Suomen kaunein koti - kesämökit
Ihanaa katsella ekan jakson mummonmökkejä joita ei ole pilattu liialla tuunaamisilla ja jättimäisillä terasseilla tai kivetyksillä. Oispa jo kesä!
Kommentit (152)
Vierailija kirjoitti:
Oletteko pistäneet merkille, että tuomareiden (etenkin Hannan) mielipiteet vaihtuvat kohteiden mukaan? Hyvällä meri- tai järvimaisemalla saa anteeksi huonoja tai jopa täysin typeriä ratkaisuja ja se, mistä yhtä mökkiä kritisoidaan voikin olla seuraavassa asia, johon ei edes kiinnitetä huomiota.
Kiinnittikö muuten kukaan muu huomiota, että kuinka höntti esimerkiksi jakson 7/10 jatkoon päässeen mustan mökin makuuhuone oli? Parisänky oli sijoitettu huoneeseen niin, että sänky ulottui ilman kulkutilaa jalkopään koko seinän korkuisesta ikkunasta huoneen takaseinään ja sänky oli vielä työnnetty sivuseinäänkin kiinni. Näin ollen seinän puolella nukkuva ihminen ei pääse liikkumaan sängystä ryömimättä ensin vieressä nukkuvan yli eikå hänellä ole yöpöytääkään. Mutta tätä muuten niin sisustuskriittiset tuomarit eivät edes huomanneet, koska se merimaisema.
Siivoojan painajainen. Naurettiin kyllä miehen kanssa, että siinä voi kiksauttaa alle jäävän menne tullen vessareissulla.
Rahaa rahaa rahaa. Itse asiassa sitähän nämä esittelevät. Hienoutta, jota hankitaan rahalla. Luksusta, johon suurimmalla osalla ihmisistä ei ikinä ole varaa. Sitä meille köyhille halutaan näytellä. Katselin tämän viimeksi esitetyn jakson ja ihmettelen vain.
Ja nuo on juuri niitä paikkoja, joissa pitäisi rentoutua, mutta todellisuudessa pienikin väärä elementti pilaa kokonaisuuden. Siivousfirmaa tarvitaan pesemään nuo valtavat lasipinta-alat. Olisi kamalaa olla edes vieraana tuolla, en uskaltaisi koskea mihinkään.
Suomessa on kaunista kesäaikaa niin vähän, että ihmetyttää, miksi kesäpaikan pitää olla niin kalliilla rahalla tehty. Ei noissakaan nyt niin suuresti ole ajateltu luonnon arvojen kunnioittamista, kun pihat on tekemällä tehtyjä, sitä iän ikuista kivinappulaa ja kuorikatetta istutettuine vuorimäntyineen. Sitten katsellaan sinne merelle, missä ei ole mitään katsottavaa. Ehkä en vain osaa eläytyä okyrikkaitten huvituksiin. Jos olisin raadissa, antaisin nelosen kaikista, koska mun silmään nuo viimeksikin esitetyt ei olleet kauniita yksikään. Hienoja ne oli, mutta ei kauniita eikä viihtyisiä. Kalliilla rahalla tehtyä kolkkoutta ja tyhjyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Rahaa rahaa rahaa. Itse asiassa sitähän nämä esittelevät. Hienoutta, jota hankitaan rahalla. Luksusta, johon suurimmalla osalla ihmisistä ei ikinä ole varaa. Sitä meille köyhille halutaan näytellä. Katselin tämän viimeksi esitetyn jakson ja ihmettelen vain.
Ja nuo on juuri niitä paikkoja, joissa pitäisi rentoutua, mutta todellisuudessa pienikin väärä elementti pilaa kokonaisuuden. Siivousfirmaa tarvitaan pesemään nuo valtavat lasipinta-alat. Olisi kamalaa olla edes vieraana tuolla, en uskaltaisi koskea mihinkään.
Suomessa on kaunista kesäaikaa niin vähän, että ihmetyttää, miksi kesäpaikan pitää olla niin kalliilla rahalla tehty. Ei noissakaan nyt niin suuresti ole ajateltu luonnon arvojen kunnioittamista, kun pihat on tekemällä tehtyjä, sitä iän ikuista kivinappulaa ja kuorikatetta istutettuine vuorimäntyineen. Sitten katsellaan sinne merelle, missä ei ole mitään katsottavaa. Ehkä en vain osaa eläytyä okyrikkaitten huvituksiin. Jos olisin raadissa, antaisin nelosen kaikista, koska mun silmään nuo viimeksikin esitetyt ei olleet kauniita yksikään. Hienoja ne oli, mutta ei kauniita eikä viihtyisiä. Kalliilla rahalla tehtyä kolkkoutta ja tyhjyyttä.
