MT: "Uusi takaisku kausityöntekijöitä tarvitseville: Ukraina kielsi kansalaistensa lähtemisen maasta – torstaina Suomeen saapunut lento jää ainoaksi
Kommentit (141)
Ennenvanhaan tilalliset hoiti itse tilansa. Jos ei itse ehdi niin tila on liian iso. Voidaanko puhua enää suomalaiseta elintarvikkeesta, jos se jää peltoon ulkomailta tuotavia ihmisiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi voi, kyllä nyt siirtomaaisännät hajoilee jyväjemmarietujärjestöineen!
""Me olemme ikionnellisia, että saimme edes sen lennon. Jokainen sillä lennolla Suomeen saatu ammattilainen on arvokas.""
Marjanpoimija on "ammattilainen"??
Ammattilainen on henkilö, joka tekee kyseistä asiaa työkseen eli esim poimii marjoja joten marjanpoimijat ovat marjanpoiminnan ammattilaisia...
Suomalaisia oli 10000 hakenut töihin tuolle alalle.
Tule tutustumaan maaseudun työhön.
Työvoimaviranomaiset aloittavat uuden kurssimuotoisen maaseudun työ tutuksi, oppikokonaisuuden, joihin työttömät ja lomautetut voivat hakeutua oppimaan maatalouden monipuolisia työtapoja ja joista osa palkataan kuuden kuukauden kurssin jälkeen maataloustyöhön kokopäiväisesti.
Kurssien alkamisajat määräytyvät satokauden poimimisajankohdan perusteella ja työharjoittelusta maksetaan 9 euron päiväkorvausta, majoitus ja ruokailu kuuluu kurrsikokonaisuuteen.
Kurssin tavoitteena on oppia pomimaan 14 laatikollista mansikkaa päivässä ja hylätystä päivän työsuorituksesta työttömyyskorvausta joudutaan perimään 10 prosentin työhävikkikulut ja neljästä hylätystä suorituksesta seuraa kurssilta ulkoistaminen, sosiaalivitraston huomaan, jota on jo informoitu työhaluttomuudesta ja joka alentaa toimeentulotukea 40 prosenttia.
Omaehtoisi hakemuksia otetaan vastaan huomiseen klo 15.00 saakka, jonka jälkeen osallistujat arvotaan valtion satunnaislukugeneraattorilla sosiaaliturvatunnuksen numerosarjan perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Ennenvanhaan tilalliset hoiti itse tilansa. Jos ei itse ehdi niin tila on liian iso. Voidaanko puhua enää suomalaiseta elintarvikkeesta, jos se jää peltoon ulkomailta tuotavia ihmisiä?
Ai milloin ennen? Rengit, piiat ja torpparit teki työt.
Vierailija kirjoitti:
Erehtyivät pyytämään ihan oikeaa palkkaakin?
Miksi niitä ahkeria thaimaalaisia ei pyydetä ja haeta tähänkin hommaan?
Tekevät työt varmasti vähintään yhtä hyvin kuin ukrainalaisetkin ja tienaisivat enemmän kuin metsämarjojen poiminnasa, kunhan siitä välistä saataisiin ne heille työtä välittävät paikalliset "vuokratyövälitysfirmat" viemästä osuuksiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai milloin ennen? Rengit, piiat ja torpparit teki työt.
Suurimmassa osassa Suomes ei edes ollut torppareita!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä röyhkeys!
Kiitos Ukraina, 5/5! On tämäkin touhua kun vieraan maan piti estää näiden pääseminen Suomeen :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luvattu TESsin mukaan, joten palkka-asiat on kunnossa. Nyt pitää enää tekijöiden näyttää, että he ovat oikeasti töissä eikä vain näyttämässä, että intoa löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi voi, kyllä nyt siirtomaaisännät hajoilee jyväjemmarietujärjestöineen!
""Me olemme ikionnellisia, että saimme edes sen lennon. Jokainen sillä lennolla Suomeen saatu ammattilainen on arvokas.""
Marjanpoimija on "ammattilainen"??
Ammattilainen on henkilö, joka tekee kyseistä asiaa työkseen eli esim poimii marjoja joten marjanpoimijat ovat marjanpoiminnan ammattilaisia...
Ukraina on edelleen paljon maatalousvaltaisempi kuin Suomi, joten siellä nämä ihmiset tekevät todennäköisesti vastaavia töitä ammatikseen muutoinkin.
Sopimukset on määräaikaisia ja jos lähtee kesken pois, pitää korvata työnantajalle liian aikaisen päättyneen työsuhteen aiheuttamat kulut. Toivottavasti tähän on varauduttu samoin kuin siihen, että koeaikapurkuun ei riitä syyksi se, että ei ollut kivaa. Näissä nimittäin ollaan nyt erityisen tarkkana myös työhallinnon puolella.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos Ukraina, 5/5! On tämäkin touhua kun vieraan maan piti estää näiden pääseminen Suomeen :D
Sama tilanne ukrainalaisten työntekijöiden kannalta kuin se, että Suomi kieltäisi hoitajia lähtemästä töihin muihin maihin, koska työvoimaa tarvitaan Suomessakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luvattu TESsin mukaan, joten palkka-asiat on kunnossa. Nyt pitää enää tekijöiden näyttää, että he ovat oikeasti töissä eikä vain näyttämässä, että intoa löytyy.
Ja töistä suoraan kelaan hakemaan tukia, kun palkalla ei elä.
Meinaatteko, että niitä marjoja nyt poimitaan?
Kyllä marjatiloillakin ammattilaisten tekemä työ huomataan.
Ny täytyy istuttaa mansikat. Sitten niitä hoidetaan. Sen jälkeen ne vasta poimitaan. Ammattilainen tekee istutustoimenpiteet oikein ja jahkailematta.
Ihan sama itku oli aikanaan kun thaimaasta tuli Suomen metsiin marjanpoimijoita. Että nyyh nyyh, ne vie meidän marjat ja työt . No nyt ei varmaan sitten tule thaimaalaisia poimijoitakaan, saatte mennä ihan itse sinne metsään kykkimään.
Jos se työ on ukranialaisille ollut ihan kamalaa riistoa, niin miksi ne vuosi toisensa jälkeen on palanneet? Heille olisi ollut töitä vaikka Saksassa tai Ranskassa, silti he tulivat samalle tilalle Suomessa. Nämä opettajat, pankkivirkailijat ja kirjanpitäjät, joilla olisi kotimaassa koti, työpaikka ja palkka.
Vierailija kirjoitti:
7,71e/h TES ei maistu yrittäjälle itselleen.
Olen muuten aivan sitä mieltä, että maanviljelijä itse tuskin nettoaa mansikoistaan noin paljon / työtunti. Maatilat elävät velkarahalla, perikadon ja konkurssin partaalla. Ja ihme vahingoniloiset pa skat vaan kadehtivat. Nuuskikaa hevon perää! Suomalaiset ovat kyllä ansainneet sen, että joka viljelijä iskee pillit pussiin ja sitten odotellaan sitä maailmanlaajuista nälänhätää, joka kohta alkaa koronan seurauksena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja töistä suoraan kelaan hakemaan tukia, kun palkalla ei elä.
Kela ei taida tuntea sellaista toimeentulotukea, jota saa 2000 e/kk tienaava.
Kyllä, varsinkin jos asutaan jossain ahtaassa yhteismajoituksessa, jossa virukset leviävät nopeasti.