Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairastan pakko-oireista häiriötä, mitä haluat tietää?

Vierailija
26.04.2020 |

Vastaan mielelläni :)

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä vinkki tarkastelijoille: kun tarkastat vaikka lieden tai onko ovi lukossa, kuvaa puhelimella kuva tai video. Kun sitten alat uudelleen miettimään että jäiköhän liesi päälle niin kaivat sen kuvan esille ja jatkat elämää.

:D

Minulla on pahimmaallan yli 100 kuvaa kotoani. Yhdestä pistorasiasta voi olla kymmenen, sähkötaulusta 20 kuvaa, ettei kiukaan sulakkeet ole päällä.

Vierailija
22/66 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko korona vaikeuttanut elämääsi/lisännyt oireilua?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla semmoisia ajatuksia, että esimerkiksi parilliset luvut on "hyviä" ja muut huonoja?

Onko muuta mystistä ajattelua?

Mikä on sulle arjessa vaikeata?

Vierailija
24/66 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä vinkki tarkastelijoille: kun tarkastat vaikka lieden tai onko ovi lukossa, kuvaa puhelimella kuva tai video. Kun sitten alat uudelleen miettimään että jäiköhän liesi päälle niin kaivat sen kuvan esille ja jatkat elämää.

:D

Minulla on pahimmaallan yli 100 kuvaa kotoani. Yhdestä pistorasiasta voi olla kymmenen, sähkötaulusta 20 kuvaa, ettei kiukaan sulakkeet ole päällä.

Hyvä esimerkki siitä, miten joillakin ei ole hajuakaan että kyseessä on sairaus. Ei kokoelma harmittomia tapoja, joista pääsee yli kun keksii jonkun tavanomaisen kikan.

Vierailija
25/66 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olen terve järkinen.

Vierailija
26/66 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miten se ilmenee? Jotain numeroiden hokemista, käsien pesua, lukkojen maksuttomista 28,5 kertaa ennenkuin pääsee ovesta ulos, katulaattojen saumojen päälle astumista vain vasemmalla jalalla joka kolmannella askeleella?

Nä on tyypillisiä mielikuvia pakko-oireisesta häiriöstä. Itellä on ollu noista oikeestaan vaan tota numeroiden kertaamista pään sisällä tms. Mulla oli muutama vuosi sitten paljon sellasia pelkoja että sanon tai teen jotain joka sat uttaa mulle tärkeää ihmistä. Pahoja ja ilkeitä ajatuksia läheisistä.. Myös itse tuhoisia pakko-ajatuksia oli. Onneks terapian myötä ne lähti hälvenemään. Nykyään näkyy oikeestaan eniten kotitöissä (jään jumiin esim tiskaamiseen) ja virallisten paperien järjestelyssä ja asioiden tarkistelussa, jotka tiiän että oon tehny mut silti pakko tarkistaa. Koulujutuissa näkyy toi jälkimmöinen eniten.

Ap

Vierailija
27/66 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja pahoittelut että kesti vastata olin kirjottanu itse tuhonen yhteen niin tuli sitten esto. Vähän vielä opettelemista (oon suht uusi täällä) 😅

Ap

Vierailija
28/66 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kerran ravintolassa syömässä ja viereisessä pöydässä istui nainen, joka syömisen lomassa nousi aina välillä seisomaan ja viittoili käsillään "sotilaallisesti" ja istui sitten takaisin syömään. Tämä toistui useaan otteeseen. Oliko se pakko-oireinen häiriö?

Vierailija
29/66 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko hakenut apua? Itsellä ei kantti kestä.

Terv. toinen samanlainen

Joo psykoterapiaa takana nyt 2 vuotta ja 3 vuosi köynnissä! Suosittelen oikeesti hakemaan apua, eikä oo pakko olla terapiaa. Ihan seki jo auttaa mulla jonkin verran, että joku ulkopuolinen vakuuttaa että mitään pahaa ei tapahdu vaikka en noudattaskaan mun pakko toimintoja.

Ap

Vierailija
30/66 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin kerran ravintolassa syömässä ja viereisessä pöydässä istui nainen, joka syömisen lomassa nousi aina välillä seisomaan ja viittoili käsillään "sotilaallisesti" ja istui sitten takaisin syömään. Tämä toistui useaan otteeseen. Oliko se pakko-oireinen häiriö?

Kuulostaa enemmän Tourettelta 🤔

Ap

Vierailija
31/66 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tuollainen pakko-oire ilmenee?

Minulla esim. ulko-oven tarkasteluna. Kyllä lukko loksahti oikein ovi on lukossa! Ei mitään kun tarkasta parikymmentä kertaa. Joskus olen jo lähtenyt pois kotoana kun yhtä äkkiä mieleen tulee... " Onkohan se kiuas kiinni, tai ulko-ovi? " Eikun takaisin kotiin tarkistamaan ja siitä tulee viha itseään kohtaan kun ei voi luottaa omaan päähänsä.