Siellä ollaan ympäri vuoden.
Eikähän noissa yhtään sikakallista ole ollut
Tuo Sauvon mökki jaksossa 7 on ollut ainakin niin monta vuotta jo perätysten myynnissä ja sisältäkin kolkko kun mikä, ettei sen takana ainakaan suurta vaurautta ole.
Ja kellähän vaan voi nykyään olla iso talo/mökki. Se ei välttämättä vaadi juurikaan rahaa, vaan helvetisti velkaa.
Vierailija kirjoitti:
Aika jännä tuo arviointi noista moderneista mökeistä. Olisin itse pistänyt ihan päinvastaiseen järjestykseen. Mikä siinä voittajasta oli niin hienoa verrattuna siihen, mikä sai kaikilta vain 7 pistettä? OK, se sohva oli tylsä valinta siihen jättiolkkariin vähiten pisteitä saaneessa ’mökissä’, mutta ideana kiva, kun sohvalla istutaan, eikä tarvita muuta kuin merimaisema siihen lisäksi, parempi ajatuksena mielestäni kuin voittajamökissä keskelle huonetta poikittain telkkarikeskeisesti sijoitettu sohva. Itse tykkään hyvin pelkistetystä tyylistä, se rauhoittaa, varsinkin, jos keskeiselle sijalle on asetettu luonto ja siitä nauttiminen, ei huonekalut itsessään. Muillakin on olkkarissa vain sohva ja piano, nojatuoli ja järvimaisema. Se ajatus on siinä, että olen siinä maisemassa, kun olen kotona ja siinä sohvalla. Sohva on harmaa, koska niin on kalliokin, joka jatkuu ikkunan alla. Miksi täällä olisi muuta, ja mitä se sitten olisi? Miksi täällä olisi muita värejä kuin mitä ikkunasta näkyy? Ei tule heti mieleen. Kahville on pieni pöytä sohvan vieressä. Se on puuta. Joku metalli tai muovi, ehdoton ei sisutuksessa. Minulle oli kyllä mieleen tuo häviäjämökin tunnelma. Viihtyisin. Katsoisin siellä merta, en huonekaluja.
Näin järvirannan mökkiläisenä ihmetelee, että kuinka helkkarinpaljon sitä merta ehtii oikeasti tuijottelemaan? Itselle ei tulisi mieleen mennä tunneiksi vahtaamaan merta istuen sisällä. Minusta olohuoneessa pitää olla toimintoja, jotain tekemistä. Se on sama mennä vaikka nukkumaan, kuin tuijottaa merta jossa näkyy... no ei mitään.
Vierailija kirjoitti:
Muuten samaa mieltä mutta meri ihan itsessään on jo nähtävyys.
Vierailija kirjoitti:
Samaa pelkään tulevissa jaksoissa..ovat verrattavissa ihan kaupunkikoteihin joilla ei ole mitään tekemistä kesämökkeilyn kanssa sen alkuperäisen idean kannalta.
Kesämökkeilyn alkuperäinen idea? Kai jokainen saa mökkeillä ihan kuten itse tahtoo.
Ihmeellinen ajatus.
Vierailija kirjoitti:
Tuo Sauvon mökki jaksossa 7 on ollut ainakin niin monta vuotta jo perätysten myynnissä ja sisältäkin kolkko kun mikä, ettei sen takana ainakaan suurta vaurautta ole.
Ja kellähän vaan voi nykyään olla iso talo/mökki. Se ei välttämättä vaadi juurikaan rahaa, vaan helvetisti velkaa.
Katsoinsamaa, että tuotahan on myyty kauan! Koko kalustus oli ostettu kerralla jostain huonekaluhallista, että saataisiin se näyttämään edes vähön asutusta kuvauksiin. Oli kyllä niin kalju ja tyhjä sisältö ja ulkoa, että en usko että siellä paljon ollaan. Lähinnä myynnin takia hakenut ohjelmaan ettämsais esiteltyä taloaan.
