin siivotaan vaatekaappia, milloin pitää ottaa kuvia/videota ulkoliikunnasta, milloin lähteä jonnekin lähimetsään kesken työpäivän etsimään kevään merkkejä. Ja siinä sitten pitää tasapainoilla vielä omatkin työt etänä, ehtiä osallistumaan palavereihin, ja pahinta tässä on, että työtoverit joutuvat joustamaan minun vuokseni. Kun työhön kuuluu paljon sellaisiakin asioita, joissa ihan konkreettisesti kuljetellaan erilaisia papereita työpaikan sisällä, niin kaiken sen joudun nyt delegoimaan jonkun toisen tehtäväksi.

Lapsi kaipaa kouluun, tuttuun luokkaan ja tuttujen luokkakavereiden luokse. Vaikka kaiket illat kavereiden kanssa ulkona touhuavatkin. Ja minä kaipaan työpaikalle, haluan Tehdä työni kunnolla ja tavata aikuisia ihmisiä.

Miksi sinun pitää noihin osallistua?

Vierailija
436/533 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti vähän kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieti vähän kirjoitti:

. Talouden pyörät pitää saada pyörimään vähitellen.

Ei pidä.

Tyhjänpäiväinen mantra jota te siellä sekoomuksessa toitotatte. Ihmiset pärjäävät LOISTAVASTI vaikka se talouskasvu hiipuisikin. Ja tätähän ette tietenkään halua että ihmiset alkaisivat näkemään. Less is more.

Kerropa mulle, että mistä se raha tulee, jos talous ei pyöri? Mistä lainarahaa saa, jos talous ei pyöri?

Mistä esim. Kela saa rahaa maksaa tarvitseville, jos talous ei pyöri? Tyhjästä on paha maksaa.

Olen perussuomalainen.

No nyt on tämäkin sitten nähty :D Olen kanssasi täysin samaa mieltä. Lama tulee osumaan kaikkein pahiten niihin, joilla jo nyt on heikoin tilanne ja lähtökohdat. He tarvitsevat yhteiskunnan tukea ja palveluita ja ne maksavat rahaa. Less is not more, kun  puhutaan vaikkapa päidenperheen lapsista, eläkeläisistä tai syöpäpotilaista. T. Vihreä

Vierailija
437/533 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö mitä, laitan lapsen kouluun tasan 14.5 - kun se toivottavasti avautuu ja toivon, että Li Anderssonilla on munaa pitää opettajat koulussa juhannukseen saakka opettamassa mistä ne palkatkin saa.Ap on yhtä vähän ope kuin hoitsukaan.

Vierailija
438/533 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö mitä, laitan lapsen kouluun tasan 14.5 - kun se toivottavasti avautuu ja toivon, että Li Anderssonilla on munaa pitää opettajat koulussa juhannukseen saakka opettamassa mistä ne palkatkin saa.Ap on yhtä vähän ope kuin hoitsukaan.

Oletpa typerä.

Vierailija
439/533 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tooosi turvallista joo. Mietin vaikka oman lapseni luokkatilaa. Alunperin pienryhmätilaksi suunniteltu luokkatila korkeintaan 12 henkilölle on nyt 24 lapsen kotiluokka. Pulpetit ovat aivan kiinni toisissaan ja niiden välistä ei mistään kuljeta. Lisäksi tilasta on ikkuna vain käytävälle, eli edes ikkunoita ei voi avata, jotta ilma kiertäisi paremmin ja virus ehkä tuulettuisi paremmin pois.

Hmm, mietitääs. Juu ei.

Hmmm juu. Ehkä tämä kriisi auttaa siihen, että ruvetaan tekemään oikein. Pienennetään oikeasti ne opetusryhmät ja annetaan tilaa ja resursseja,

Samasta taikaseinästä, josta juhlapaikanhakijoille ja kehitysapuunkin löytyy miljardeja vuodesta toiseen.

Vierailija
440/533 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm, mietitääs. Juu ei.

Samasta taikaseinästä, josta juhlapaikanhakijoille ja kehitysapuunkin löytyy miljardeja vuodesta toiseen.

Oikeassa elämässä koulut on toivottoman ahtaita ja opetustilojs on siellä täällä ympäristössä.

Ei ole mitään mahdollisuutta luoda 10 oppilaan luokkia hetkessä.

Kun se koulurakennus ei kykene tarjoamaan tiloja edes 30 oppilaan ryhmille.

Syksyksi ehkä voisi tehdä jotain. Nyt ei millään ilveellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kuusi