Eikö tuossa ole kyse myös keskittymishäiriöstä ja muistiongelmasta. Keskityn ymmärtämään että hella ei ole päällä ja muistan vielä puolen tunnin päästä nämä ajatukset? Ovi on nyt varmasti kiinni ja voin poistua kotoa. ??

Vierailija
32/66 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauanko olet sairastanut? Olen itse sairastanut n. 5v ja en kohta enää jaksa, kotoa poistuminen ja nukkumaan meno on yhtä tuskaa. Tarkistus kierros nukkumaan mennessä kestää tunnin, vaikka lieden tarkistaa 20kertaa en silti luota että se ei olisi päällä. :(

Onneksi minulla ei ole tämmöistä. Voimia ja toivottavasti sopivaa terapiaa löytyy. Itselläni ei ole diagnosoitu virallisesti mitään, mutta väsyneenä puren kynsiäni pakonomaisesti hyvinkin vaikka kaksi tuntia.

Vierailija
33/66 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairastatko myös paniikkihäiriötä/sosiaalisten tilanteiden pelkoa? Usein ilmenee samaan aikaan.

En onneksi. Syömishäiriötausta on ja anoreksiahan on aika yleinen ocdn kanssa.

Ap

Vierailija
34/66 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaako tomaateille antaa lannoitetta vai lisätä vahvaa multaa?

Jaa a en tiiä puutarhuroinnista mitään 😂

Vierailija
35/66 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et hae apua ja yritä parantua vaan jatkat tuota vam maista käytöstä päivästä ja vuodesta toiseen?

Ensinnäkin käytös ei ole vam maista vaan se on oikea sairaus. Toiseksi kuten aiemmin mainitsin olen käynyt terapiassa yli 2 vuotta ja onnistunut vähentämään oireita paljon :)

Ap

Vierailija
36/66 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelläni on tapana jäädä jankkaamaan tiettyjä lauseita. Tapa on todella ärsyttävä ja olemme puhuneet siitä. Hän sanoo, että jankkaaminen vain jää päälle eikä pysty sitä lopettamaan.

Voiko hänellä olla pakko-oireinen häiriö?

Vierailija
37/66 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauanko olet sairastanut? Olen itse sairastanut n. 5v ja en kohta enää jaksa, kotoa poistuminen ja nukkumaan meno on yhtä tuskaa. Tarkistus kierros nukkumaan mennessä kestää tunnin, vaikka lieden tarkistaa 20kertaa en silti luota että se ei olisi päällä. :(

Noin 6 vuotta. Voi ei kuulostaa tosi raskaalta :/ Ootko hakenu/ saanu apua? Tsemppiä!

Ap

Vierailija
38/66 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tuollainen pakko-oire ilmenee?

Se voi ilmetä niiin monella tavalla. Mulla henk koht on ollu vuosien varrella esim seuraavia: tietyllä tavalla istuminen, sanojen tarkistelu/hokeminen päässä, tunne siitä etten ole tehnyt jotain asiaa vaikka tiedän että olen (ja sitten pakko kerrata sitä päässä), inhottavat ajatukset löheisistä, itse tuhoiset ajatukset (en olis ikinä tehnyt mitään mutta pelotti mitä jos), kotitöihin jumiin jääminen esim astia ei ole puhdas jos en ole tiskannut sitä vaikkapa 10

min.

Nykyään löhinnä ongelmia tuottavat tarkistelu koulujutuissa ja virallisisssa papereissa (yhh en oo uskaltanu avata uusinta veroilmotusta) ja noi kotityöt erityisesti tiskaaminen. Ja mulla siis pakkoajatuspainotteinen ocd.

Ap

Vierailija
39/66 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko-oireiseen häiriöön on saatavilla apua, siitä ei tarvitse kärsiä koko elämäänsä. Hakeutukaa kognitiiviseen käyttäytymisterapiaan (KKT), mieluiten ihmiselle, joka on erikoistunut em. häiriön hoitoon. Myös itseapuoppaista on hyötyä, esim. Kerrasta poikki. Altistus ja reaktion esto toimivat jo hyvinkin nopeasti. Puhutaan siis ennemminkin viikoista kuin vuosista.

T. Psykologi

Vierailija
40/66 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehelläni on tapana jäädä jankkaamaan tiettyjä lauseita. Tapa on todella ärsyttävä ja olemme puhuneet siitä. Hän sanoo, että jankkaaminen vain jää päälle eikä pysty sitä lopettamaan.

Voiko hänellä olla pakko-oireinen häiriö?

Kuulostaa enemmän tourettelta, voi olla myös tietysti samaan aikaan OCD. Onko myös motoristia / muita äänellistä ticsejä, vaikkapa nykimistä, rykimistä, kulmakarvojen tai olkien kohauttelua, yskähtelyä tms.?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä seitsemän