Mua ihmetettyttää, että miten yksipuolisesti tuohon on valittu noita kohteita. Melkein kaikki mukana olevat mökit tuntuvat olevan Etelä-Suomesta, Turun saaristosta on ollut ties kuinka monta kohdetta. Esim. Kuopio, Mikkeli, Mäntyharju, Puumala ja muu järvi-Suomi, ovat varmaan Suomen suosituimpia kesämökkipaikkakuntia, mutta näistä paikoista ei taida olla mukana ainuttakaan kohdetta. Ja toisaalta Kuusamolla ja Lapilla on oma mökkeilijäkuntansa myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko pistäneet merkille, että tuomareiden (etenkin Hannan) mielipiteet vaihtuvat kohteiden mukaan? Hyvällä meri- tai järvimaisemalla saa anteeksi huonoja tai jopa täysin typeriä ratkaisuja ja se, mistä yhtä mökkiä kritisoidaan voikin olla seuraavassa asia, johon ei edes kiinnitetä huomiota.
Kiinnittikö muuten kukaan muu huomiota, että kuinka höntti esimerkiksi jakson 7/10 jatkoon päässeen mustan mökin makuuhuone oli? Parisänky oli sijoitettu huoneeseen niin, että sänky ulottui ilman kulkutilaa jalkopään koko seinän korkuisesta ikkunasta huoneen takaseinään ja sänky oli vielä työnnetty sivuseinäänkin kiinni. Näin ollen seinän puolella nukkuva ihminen ei pääse liikkumaan sängystä ryömimättä ensin vieressä nukkuvan yli eikå hänellä ole yöpöytääkään. Mutta tätä muuten niin sisustuskriittiset tuomarit eivät edes huomanneet, koska se merimaisema.
Siivoojan painajainen. Naurettiin kyllä miehen kanssa, että siinä voi kiksauttaa alle jäävän menne tullen vessareissulla.
Ohis minä en huomannut, että sänky oli laitettu päätyseinään kiinni. Voihan olla, että se oli tehty kuvaustilanteen takia, että mahtuivat kameroineen seisomaan huoneen ovella. Mutta sen huomasin, että sänkyn jalkopäähän ei paljoa tilaa jäänyt ennen ikkunaa. Mutta se maisema ja lattiasta alkava ikkuna korvasi moninkertaisesti tuon ns. tyylimokan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa pelkään tulevissa jaksoissa..ovat verrattavissa ihan kaupunkikoteihin joilla ei ole mitään tekemistä kesämökkeilyn kanssa sen alkuperäisen idean kannalta.
Kesämökkeilyn alkuperäinen idea? Kai jokainen saa mökkeillä ihan kuten itse tahtoo.
Ihmeellinen ajatus.
Tarkoitti varmaan sitä, että nämähän ovat ihan kakkoskoteja sisävessoineen, lattialämmityksineen, valokuituineen, induktioliesineen jne. Onhan näillekin paikkansa, mutta olisi kyllä kiva nähdä lisäksi vähän jotain sellaista autenttisempaa mökkeilyä. Esimerkkejä siitä, että pienellä rahalla ja mittakaavallakin saa kaunista, kivaa ja viihtyisää tehtyä. Sellaisia esimerkkejä haluaisin ainakin itse nähdä ja ammentaa niistä inspiraatiota omallekin mökille.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin nuo mitään ökyrikkaita ovat. Mutta eilen ohjelmaa katsoessani juuri mietin, että miksi meidän suvussa ei ole sukumökkiä tai mökkiäkään juuri kenelläkään.
Mökkihän on helppo hankinta niille, joiden perheessä myös äidit olleet työelämässä useammassa sukupolvessa. Meidän suku on köyhä, kun äidit ovat perinteisesti olleet kotiäitinä, niin omani kuin äidinäitini. Molemmat papat olleet alkoholisteja joten sekin osasyy köyhyyteen. Valitettavasti tämä kotiäitiys ja pätkätyö on perityvää. Esim. kolmesta sisaruksesta minä olen ainoa, joka teen ns. uraa vaikka minulla on lapsia.
Jos äitini olisi ollut työelämässä, meillä olisi ollut mahdollisuus kesäpaikkaan. Äidin sisko perheineen osti suvun talon kesäpaikaksi 40 vuotta sitten. Hän on ollut aina työelämässä vaikka hänellä on lapsia. Samoin hänen perheineen teki rantamökin itselleen eläkkeellä.
Minä ja mieheni kuromme suvussa kertynyttä taloudellista kaulaa, jotta saamme mökkihaaveen todeksi ennen eläkeikää.
Meillä ei ole taloudellista tukea suvun suunnalta. Mitään perintöä ei ole koskaan kummallekaan tulossa. Sellainen suku, jossa joka polvelle kertyy omaisuutta perittäväksi edes vähän saa helpostikin toteutettua unelmiaan esim. mökin.
Ydinajatukseni on se, että esim. kotiäitiys ja alkoholismi vie seuraaviltakin sukupolvilta mahdollisuuksia tai ainakin se gap kurottavaksi suurenee koko ajan.
Jotkut noista mökeistä ovat valtavan isoja. Eilen oli esim yksi 75 m2 ja siinä oli vielä 54 m2 vuerasmökki. Ja se Lohjalla ihan rannassa ollut jättimökki/jättiomakotitalo.
Osa noista on siis ihan normaaleita omakotitaloja ja niissäkin minusta aika isoa kokoluokkaa.
Olisi kiinnostavampaa nähdä pikkumökkejä, jotka on sisustettu ja remontoitu kauniiksi ja toimiviksi. Nuo ovat useimmat olleet myös ihan uusia, vastarakennetun näköisiä rakennuksia. Vähän yksipuolinen kuva tulee mökeistä siinä ohjelmassa ja varmaan aika harvalla suomalaisella on tuollaisia "mökkejä". Ehkä se ohjelma on talofirmojen spondoroima ja tarkoitus on saada ihmiset rakennuttamaan uusia mökkejä?
Liikaa tekemällä tehty ohjelma. Emme katsele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten samaa mieltä mutta meri ihan itsessään on jo nähtävyys.
Juu, sinileväinen saastunut murtovesiallas, joka ei ole mikään oikea meri.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut noista mökeistä ovat valtavan isoja. Eilen oli esim yksi 75 m2 ja siinä oli vielä 54 m2 vuerasmökki. Ja se Lohjalla ihan rannassa ollut jättimökki/jättiomakotitalo.
Osa noista on siis ihan normaaleita omakotitaloja ja niissäkin minusta aika isoa kokoluokkaa.
Olisi kiinnostavampaa nähdä pikkumökkejä, jotka on sisustettu ja remontoitu kauniiksi ja toimiviksi. Nuo ovat useimmat olleet myös ihan uusia, vastarakennetun näköisiä rakennuksia. Vähän yksipuolinen kuva tulee mökeistä siinä ohjelmassa ja varmaan aika harvalla suomalaisella on tuollaisia "mökkejä". Ehkä se ohjelma on talofirmojen spondoroima ja tarkoitus on saada ihmiset rakennuttamaan uusia mökkejä?
Sula on tainnut jäädä Jokinen jakso näkemättä! Yhdessä jaksossa esiteltiin 3 aivan ihanaa pikkuista mökkiä, jousta voittaja oli vieläpä remontoitu ja sisustettu nollabudjetilla. Kaikkinoluvat aivan ihania. Eniten tykkäsin Kemiön pikkuruisesta punaisesta mökistä.
Itseäni häiritsee myös tuo, että hyvin vähän on sellaisia ns.tavallisia mökkejä. Muutamia on ollut, mutta aika paljon isomman rahan mökkejä. Ei ehkä miljoonia, mutta ei alle sadantonninkaan. Kuitenkin suurimmalle osalle suomalaisia mökki on oikeasti mökki. Tai huvilatkin vanhempia joissa näkyy historiaa.
Osasta on välittynyt sellainen, että on rakennettuina talo hienolle paikalle, mutta sieltä puuttuu ”elämisen jälki” joka taas tuo mieleen, että ohjelmaan on osallistuttu vain markkinoidakseen kohdetta myyntiä varten. Pihoilla ei ole ollut mitään ja kalustuskin heikkoa puitteisiin nähden. En edes usko, että kyseiset perheet ovat siellä viettäneet aikaa ”tuijotellakseen maisemia”, kuten väittävät. Tällaiset kohteet saisi siivota ohjelmasta pois ja eivät ne jatkoon ole välttämättä päässeetkään. Onneksi.
Mutta tottahan se on, että on mökkejä ja on mökkejä. Tavallisten suomalaisten tulotason mökkejä noissa taitaa olla vähemmän.
Noi oo mitään kesämökkejä nähnykään... noihan on kakkoskoteja. 😑
Vierailija kirjoitti:
Noi oo mitään kesämökkejä nähnykään... noihan on kakkoskoteja. 😑
Juuri samaa juteltiin eilen ukkoni kanssa.
Mökki pitää olla hämyinen ja rento.
Jakson 5 Ylelliset mökit ensimmäinen vuonna 1830 rakennettu hirsihuvila muka kunnostettu vanhaa kunnioittaen. Hah! Siellähän ei ole jäljellä mitään siitä vanhasta rakennuksesta, paria lattialautaa eilasketa. Muutettu amerikkalaiseksi pikkuhuvilaksi, kaikki uutta jenkkisisustuslehtien mukaista, ei mitään vanhaa henkeä jäljellä. Ja epäpersoonallinen sisustuslehtisisustus.